POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Advertisements

MŁAWA, 3-4 października 2011r.. ustawa z 31 sierpnia 2011r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów… stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu.
Konkurs Samorządowy Lider Zarządzania
Mławska Polityka Mieszkaniowa na lata
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Nowelizacja ustawy o ochronie lokatorów ustawą z obowiązuje od
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
PODSUMOWANIE 2009 ROKU Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Szczecinie.
Dodatki mieszkaniowe.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Zasady wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład
Rola Towarzystw Budownictwa Społecznego w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych gospodarstw domowych III Konferencja Mieszkanie dla Studenta i Absolwenta.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
STRATEGIA ZASPOKAJANIA ZBIOROWYCH POTRZEB DOTYCZĄCYCH LOKALI SOCJALNYCH Mysłowice, październik 2013r.
Plany doskonalenia GWD w zakresie mieszkalnictwa Nowy Tomyśl, czerwiec 2011 r. Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Niepubliczne przedszkola I inne formy wychowania przedszkolnego
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 135.  9-22 marca – Rejestracja w systemie wniosku o przyjęcie ucznia oraz złożenie wniosku w wersji papierowej w szkole.
Podatek od nieruchomości
Polityka mieszkaniowa Szczecina Szczecin, grudzień 2012.
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, chronionego, wspomaganego oraz infrastruktury usług społecznych Katowice r.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ŚWIADCZENIA RODZINNE.
Reglamentacja procesu budowy
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Zmiany w programie finansowego wsparcia ze środków Funduszu Dopłat Paweł Karpiński Departament Usług.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
ODRĘBNA WŁASNOŚĆ LOKALI
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Polityka Mieszkaniowa Łodzi. Poprawa warunków mieszkaniowych łodzian poprzez stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego.
MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
GORZÓW WIELKOPOLSKI ZAKŁAD GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ PROGRAM REALIZACJI ŚWIADCZEŃ WZAJEMNYCH.
Program Ograniczania Niskiej Emisji Urząd Miasta Krakowa Wydział Kształtowania Środowiska os. Zgody 2, Kraków tel , faks
UMOWA NAJMU Literatura:
Gdzie budujemy? Ul. Bocznicowa świetnie skomunikowana z DK 94 i dogodnym wyjazdem z miasta w kierunku autostrady A4.
Program Ograniczania Niskiej Emisji
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Kryteria merytoryczne specyficzne dla Działania 6
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
Ul. Wszystkich Świętych 1
POWIAT WŁOCŁAWSKI.
OPTYMALIZACJA GOSPODAROWANIA KOMUNALNYM ZASOBEM LOKALOWYM
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Potrącanie wierzytelności
MIESZKALNICTWO DLA SENIORÓW W POZnaniu Poznań r.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
adaptacja byłego internatu na mieszkania komunalne
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
REALIZACJA PROGRAMU „ZIELONE PODWÓRKA” w 2014 roku
POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
Pomoc państwa w wychowywaniu dzieci PROGRAM RODZINA 500+
Zapis prezentacji:

POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA UMK Kraków POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

Pomoc mieszkaniowa Zgodnie z przepisem art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Gmina, na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Kryteria kwalifikowania osób do pomocy mieszkaniowej Gminy Miejskiej Kraków określa uchwała Nr XXI/340/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 1) są najemcami lokali, które nie spełniają warunków technicznych wymaganych dla  pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi; 2) zamieszkują z zamiarem pobytu stałego w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym powierzchnia mieszkalna w przeliczeniu na osobę jest mniejsza niż 5 m²; 3) są wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych znajdujących się na terenie Gminy lub prowadzonych przez Gminę oraz rodzin zastępczych, których miejsce zamieszkiwania znajduje się na terenie Gminy; 4) posiadają prawomocne orzeczenie sądowe stwierdzające popełnienie przestępstwa, którego ofiarą jest wnioskodawca lub osoby objęte wnioskiem, pozbawiającego możliwości zamieszkiwania w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym zamieszkiwały z zamiarem stałego pobytu; 5) posiadają prawomocne orzeczenie eksmisji z lokalu, w którym sąd nie przyznał prawa do lokalu socjalnego albo nie orzekał o istnieniu lub braku takiego uprawnienia lub ostateczną decyzję administracyjną o opróżnieniu lokalu mieszkalnego;

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 6) zamieszkują w lokalu, który zgodnie z jego podstawową funkcją nie może służyć do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych; 7) zamieszkują w lokalu lub jego części nie wchodzącym w skład zasobu, na podstawie umowy najmu, użyczenia lub innego tytułu prawnego umożliwiającego zamieszkiwanie pod warunkiem, że: a) upłynął okres na jaki został zawarty lub utracono tytuł prawny wskutek wypowiedzenia; b) kwota opłat za używanie lokalu, przekraczała w momencie upływu okresu wypowiedzenia lub okresu na jaki został zawarty tytuł prawny 50 % miesięcznych dochodów wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem; c) powierzchnia zajmowanego lokalu lub jego części nie przekracza normatywnej powierzchni użytkowej przyjętej na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych

Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych: 8) są osobami bezdomnymi w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej: 9) utraciły tytuł prawny do lokalu wskutek wypowiedzenia umowy najmu dokonanego na podstawie art. 11 ust. 5 i 7 ustawy ( wypowiedzenie w terminie trzyletnim) lub art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy (wypowiedzenie z uwagi na zwłokę w zapłacie czynszu); 10) utraciły tytuł prawny do lokalu nie wchodzącego w skład zasobu wskutek   prawomocnego orzeczenia sądowego. Zgodnie z uchwałą, uprawnionymi do zawarcia umowy najmu gminnego lokalu mieszkalnego są osoby spełniające kryterium niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych i niskich dochodach po objęciu ostateczną listą mieszkaniową.

Kryteria dochodowe dla osób ubiegających się o pomoc mieszkaniową Kryterium niskich dochodów rozumiane jest jako miesięczny dochód netto nieprzekraczający następujących kwot na osobę: 200% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (2 059,60 zł), 175% najniższej emerytury w gospodarstwie dwuosobowym (1 802,15 zł), 150% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (1 544,70 zł).

Zasób mieszkaniowy GMK – stan na 31 grudnia 2017 r. 2 956 - Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających w zarządzie ZBK 12 397 - Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających poza zarządem ZBK Lokale socjalne: 3 521 - lokali mieszkalnych posiadających status lokali socjalnych Tymczasowe pomieszczenia 83 - lokale posiadające status tymczasowych pomieszczeń. W 2017 roku zasób tymczasowych pomieszczeń został powiększony o 10 tymczasowych pomieszczeń, a jednocześnie status tymczasowego pomieszczenia utraciło 9 pomieszczeń.

Potrzeby mieszkaniowe - dane na koniec 2017 r. W 2017 roku wpłynęło 818 wniosków o udzielenie pomocy mieszkaniowej, w tym: Nadmierne zagęszczenie – 137 wniosków Względy społeczne – 547 wniosków Warunki niemieszkalne – 23 wnioski Wychowankowie domów dziecka i rodzin zastępczych – 38 wniosków Wypowiedzenia umów najmu w budynkach stanowiących własność osób fizycznych – 36 wniosków Zamiany z urzędu – 37 wniosków W wyniku ich weryfikacji do realizacji zakwalifikowano 180 wniosków. Ponadto 220 wnioskodawców oczekuje na realizację list mieszkaniowych z lat wcześniejszych.

Potrzeby mieszkaniowe - dane na koniec 2017 r. W rejestrze wyroków eksmisyjnych zarejestrowanych zostało łącznie 2837 wyroków w tym: 673 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 954 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 705 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia 505 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia

Liczba pozyskanych lokali mieszkalnych od 2003 roku • 943 lokali w drodze zakupu budynków i wyodrębnionych lokali mieszkalnych, • 568 lokali na podstawie partycypacji w towarzystwach budownictwa społecznego, • 420 lokale w wyniku realizacji gminnych inwestycji mieszkaniowych, • 194 lokale w drodze adaptacji na cele mieszkalne nabytych budynków, • 42 lokale poprzez zamianę lokali użytkowych na mieszkania. • 3660 pustostanów wyremontowanych przez ZBK i najemców W latach 2003 – 2017 przekazano łącznie 5827 lokali mieszkalnych do zasiedlenia.

Budownictwo mieszkań socjalnych Inwestycje własne na gruntach należących do gminy pozostają najtańszą i najlepszą formą pozyskiwania mieszkań. Budowa własnych osiedli jest optymalnym rozwiązaniem jeśli chodzi o kwestie finansowe, ale też o zapewnienie przyzwoitej jakości samych mieszkań i ich otoczenia – począwszy od materiałów budowlanych po dbałość o otoczenie (zieleń, place zabaw, parkingi, małą architekturę). Inwestycje 2008 - 2016 W 2008 r. oddano do użytku 9 wielorodzinnych budynków – łącznie 290 lokali mieszkalnych przy ul. Magnolii. W 2013 r. Miasto zyskało 82 lokale mieszkalne przy ul Działkowej. W 2016 r. oddano kolejne 48 mieszkań (w tym 5 dla osób niepełnosprawnych) przy ul. Mały Płaszów.

Inwestycje planowane w latach 2017-2021 Inwestycja pn. „Budowa zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Wańkowicza”- około 170 mieszkań, Inwestycja pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. J. K. Przyzby i ul. Zalesie w Krakowie” – 357 mieszkań, Inwestycja pn. „Przygotowanie i realizacja budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Fredry w Krakowie” – ok. 50 mieszkań Wszystkie lokale mieszkalne budowane przez Gminę będą wykończone w pełnym standardzie, tj. pod klucz, obejmującym wykończenie i wyposażenie lokali w tzw. „biały montaż”.