Kryzys Połowy życia Przemiany osobowości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Warsztaty psychologiczne
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Kierowanie twórczością w organizacji
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
O aktywności dorosłych i seniorów
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Uzależnienia a rozwój dziecka
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (2):
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Kryzys połowy życia midlife crisis
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Psychoanaliza Freuda.
Obawy i nadzieje młodzieży w perspektywie wejścia na lokalne rynki pracy Dane z terenowych badań społecznych marzec-maj 2005 r Bohdan Rożnowski, Katolicki.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Publiczny wizerunek starości
Psychologia organizacji
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SAMOBÓJSTWA.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Etyka Patrycja Zalewska.
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Stres w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Samobójstwa-medialna sensacja czy rzeczywisty problem?
Opracowała: Katarzyna Płatek
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Kryzys Połowy życia Przemiany osobowości Marta Riess

W zeszłym tygodniu: Czym jest osobowość? Wielość teorii osobowości: Teorie typów (płyny ustrojowe, budowa ciała, kolejność narodzin) Teorie cech (Eysenck, Wielka Piątka) Teorie psychodynamiczne (Freud i nieświadome popędy, Jung i uniwersalne archetypy, Adler i poczucie niższości) Teorie humanistyczne (Rogers i bezwarunkowe pozytywne ustosunkowanie) Teorie społecznego uczenia się (Bandura i wpływ środowiska) Teorie jaźni (kultury zależne i niezależne; Dik i Dak)

Dzisiaj: Kryzys połowy życia – zjawisko kontrowersyjne Mit (zagadka) Koncepcja Olesia (2000) – dwa wymiary Syndrom Gauguina Kryzys połowy życia a płeć Kryzys połowy życia a wypalenie zawodowe

Kryzys Połowy życia - zjawisko kontrowersyjne Istnieje czy nie? (Costa i McCrae – manifestacja neurotycznych problemów w średnim wieku) Powszechny czy elitarny? (zaangażowani w proces samoaktualizacji) Kontrowersje wokół wieku (35, 40, 50…) Problemy uniwersalne czy unikalne? Brak satysfakcji z życia czy lęk przed przyszłością? Norma czy patologia? (twórczość, integracja, alkoholizm, samobójstwa) Biologia czy kultura?

Mit o Odyseuszu

Heroizm na wojnie, spryt, męstwo

Kraina Lotofagów – czarodziejski smak lotosów skłania do zaniechania powrotu do ojczyzny; spotkanie z urokami życia

Polifem - sukces

Król Eol – uwolnienie niesprzyjających wiatrów

Kirke – do tej pory zagrożenia zewnętrzne, teraz wewnętrzne

Tejrezjasz – zejście do podziemi (zetknięcie z perspektywą śmierci), zadania na resztę życia

Syreny – więcej doświadczenia, zapobiegawczość

„(…) wybawicielka obiecywała mu nieśmiertelność, wieczną młodość, prosiła, by został jej mężem”

Synteza doświadczenia, mądrości, siły i agresji Synteza doświadczenia, mądrości, siły i agresji. Odzyskanie tożsamości króla, męża i ojca. Symbol tożsamości – napięty łuk.

Wymiary przełomu połowy życia wg. Olesia Analiza biografii Charakter porządkujący: Gombrowicz? (model – uproszczenie rzeczywistości) Dwa wymiary: Proporcja pomiędzy aktywnością polegającą na refleksji (wewnętrzna) i na realnym działaniu (zewnętrzna) Proporcja pomiędzy przemianami osobowości wprowadzonymi na zasadzie ciągłości i na zasadzie zmiany

ZMIANA Freud Gauguin Ibsen London MYŚLENIE DZIAŁANIE CIĄGŁOŚĆ

Henryk Ibsen: 3 okresy twórczości: Wczesny – charakter poetycki, romantyczno-liryczny Środkowy (40-60) – realistyczne sztuki teatralne (współczesne pisarzowi problemy społeczne Późny (15 ostatnich lat życia) – elementy abstrakcji; integracja (realizm – forma; symbolizm – treść) Ewolucyjne zmiany będące wyrazem stanu świadomości.

ZMIANA Freud Gauguin Ibsen London MYŚLENIE DZIAŁANIE CIĄGŁOŚĆ

Zygmunt Freud W wieku 17 lat ma dwa marzenia: zostać sławnym uczonym i zainicjować nowe sposoby leczenia jako klinicysta (30 lat) W wieku 40 lat – kryzys niezrealizowanych marzeń i otwarcie na marzenia senne „Objaśnienie marzeń sennych” i integracja dwóch marzeń- twórcze rozwiązanie kryzysu połowy życia

ZMIANA Freud Gauguin Ibsen London MYŚLENIE DZIAŁANIE CIĄGŁOŚĆ

Paul Gauguin Zaczął malować w wieku 26 lat. Rezygnuje z kariery bankowej trwającej od 10 lat. Rozstaje się z żoną, ma problemy finansowe. Wyjeżdża na Thaiti (polinezyjki w konwencji fresków egipskich). Śmierć córki – kryzys egzystencjalny („Skąd przybywamy? Czym jesteśmy? Dokąd idziemy?”) Poszukiwanie autentyczności i eksplozja talentu czy ucieczka od odpowiedzialności?

Syndrom Gauguina Osoba usiłuje odnaleźć swoje autentyczne ja, wytworzyć nową tożsamość. Czyni to poprzez ZMIANĘ ŚRODOWISKA. Myślenie magiczne, iluzja (mit Gauguina) Kultura zachodnia – skupienie na świecie zewnętrznym Perspektywa biologiczna – mutacje (kwestia ryzyka) Sens przystosowawczy – perspektywa grupowa Przyczyny: tłumiona potrzeba zmiany? Iluminacja?

ZMIANA Freud Gauguin Ibsen London MYŚLENIE DZIAŁANIE CIĄGŁOŚĆ

Jack London W wieku 37 lat zamyka się w sobie, ucieka w samotność. Utrata złudzeń. Umiera na skutek przedawkowania morfiny. Nie potrafił przekształcić swych marzeń, ale trwał przy nich doświadczając silnej frustracji. Problem młodego geniusza, który nie znajduje kontynuacji jako mędrzec?

ZMIANA Freud Gauguin Ibsen London MYŚLENIE DZIAŁANIE CIĄGŁOŚĆ

Koncepcja Olesia – uwagi: Dysproporcja między aktywnością wewnętrzną i zewnętrzną jest typowa dla adolescencji (na korzyść zewnętrznej) – „metoda prób i błędów”. Przemiany na zasadzie ciągłości współgrają z poczuciem tożsamości.

Kryzys Wieku średniego A Płeć: Kobiety Mężczyźni Większe znaczenie przemian biologicznych Samoocena uzależniona od życia rodzinnego Dążenie do autonomii Korzystanie ze wsparcia społecznego Trudniej przychodzi zmiana relacji z dorastającymi dziećmi Samoocena uzależniona od osiągnięć zawodowych Dążenie do afiliacji Więcej strategii konfrontacyjnych

Wypalenie zawodowe: Zachodzi u osób, których narzędziem pracy jest osobowość („zużywa się” w kontaktach z ludźmi?) To nie znudzenie! Komponenty: Wyczerpanie emocjonalne Poczucie depersonalizacji w kontaktach z ludźmi Brak zadowolenia i motywacji do wykonywania pracy

Kryzys połowy życia a Wypalenie zawodowe: Obydwa zjawiska występują w dorosłym życiu, rzutują na koncepcję siebie i może towarzyszyć im depresja. Kryzys dotyczy wielu problemów egzystencjalnych. Wypalenie odnosi się do zawodowej sfery życia (ale rzutuje na inne sfery). Kryzys potencjalnie może dotknąć każdego (wypalenie zależy od wykonywanego zawodu). Kryzys ma więcej komponentów. Kryzys jest zjawiskiem przemijającym. Wypalenie – nieodwracalne? Kryzys ma pozytywne aspekty, wypalenie – nie.

Zadanie: Odwołując się do koncepcji Olesia opisz kryzys połowy życia wybranego twórcy. Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu życia. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: Lublin. R: Rodzaje przemian osobowości (s. 91-116)

Bibliografia: Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu życia. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: Lublin.

Dziękuję i życzę Wesołych Świąt!