Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020 Podzespół nr 4
Indykatywny zakres tematów Polityki Horyzontalne (zrównoważony rozwój, równość szans, zasada równości szans kobiet i mężczyzn) Koordynacja EFRR i EFS Instrumenty Inżynierii Finansowej Pomoc Publiczna Zintegrowane podejście terytorialne Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zrównoważony rozwój Przez zrównoważony rozwój rozumie się możliwość zaspokojenia potrzeb rozwojowych obecnej generacji bez naruszania zdolności do zaspokajania potrzeb rozwojowych przyszłych pokoleń. Stosowanie zasady zrównoważonego rozwoju oznacza, że dążenie do rozwoju społeczno-gospodarczego nie odbywa się kosztem naruszenia równowagi w przyrodzie, a dodatkowo sprzyja przetrwaniu jej zasobów. Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zrównoważony rozwój niskoemisyjną, konkurencyjną i oszczędnie korzystającą z zasobów naturalnych gospodarkę, ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, ekoinnowacyjność, edukację konsumencką, inteligentne sieci energetyczne, ochronę środowiska i działania zapobiegające utracie bioróżnorodności Zrównoważony rozwój to także jeden z trzech priorytetów unijnej Strategii Europa 2020. Na potrzeby tego dokumentu rozwój zrównoważony został zdefiniowany jako wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej. Zrównoważony rozwój poprzez pryzmat Strategii Europa 2020 oznacza przede wszystkim: Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zrównoważony rozwój Zasada zrównoważonego rozwoju będzie realizowana również poprzez włączenie zagadnień z nią związanych do kształcenia i szkoleń współfinansowanych ze środków EFS. „użytkownik płaci”. „zanieczyszczający płaci” Zasada zrównoważonego rozwoju będzie realizowana w odniesieniu do działań skierowanych na finansowanie infrastruktury poprzez stosowanie zasad: Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zrównoważony rozwój Analiza poszczególnych osi priorytetowych pod względem wypełnienia zasady zrównoważonego rozwoju Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zasada równości szans i zasada równości szans kobiet i mężczyzn Instytucja Zarządzająca RPO WM zapewni, że zasada równości szans będzie przestrzegana na każdym z etapów realizacji Programu. Jednym z priorytetowych kierunków interwencji EFS, odpowiadającym bezpośrednio na wyzwania wynikające z zasady równości szans jest wsparcie osób dyskryminowanych – defaworyzowanych w dostępie do rynku pracy, w zwiększaniu stopnia ich przygotowania zawodowego oraz poprawy zdolności do uzyskania zatrudnienia. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn będzie wdrażana na każdym etapie realizacji RPO WM. Na etapie programowania pod uwagę wzięta została m.in. odmienna sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Warszawa, 27 grudnia 2018
Polityki horyzontalne – zasada równości szans i zasada równości szans kobiet i mężczyzn Analiza poszczególnych osi priorytetowych pod względem wypełnienia zasad polityki równości szans i polityki równości szans kobiet i mężczyzn Warszawa, 27 grudnia 2018
Zintegrowanie EFS i EFRR w poszczególnych osiach priorytetowych Koordynacja EFRR i EFS Zintegrowanie EFS i EFRR w poszczególnych osiach priorytetowych Warszawa, 27 grudnia 2018
Instrumenty Inżynierii Finansowej Analiza sposobu ujęcia IIF w RPO WM Przygotowanie instrumentów wsparcia do typów projektów: - grant - IF (np. pożyczka, poręczenie) mieszane Warszawa, 27 grudnia 2018
Analiza rozwiązań dot. ZIT dla OMW Wymiar terytorialny Analiza spójności propozycji zastosowania wymiaru terytorialnego w poszczególnych osiach priorytetowych Analiza rozwiązań dot. ZIT dla OMW Dwa najbardziej istotne aspekty wdrożenia mechanizmu ZIT: Liczba ZIT i zasięg terytorialny, tzn. ustalenie możliwości wdrożenia tego modelu poza OMW, a także przyjęcie kryteriów wyboru obszaru funkcjonalnego miasta (MRR). Zakres przekazania przez IZ przynajmniej części swoich kompetencji na poziom partnerstwa, które powstało w celu realizacji ZIT oraz Ocena efektywności wdrożenia ZIT poza OWM, w relacji do możliwości wsparcia ze środków rezerwy programowej terytorialnego ukierunkowania interwencji programów operacyjnych do celów odnoszących się do OSI – koncentracji terytorialnej środków WRS (50% środków rezerwy może uzupełnić alokację zarówno krajowych, jak i regionalnych programów operacyjnych) Zgodnie z zapisami dokumentu MRR pt. „Zasady uwzględniania wymiaru miejskiego polityki spójności, w tym realizacja Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (wersja z dnia 4 stycznia 2013 r.), warunkiem obligatoryjnym realizacji ZIT są: przygotowanie Programu działań ZIT; zawiązanie zinstytucjonalizowanej formy partnerstwa (powołanie Związku ZIT); posiadanie odpowiedniej zdolności instytucjonalnej; podpisanie porozumienia do realizacji ZIT w województwie pomiędzy Związkiem ZIT, a IZ. MRR definiuje jako warunek fakultatywny: przygotowanie strategii rozwoju obszaru funkcjonalnego miasta. Warszawa, 27 grudnia 2018
Pomoc Publiczna Analiza poszczególnych osi priorytetowych pod kątem występowanie pomocy publicznej. Analiza projektów dokumentów dot. pomocy publicznej i demininis po roku 2014 Warszawa, 27 grudnia 2018
Instrumenty Inżynierii Finansowej i Wymiar terytorialny. Tematyka spotkań 11 kwietnia w godz. 9:00-12:00 Instrumenty Inżynierii Finansowej i Wymiar terytorialny. Warszawa, 27 grudnia 2018
Dziękuję za uwagę. Katarzyna Kęsicka Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich, Biuro Programów Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego Al. Solidarności 61, Warszawa 03-402 tel. (22) 59 79 797 e-mail:katarzyna.kesicka@mazovia.pl Warszawa, 28 marca 2013