Jedność (komunia) osób “wspólnota na misji” “Kościół” Jedność (komunia) osób “wspólnota na misji”
Pope Francis Jak identyfikujemy miejsce nowych wspólnot w kościele? 1: Nowość relacji w Bogiem we wspólnocie Kościoła 2: Uczestnictwo w misji powierzonej Kościołowi przez Jezusa Chrystusa
Kościół jest Komunią – „Ciałem” Żyjąca jedność różnych członków, jedność w uzupełnianiu się w różnych darach i powołaniach Każdy członek ma tę sama godność, godność by żyć i być na misji w Ciele Chrystusa
Ephesians 1: 3, 8-10 3 Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego Jezusa Chrystusa, On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich1 - w Chrystusie. 8 Szczodrze ją na nas wylał w postaci wszelkiej mądrości i zrozumienia, 9 przez to, że nam oznajmił tajemnicę swej woli według swego postanowienia, które przedtem w Nim powziął 10 dla dokonania pełni czasów, aby wszystko na nowo zjednoczyć w Chrystusie jako Głowie: to, co w niebiosach, i to, co na ziemi2.
1. Powołanie Kościoła = Wspólnota CL 19 – powołani by być wspólnotą i działać jako „znak i instrument wspólnoty (komunii)” CL 19 – “Kościół jako Wspólnota jest aspektem integrującym i centralną zawartością tajemnicy bożego planu zbawienia ludzkości” 1Cor 12:12 – “Ciało jest jedno choć ma wiele członków, a te członki choć są liczne stanowią jedno ciało”
“The ecclesiology of communion” Pope Paul VI: Komunia jest podwójnym życiodajnym uczestniczeniem w Chrystusie: Rzeczywistość wertykalna, która zaczyna się i czerpie siłę z jedności z Panem Rzeczywistość horyzontalna, jedność pomiędzy tymi, którzy są zjednoczeni w Chrystusie
“Communion of Persons” (CL 20-24) Apostołowie, ich następcy – urząd nauczania, uświęcania, zarzadzania w Jego imię Wierni – w pełni zanurzeni w Chrystusie, namaszczeni Duchem Św., dzieci Ojca “Posługi i charyzmaty, będąc różne są komplementarne i wszystkie konieczne” (CL 27)
„Synod w 1987 roku słusznie wskazał na potrzebę zdefiniowania powołania wiernych świeckich i ich misji w pozytywnym świetle” „Sobów Watykański II zdecydowanie otwarł się na wizję i wykazał intencje przyznania świeckim pełnego uczestnictwa w Kościele i jego misterium” - Christifideles laici 9-10
“Nowy znak komunii” CL 29 – “Głębokie uzasadnienie, które pokazuje i wymaga formacji grup świeckich pochodzi z teologii eklezjalnej, tak jak to II Sobór jawnie potwierdził … jako znak komunii i jedności w Ciele Chrystusa” „Znak ten musi się objawiać w relacji do wspólnoty (komunii), zarówno w aspekcie wewnętrznym jak i aspekcie zewnętrznym podczas formacji różnych grup w szerszym kontekście wspólnoty”
“Kwitnięcie nowych wspólnot i ruchów jest … jednym ze znaków nadziei i witalności współczesnego Kościoła … jednym z najbardziej pozytywnych działań od Soboru Watykańskiego … jedną z ważnych dróg, którymi nauczanie Soboru wdraża się w życie” - Christifideles laici, 2, 5
2. Powołanie Kościoła = Misja, Vatican II, Ad gentes 2 – “Kościół w swojej najgłębszej naturze jest misyjny”, CL 19 – Kościół jest powołany by być i działać jako znak i instrument wspólnoty (komunii), Instrument (narzędzie) komunii – misja by przywrócić wszystkich do komunii życia Bożego,
“Kościół jest jak sakrament” Catechism 775: “Pierwszym celem Kościoła jest być sakramentem wewnętrznej jedności istoty ludzkiej z Bogiem.” Znak = widzialny Kościół czyni niewidzialną rzeczywistość jedności obecną w nim samym Instrument = Kościół jest sposobem poprzez który Bóg objawia boską rzeczywistość w świecie,
Kościół jak Sakrament, Sakrament = boży dar w widzialnej formie, Niewidzialna boża rzeczywistość uobecniona w widzialnej dla człowieka postaci, Widoczny znak, który zawiera niewidzialna łaskę, Widzialne narzędzie, która tę łaskę na nas przelewa i komunikuje ja nam,
Pokora, pokora, pokora!, St. Bernard z Clairvaux – “O pokoro, o wzniosłości zarazem. Zarówno miejsce święte cedrowe i świątynio Boga, ziemskie trwanie i niebiański pokoju w pałacach bożych, glino lepianki i królewska zdobna komnato… nawet jeśli trud i ból długiego wygnania mógł nadszarpnąć jej doskonałość, jednak piękno nieba ozdobiło ją” Znak – kiedy nie czynimy komunii widzialną, Instrument – kiedy nie przekazujemy/komunikujemy daru,
Jakie jest miejsce nowych wpólnot w Kościele? Christifideles laici - „ich miejsce jest odkrywane dzięki teologii opartej o eklezjologię” „Kościół jako wspólnota i misja równocześnie zawiera wezwanie do niewidzialnej łaski, którą oznacza” Wspólnoty odnowy są nośnikiem bożego życia oraz… Sposobem komunikowania miłości Ojca wszystkim ludziom i narodom jest dar Ducha Świętego
Kązdy członek Ciała ma to samo powołanie, „świeccy uzyskują prawo i obowiązek apostolski z jedności z Chrystusem – głową Kościoła” „Są przeznaczeni do apostolstwa przez samego Pana. By to móc praktykować Duch św. daje odpowiednie dary wiernym” - Vatican II, Decree on the Laity 2
Kościół jest „Wspólnotą na misji” “Kościół jest misją w imieniu wspólnoty…Komunia i misja są ze sobą głęboko związane, przenikają się wzajemni wzajemnie implikują siebie nawzajem.” - Jan Paweł II, adhortacja apostolska „Powołanie Świeckich”, Christifideles laici (1988), 32
Duch Święty daje dary w ciele Chrystusa. Duch Święty w sposób wolny i hojny udziela wszelkiej różnorodności charyzmatów Wszystkie charyzmaty są dane ku zbudowaniu Ciała Chrystusa i dla wypełnienia misji zbawienia świata. Nowe wspólnoty są wyrazem darów Ducha Świętego we współczesnych czasach.
Nowe wspólnoty wiernych „Powołanie” – by być odnowionymi znakami i narzędziami komunii (wspólnoty) i misji Znak = nowa forma życia Ewangelią (vita Evangelica) jako znak nowej relacji z Trój Jedynym Bogiem Narzędzie = nowe sposoby misji kościelnej (vita apostolica) by zanieść Bożą miłość wszystkim narodom
Misja tworzenia komunii Nasze powołanie zostało przyjęte przez braci i siostry z różnych Kościołów (tradycji) Nasze wspólnoty żyją duchem współpracy współdziałając z chrześcijanami z innych Kościołów Działamy w duchu jednoczącym nie udając, że różnic nie ma ale tez nie eksponując ich
St. Pope John Paul II „Oddajmy dzięki Bogu za wielki dar Kościoła i komunii…które jest odbiciem wiecznej i niewysłowionej komunii miłości Bożej… Świadomość tego daru powinna nam towarzyszyć w pełnej odpowiedzialności… jak talent ewangeliczny, musi być wcielona w czyn i w życie w ciągle rozwijającej się komunii”
Różne powołania do komunii “ekumenia dialogująca” “ekumenia z myślą o jedności Kościoła” “ekumenia współpracująca w jasno określonych zadaniach czy celach” “ekumenia współpracująca dla dzielenia się wzajemnego sobą z wyrażaniem zaangażowania w relacje”
“Abyśmy byli jedno” (Jan 17) Katalog (Dyrektorium) wskazań, zastosowań i norm w prawdziwej ekumenii 162: „Współpraca może pomóc pokonać bariery pełnej komunii i jednocześnie złożyć w całość posiadane zasoby dla budowania życia Chrześcijańskiego i służby a także może pomóc zaświadczyć, że można wykonywać wspólną misję”