Wyniki raportu końcowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Sytuacja na rynku pracy
Rozmowa kwalifikacyjna
Poradnik dla bezrobotnego
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
REFORMA URZĘDÓW PRACY ZAŁOŻENIA NOWELIZACJI USTAWY O PROMOCJI ZATRUDNIENIA I INSTYTUCJACH RYNKU PRACY WARSZAWA, LIPIEC 2013.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
MODUŁ A.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Kobiety na rynku pracy.
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu kujawsko – pomorskiego Działanie.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy nr RPSW /15-00.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Powiatowy Urząd Pracy w Sandomierzu na mocy umowy Nr POWR
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA SZANSĄ NA LEPSZE JUTRO Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Doradcy zawodowi : mgr Agnieszka Pątek – Gołębiowska
Urząd Pracy m.st. Warszawy oferuje profesjonalne rozwiązania w zakresie
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Krajowy fundusz szkoleniowy
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 8 Aktywni na rynku pracy Działanie 8.4 Godzenie życia.
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Wyniki raportu końcowego Wydarzenie | Miejsce | Data Wydział Rynku Pracy Badanie gotowości do podjęcia pracy przez osoby długotrwale bezrobotne w największych miastach Dolnego Śląska. Wyniki raportu końcowego Badanie zlecone przez DWUP w 2017 r.

Cele i metodologia badania

Cele badania Cel główny badania: Analiza gotowości do podjęcia pracy przez osoby długotrwale bezrobotne, zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy w czterech największych miastach Dolnego Śląska, ze szczególnym uwzględnieniem osób młodych oraz kobiet.

Cele badania Cele szczegółowe badania : rozpoznanie przyczyn niepodejmowania zatrudnienia przez osoby długotrwale bezrobotne, określenie, jaka część osób długotrwale bezrobotnych jest zainteresowana podjęciem pracy, jak osoby bezrobotne określają swoje szanse na podjęcie zatrudnienia, zbadanie powodów rejestracji w urzędach pracy oraz rodzajów pomocy otrzymanych z urzędu pracy, poznanie oczekiwań osób długotrwale bezrobotnych odnośnie rodzajów pomocy ze strony powiatowego urzędu pracy, identyfikacja instytucji, grup pomocowych, sieci społecznościowych, do których może się zwrócić osoba bezrobotna. Cele badania

Cele badania Cele szczegółowe badania : poznanie dyspozycyjności osób długotrwale bezrobotnych do podjęcia zatrudnienia przy uwzględnieniu np.: opieki nad dzieckiem czy osobą zależną, dorywczej pracy w rolnictwie, świadczenia drobnych odpłatnych usług, zbierania runa leśnego, zbierania makulatury czy złomu, oczekiwania osób dot. podjęcia pracy (zarobki, odległość od zamieszkania, charakter pracy, etc.), formy spędzania wolnego czasu, zbadanie przyczyn braku sukcesu w podejmowaniu zatrudnienia lub/i w utrzymaniu, zbadanie przyczyn psychologicznych aspektów niepodejmowania zatrudnienia.

Wywiad bezpośredni kwestionariuszowy (PAPI) Populacja badana: Osoby długotrwale bezrobotne zarejestrowane w urzędach pracy zamieszkujące największe miasta w województwie, tj. Jelenią Górę, Legnicę, Wałbrzych i Wrocław. Liczebność próby: 850 osób (50 w ramach pilotażu i 800 w ramach badania właściwego). Uczestnicy wywiadów grupowych: Przedstawiciele instytucji rynku pracy i ośrodków pomocy społecznej, 4-6 osób w każdym z wywiadów. Liczba wywiadów: 2 Wywiad bezpośredni kwestionariuszowy (PAPI) Zogniskowany wywiad grupowy (mini FGI)

OMÓWIENIE WYNIKÓW BADAŃ

Respondenci zostali poproszeni o wskazanie, jakie czynniki mają wpływ na to, że nie mogą znaleźć pracy. Spośród 12 potencjalnych przyczyn bezrobocia 5 zostało wskazanych przez ponad 30% uczestników badania jako posiadające raczej duży bądź bardzo duży wpływ: Brak wystarczającego doświadczenia (suma odsetka odpowiedzi „raczej duży” i „bardzo duży” wyniosła 33,8%); Nieznajomość języków obcych (32,9%); Niechęć pracodawców do zatrudnienia pracowników na umowę (32,0%); Niedostosowanie ofert pracy do oczekiwań respondenta (31,4%); Brak odpowiedniego wykształcenia (30,2%). Do czynników, które w opinii największej liczby badanych nie mają żadnego wpływu na brak możliwości znalezienia przez nich zatrudnienia należą: Brak odpowiednich umiejętności społecznych (65,5%); Preferowanie pracy bez umowy, aby móc korzystać z różnego rodzaju świadczeń dla osób bezrobotnych/o niskich dochodach (65,2%); Brak zaangażowania w poszukiwanie pracy (64,3%). Przyczyny niepodejmowania zatrudnienia przez osoby długotrwale bezrobotne

Szanse osób bezrobotnych na podjęcie zatrudnienia Odpowiedzi respondentów na pytanie „Jak ocenia Pan/i swoje szanse na znalezienie pracy w ciągu najbliższych 3 miesięcy?” w podziale na miejsce zamieszkania. Szanse osób bezrobotnych na podjęcie zatrudnienia   Jelenia Góra Legnica Wałbrzych Wrocław Kobieta Mężczyzna Nie mam szans 22,0% 15,9% 14,3% 11,3% 13,8% 15,6% Bardzo małe 18,0% 22,7% 17,0% 15,0% 17,5% Raczej małe 36,0% 22,5% 29,0% 25,8% 26,9% Raczej duże 29,5% 20,3% 21,0% 22,9% 18,8% Bardzo duże 2,0% 6,8% 8,1% 9,6% 10,6% Trudno powiedzieć 4,0% 2,3% 11,5% 19,4% 12,9%

Powody rejestracji w urzędach pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Dlaczego zarejestrował/a się Pan/i w urzędzie pracy?” Powody rejestracji w urzędach pracy

Rodzaje pomocy otrzymywanej z urzędu pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Z jakich form wsparcia ze strony powiatowego urzędu pracy Pan/i korzystał/a w ciągu ostatniego roku?” Rodzaje pomocy otrzymywanej z urzędu pracy

Najczęściej wskazane odpowiedzi „raczej dużym” i „bardzo dużym” na pytanie „W jakim stopniu jest Pan/i zainteresowany/a następującymi formami wsparcia ze strony powiatowego urzędu pracy?” Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych odnośnie rodzajów pomocy ze strony powiatowego urzędu pracy kursy i szkolenia - 57,9% pozytywnych wskazań poradnictwo zawodowe (47,3%) skierowanie do zatrudnienia wspieranego u pracodawcy (45,4%) staże (44,5%) zasiłek dla osób bezrobotnych (32,9%) zwrot kosztów przejazdu i zakwaterowania (25,3%)

Zdecydowana większość respondentów nie potrafiła wskazać instytucji, grup pomocowych i sieci społecznościowych, do których może się zwrócić osoba bezrobotna. Identyfikacja instytucji, grup pomocowych, sieci społecznościowych, do których może się zwrócić osoba bezrobotna Nieliczni respondenci, którzy udzielili odpowiedzi na pytanie wskazywali na: Urząd pracy; Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej; Profile na Facebooku „Wrocław – dam pracę”; GoldenLine; Portale pracuj.pl, praca.pl i olx.pl; Ochotnicze Hufce Pracy; Targi pracy.

Dyspozycyjność osób długotrwale bezrobotnych do podjęcia zatrudnienia Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę wskazać, czy był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć zatrudnienie pomimo tego, że zajmował(a)by się Pan/i:” Dyspozycyjność osób długotrwale bezrobotnych do podjęcia zatrudnienia

Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, w jakim stopniu był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć pracę, gdyby musiał/a Pan/i poświęcić na nią w ciągu dnia:” Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy

Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, w jakim stopniu był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć pracę na pełen etat, gdyby wynagrodzenie za nią wynosiło:” Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy

Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, w jakim stopniu był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć pracę na pełen etat, gdyby była to praca …” Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy

Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, w jakim stopniu był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć pracę na pełen etat, gdyby była to praca”. Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy

Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, w jakim stopniu był(a)by Pan/i skłonny/a podjąć zatrudnienie”. Oczekiwania osób długotrwale bezrobotnych dotyczące podjęcia pracy

Odpowiedzi respondentów na pytanie „Czy w ciągu ostatnich 24 miesięcy zdarzyło się, iż był/a Pan/i zatrudniony/a, ale Pana/ią zwolniono lub zrezygnował/a Pan/i z zatrudnienia?”, w podziale na płeć. Przyczyny braku sukcesu w podejmowaniu zatrudnienia i w jego utrzymaniu

Główne przyczyny zwolnienia z pracy, bądź rezygnacji z niej wskazywane przez respondentów. Przyczyny braku sukcesu w podejmowaniu zatrudnienia i w jego utrzymaniu redukcja etatów (37%) niezadowolenie z wysokości wynagrodzenia (29%) nieodpowiadający wymiar czasu pracy (16,1%) zbyt uciążliwe godziny pracy (14,5%) specyfika pracy sezonowej (11%)

Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę ocenić poziom swojej motywacji do poszukiwania pracy”, w podziale na płeć i wiek. Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia   Do 25 lat 26-35 lat 36-45 lat 46-55 lat 56 lat i więcej Kobieta Mężczyzna W ogóle nie mam motywacji 6% 5% 8% 10% 24% 9% 11% Mam niewielką motywację 13% 12% 20% 26% 21% 18% 17% Mam dość dużą motywację 33% 29% 32% Mam bardzo dużą motywację 35% 30% 31% 23% Trudno powiedzieć 22% 15%

Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia Odpowiedzi respondentów na pytanie „Proszę powiedzieć, jakie ma Pan/i obawy związane z poszukiwaniem pracy.” Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia

Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia Odpowiedzi respondentów na pytanie „Jak ocenia Pan/i swoją wiedzę i umiejętności?” Psychologiczne aspekty niepodejmowania zatrudnienia

WNIOSKI I REKOMENDACJE

1 WNIOSEK REKOMENDACJA Ponad połowa osób bezrobotnych ocenia, że nie ma szans na znalezienie pracy w ciągu najbliższego kwartału bądź ocenia swoje szanse na znalezienie pracy jako niskie, w związku z czym rezygnuje z poszukiwania pracy. Konieczna jest wielokrotna realizacja indywidualnego poradnictwa, służącego podniesieniu samooceny i motywacji osób długotrwale bezrobotnych, stała praca z osobą bezrobotną oraz zachęcanie do przeglądania ofert pracy i rozsyłania CV.

2 WNIOSEK REKOMENDACJA Wiele osób długotrwale bezrobotnych uważa, że przyczyny braku zatrudnienia są niezależne od nich – najczęściej wskazują one na niechęć pracodawców do zatrudniania na umowę oraz nie-dostosowanie ofert pracy do oczekiwań. Konieczne jest uświadamianie osobom długotrwale bezrobotnym, że mają wpływ na swoją zdolność do zatrudnienia, a dzięki uczestnictwu w szkoleniach oraz zdobywaniu doświadczenia w ramach stażów zwiększają szansę na to, że dostaną pracę oraz satysfakcjonujące wynagrodzenie.

3 WNIOSEK REKOMENDACJA Rzeczywistym powodem rejestracji w urzędzie pracy jest z reguły chęć uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego, jedynie niewielki odsetek osób długotrwale bezrobotnych korzysta z oferty aktywizacyjnej. Należy położyć większy nacisk na zachęcenie osób długotrwale bezrobotnych do korzystania z oferowanych przez urząd pracy form aktywizacji. Warto w tym celu przedstawiać im historie osób, które pomimo niekorzystnej sytuacji (niski poziom wykształcenia, podeszły wiek itp.) odniosły sukces na rynku pracy.

5 WNIOSEK REKOMENDACJA Zdecydowana większość osób długotrwale bezrobotnych nie wie, do jakich instytucji może się zgłosić po wsparcie. Pracownicy poszczególnych instytucji świadczących usługi na rzecz osób długotrwale bezrobotnych powinni przekazywać informacje na temat dostępnego wsparcia oraz zachęcać do korzystania z niego.

6 WNIOSEK REKOMENDACJA Osoby, które wykonują prace dorywcze z reguły nie wyrażają zainteresowania podjęciem legalnego zatrudnienia. Jest to związane m.in. z ryzykiem utraty świadczeń społecznych, a w przypadku osób zadłużonych – z możliwością zajęcia wynagrodzenia przez komornika. Konieczne jest prowadzenie z osobami długotrwale bezrobotnymi rozmów dotyczących krótko - i długookresowych korzyści wynikających z podjęcia pracy.

7 WNIOSEK REKOMENDACJA Osoby długotrwale bezrobotne opiekujące się dziećmi bądź osobami zależnymi mają duże trudności z podjęciem pracy, zwłaszcza w pełnym wymiarze godzin. Należy zachęcać pracodawców współpracujących z urzędami pracy do oferowania elastycznych warunków zatrudnienia.

8 WNIOSEK REKOMENDACJA Wiele osób długotrwale bezrobotnych ma zbyt wysokie w stosunku do posiadanego wykształcenia, doświadczenia i umiejętności, wymagania dotyczące wysokości wynagrodzenia oraz innych warunków zatrudnienia. Konieczne jest wskazywanie osobom długotrwale bezrobotnym, na jakie wynagrodzenie mogą liczyć, jak również uświadamianie im, że po podjęciu pracy oraz zdobyciu doświadczenia będą mogły liczyć na wzrost wynagrodzenia, zyskają również większe możliwości, jeżeli chodzi o wybór potencjalnych pracodawców.

10 WNIOSEK REKOMENDACJA Osoby długotrwale bezrobotne wysoko oceniają swoje umiejętności miękkie – w praktyce okazuje się zaś, że brakuje im kompetencji społecznych, w związku z czym mają trudności m.in. z odpowiednim zaprezentowaniem się na rozmowie kwalifikacyjnej oraz z dostosowaniem do zasad obowiązujących w danym przedsiębiorstwie. Należy zadbać o to, aby zajęcia, w których uczestniczą osoby długotrwale bezrobotne łączyły w sobie zajęcia dedykowane kompetencjom społecznym, jak również uświadamiać klientom urzędów pracy znaczenie umiejętności miękkich.

11 WNIOSEK REKOMENDACJA Osoby długotrwale bezrobotne mają skłonność do przeceniania swoich kompetencji. Konieczne jest uświadamianie osobom długotrwale bezrobotnym, że umiejętności, jakie nabyły w trakcie edukacji tracą na aktualności, w związku z czym istotne jest uczestnictwo w kursach. W przypadku osób, które dysponują umiejętnościami, na które pracodawcy nie zgłaszają zapotrzebowania, niezbędne jest zachęcenie do przekwalifikowania.

12 WNIOSEK REKOMENDACJA W ramach wywiadów Mini-FGI wskazano, że wielu pracodawców nie chce zatrudniać osób długotrwale bezrobotnych w przekonaniu, że nie sprawdzą się oni jako pracownicy. Konieczna jest zmiana postaw pracodawców wobec osób długotrwale bezrobotnych. Można w tym celu wykorzystać kampanie społeczno-informacyjne.

13 WNIOSEK REKOMENDACJA W ramach wywiadów Mini-FGI respondenci zwrócili również uwagę, że wiele osób podjęłoby pracę, gdyby zostały postawione wyższe wymogi dotyczące uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego. Oddzielenie statusu osoby bezrobotnej od możliwości uzyskania ubezpieczenia zdrowotnego spowodowałoby rejestracje w urzędach pracy osób rzeczywiście szukających zatrudnienia.

Dziękuję za uwagę Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Wydział Rynku Pracy Ul. Ogrodowa 5b 58-306 Wałbrzych www.dwup.pl E-mail: walbrzych.dwup@dwup.pl