Eutanazja w naUczaniu kościoła katolickiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ks. dr Andrzej Muszala, Międzywydziałowy Instytut Bioetyki
Advertisements

Błogosławionego Jana Pawła II
PRAWO MEDYCZNE Eutanazja.
Jak mówić o Bogu?.
Zbigniew CHŁAP Stowarzyszenie Lekarze Nadziei
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Jan Paweł II Jak być prawdziwie człowiekiem….
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Modlitwa na rozpoczęcie
Sakrament pokuty i pojednania
ucieczka przed cierpieniem.
Szczęście.
’’Życie jest talentem powierzonym każdemu z nas, tak abyśmy je przemieniali i pomnażali, czyniąc z niego dar dla innych...’’
Nie lękajcie się, otwórzcie drzwi Chrystusowi
SIOSTRA MIŁOSIERDZIA? KTO TO TAKI?.
Jan Paweł II.
Ks. Jan Twardowski Kochać....
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
CO TO JEST PRZESZCZEP?? Transplantologia
Pokusa panowania nad życiem
MYŚLI O CIERPIENIU.
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
Słowo Życia Czerwiec 2011.
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
dr n. med. Janina Fetlińska ( ) (...) Zwiędły kwiaty i wachlarz z piór strusich czas ucieka jak chmara szarańczy wszystko kończy się wcześniej.
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
Klasa II LŚ Dziś jest Do wakacji pozostało 242 dni.
Człowiekiem jest również nie narodzone dziecko: co więcej, Chrystus w sposób uprzywilejowany utożsamia się z „najmniejszymi”;
JAN PAWEŁ II.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Temat: „ JAN PAWEŁ II – ORĘDOWNIK RODZIN”
Jan Paweł II WIELKI.
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
…– myślę o najbliższych
Troska o dziecko, jeszcze przed jego narodzeniem (
„Nie zabijaj” Rzecz o piątym przykazaniu.
Chcesz zostać wolontariuszem, Te wskazówki są właśnie dla Ciebie.
Błogosławiony Jan Paweł II o człowieku
Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Sakramentów świętych. Siedem.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Prezentacje wykonała ………. Uczennica kl…..
Spotkanie z bł. Karoliną
29. Kultura życia, kultura śmierci
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Manipulacje biomedyczne • oddawanie spermy lub jaja
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
58. Kochać również po śmierci
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
15. Zabójstwo niewinnej istoty ludzkiej – aborcja
Jan Paweł II odszedł od nas rok temu IV 2005 r.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
60. „Zobaczyć w nich człowieka” – piękno ludzi upośledzonych
r. VII Dzień Papieski w Polsce
ODSZEDŁ OD NAS WIELKI CZŁOWIEK, WIELKI PAPIEŻ, WIELKI POLAK!!!!
26. Spieszmy się kochać ludzi – „Nie zabijaj”
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Temat: 40 kl.5 zjawisko o nadzwyczajnym charakterze, traktowane w religiach jako działania nadprzyrodzonej mocy lub jako znak od Boga; (PWN)
Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Bł. Jan Paweł II „O modlitwie”.
HABEMUS PAPAM..!!.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
PRZYRZECZENIE LEKARSKIE Przyjmuję z szacunkiem i wdzięcznością dla moich Mistrzów nadany mi tytuł lekarza i w pełni świadomy związanych z nim.
– Światło pośród ciemności
Zapis prezentacji:

Eutanazja w naUczaniu kościoła katolickiego

Czym jest eutanazja? Jan Paweł II, Evangelium vitae: "Przez eutanazję w ścisłym i właściwym sensie należy rozumieć czyn lub zaniedbanie, które ze swej natury lub w intencji działającego powoduje śmierć w celu usunięcia wszelkiego cierpienia" [EV 65].

Istotne rozróżnienie Dla pełniejszej oceny eutanazji konieczne jest podstawowe rozróżnienie dwu jej zasadniczych typów (co wiąże się z okreś­leniem podanym przez Jana Pawła II, że może chodzić o czyn lub zaniedbanie - zaniechanie jakiegoś działania): - eutanazja pozytywna - to podjęcie takich działań, których bezpośrednim celem jest przyspieszenie śmierci; chodzi tu o aktywne spowodowanie śmierci osoby cierpiącej; - eutanazja negatywna - zaniechanie z góry zastosowania okre­ślonych metod leczniczych lub przerwanie wcześniej zasto­sowa­nych metod, które mogłyby przedłużyć życie, w celu ulżenia w cierpie­niach i w obliczu utraty wszelkiej nadziei na przy­wrócenie zdrowia.

RóŻnica między eutanazją negatywną a rezygnacją z uporczywej terapii Istnieje bowiem tutaj istotna różnica, przede wszystkim odnośnie do intencji działania. ważna jest odpowiedź na pytanie, czy rezygnu­je się z nadzwyczaj­nych środków wyłącznie dlatego, że wydają się one niepożądane (bo przysporzą jeszcze cierpienia, a nie przywrócą zdrowia), czy też przerywa się leczenie (lub go się w ogóle nie podejmuje) zarówno nadzwyczajnymi jak i zwyczajny­mi środkami, bo nie chce się przedłużać życia napiętnowanego nadzwyczajną chorobą i cierpie­niem i chce się w tym cierpieniu ulżyć.

Problem fałszywej miłości „Prawdziwe 'współczucie' bowiem skłania do solidar­ności z cudzym bólem, a nie do zabicia osoby, której cierpienia nie potrafi się znie­ść" [EV 66]

Wartość życia a eutanazja   W punkcie wyjścia najważniejsze jest uznanie życia za wartość, która jest darem Boga i uznanie, że On jest Panem życia. Jeśli tak, to zadanie człowiekowi śmierci nawet w sposób bezbo­lesny i z litości nie przestaje być odebra­niem człowiekowi daru życia, a tym samym przypisywanie sobie prawa do decydowania o tym, co nie zależy od człowieka. Dlatego też należy uznać, że eutanazja jest uzurpacją władzy decydowania o tym, kto ma żyć, a kto powinien umrzeć: Tylko Bóg ma tę władzę i "kiedy człowiek zaślepiony przez głupotę i egoizm, uzurpuje sobie tę władzę, nieuchronnie czyni z niej narzędzie niespra­wied­liwości i śmierci" [EV 66]. Wartość Jezusa w konaniu

Prośba chorego o skrócenie cierpień "Prośba, jaka wypływa z serca człowieka w chwili osta­tecznego zmagania z cierpieniem i śmiercią, zwłaszcza wówczas, gdy doznaje on pokusy pogrążenia się w rozpaczy i jakby unices­ twienia się w niej, to przede wszystkim prośba o obecność, o solidarność i o wsparcie w godzinie próby. Jest to prośba o pomoc w zachowaniu nadziei, gdy wszystkie ludzkie nadzieje zawodzą" [EV 67].  

Medycyna paliatywna Jan Paweł II w encyklice Evange­lium vitae podkreślając najpierw, że w terapii paliatywnej chodzi o złagodzenie cierpienia w końcowym stadium choroby i o zapewnienie pacjentowi potrzebnego mu ludzkiego wsparcia. Rodzi to jedno­cześnie problem natury moralnej, a więc problem godziwości stosowania różnego rodzaju środków przeciwbólowych i uspokajają­cych w celu ulżenia cierpieniu chorego, gdy wiąże się to z ryzykiem skrócenia mu życia [por. EV 65].