Polityka klimatyczno-energetyczna UE – „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? „PAKIET” W LOGICE CIRCULAR.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dobre polskie praktyki – biomasa
Advertisements

Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Europejska Inicjatywa Surowcowa
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Gospodarka odpadami Analiza produkcji, zapotrzebowania oraz odzysku tworzyw sztucznych w Europie w 2011 roku Janusz Sokołowski ZTNiC PW luty 2013r. Agnieszka.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
Ministerstwo Gospodarki
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
MOŻLIWOŚCI ROZWOJU KOGENERACJI W POLSCE W PERSPEKTYWIE ROKU 2020
Problem minimalizacji odpadów 2
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
Ekologistyka autor: mgr Sylwia Konecka wersja z dnia: r.
Projekt na temat ŹródeŁ odnawialnych i nie odnawialnych
Oficjalna nazwa pełna projektu to:
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Odnawialne źródła energii
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Energetyka rozproszona i prosumencka
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Efektywność w strategiach energetycznych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Technologie mało- i bezodpadowe 1 Problem minimalizacji odpadów.
Połączenie energetyki zawodowej z zagospodarowaniem energetycznym
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Poznań, 27 października Lisa Labriga, ACR+
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
WIĘCEJ Z MNIEJ EFEKTYWNOŚĆ MATERIAŁOWA ZASOBÓW EUROPEJSKICH
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Złoże węgla brunatnego Złoczew
Warunki wstępne (ex ante) stan
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
TECHNOLOGICZNE MODELE
Bezodpadowa Energetyka Węglowa wdrażanie i obszary innowacji
Informacje ogólne. Informacje ogólne Ile odpadów wytwarzamy w ciągu roku?
FUTURE OF RENEWABLE ENERGY.
Zapis prezentacji:

Polityka klimatyczno-energetyczna UE – „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? „PAKIET” W LOGICE CIRCULAR ECONOMY BEZODPADOWA ENERGETYKA WĘGLOWA elementem ochrony klimatu Janusz Lewandowski Tomasz Szczygielski Centrum Inżynierii Minerałów Antropogenicznych Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej 18 października 2018 Warszawa

„ZAMKNIĘCIE OBIEGU – plan działania UE 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Pakiet gospodarki o obiegu zamkniętym, „ZAMKNIĘCIE OBIEGU – plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym” przyjęty przez Komisję Europejską 02.12.2015: Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów (COM(2015) 595); zmieniającej dyrektywę 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów (COM(2015) 594); zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (COM(2015) 596); zmieniającej dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (COM(2015) 593).

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK?

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? PROBLEM Strumienie i złoża surowców antropogenicznych, stanowiąc źródło minerałów dla gospodarki, traktowane są powszechnie jako odpady przemysłowe Wykres 2. Ilość odpadów wytworzonych w krajach Unii Europejskiej wg rodzaju (t) Źródło: dane Eurostat

Wykres 1. Ilość odpadów wytworzonych w Polsce wg rodzaju (t) 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? PROBLEM Wykres 1. Ilość odpadów wytworzonych w Polsce wg rodzaju (t) Źródło: dane Eurostat

Źródło: UEPG (European Association of Aggregates Producers) 2015-2016 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? PROBLEM … i SZANSA Surowce naturalne - zaspokajają zapotrzebowania na materiały do budownictwa, w 87% Kruszywa wtórne - pochodzące z przemysłu stanowią jedynie 5% udziału Kruszywa z recyklingu – to jedynie 8% Wykres 3. Źródła surowców wykorzystywanych do budownictwa w krajach Europy Źródło: UEPG (European Association of Aggregates Producers) 2015-2016

Gospodarka Obiegu Zamkniętego ZMIANY W ŁAŃCUCHU WARTOŚCI 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Gospodarka Obiegu Zamkniętego ZMIANY W ŁAŃCUCHU WARTOŚCI

Energetyka zorientowana na zamykanie obiegu minerałów – BEW 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Energetyka zorientowana na zamykanie obiegu minerałów – BEW Energetyka gotowa jest wytwarzać nie tylko energię elektryczną i gorącą wodę, ale także surowce i produkty dla budownictwa – popiół lotny do betonu, spoiwa hydrauliczne, wypełniacze mineralne, kruszywa i inne. Aby to osiągnąć w sposób optymalny technicznie i ekonomicznie przygotowuje się do: wdrożenia zmian w zakresie swojej działalności i jego rozszerzenie, uzdatniania popiołów i gipsu we własnych procesach technologicznych, na etapie przygotowania paliwa, procesu spalania, usuwania i transportu pneumatycznego popiołu z kotła, wychwytywanie w filtrach, magazynowania i logistyki, współpracy z rządem w celu tworzenia i wdrażania regulacji sprzyjających tym procesom: Pierwszeństwa dla Wtórnych. Uznaje, że takie podejście jest właściwe, ponieważ: obniży koszty i ryzyka gospodarki UPS w energetyce, zmniejsza ilości składowanych UPS, ochroni część zasobów naturalnych, zwiększy podaż niskoemisyjnych materiałów do budownictwa, wskutek powyższego obniży koszty całej gospodarki.

Warunki normalizacyjne 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Aby energetyka mogła w pełni wdrożyć zasadę zamykania obiegu minerałów poprzez wytwarzanie i dostarczanie produktów do budownictwa, spełnione trzeba kilka warunków brzegowych: Warunki regulacyjne Warunki elektrowni Warunki rynkowe Warunki normalizacyjne Warunki środowiskowe Warunki ekonomiczne Warunki wsparcia naukowego Warunek synchronizacji

Warunki brzegowe BEW Warunki regulacyjne 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Warunki brzegowe BEW Warunki regulacyjne Wprowadzenie przez Rząd RP wskaźnika antropogeniczności (WA) w budownictwie inżynieryjnym i komunikacyjnym; Pierwszeństwo dla wtórnych w projektowaniu w budownictwie; Zielone zamówienia publiczne; Gospodarki odpadami zgodnie z ustawą o odpadach i GOZ; Wdrożenie skutecznej ochrony zasobów naturalnych; Wdrożenie systemu obniżania emisji w non-ETS, szczególnie w budownictwie.

Warunki brzegowe wdrożenia BEW 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Warunki brzegowe wdrożenia BEW Warunki elektrowni: a) Diagnoza kosztów i ryzyka gospodarki odpadami: Koszty i ryzyka obecne Koszty i ryzyka w planowanym czasie pracy instalacji Modele współpracy z rynkiem b) Wdrożenie modelu poprawy własności minerałów antropogenicznych (MA) do produktów w procesach energetycznych: Dodatki do paliwa Proces spalania Transport MA w spalinach Separacja MA Dodatki do MA

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Schemat modelu

4. Warunki normalizacyjne: 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? 3. Warunki rynkowe: Wyznaczanie pojemności i zmienności rynków na produkty na bazie MA; Określenie właściwego wskaźnika antropogeniczności (WA) i jego zmienności w budownictwie inżynieryjnym. 4. Warunki normalizacyjne: Techniczne normy produktowe; Standardy środowiskowe dla produktów; Standardy projektowania w budownictwie inżynieryjnym. 5. Warunki środowiskowe: Składowanie odpadów jako ostateczność; Odzysk odpadów do surowców.

8. Warunek synchronizacji: 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? 6. Warunki ekonomiczne: Koszty składowania odpadów; Koszty wytwarzania produktów na bazie MA; Opłaty środowiskowe za korzystanie z zasobów naturalnych; Preferencje podatkowe dla produktów na bazie MA. 7. Warunki wsparcia naukowego: Precyzyjne określenie warunków 1-6 i ich wzajemnej zależności; Optymalizacja modelu BEW w energetyce (1.b); Optymalizacja modeli obiegu materii, mapy drogowej i wskaźników dla GOZ dla BEW. 8. Warunek synchronizacji: Warunki 1-5 muszą być wdrażane we właściwej kolejności, najlepiej jednocześnie; Komunikacja międzysektorowa, głównie energetyki i górnictwa z budownictwem

Obszary innowacji 1. Zapobieganie powstawania odpadów: 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Obszary innowacji 1. Zapobieganie powstawania odpadów: wdrożenie symbiotycznych relacji gospodarczych w państwie, pierwszeństwo dla produktów antropogenicznych, stymulacje podatkowe.

2. Alokacja CO2 w energetyce 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? 2. Alokacja CO2 w energetyce przypisanie części emisji do produktów antropogenicznych a nie tylko energii elektrycznej i ciepła, oszczędności emisji w energetyce do 10% (wg metodologii JI TEFRA 2012), zmniejszenie ryzyka środowiskowego i finansowego w energetyce. Odpowiedzialny: administracja publiczna, elektrownie i elektrociepłownie

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Projekt TEFRA (2012) Podstawa metodologii alokacji CO2 w energetyce, z uwzględnieniem produktów antropogenicznych

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK?

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK?

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Globalny potencjał to: zmniejszanie emisji z energetyki węglowej o 500 mln ton CO2/rok, Uniknijmy emisji 500 mln ton emisji CO2 na ziemi, poprzez pełne wykorzystanie własności puculanowych i hydraulicznych zawartych w minerałach antropogenicznych z energetyki, poprzez wytworzenie w procesach energetycznych produktów budowlanych do potrzeb lokalnych rynków budownictwa inżynieryjnego; Modelem wyjściowych do liczenia oszczędności może być projekt JI Tefra (2012), którego metodologia została uznana przez Konwencję Klimatyczną ONZ (UNFCCC); plus: Zmniejszmy emisyjność i tym samym koszty energetyki spalającej paliwa kopalne poprzez alokację ok. 10% corocznej emisji do produktów antropogenicznych; Unowocześnijmy energetykę aby było bezodpadowa; Ochrońmy tereny przeznaczane na składowiska popiołów; Dostarczmy niskoemisyjne i konkurencyjne cenowo produkty do budownictwa inżynieryjnego; Stwórzmy nowe miejsca pracy dla ludzi ze składowisk przy wytwarzaniu produktów antropogenicznych.

18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK?

Dziękuję za uwagę tomasz.szczygielski@pw.edu.pl Kontakt: 18 października 2018 r. • Warszawa • Polityka klimatyczno-energetyczna UE „CZYSTE POWIETRZE DLA KAŻDEGO EUROPEJCZYKA CZY DLA KAŻDEGO POLAKA TEŻ – JEŚLI TAK, TO JAK? Dziękuję za uwagę Kontakt: tomasz.szczygielski@pw.edu.pl