Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady szkolenia maszynistów
Advertisements

Projektowanie urządzeń automatycznego rozrządzania wagonów na górkach rozrządowych Zawiercie, 15 – 16 września 2011r.
Zasady określania zdolności przepustowej linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mgr inż. Ricardo Grabowski Biuro Eksploatacji.
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Promocyjna Sektorowego Programu Operacyjnego Transport
Komunikacja i Turystyka
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
TROCHĘ HISTORII… KIEROWANIA POJAZDAMI
Analiza stanu bezpieczeństwa na terenie zarządzanym przez PKP PLK S. A
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Działania w zakresie poprawy brd na sieci dróg powiatowych Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Strzyżów, 6.III.2012 r.Krzysztof Piękoś
Umocowanie prawne w przepisach wewnętrznych Spółki: IV. Zasady przekazywania informacji przez drużynę trakcyjną w przypadku wykrycia przez urządzenia DSAT.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Jak moje miasto jeździ z głową !
Zarzadzanie bezpiecznym systemem transportowym dziś…
Autorka: Sylwia Palonek
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Kryteria analizy systemów transportowych
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Łódzka Kolej Aglomeracyjna we współpracy z
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
Nadrzędnym celem jest kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych, podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania.
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Zebranie Klubu Warszawskiego SiTK Klubu Warszawskiego SiTK Warszawa dnia r.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Podstawy trakcji elektrycznej
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
7.     PODSTAWY STEROWANIA RUCHEM POCIAGÓW    Zasada bezpiecznej jazdy pociągu Ruch pociągów na liniach kolejowych odbywa się według ściśle określonych.
Poczuj przyjemność z podróży koleją w Kujawsko-Pomorskiem Dla rozwoju infrastruktury i środowiska POIiŚ Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez.
Warszawa, dnia 25 sierpnia 2015 r.
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie dr inż. Jacek Oskarbski Gdynia
Mazowiecka Spółka Taborowa oraz Sigma Tabor Jakub Gruszczyński Mateusz Wiewiór LiTTK Ekonomika transportu.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Kontrakt Terytorialny Województwa Kujawsko-Pomorskiego Konferencja prasowa Toruń, 15 września 2014 r.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
TEMAT 30: Postępowanie ratownicze w czasie innych akcji komunikacyjnych autor: Piotr Fliciński SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Symulatory w kolejnictwie
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Współczesne środki transportu
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Wrócą pociągi na trasę Jarocin – Września – Gniezno
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
Warszawa, 22 marca 2017 r.. Prawo w praktyce. Wnioski z kontroli autokarów i innych pojazdów pasażerskich.
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Edukacja, kampanie społeczne i CSR - zintegrowane działania prewencyjne dla BRD ‘PRĘDKOŚĆ’ Warszawa, 8 maja 2017.
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 2016 rok.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Bydgoszcz,
Wygodniej w podróż ze Szczecina
Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania
Kampania społeczna Bezpieczny przejazd „Szlaban na ryzyko”
Koleje Dużych Prędkości we Włoszech
Zarządca narodowej sieci linii kolejowych
Kłodzko Miasto – kolej dostępniejsza dla podróżnych
Poznań
przejazdów kolejowo-drogowych
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Podsumowanie 2018 roku
Opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu „Rewitalizacja infrastruktury regionalnego systemu transportowego Żuławskiej Kolei Dojazdowej na.
POPRAWA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ W OBSZARZE EKSPLOATACJI I ROZWOJU SIECI .
Informacja o stanie bezpieczeństwa na obszarze kolejowym za 12 miesięcy 2018 roku Warszawa, luty 2019 r.
Zapis prezentacji:

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów dr inż. Andrzej Żurkowski Fot. A. Żurkowski

Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym: infrastruktura, tabor. Zagadnienia: Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym: infrastruktura, tabor. Systemy i stopnie automatyzacji prowadzenia ruchu pociągów. Autonomiczność w transporcie szynowym. Wnioski i rekomendacje. Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii.

Dwa rodzaje bezpieczeństwa: Bezpieczeństwo osobiste (kradzieże, napady, terroryzm), Bezpieczeństwo komunikacyjne (związane z ruchem kolejowym). Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. 2

Dwa rodzaje bezpieczeństwa: Bezpieczeństwo osobiste (kradzieże, napady, terroryzm), Bezpieczeństwo komunikacyjne (związane z ruchem kolejowym). Podstawowy element działalności szeregu podmiotów: Urząd Transportu Kolejowego, Ministerstwo Infrastruktury, zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnicy kolejowi, Instytut Kolejnictwa, jednostki naukowe. Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. 3

INŻYNIERIA LĄDOWA I TRANSPORT Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (1). Dyscyplina naukowa INŻYNIERIA LĄDOWA I TRANSPORT Ruch kolejowy infrastruktura tabor kolejowy droga kolejowa lokomotywy, wagony sterowanie ruchem zespoły trakcyjne zasilanie pojazdy służbowe łączność Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. stacje i przystanki SYSTEM TRANSPORTU

INŻYNIERIA LĄDOWA I TRANSPORT Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (2). Dyscyplina naukowa INŻYNIERIA LĄDOWA I TRANSPORT Ruch kolejowy infrastruktura tabor kolejowy droga kolejowa CERTYFIKACJA ! lokomotywy, wagony sterowanie ruchem zespoły trakcyjne zasilanie pojazdy służbowe łączność Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. stacje i przystanki SYSTEM TRANSPORTU 5

drogi kołowe, przejścia (środowisko) Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (3). infrastruktura Wewnętrzna system kolejowy Zewnętrzna drogi kołowe, przejścia (środowisko) 100% kolej kolej / otoczenie

Infrastruktura – sterowanie ruchem kolejowym Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (4). Infrastruktura – sterowanie ruchem kolejowym historycznie berło, jazda w odstępie czasu zapowiadanie telefoniczne blokada półsamoczynna blokada samoczynna automatyzacja Kat. Nazwa angielska Nazwa polska 1 AWS – Automatic Warning System Systemy automatycznego ostrzegania Automatic train breaking system Samoczynne hamowanie pociągu 2 ATP – Automatic Train Protection Automatyczna kontrola pociągu 3 ATC – Automatic Train Control Automatyczne sterowanie pociągiem ETCS – European Train Control System Europejski System Sterowania Pociągami 4 ATO – Automatic Train Operation Automatyczne prowadzenie pociągu ATS – Automatic Train Supervision Automatyczny nadzór pociągów APM – Automatic People Movers Systemy APM

Infrastruktura – otoczenie, środowisko Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (5). Infrastruktura – otoczenie, środowisko POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA edukacja „komunikacyjna” społeczeństwa (kierowcy, piesi), ogradzanie linii kolejowych, odpłaszacze zwierząt, rozwój techniki ostrzegania na przejściach i przejazdach kolejowych, skrzyżowania wielopoziomowe. 100% bezpieczeństwa Pełna separacja linii kolejowych od otoczenia. Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. 8

Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (6). Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko” otrzymała patronat Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Konsekwentnie realizowane od 13 lat przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. działania, zwiększają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. To różne formy apeli i akcji adresowane do wszystkich grup wiekowych, m.in. ulotki oraz spotkania przypominające o bezpieczeństwie. Źródło:

Współczesne wymagania: Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – infrastruktura i tabor (7). tabor kolejowy Współczesne wymagania: bezpieczeństwo, sprawność techniczno-ruchowa (przyspieszenie, prędkość, hamowanie), szybka i bezpieczna wymiana potoków na stacjach i przystankach, sprawność energetyczna (zużycie energii, rekuperacja), komfort (fotele, przejścia, bagaż, rowery itp.). 100% kolej

Stopnie wprowadzania automatyzacji w transporcie szynowym (1). Stopień automatyzacji Prowadzenie pociągu Rozbieg Hamowanie Zamykanie Drzwi Reakcja na zakłócenia GoA 1 ATP + maszynista GoA 2 ATP + ATO automatyczny automatyczne GoA 3 nadzór maszynisty wspomagane GoA 4 bezobsługowe GoA – Grade of Automation, ATP – Automatic Train Protection, ATO – Automatic Train Operation. Źródła: Zakres podsystemu się nie zmienił. Jedyną różnicą jest system pomiaru energii – dotychczas licznik na pojeździe, który przeszedł do TSI loc&pas, a w jego miejsce system zbierania danych o zużyciu energii. 11

Zmiany raczej ewolucyjne niż rewolucyjne. Stopnie wprowadzania automatyzacji w transporcie szynowym (2). Elementarne warunki wprowadzenia ATO w transporcie szynowym: ruch pojazdów szynowych po wydzielonym, odizolowanym terenie (tunele, estakady), systemy bezpiecznej wymiany podróżnych na stacjach i przystankach (bramki, drzwi peronowe), automatyczny nadzór nad stanem technicznym pojazdów szynowych (algorytmy decyzyjne), pełna automatyzacja wszystkich na sieci transportu szynowego (przepustowość, regulacja ruchu). Zmiany raczej ewolucyjne niż rewolucyjne. Źródło: Fot.: Autor Drzwi peronowe – metro w Sewilli Port Lotniczy CDG w Paryżu

Dziękuję za uwagę! https://uic.org/ 13