Podstawy edukacji coachingowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Z Wiekiem na Plus - szkolenia dla przedsiębiorstw
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
Obserwacja wybranych uczniów
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
JAKUB JAGIEŁŁO. CO TO JEST ?  Coaching jest partnerską współpracą z klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Akademia umiejętności kierowniczych z wykorzystaniem coachingu
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Podstawy edukacji coachingowej Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl

Coaching w szkole Istota coachingu Najważniejsze umiejętności i zadania coacha Poziomy skutecznego coachingu w szkole. 2019-01-16

ISTOTA COACHINGU Czym twoim zdaniem jest coaching ? „Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać” Walt Disney 2019-01-16

Strategia Disney a Walt Disney, legenda animacji i filmu stosował bardzo skuteczną strategię. Każdy jego pomysł podlegał obróbce trzech Waltów: Marzyciela, Realisty i Krytyka. Spojrzenie z tych trzech stron dawało gwarancję dobrego produktu. 2019-01-16

Strategia Disney a Rola Marzyciela była kluczowa w procesie twórczym. Realista przekuwał marzenia w konkret i dbał o harmonogram działań. Krytyk natomiast nie pozwalał wypuścić na rynek produktu słabej jakości. 2019-01-16

Strategia Disneya a coaching W coachingu zaczynamy od werbalizacji marzeń, celów. Wykorzystując strategię Disneya wchodzimy w trzy stany (patrzymy z trzech perspektyw) MARZYCIELA, REALISTY i KRYTYKA. Marzyciel marzy, realista układa plan działania, krytyk szuka słabych punktów. Następnie wracamy do początku. Marzyciel odpowiada na zarzuty krytyka, realista udoskonala plan, krytyk szuka kolejnych słabych punktów. 2019-01-16

Od marzenia do….. MARZYCIEL REALISTA KRYTYK 2019-01-16

Istota coachingu Cykl ten może być wielokrotnie powtarzany, a kończy się zawsze w fazie REALISTY, kiedy krytyk nie ma już nic do powiedzenia. Spojrzenie z różnych perspektyw buduje naszą świadomość. A budowanie świadomości jest istotą coachingu. 2019-01-16

Skąd wzięła się współczesna „moda” na coaching? Czym jest coaching? Coaching jest jedną z wielu praktycznych form rozwoju osobistego. Coaching służy rozwojowi osobistemu i zawodowemu. 2019-01-16

Coaching Coaching to zorientowany na doskonalenie kompetencji, umiejętności i postaw proces uczenia się. Jest to narzędzie, którego podstawą jest wiedza coachowanego (czasami nieuświadomiona lub z różnych powodów ukryta). Coaching to odblokowanie potencjału osoby. Coaching przeznaczony jest dla osób, które dążą do zmian i samodoskonalenia. 2019-01-16

Bazując na psychologii pozytywnej coaching zakłada, że: W każdym z nas są odpowiedzi i rozwiązania, coaching pomaga do nich dotrzeć; Każdy z nas może żyć z wykorzystaniem całego swojego potencjału; Każdy z nas posiada talenty, które mogą pomóc w realizowaniu życiowych celów i misji; Głównym celem coachingu jest poszerzanie samoświadomości i odpowiedzialności za swoje życie. 2019-01-16

Czym jest coaching? Obecnie profesjonalny coaching jest metodą rozwojową, która pomaga nam w osiąganiu celów w życiu zawodowym i osobistym, a organizacjom w osiąganiu rezultatów poprzez rozwój kluczowych kompetencji ludzi i zespołów. Coaching jest procesem, w którym coach – poprzez obserwację, stawianie celów i zadań oraz regularne udzielanie informacji zwrotnych i wzmacnianie nowych zachowań wspiera klienta w rozwoju. 2019-01-16

Czym jest coaching? Coaching polega przede wszystkim na komunikacji, czyli porozumiewaniu się, przekazywaniu myśli, udzielaniu informacji zwrotnych. Bez umiejętności słuchania, zadawania pytań, rozpoznawania komunikatów niewerbalnych, udzielania informacji zwrotnych i wielu innych elementów coach nie byłby w stanie pomóc klientowi w osiąganiu celów. 2019-01-16

Coaching w edukacji Historia wykorzystania coachingu w polskiej edukacji jest stosunkowo krótka i zaczyna się około roku 2000. Wtedy to metody szeroko rozumianego coachingu stały się głównie jednym z elementów „nowatorskich metod nauczania”. 2019-01-16

Coaching w szkole Co więcej, coaching wykorzystywany jest w szkołach, jako metoda wsparcia nie tylko relacji z uczniami, ale również z dorosłymi (i z rodzicami i z nauczycielami). Ta „nowatorska” metoda nie jest jednak niczym dramatycznie nowym i niezwykłym. Co więcej, wielu nauczycieli wykorzystuje narzędzia coachingowe w codziennej pracy. Nie jest to zjawisko powszechne, ale niewiele stoi na przeszkodzie, aby takim było. 2019-01-16

Po co nauczycielowi coaching? Rozwój osobisty i zawodowy Wspieranie rozwoju uczniów 2019-01-16

Czym jest coaching w edukacji? Jest właśnie procesem rozwoju, gdzie nauczyciel, pełniący również rolę coacha, nawiązuje relację z klientem-uczniem i stymuluje go do podjęcia decyzji o rozwoju. Ważne jest, aby nauczyciel-coach posiadał szczególne kompetencje, które powodują, iż rozwój jest możliwy. 2019-01-16

Kompetencje nauczyciela - coacha Spośród wszystkich kompetencji coacha, w edukacji najistotniejsze są te, dotyczące: efektywnego komunikowania, wspierania procesu uczenia się, osiągania rezultatów. 2019-01-16

„Praca z ludźmi przypomina poszukiwanie złota… Przy szukaniu złota trzeba przerzucić dosłownie tony piachu, by znaleźć jedną unkcję kruszcu. Ale nie szuka się piachu – szuka się złota!” Andrew Carnegie 2019-01-16

Miejsce coachingu na mapie innych form wspierania Doradztwo Szkolenia Terapia Konsulting Mentoring Nauczanie 2019-01-16

Czasami potrzebujemy przewodnictwa i porady DORADZTWO Czasami potrzebujemy przewodnictwa i porady Doradca pomaga nam rozwiązać nasze problemy. Doradca wie i występuje w roli eksperta. Doradca z założenia posiada większa wiedzę w danym obszarze i proponuje swoje rozwiązania, które uważa za najlepsze i najskuteczniejsze. Doradzając jednocześnie przyjmuje na siebie odpowiedzialność za skuteczność proponowanych rozwiązań. 2019-01-16

SZKOLENIE Szkolenie jest procesem zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez studiowanie i doświadczenie. Szkoleniowiec z definicji jest ekspertem i przebieg szkolenia (treningu) wymaga nastawienia na specyficzne umiejętności zdobyte w celu osiągania pożądanych rezultatów. Trener przychodzi z gotowymi, zaplanowanymi ćwiczeniami i krokami. 2019-01-16

TERAPIA Terapia jest praca z klientem, który wymaga usunięcia psychologicznych lub fizycznych symptomów. Pacjent potrzebuje uwolnienia od psychicznego bólu. Motywacją klienta do wejścia w terapię jest chęć uwolnienia się od dyskomfortu, a nie dążenie do pożądanych celów. Terapeuta dokonuje interpretacji, stawia się w pozycji eksperta i przejmuje dużą część odpowiedzialności za efekty, jakie uzyskuje klient. 2019-01-16

Konsulting Konsultant rozwiązuje problemy lub pomaga w rozwoju czy to organizacji jako całości czy indywidualnego klienta. Konsultant patrzy na rozwiązanie problemu przez pryzmat systemu, nie analizuje sytuacji konkretnej osoby. W tym sensie konsultant ma jedynie pośredni wpływ jednostki. 2019-01-16

Mentoring Mentoring występuje wtedy, gdy osoba która jest od nas bardziej doświadczona, posiadająca dużą wiedzę, udziela rad i przyjmuje rolę wzorca do naśladowania. Mentor jest „patronem” z dużym doświadczeniem zawodowym. Zna się bardzo dobrze na wykonywanej przez podopiecznego działalności. Wspomaga w ten sposób rozwój kompetencji. 2019-01-16

Nauczanie Nauczanie jest przekazywaniem wiedzy przez nauczyciela uczniowi. Nauczyciel wie coś, czego nie wie uczeń. W przypadku coachingu jest odwrotnie. Klient jest ekspertem i to klient zna odpowiedzi, a nie coach. 2019-01-16

Coaching a inne formy wspomagania w rozwoju Każda z wymienionych form jest użyteczna i ma swoje miejsce w procesie wspierania rozwoju. Stosowane w zgodzie ze swoim przeznaczeniem, wspomagają i są bardzo skutecznymi narzędziami wspierającymi osiąganie sukcesu. 2019-01-16

Wybór należy do Ciebie KIEDY? CO? SUKCES 2019-01-16

Wybór należy do Ciebie Coaching w rozwoju osobowym nauczyciela Podejście coachingowe w pracy 2019-01-16

Metody pracy coachingowej Jedną z najpopularniejszych metod pracy coachingowej jest stosowanie procedury T-GROW. Ustala ona kolejność postępowania coacha: najpierw cel, potem opis sytuacji aktualnej, następnie poszukiwanie rozwiązań, a na zakończenie wybór konkretnej ścieżki postępowania. 2019-01-16

PODSUMOWANIE W coachingu, to klient poszukuje właściwych rozwiązań dzięki rozmowom z coachem. Klient zna odpowiedzi. Klient jest decyzyjny w każdej sprawie, bo to jego coaching i jego sprawy, w których jest on jedynym ekspertem. Coaching bazując na teraźniejszości jest zorientowany na przyszłość. 2019-01-16

PODSUMOWANIE Klient jest z natury kreatywny i pełen pomysłów. Zadanie coacha polega na wydobyciu tych umiejętności, zasobów i kreatywności, które klient już posiada. Klient zna odpowiedzi i podejmuje decyzję. Co jeszcze? 2019-01-16

PODSUMOWANIE Na skali od 1 …………………….do 10, gdzie 1 oznacza nie mam pojęcia a 10 - jestem bardzo pewna/pewny, określ, jak bardzo jesteś pewna/pewien, że podejście coachingowe jest użyteczne dla Ciebie? Co w związku z tym zrobisz? Kiedy to zrobisz? 2019-01-16

Podstawy edukacji coachingowej 2.12.2014 r. godz. 15.00 – 17.15 sala 236 RODN „WOM” w Częstochowie 2019-01-16

Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA. Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”. www.womczest.edu.pl RODN "WOM" w Częstochowie

Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl Dziękuję za uwagę Elżbieta Doroszuk doroszuk@womczest.edu.pl