Materiały dla studentów NSP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Jak mówić o Bogu?.
Liberalizm.
Konstruktywizm.
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a ekonomia polityczna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Marksizm i egzystencjalizm
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
Skąd pochodzą zasady moralne?
W kontekście Czerwonego Krzyża
Doktryny polityki społecznej- wykład 4
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
Historyczno-kulturowe aspekty współpracy gospodarczej Polski i Węgier Forum polsko-węgierskie.
Doktryna kontrrewolucji – teokraci we Francji
dr Michał Urbańczyk Katedra Doktryn Polityczno-Prawnych
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Fundamenty kultury europejskiej
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
prawa człowieka w Deklaracji Praw Człowieka i w Biblii
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Zasady Współczesnej Demokracji
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Ruiny opactwa w Mont-Saint-Éloi, zrujnowanego w czasie akcji dechrystianizacyjnej.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
• Władza to upoważnienie do wydawania ludziom praw i poleceń.
SĄD NAJWYŻSZY U.S.A. SĘDZIOWIE W SŁUŻBIE IDEOLOGII
Filozoficzno-Teologiczne
NURTY KONSERWATYWNE - WIEK XIX
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej Część I Zasady.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Teoria i filozofia prawa
Tworzenie prawa.
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Historia doktryn politycznych, prawnych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
GŁOWNE NURTY POLITYCZNE W EUROPIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XIX w.
Wydarzenia historyczne z romantyzmu Marcin Szczepankowski Klasa If.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Socjalizm Socjalizm utopijny
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Tworzenie prawa.
BAHAIZM.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Materiały dla studentów NSP konserwatyzm Materiały dla studentów NSP

Konserwatyzm Cechy konserwatyzmu: generalne założenie, że ludzie są niedoskonali, również moralnie, a zatem są grzeszni i nie da się ich zmienić; Założenie, że możliwości rozumu są ograniczone; przekonanie, że znośne funkcjonowanie człowieka uzależnione jest od jakości instytucji społecznych; wiara w zasadniczą rolę obyczajów, zwyczajów i przesądów; historycyzm łączony z partykularyzmem, tj. świadomość wyjątkowości losów poszczególnych społeczeństw; Negacja umowy społecznej, przekonanie o praktycznej użyteczności religii.

Nurty konserwatyzmu Nurty konserwatyzmu Przedstawiciele Konserwatyzm ewolucyjny Edmund Burke Ultramontanizm Joseph de Maistre Konserwatyzm kontrrewolucyjny Joseph de Maistre, Juan Donoso Cortes Konserwatyzm rewolucyjny Carl Schmitt, Ernst Junger Nurty konserwatyzmu

Konserwatywny Liberalizm/konserwatyzm ewolucyjny Edmund Burke „Rozważania o rewolucji we Francji” U podstaw społeczeństwa leży przymierze z Bogiem. Ludźmi kieruje prawo natury, której źródłem jest Bóg. Uniwersalne normy konkretyzują się w konkretnych instytucjach społecznych; Kontynuacja oparta na trwałości instytucji i wiary; Sprzeciw wobec rewolucyjnego sposobu zmian Docenienie tzw. Common sense, zdrowego rozsądku. Prawdziwa konstytucja – jest niepisana, istnieje bez potrzeby jej spisywania -> Instytucje

Ultramontanizm Ultramontanizm (tj. ,,za górami”) Przez ultramontanizm należy rozumieć doktrynę, nakazującą posłuszeństwo decyzjom papieża, niezależnie od tego, czy chodziło o kwestię religijne czy polityczne. Joseph de Maistre, Ultramontanizm

Joseph de maistre Francuski przeciwnik Rewolucji; ,,Wieczory Petersburskie” Wszelkie prawa pochodzą od Boga; Prawa nie obowiązują dlatego, że są spisane; Koncepcja papieża jako cenzora władców tego świata, ostatecznej instancji odwoławczej w sporach o interpretację prawa bożego; Idea porządku politycznego pojętego jak wytwór historycznej ewolucji społeczeństwa, produkt nieskończenie dużej liczby czynników - ,,Prawdziwa konstytucja”, osobna dla każdego narodu. Nie ma uniwersalnego ustroju. Po Rewolucji możliwy jest jeszcze powrót do ,,starego porządku” – łagodna, bezkrwawa kontrrewolucja. Joseph de maistre

Novalis (Georg Philipp Friedrich Freiherr von Hardenberg) Niemiecki poeta okresu romantyzmu; ,,Chrześcijaństwo lub Europa” Zaprezentował wyidealizowaną, ahistoryczną wizję średniowiecza jako złotego wieku ludzkości; Negatywnie oceniał późniejszy rozwój cywilizacji: materializm i egoizm. Postulował powrót do europejskiej jedności opartej na chrześcijaństwie i duchowej odnowy Novalis (Georg Philipp Friedrich Freiherr von Hardenberg)

Juan Donoso Cortes Dociekania tyczące katolicyzmu, liberalizmu i socjalizmu, rozważane w ich zasadach fundamentalnych Dwa termometry: termometr polityczny i religijny; Poziomy „temperatury” religijnej i politycznej są do siebie odwrotnie proporcjonalne. Są tylko dwie możliwości rozwiązania tego problemu: nawrócenie – już niemożliwe; lub dyktatura.