Percepcja słuchowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy rehabilitacji wzroku
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Układ nerwowy.
FIZYKOTERAPIA Ćwiczenia 1.
Procesy poznawcze Percepcja.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Zaburzenia wymowy.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Somatognozja.
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Centralny Układ Sterowania funkcji lokomocyjnych
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
EWOLUCJA UKŁADU NERWOWEGO U KRĘGOWCÓW
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA
Percepcja wzrokowa.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Trening metodą Warnkego
Interakcja człowiek – komputer UCD (user centred design)
Warunkowe i bezwarunkowe
Fonetyka i fonologia.
SŁUCH.
Słuch i hałas.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Ćwiczenia percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Zaburzenia spostrzegania
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
dr hab. Adriana Schetz IF US
SŁUCH.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Rozmieszczenie gruczołów dokrewnych w ciele człowieka
Budowa i funkcjonowanie męskich narządów rozrodczych
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Percepcja słuchowa

Analizator = receptor= twór nerwowy, w którym następuje zamiana energii bodźca na impuls nerwowy drogi doprowadzające=dośrodkowe odpowiedni ośrodek w mózgu

1. Neurofizjologiczne podłoże spostrzegania słuchowego stanowi Percepcja słuchowa 3. Impulsy nerwowe z narządu Cortiego (w ślimaku) są przekazywane drogą dośrodkową do słuchowego ośrodka w korze mózgowej (w płatach skroniowych). 1. Neurofizjologiczne podłoże spostrzegania słuchowego stanowi analizator słuchowy 2.Receptorem słuchu, który przetwarza bodźce słuchowe na impulsy nerwowe, są komórki rzęskowe w spiralnym narządzie Cortiego, który znajduje się w kanale ślimakowym.

Słuchowy ośrodek w korze mózgowej-1 Pola pierwszorzędowe (projekcyjne) ośrodka korowego, do którego dochodzą impulsy od receptora, stanowią neurofizjologiczne podłoże powstawania wrażeń słuchowych

Słuchowy ośrodek w korze mózgowej-2 Pole drugorzędowe (kojarzeniowe) stanowi ośrodek kojarzeniowy słuchu, w którym zachodzą: procesy analizy, syntezy, porównywania bodźców słuchowych, co jest podstawą tworzenia się spostrzeżeń słuchowych

Słuchowy ośrodek w korze mózgowej-3 Pola trzeciorzędowe (nakładające się) to okolice nakładania się analizatora słuchowego i wzrokowego.

Percepcja słuchowa Rozwój funkcji słuchowych warunkowany jest: dojrzewaniem narządu słuchu, odpowiednią stymulacją dźwiękową. Wpływają na siebie również umiejętności osiągane w ramach różnych rodzajów percepcji.

Percepcja słuchowa-cz.2 Percepcja dźwięków świata zewnętrznego jest bardziej podstawowa niż percepcja dźwięków mowy – dlatego percepcja dźwięków świata zewnętrznego określana jest I układem sygnałowym, a percepcja dźwieków mowy - II układem sygnałowym.

Percepcja słuchowa-cz.3 Prawidłowo funkcjonujący narząd słuchu dziecka umożliwia rozwój percepcji bodźców akustycznych Świat dźwięków staje się bramą do zdobywania informacji o świecie.

Percepcja słuchowa-cz.4

Percepcja słuchowa-cz.4 W ramach percepcji słuchowej wyróżniamy: słuch przedmiotowy (fizyczny), słuch muzyczny, słuch mowny.

Percepcja słuchowa-cz.5 W zakresie percepcji słuchowej dźwięków mowy wyróżniamy następujące procesy: Recepcja dźwięków mowy =słuch fizjologiczny Kontrola słuchowa wypowiedzi Rozróżnianie i wyodrębnianie dźwięków mowy Pamięć słuchowa wypowiedzi Semantyzacja dźwięków mowy

Percepcja słuchowa-cz.5 Recepcja dźwięków mowy - polegającą na dostrzeżeniu działania bodźca lub tego, że bodziec przestał działać. Jest to funkcja podstawowa - potocznie określana terminem słyszenie, a odpowiada za nią analizator słuchowy obejmujący niższe piętra mózgu; efektem jest powstawanie wrażeń słuchowych (używany jest też często termin - słuch fizjologiczny).

Percepcja słuchowa-cz.6 Rozróżnianie i wyodrębnianie dźwięków mowy - to rozpoznanie co najmniej dwóch wrażeń (odmiennych fonologicznie i fonetycznie) jako różnych. Funkcja ta określana jest też mianem słuchu mownego. W ramach słuchu mownego wyszczególnić należy: słuch fonemowy - odróżnianie/utożsamianie dwóch wypowiedzi różnych lub takich samych fonologicznie, słuch fonetyczny - odróżnianie różnych głosek stanowiących tę samą klasę głosek, słuch prozodyczny - różnicowanie elementów prozodycznych wypowiedzi (akcent, melodia, rytm), analizę i syntezę głoskową/sylabową - umiejętność świadomego wyróżnienia głosek/sylab w wypowiedzi z zachowaniem ich kolejności i łączenie głosek/sylab w całość brzmieniową

Percepcja słuchowa-cz.7 Pamięć słuchowa wypowiedzi - umożliwia przywoływanie wyobrażeń dźwięków mowy. Istotną rolę w procesie percepcyjnym pełnią tworzone wzorce słuchowe: wyrazów, sylab,  głosek, struktur prozodycznych.

Percepcja słuchowa-cz.8 Semantyzacja dźwięków mowy - jest umiejętnością kojarzenia dźwięków mowy i ich znaczenia. W efekcie mamy do czynienia przede wszystkim: z łączeniem wzorców słuchowych wyrazów z odpowiednimi pojęciami, czyli przypisywaniem znaczeń wypowiedziom, czyli z powstawaniem odmiennych reakcji na bodźce

Percepcja słuchowa-cz.9 Kontrola słuchowa wypowiedzi - percepcja słuchowa własnych wypowiedzi wymaga jednoczesnego zaangażowania struktur odpowiedzialnych za: percepcję słuchową, kinezę (niekierunkowy ruch u zwierząt wywołany zmianą natężenia bodźca, np. oświetlenia, temperatury i objawiający się głównie zmianami prędkości i liczbą wykonywanych ruchów) kinestezję –czucie pozycji i ruchu części ciała-umożliwia rozpoznanie pozycji ciała i wyobrażenie ruchu bez pomocy wzroku. Dziecku zazwyczaj najwięcej energii pochłania czynność mówienia, więc kontrola słuchowa może być niewystarczająca.