Mądrość – perspektywa psychologiczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kilka słów o osobowości człowieka. Cz ł owiek to niezwyk ł a i niepowtarzalna na ś wiecie posta ć. Cz ł owiek ró ż ni si ę od zwierz ą t i od przedmiotów.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkolnej Autor: Bożena Dawidowska-Langer.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
InMoST, Analiza architektury metodą ATAM Jerzy Nawrocki
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Człowiek w systemie transportowym
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
GDY GNIAZDO OPUSTOSZEJE...
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przedszkole Promujące Zdrowie
Wykład 1 Przedmiot psychologii
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Mądrość – perspektywa psychologiczna

Przed feriami – inteligencja: Co to jest inteligencja i dlaczego jest dla nas taka ważna? Historia badania inteligencji (Binet) Różne teorie inteligencji (Spearman, Cattell, Sternberg, Gardner) Jedna czy wiele inteligencji? Zadanie

Dzisiaj: Czym jest mądrość – perspektywa psychologiczna Trzy rodzaje definicji mądrości: Sztuka życia Transcendentna Cecha osobowościowa Co blokuje rozwój mądrości?

Przysłowia: Młodość sądzi, starość rozgrzesza. Bezczynny mózg jest warsztatem diabła. Człowiek rozumny nie waha się zmienić zdania. Gniew rozum ćmi.

Mądrość w psychologii: Rozpatrywana z perspektywy rozwojowej (np. koncepcja Ericksona) Związana z okresem późnej dorosłości Rozumienie zakorzenione w filozofii Koncepcja Arystotelesa – mądrość jako trwała dyspozycja: Mądrość teoretyczna – poszukiwanie prawdy Mądrość praktyczna – odnoszenie zasad ogólnych do konkretnych sytuacji

Mądrość w psychologii - definicje: Trafne zastososowanie zdobytej wiedzy w praktyce (Baltes) Myślenie post-formalne i dialektyczne (Kramer, Labouvie-Vief) Cecha osobista i dyspozycja osobowościowa (Erikson) * Rozróżnienie między mądrością pragmatyczną/praktyczną a transcendentną/duchową

Czy ludzie mądrzy są szczęśliwi? Mądrość związana jest z dobrostanem Badania empiryczne (Ardelt, 2003; Brugman, 2006; Kramer, 2000) Nurt badań nad pomyślnym starzeniem się

Trzy typy pomyślnego starzenia się - trzy sposoby dążenia do mądrości (Kozerska, 2015): Bycie częścią wspólnoty Wykraczanie poza ja realne Urzeczywistnienie dobra własnego

Madrość – założenia badań psychologicznych: Mądrość jest ideałem, do którego się dąży Można ją rozwijać Jest cechą kwantyfikowalną Jest nie tyle dana co zadana To dążenie do mądrości (a nie samo jej zdobycie) ma zasadnicze znaczenie dla naszego człowieczeństwa (Jarvis) Proces Poszukiwanie sensu Świadomość ograniczoności

I. Mądrość jako sztuka życia – koncepcja Baltesa Umiejętność zastosowania wiedzy w życiu codziennym – rozwinięta forma inteligencji (koncepcja Baltesa) Model mądrości wg Baltesa i współpracowników: Bogata wiedza faktograficza Bogata wiedza proceduralna Wiedza kontekstualna Relatywizm wartości i tolerancja Świadomość braku pewności i radzenie sobie z nim

Koncepcja Baltesa i współpracowników: Mądrość jest nabywana w toku uczenia się i ćwiczenia Pozytywne starzenie się – Model Selektywnej Optymalizacji połączonej z Kompensacją (SOC; Baltes i Baltes, 2004)

Model SOC – praktyka menadżerska: Selekcja Optymalizacja Kompensacja „Kiedy podczas podczas wywiadu telewizyjnego zapytano koncertującego pianistę, Rubinsteina, w jaki sposób, w jego wieku, udaje mu się nadal być tak wspaniałym pianistą, wspomniał on o trzech strategiach: W starszym wieku wykonuję mniej utworów Obecnie ćwiczy każdy utwór częściej Grając wykonuje obecnie więcej ritardandos (zwolnienie tempa przed szybkimi częściami), tak że gra wydaje się szybsza niż w rzeczywistości)” (Baltes, 1993, s. 590)

Mądrość jako sztuka życia – koncepcja Sternberga Znaczenie wiedzy ukrytej w procesie podejmowania decyzji i działaniach człowieka Umiejętność znajdowania równowagi pomiędzy interesem własnym a interesem otoczenia Działania człowieka mądrego prowadzą do dobra wspólnego Rola generatywności osób starszych (międzypokoleniowe uczenie się) Koło rozwoju – jaki jest wpływ działań międzypokoleniowych?

II. Mądrość transcendentna Mądrość efektem rozwoju duchowego Badania Torstama (2005): Relacje jednostki ze światem nabierają charakteru pozapodmiotowego (nieoceniający punkt widzenia) Poczucie jedności ze światem, kosmosem, Bogiem Redefinicja pojęć: czasu, przestrzeni, życia i śmierci Zwiększenie poczucia bliskości z przeszłością i przyszłym pokoleniem (obniżenie lęku przed śmiercią) Zmniejszenie egocentryzmu i materializmu Kontakty społeczne vs. kontemplacja

II. Mądrość transcendentna Obraz mądrości inny niż w mediach (zdrowie, niezależność nie są warunkami koniecznymi) Niewielkie korelacje między mądrością duchową i praktyczną Frankl i poszukiwanie sensu w cierpieniu Po 50 roku życia rośnie poziom duchowości; szybszy wzrost u kobiet (Wink i Dillon, 2002)

III. Mądrość jako układ kompetencji lub właściwości osobowościowych Ardelt – mądrość to złożony układ cech mający trzy komponenty: Poznawczy Emocjonalny Refleksyjny

III. Mądrość jako układ kompetencji lub właściwości osobowościowych - Ardelt Poznawczy: Rozumienie zjawisk i zdarzeń Wiedza na temat pozytywnych i negatywnych aspektów natury ludzkiej Refleksyjny: Pogłębione rozumienie Analizowanie zjawisk z różnych perspektyw Emocjonalny: Pozytywne emocje i zachowania w stosunku do innych ludzi (współodczuwanie) *wystąpienie wszystkich trzech wymiarów – warunek konieczny mądrości

III. Mądrość jako układ kompetencji lub właściwości osobowościowych Proces uczenia się ma źródło w rozbieżności a nie w dylemacie poznawczym (uczenie racjonalne, intuicyjne, racjonalne) – Jarvis (2012), badania nad edukacją dorosłych Ardelt (2000) – podziała na wiedzę intelektualną i opartą na mądrości (pogłębione rozumienie) Intelektualna – radzenie sobie w codziennym życiu Oparta na mądrości – praca nad własną biografią, nadawanie życiu sensu

Czynniki blokujące rozwój mądrości (Oleś, 2012): niechęć do myślenia egocentryzm niedojrzałość emocjonalna nadmierna pewność własnych sądów niski krytycyzm brak ciekawości poznawczej niska otwartość na doświadczenie, mała wrażliwość interpersonalną * „Wiem, że nic nie wiem” – Jarvis (2012)

Bibliografia: Kozerska, A. (2017). Wybrane psychologiczne koncepcje mądrości z perspektywy badań nad uczeniem się w okresie późnej dorosłości, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 15, 125-134.

Dziękuję!