APOKALIPSA KSIĘGA NADZIEI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najstarsze postaci śmierci wypracowane w starożytności przetrwały i istnieją we współczesnych tekstach kultury.
Advertisements

Apokalipsa grec.Apokalipsis Odsłonięcie Objawienie.
Apokalipsa – Słowo to pochodzi z języka greckiego (apokalipsis ) i oznacza odsłonięcie, objawienie. Nazwę tę nosi ostatnia księga Nowego Testamentu, która.
PAŃSTWO RZYMIAN Na zdjęciu: rzymskie wzgórze Palatyn, miejsce narodzin państwa.
Po czym poznać Kościół?.
Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno Nie kradnij Czcij ojca swego i matkę swoją Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną Nie zabijaj.
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Piotrowicach
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
Potop i obietnica nowej ludzkości
Prezentacja Biblijna Nowy Testament.
Na pierwszym spotkaniu szkółki niedzielnej Marek otrzymał lekcje biblijne do codziennego czytania Pisma Świętego. Na początku był bardzo wierny.
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice chwalebne
Święty Piotr Apostoł.
Biblia.
16 września 2009 roku Pan powołał do siebie sługę swego Wojciecha.
Zwierzęta w Biblii.
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Quiz z życia świętych Apostołów Piotra i Pawła
II NIEDZIELA WIELKIEGO POSTU rok A
Jan Paweł II WIELKI.
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice radosne
STACJA I PAN JEZUS NA ŚMIERĆ SKAZANY Piłat wydał wyrok. Jezus zostanie ukrzyżowany. Ludzie krzyczeli: Na krzyż z Nim, na krzyż! Nie szanowali Jego świętego.
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Słowo Życia Październik 2014.
Jan Paweł II - Papież Wolności
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
DEKALOG Wyjścia GÓRA SYNAJ ( p.n.Ch.)
Charakter człowieka który jest nosicielem krzyża Jezus - Męczennik Trevor Hawes 2006 kzns.org.
Święty Marek Ewangelista
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Dzień pierwszy W pierwszym dniu Bóg stworzył niebo i ziemię, które są ogarnięte wodą. W tym dniu Bóg oddziela także światło (dnia) od ciemności (nocy).
PORANEK ZMARTWYCHWSTANIA
Słowo Życia Słowo Życia Maj 2012 Maj 2012 «Przyszedłem ogień rzucić na ziemię i jakże pragnę, ażeby już zapłonął» (Łk 12,49).
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Blaise Pascal, , Pamiątka
Na początku było Słowo, a Słowo było
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Adwent Nie klikaj.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Lekcja 13 na 25 czerwca 2016 r.. JEZUS BARABASZ Przywódca polityczny Chciał uwolnić ludzi od Rzymu Obiecywał ziemską chwałę JEZUS CHRYSTUS Przywódca duchowyUwolnił.
Lekcja 12 na 18 czerwca 2016 r.. „Bo ona, wylawszy ten olejek na moje ciało, uczyniła to na mój pogrzeb” (Mateusz 26:12) Na krótko przed swoją śmiercią.
K O Ń. Koń symbolizuje promienie słoneczne i księżycowe, czas, dzień, noc, wiatr, ogień, powietrze, płodność, matkę, miłość, zmysłowość, rycerstwo, arystokrację,
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Słowo Boże w życiu Maryi
Adwent Nie klikaj.
Adwent Nie klikaj.
Co to jest Biblia?.
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Po co ewangelizować?.
Przyszłość kościoła.
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Islam.
Lekcja 2 na 14 października 2017
Lekcja 6 na 11 listopada 2017 ADAM I JEZUS.
III NIEDZIELA ADWENTU rok B
Winnica Mt 21,33–43.
APOKALIPSA KSIĘGA NADZIEI.
„Błogosławiony ten, który czyta, i ci, którzy słuchają słów proroctwa i zachowują to, co w nim jest napisane; czas bowiem jest bliski” (Objawienie 1:3)
SIEDEM PIECZĘCI Lekcja 5 na 2. lutego 2019.
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 29
Zapis prezentacji:

APOKALIPSA KSIĘGA NADZIEI

ŁAMANIE PIERWSZYCH 6 PIECZĘCI Ap 6

Zobaczyłem, że Baranek otworzył jedną z siedmiu pieczęci i usłyszałem jedną z czterech istot żywych mówiącą głosem podobnym do huku gromu: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem białego konia, a na nim jeźdźca trzymającego łuk. Gdy dano mu wieniec, wyruszył zwycięski, by dalej zwyciężać. Gdy Baranek otworzył drugą pieczęć, usłyszałem drugą istotę żywą, która powiedziała: „Przyjdź!”. I wyszedł drugi koń – gniady. Jego jeźdźcowi pozwolono odebrać ziemi pokój, żeby ludzie się wzajemnie pozabijali. Dano mu więc wielki miecz. Gdy Baranek otworzył trzecią pieczęć, usłyszałem trzecią istotę żywą, która powiedziała: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem czarnego konia, a na nim jeźdźca trzymającego w ręku wagę. Usłyszałem też jakby głos pośród czterech istot żywych, który mówił: „Kwarta pszenicy za denara i trzy kwarty jęczmienia za denara, ale nie niszcz oliwy ani wina”. Gdy otworzył czwartą pieczęć, usłyszałem głos czwartej istoty żywej, która powiedziała: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem zielonego konia, a na nim jeźdźca. Miał na imię Śmierć i towarzyszyła mu Kraina Umarłych. Dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, aby zabijali mieczem, głodem, zarazą i przez dzikie zwierzęta.

Gdy otworzył piątą pieczęć, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych z powodu słowa Bożego i danego świadectwa. Zawołali oni potężnym głosem: „Jak długo, święty i prawdziwy Władco, będziesz zwlekał z sądem i pomstą naszej krwi wśród mieszkańców ziemi?”. A każdemu z nich dano białą szatę i powiedziano im, aby jeszcze przez krótki czas odpoczęli, aż dopełni się liczba ich towarzyszy i braci, którzy tak jak oni mają być zabici. Gdy otworzył szóstą pieczęć, zobaczyłem, że nastąpiło wielkie trzęsienie ziemi. Słońce stało się czarne jak wór pokutny, a cały księżyc stał się jak krew. Gwiazdy nieba spadały na ziemię, jak spadają niedojrzałe figi z figowca wstrząsanego gwałtownym wichrem. Niebo zostało usunięte, zwinięte jak zwój, a każda góra i wyspa zostały przesunięte ze swego miejsca. Królowie ziemi, możnowładcy, dowódcy wojska, bogacze i zamożni, wszyscy niewolnicy i wolni ukryli się w jaskiniach i grotach górskich i prosili góry i skały: „Spadnijcie na nas i zasłońcie nas przed obliczem Siedzącego na tronie i przed gniewem Baranka, bo nadszedł wielki dzień Ich gniewu, i kto zdoła przetrwać?”.

Łamanie pieczęci Schemat 4+3 Ujawnienie biblijnego sensu dziejów Dalekie zwiastuny dnia gniewu Rozwinięcie tzw. apokalipsy synoptycznej Kataklizm dotyczy nie tyle ziemi i ludzkości, co raczej zła, które rozpanoszyło się po ziemi. Złem jest wszystko to, co stoi w opozycji do Boga (gr. Diabolos – Przeciwnik)

Czterej jeźdźcy apokalipsy Za 1, 7-10: Dnia dwudziestego czwartego jedenastego miesiąca – czyli miesiąca Szebat – w drugim roku panowania Dariusza PAN przemówił do Zachariasza, syna Berekiasza, syna Iddo. Tej nocy miałem widzenie: Oto mężczyzna siedział na gniadym koniu, który stał między mirtami w głębi. Z tyłu były konie gniade, kasztanowe i białe. I spytałem: „Mój panie, co to znaczy?”. Odpowiedział mi anioł, który rozmawiał ze mną: „Pokażę ci, co to znaczy”. Wtedy odezwał się mężczyzna stojący między mirtami: „To są ci, których PAN posłał, aby obeszli ziemię”. Symbol heroldów, którzy wyruszają z konkretnym przekazem dla całego świata.

Czterej jeźdźcy apokalipsy Według jednej tradycji imiona czterech jeźdźców to (kolejno): Wojna, Zaraza, Głód i Śmierć. Według innej interpretacji pierwszy jeździec to Jezus Chrystus, a pozostali symbolizują nieszczęścia w dniach końca: wojnę (2), głód (3) i przedwczesną śmierć (4). Apokalipsa wymienia z imienia tylko czwartego jeźdźca – Śmierć i jego towarzyszkę Otchłań (Hades, piekło). Istnieją również przesłanki ku temu, aby pierwszym jeźdźcem był sam Antychryst, jako że jeźdźcy przynosili Ziemi niekorzystne skutki, a nie ma wyraźnych powodów ku temu, żeby pierwszy jeździec miał symbolizować Chrystusa (podczas Wielkiego Ucisku Ziemia będzie pod rządami Antychrysta, Chrystus pojawia się jako jeździec znacznie później).

Pierwsza pieczęć I widziałem, a oto koń biały, a ten, który na nim siedział, miał łuk, i dano mu koronę, i wyszedł jako zwycięzca, ażeby zwyciężał. Pierwszy jeździec różni się od pozostałych, zapowiada go głos jakby grzmotu Biały koń (leukos)– kolor radosny w symbolice apokaliptycznej Łuk: separacja ludzi Pochód ewangelii Pojawiła się też interpretacja, że biały jeździec może reprezentować Ducha Świętego, który zstąpił na Apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy Billy Graham uznał jeźdźca na białym koniu za Antychrysta, lub symbol fałszywych proroków. Partowie – godni przeciwnicy dla Rzymu

Druga pieczęć I wyszedł drugi koń – gniady. Jego jeźdźcowi pozwolono odebrać ziemi pokój, żeby ludzie się wzajemnie pozabijali. Dano mu więc wielki miecz. Gniady koń (pyrros) Miecz - nienawiść Odnośnie do drugiego jeźdźca panuje dość zgodna opinia, że symbolizuje on Wojnę. Wskazuje na to trzymany przez niego miecz (jakby był gotowy do walki lub masowej rzezi) oraz czerwony kolor konia, kojarzący się z krwią. Słowo „pyrros” pochodzi od „pyr” (pożar), byłby to więc kolor „ognisto-czerwony”. Niektórzy komentatorzy sugerowali, że może chodzić o symbol wojny domowej lub prześladowania chrześcijan.

Trzecia pieczęć I oto ujrzałem czarnego konia, a na nim jeźdźca trzymającego w ręku wagę. Czarny koń (melas) Waga: ograniczenie szczęścia Trzeci jeździec na czarnym koniu to według powszechnego rozumienia Głód. Posiada on wagę i odważniki, którymi będzie starannie odmierzane zboże. Czytamy, że cena zboża jest około dziesięciokrotnie wyższa niż normalne, przy czym całodniowe wynagrodzenie (denar) wystarcza na kupno tylko jednej kwarty pszenicy lub trzech kwart mniej pożywnego jęczmienia, a zatem pracownicy nie będą w stanie wyżywić swoich rodzin. Wizji jeźdźca na czarnym koniu towarzyszy tajemniczy, niezidentyfikowany głos, pochodzący jakoby od czterech żywych stworzeń w Niebie i to on mówi o cenach pszenicy i jęczmienia oraz o tym, że ceny oliwy i wina pozostaną niezmienione (tyle, że znajdują się one poza zasięgiem zwykłego pracownika). 

Czwarta pieczęć I oto ujrzałem zielonego konia, a na nim jeźdźca. Miał na imię Śmierć i towarzyszyła mu Kraina Umarłych. Dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, aby zabijali mieczem, głodem, zarazą i przez dzikie zwierzęta.  Zielony koń (khlōros) Czwarty i ostatni jeździec nosi imię Śmierć (Thanatos), o czym wprost oznajmia tekst Apokalipsy (Ap 6, 8). W odróżnieniu od pozostałych trzech jeźdźców, nie ma żadnej wzmianki, że dzierży on jakąś broń lub inne przedmioty, jednak na ilustracjach i obrazach zazwyczaj trzyma kosę, miecz lub inne narzędzie do zadawania śmierci. Kolor konia Śmierci określony jest jak khlōros, co w grece jako koine może oznaczać zarówno zielony, zielonkawożółty, jak i blady, popielaty. Na podstawie znaczenia tego słowa w starożytnej greckiej literaturze medycznej, niektórzy uczeni sugerują, że kolor ten odzwierciedla bladość typową dla trupa. W niektórych współczesnych wizjach artystów koń jest wyraźnie zielony. Towarzyszem Śmierci jest Hades, czyli miejsce pobytu zmarłych.

Śmierć i Hades Wizję jeźdźców kończy stwierdzenie: „I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta” (Ap 6, 8), co na ogół traktowane jest jako słowa odnoszące się do Śmierci i Hadesu, chociaż niektórzy komentatorzy widzą tu odniesienie do wszystkich czterech jeźdźców. Jest to nawiązanie do słów Boga z Księgi Ezechiela: „Nawet gdybym zesłał na Jerozolimę owe cztery moje straszne klęski – miecz, głód, dzikie zwierzęta i zarazę, aby w niej wyniszczyć ludzi i zwierzęta, to jeszcze pozostanie tam Reszta, która ocali synów i córki” (Ez 14,21-22). Śmierć z krainy umarłych, gr. Hades tworzy pochód i zbiera łupy po poprzednikach. Konsekwencja działania zła. Zapłata za grzech.

Symboliczne okresy historii? Według interpretacji Edwarda Elliotta obraz czterech jeźdźców jest proroctwem ujmującym w symboliczny sposób późniejszą historię Imperium Rzymskiego. Uważał on, że jeździec na białym koniu symbolizuje okres pomyślności i złoty wiek dobrobytu cesarstwa, obejmujący panowanie cesarzy Nerwy, Trajana, Hadriana, Antonina Piusa i Marka Aureliusza. Ta linia cesarzy miała wywodzić się z Krety, a Kreteńczycy byli znani ze swoich umiejętności strzelania z łuku. Z kolei jeździec na czerwonym koniu symbolizuje według tej interpretacji wojnę domową i okres niepokoju, który rozpoczął się od rządów Kommodusa. W podobny sposób Elliot ujął symbolikę pozostałych jeźdźców.

Symboliczne okresy historii? Z kolei ewangelikalni protestanci z Ameryki chętnie przypisywali jeźdźców do współczesnych im wydarzeń. Pastor Irvin Baxter Jr. głosił na przykład, że czerwony koń reprezentuje komunizm, biały koń i jeździec z koroną reprezentują katolicyzm (uważany przez nich za kult bałwochwalczy), czarny koń to symbol kapitalizmu, natomiast zielony – islamu (muzułmański sztandar Mahometa ma właśnie taki kolor).

Piąta pieczęć Zmienia się sceneria. Wracamy przed tron Boga. Dusze zabitych z powodu Słowa Bożego i danego świadectwa Męczennicy z czasów Nerona Wołanie dusz o pomstę nieba. W odpowiedzi dostają biała szatę i maja cierpliwie czekać. Śmierć Abla Dusze sprawiedliwych są w ręku Boga i nie dosięgnie ich męka (Mdr)

Szósta pieczęć Katastrofa w posadach świata Upadek świata wrogiego Bogu Lata 61 i 63 obfitowały w klęski Zaćmienie ciał niebieskich to symbol nadchodzącej śmierci Czy chodzi tu o Imperium Rzymskie? Wybucha powszechna panika. Uciekają tylko wrogowie Boga. Mieszkańcy ziemi = miłośnicy doczesności Wierni nie mają powodu, aby się lękać W 7. rozdziale okaże się dlaczego nie muszą się bać. Kto może stać prosto? (w.17)