Projekty grantowe EFS LGD Nasza Krajna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych.
ELEMENTY DIAGNOZY SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ W KONTEKSCIE PRZYGOTOWAŃ DO OPRACOWANIA REGIONALNEGO PLANU DZIAŁAŃ NA RZECZ UPOWSZECHNIANIA, ROZWOJU I PROMOCJI.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PRACA SOCJALNA.
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
System wsparcia dziecka i rodziny
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Działanie 6. 2 oraz Poddziałanie 7. 1
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
VIII Oś Priorytetowa RPO WP Integracja Społeczna Planowane nabory w 2016 roku Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
Wsparcie usług społecznych w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność „Środa z funduszami” Toruń, 5 października 2016 roku.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Aktywne włączenie społeczne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Założenia konkursu, kryteria dostępu, kryteria premiujące
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Senior w środowisku lokalnym
Monitoring strategii polityki społecznej
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Grzegorz Grześkiewicz 11 września 2018 r.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Projekty grantowe EFS LGD Nasza Krajna Grzegorz Grześkiewicz Sępólno Krajeńskie, 09.10.2018

Program szkolenia Omówienie Lokalnej Strategii Rozwoju w kontekście aplikowania o środki dostępne LGD Kto może aplikować o granty Na jakie działania można aplikować w ramach grantów Cele projektów, poziomy dofinansowania  Procedura konkursowa Kryteria konkursowe Wniosek o powierzenie grantu

Przedstawmy się  Imię i nazwisko Funkcja/rola w LGD Doświadczenie w EFS (pisanie wniosków, realizacja, ocena)

Czym jest grant w EFS Problem/potrzeba Cel Wskaźniki Działania Budżet Harmonogram

Lokalna Strategia Rozwoju LGD Nasza Krajna

Obszar działania LSR Jakie konsekwencje? Lokalna Grupa Działania od 1 lipca 2015 roku działa na obszarze całego powiatu sępoleńskiego. LSR LGD Stowarzyszenia NASZA KRAJNA obejmuje cztery gminy, w tym trzy gminy miejsko-wiejskie i jedną gminę wiejską. W skład obszaru LSR wchodzą: gmina miejsko-wiejska Kamień Krajeński, gmina miejsko-wiejska Sępólno Krajeńskie, gmina wiejska Sośno, gmina miejsko-wiejska Więcbork. Jakie konsekwencje?

Kto może aplikować o granty?

Cele i wskaźniki ujęte w LSR

Typy projektów

Kluby młodzieżowe Jest to miejsce, w którym młodzież do 18 roku życia (lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki), może korzystać z wieloaspektowego wsparcia: edukacyjnego, integracyjnego, profilaktycznego i artystyczno-kulturalnego. Klub w swojej realizacji zakłada realizację celów, takich jak: wsparcie procesu edukacyjnego przez pomoc w nauce i przezwyciężanie trudności szkolnych; pomoc w odkryciu potencjału i predyspozycji zawodowych; wzmocnienie procesu integracji ze społeczeństwem; kształtowanie umiejętności w zakresie pełnienia ról społecznych, rozwój zdolności interpersonalnych i postaw prospołecznych; wzmocnienie poczucia własnej wartości i dostarczenie pozytywnych wzorców zachowań; zapewnienie bezpiecznych form spędzanie czasu wolnego, rozwój talentów i zainteresowań.

Klub młodzieżowy W ramach klubu może być realizowany program rówieśniczy. Program polega na organizowaniu liderów/doradców, którzy pomagają rówieśnikom w różnych sferach ich funkcjonowania, m.in: 1. Edukacyjnej- (pomoc w nauce) – uczniowie klas starszych pomagają młodszym kolegom w zrozumieniu materiału szkolnego; 2. Działania o charakterze socjoterapeutycznym – (pomoc w zajęciach o charakterze socjoterapeutycznym) - promowaniu pozytywnych wzorców zachowań, wspieranie kolegów w pokonywaniu trudności w relacjach z innymi; 3. Profilaktycznej (pomoc w akcjach profilaktycznych) – promowaniu zdrowego stylu życia, przeciwdziałanie uzależnieniom podczas akcji profilaktycznych; 4. Mediacyjnej (pomoc w mediacjach) – rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych, w sytuacjach problemowych.

Typy 1 – inne z obszaru aktywnej integracji o charakterze środowiskowym Działania mogą obejmować następujące inne instrumenty aktywnej integracji o charakterze środowiskowym: a) organizację i finansowanie usług wspierających osoby niepełnosprawne, w tym kosztów zatrudnienia tłumacza osoby głuchoniemej, przewodnika osoby niewidomej, asystenta osoby niepełnosprawnej, b) organizację i finansowanie usług wsparcia i aktywizacji rodzin marginalizowanych, w tym kosztów zatrudnienia asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej (zgodnie z zapisami ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej), konsultantów rodzinnych, mediatorów, itp., c) organizację i finansowanie metod pracy w środowisku rodzinnym.

Typy 2 – aktywizacja społeczno-zawodowa Aktywizacja społeczno-zawodowa - zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne a także powrót na rynek pracy z obligatoryjnym wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej i/lub zawodowej i/lub edukacyjnej Instrumenty aktywnej integracji określone są na stronach 14 i 15 Zasad udzielania wsparcia na projekty grantowe

Typy 2 – klub pracy Klub pracy - jest to miejsce, w którym osoby pozostające bez pracy mogą uzyskać kompleksową pomoc w procesie poszukiwania zatrudnienia. Celem klubu jest przygotowywanie uczestników do lepszego i skutecznego radzenia sobie z realiami nowoczesnego i dynamicznie zmieniającego się rynku pracy, promowanie aktywnych wzorców zachowań i postaw oraz kształtowanie motywacji do samodzielnego i świadomego podejmowania zatrudnienia. Pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy jest realizowana w szczególności poprzez: 1) uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy; 2) uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych; 3) dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia.

Typy 3 – lider lub animator aktywności lokalnej oraz obywatelskiej W ramach działań wspierających rozwiązania w zakresie organizowana społeczności lokalnej i animacji społecznej można finansować koszty zatrudnienia animatora lub lidera aktywności lokalnej oraz obywatelskiej. Animator/lider - jest to osoba przyczyniająca się do: ułatwienia kontaktów oraz lepszego poznania się mieszkańców; inicjowania powstawania grup obywatelskich; motywowania grup i środowisk do podejmowania aktywności ukierunkowanych na dobro wspólne; diagnozowanie potencjału lokalnego środowiska; wyszukiwanie i wspieranie liderów lokalnych; budowanie lokalnych koalicji; moderowanie sytuacji edukacyjnych w środowisku; pobudzanie energii potrzebnej do podjęcia i podtrzymania działania przez osobę/grupę; animowanie wśród mieszkańców dyskusji dotyczących ważnych aspektów życia codziennego.

Typy 3 – inne rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej Inne działania wspierające rozwiązania w zakresie organizowana społeczności lokalnej i animacji społecznej mogą dotyczyć: a) edukacji społecznej i obywatelskiej, w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i debat społecznych dla mieszkańców; b) organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym, sportowym, ekologicznym; c) inne działania o charakterze integracyjnym, wynikające np. z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, o przeciwdziałaniu narkomanii.

Grupa docelowa projektów

Grupa docelowa osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym z obszarów wiejskich oraz miast do 20 tys. mieszkańców pełniących rolę centrów społeczno- gospodarczych w regionie objętych Lokalnymi Strategiami Rozwoju otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne dla wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym) w tym osoby pełniące obowiązki opiekuńcze)

Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym a) osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; b) osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; c) osoby przebywające w pieczy zastępczej lub opuszczające pieczę zastępczą oraz rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; d) osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2014 r. poz. 382, z późn. zm.); e) osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.);

Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym f) osoby z niepełnosprawnością – osoby z niepełnosprawnością w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020; g) rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością; h) osoby, dla których ustalono III profil pomocy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645, z późn. zm.); i) osoby niesamodzielne; j) osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020; l) osoby korzystające z PO PŻ.

Osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej Art. 7. Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: 1) ubóstwa; 2) sieroctwa; 3) bezdomności; 4) bezrobocia; 5) niepełnosprawności; 6) długotrwałej lub ciężkiej choroby; 7) przemocy w rodzinie; 7a) potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi; 8) potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności; 9) bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;

Osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej Art. 7. Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: 11) trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach; 12) trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego; 13) alkoholizmu lub narkomanii; 14) zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej; 15) klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r Osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym Art. 1. ust. 2. Przepisy ustawy stosuje się w szczególności do: 1) bezdomnych realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, 2) uzależnionych od alkoholu, 3) uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających, 4) chorych psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego, 5) długotrwale bezrobotnych w rozumieniu przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, 6) zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o po-mocy społecznej, 7) uchodźców realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, 8) osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób nie- pełnosprawnych, którzy podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym.

Otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, a także inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Osoby sprawujące rodzinną pieczę zastępczą lub kandydaci do sprawowania rodzinnej pieczy zastępczej, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka i dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

Kwalifikowalność uczestników Oświadczenia Zaświadczenia Inne dokumenty Moment pomiaru Dane osobowe

Budżet grantu - dofinansowanie - wartość całkowita - wkład własny

Kryteria wyboru wniosków o dofinansowanie w ramach LSR

Wniosek o dofinansowanie

Budżet – aktywizacja społeczna Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu objętego grantem - 95% Minimalny poziom wymaganego wkładu własnego - 5% Maksymalna wartość dofinansowania projektu objętego grantem - 50 000,00 zł Koszty administracyjne – maks. 20% grantu

Budżet – aktywizacja społeczna Przy planowaniu wydatków Grantobiorca powinien kierować się zasadą, aby ujęty w budżecie koszt był niezbędny do realizacji celów projektu i został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Grantobiorca przedstawia w budżecie planowane koszty projektu w podziale na: Koszty bezpośrednie – koszty dotyczące realizacji poszczególnych zadań merytorycznych w projekcie. Koszty administracyjne – koszty związane z obsługą projektu objętego grantem i jego zarządzaniem przez grantobiorcę, do wysokości 20% grantu (niezależnie od źródła finansowania tych kosztów). W projekcie objętym grantem nie ma możliwości rozliczenia kosztów pośrednich (w rozumieniu Wytycznych w zakresie kwalifikowalności). Katalog stawek maksymalnych Środki trwałe Cross financing

Budżet – aktywizacja społeczna i zawodowa Maksymalny poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowalnych na poziomie projektu objętego grantem - 95% Minimalny poziom wymaganego wkładu własnego - 5% Maksymalna wartość dofinansowania projektu objętego grantem - 150 000,00 zł

Dziękuję za uwagę!