Język kobiet, język mężczyzn - o sztuce porozumienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Advertisements

Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Komunikowanie się w grupie i organizacji Komunikowanie się w grupie i organizacji.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Jak świadomie budować markę osobistą?. Agenda Definicja Wstęp do budowania marki Formułowanie strategii marki Narzędzia budowania marki Monitoring działań.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Jak rozmawiać z nastolatkiem?. SŁUCHANIE SŁUCHANIE Cierpliwie słuchaj – nie krytykuj, nie przerywaj dziecku w trakcie, nie komentuj każdego zdania, nie.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Naturalne Planowanie Rodziny jako styl życia. mgr Michał Jurkiewicz.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Aktywny RODZIC.
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Jak rozmawiać z dziećmi o szkole?
Komunikacja z dzieckiem
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Bądź częścią rozwiązania
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
HEJT!.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Bezpieczny Internet 12 października 2017.
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
Zachowanie.
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
PSYCHOLOGIA a SĄD prof. dr hab. Ewa Gruza.
Techniki w mediacjach rodzinnych
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
KOMPETENCJE, KTÓRE ZMIENIAJĄ WSZYSTKO
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Słyszeć = słuchać = rozumieć = akceptować …czyli o aktywnym słuchaniu
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Prezentacja informacji w biznesie
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet

„Jak rozmawiać z dziećmi”
Zapis prezentacji:

Język kobiet, język mężczyzn - o sztuce porozumienia 1

Różnice w komunikacji kobiet i mężczyzn 2

Różnice w komunikacji Fakty i liczby kontra atmosfera i więź Rywalizacja (podejmowanie decyzji, podkreślanie pozycji) kontra partnerstwo Formułowanie próśb: wprost – nie-wprost Zakamuflowane komunikaty Omawianie spraw („babskie gadanie” kontra „inżynierskie porady”) Wrażliwość na krytykę 3

Komunikacja niewerbalna Kobiety: lepiej odszyfrowują i nadają komunikaty niewerbalne są bardziej skłonne do wyrażania lęku, smutku, niepokoju mają większe przyzwolenie na okazywanie emocjonalności, otwartości Mężczyźni: są bardziej skłonni do wyrażanie złości lepiej odszyfrowują kłamstwa 4

W jedenastu krajach, przeprowadzane pod koniec lat siedemdziesiątych XX w.badania ujawniły różnice w zakresie zdolności rozumienia niewerbalnych komunikatów. Otrzymane wyniki, które wskazywały na przewagę kobiet w umiejętności ich odszyfrowywania jak i nadawania (Hall,1979; Rosenthal, DePaulo,1979).

(A.Mulac, T.Lundell, J. Bradac, 1986) MĘŻCZYZNI Wokalizacja pauz („hmmm”, „eee..”) Używanie czasowników akcji Podawanie własnych ustosunkowań , opinii Popełnianie błędów gramatycznych KOBIETY Odwoływanie się do własnych stanów emocjonalnych Zgłaszanie niepewności Stosowanie bardziej złożonych zdań Stosowanie pytań dodanych („…. , prawda?”

(A. Mulac, 1986) KOBIETY MĘŻCZYŹNI Przysłówkowe rozpoczynanie zdań (jak, gdzie, kiedy) Stosowanie opozycji (powinnaś to zrobić, ale nie musisz) Pytania retoryczne Odniesienia do stanów emocjonalnych Stosowanie przerywników („aha”) Czasowniki ruchu Dłuższe zdania Negacje, zaprzeczanie Stosowanie intensyfikatorów przymiotników („tak bardzo”, „niezmiernie”) MĘŻCZYŹNI Dłuższe słowa Stosowanie zaimka „ja” Używanie czasu teraźniejszego Wokalizacja pauz Błędy gramatyczne Czasowniki w stronie czynnej Przymiotniki oceniające Odniesienia do ludzi („większość ludzi”, „wszyscy wiedzą, że..”)

Różnice komunikacyjne w związku Wyrażanie bliskości poprzez rozmowę i zwierzenia albo poprzez działanie Interpretacja ukrytych komunikatów (np. karnet na siłownię) Założenie o domyślności partnera (sfera seksualna, zwracanie uwagi na niepokojące sygnały w związku) 8

Jak sobie radzić z różnicami? Treningi asertywności dla kobiet, treningi wrażliwości dla mężczyzn (obawa bycia uznanym za „zniewieściałego”) Cechy androgyniczne – „męskie kobiety” i „kobiecy mężczyźni” porozumiewają się skuteczniej Świadomość różnic oraz podobieństw pomocna w nawiązywaniu satysfakcjonujących kontaktów 9

Konflikt 10

Style reagowania na konflikt RYWALIZACJA WSPÓŁPRACA Moje potrzeby KOMPROMIS UNIKANIE ULEGANIE Potrzeby drugiej strony 11

To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia. 12

Komunikat JA 13

Komunikat JA - budowa Ja czuję... (określ swoje uczucia, emocje) … wtedy, gdy ty... (powiedz o faktach, konkretnych zachowaniach rozmówcy) ...ponieważ... (powiedz, jak to wpływa na Twoje zachowanie) … w związku z tym oczekuję, proszę... (powiedz, czego oczekujesz od rozmówcy) 14

Jestem rozdrażniony, gdy widzę co robisz ... Ja widzę..., Ja słyszę..., Ja czuję.... Jestem rozdrażniony, gdy widzę co robisz ... Denerwuję się, gdy do mnie mówisz w taki sposób.....

MÓW O ZACHOWANIACH LUB ZDARZENIACH NIE O OSOBACH LUB INSTYTUCJACH

używaj jak najmniej uogólnień: BĄDŹ KONKRETNY używaj jak najmniej uogólnień: „Bo Ty zawsze...”

TRZYMAJ SIĘ SEDNA SPRAWY mów o tym co się dzieje „tu i teraz”

ZAAKCEPTUJ SWOJE UCZUCIA, TRAKTUJ JE JAK SWOJĄ WŁASNOŚĆ PRZYJMIJ ZA NIE ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIE OSKARŻAJ NIKOGO O WYWOŁYWANIE TWOICH UCZYĆ Mów: “Jestem zły!” a nie “Ty mnie złościsz!”

SŁUCHANIE PRAWDZIWE CZY PSEUDOSŁUCHANIE Prawdziwe słuchanie oparte jest na intencji zaangażowania się w jeden z następujących celów: a) zrozumienie drugiej osoby b) zainteresowanie rozmową c) nauczenie się czegoś d) udzielenie pomocy, wsparcia

zadawanie pytań, udzielanie informacji SŁUCHANIE AKTYWNE zadawanie pytań, udzielanie informacji PARAFRAZOWANIE PRECYZOWANIE INFORMACJA ZWROTNA – bez popadania w osądy można powiedzieć co się myślało, co czuło, czego doświadczało.

PEŁNE SŁUCHANIE: 1. utrzymuj kontakt wzrokowy 2. nachyl się w stronę rozmówcy 3. wspieraj mówiącego kiwając głową, parafrazując 4. upewnij się, że dobrze rozumiesz, poproś o sprecyzowanie wypowiedzi zadając pytania 5. zadbaj o to, by nic cię nie rozpraszało 6. zaangażuj się w słuchanie i zrozumienie wypowiedzi

BARIERY UTRUDNIAJĄCE UWAŻNE SŁUCHANIE porównywanie – kto mądrzejszy, kto więcej cierpiał, jest się zajętym ocenianiem ·     domyślanie się – nie zwraca się uwagi co osoba mówi tylko sami domyślamy się co ma na myśli, przygotowywanie odpowiedzi -cała uwaga skupiona jest na przygotowywaniu następnej wypowiedzi i brakuje czasu na słuchanie; filtrowanie – słuchanie wybiórcze – badanie nastroju rozmówcy - wysłuchanie tylko jednej istotnej, interesującej, również unikanie usłyszenia informacji negatywnych dla siebie

osądzanie – etykietowanie przed wysłuchaniem skojarzenia – uruchamianie “ łańcucha skojarzeń “ utożsamianie się – “ja też tak mam” udzielanie rad - zamiast słuchać doradzamy “ ja bym zrobiła to w ten sposób...” sprzeciwianie się – druga strona nigdy nie czuje się wysłuchana – gaszenie rozmówcy, dyskontowanie przekonanie o swojej racji – “po co słuchać? I tak wiem swoje!” zmiana toru – próbujemy uniknąć dyskomfortu słuchania drugiej osoby i zmieniamy temat lub obracamy w żart zjednywanie – chcemy być mili, wspierający zgadzamy się ze wszystkim, nie dostrzegamy rozmówcy staramy się tylko zjednać go sobie, nie słuchamy a badamy co mówi.

:-) DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !