AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Komunikacja interpersonalna
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Spektrum zaburzeń autystycznych
Charakterystyka zaburzeń autystycznych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Rzecz o efektywności w biznesie
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Kompetencje komunikacyjne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Całościowe zaburzenia rozwojowe
Europejski Tydzień Autyzmu 1-7 grudnia 2013 r.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Prezentacja multimedialna
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
AUTYZM.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Wprowadzenie do problematyki związanej z autyzmem
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Lublinie
Autyzm.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Bariery komunikacyjne
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji ludzi
DYSLEKSJA.
Psychopatologia emocji
Dziecko z zespołem Aspergera
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Autyzm i zespół Aspergera
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:

zaburzenia rozwoju relacji społecznych (niezdolność tworzenia związków rówieśniczych, brak spontanicznej potrzeby dzielenia się z innymi radościami czy zainteresowaniami) zaburzenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej (opóźnienie lub całkowity brak mowy, brak alternatywnych metod komunikacji - odpowiedniej gestykulacji czy mimiki twarzy, u osób z rozwiniętą mową brak inicjowania czy podtrzymywania rozmowy) występowanie ograniczonych, sztywnych i stereotypowych wzorców zachowania, zainteresowań i aktywności (brak spontaniczności w zabawie, nieumiejętność wchodzenia w role, rytuały-powtarzanie czynności, manieryzmy ruchowe-potrząsanie rękami, obracanie się wokół siebie)

POSTACIE ZABURZEŃ : autyzm typowy autyzm atypowy

AUTYZM TYPOWY (DZIECIĘCY) pierwsze objawy przed 36 m.ż. zaburzenia w trzech zakresach: I. nieprawidłowości w interakcjach społecznych zaburzenie zdolności do naprzemiennego udziału w interakcjach społecznych niezdolność do tworzenia relacji z rówieśnikami brak świadomości uczuć innych i empatycznego reagowania na nie

c.d. AUTYZM TYPOWY (DZIECIĘCY) II. deficyty zdolności do komunikowania się brak rozwoju mowy (brak gaworzenia lub monotonne gaworzenie, nie ma kompensacji mowy przez gesty czy mimikę) echolalia (powtarzanie słów, nie do końca ich rozumienie i adekwatne używanie), odwracanie zaimków (mówienie o sobie TY, o innych JA) zaburzenia komunikacji niewerbalnej (brak odpowiedniej mimiki, gestów) III. ograniczone, powtarzalne wzorce aktywności, zachowania i zainteresowań manieryzmy ruchowe (kręcenie się w kółko, ruchy rąk, wspinanie się na palce) streotypie (powtarzanie czegoś stereotypowo, bez związku z daną sytuacją, zabawa stereotypowa - bez twórczości) sztywne przestrzeganie rutyn ograniczony charakter zainteresowań, przywiązanie do talizmanów-często nie do zabawek lecz przedmiotów codziennego użytku

AUTYZM ATYPOWY pierwsze objawy po 36 m.ż. nie muszą być spełnione wszystkie kryteria dla autyzmu dziecięcego najczęściej współwystępuje z głębszymi stopniami upośledzenia umysłowego lub specyficznymi zaburzeniami rozwoju mowy

NIEMOWLĘCTWO I WCZESNE DZIECIŃSTWO rzadkie spontaniczne próby nawiązania kontaktu- obojętność bądź awersja na kontakt fizyczny-dziecko nie wyciąga rąk do matki, niechętnie się przytula, trzymane na rękach może robić się wiotkie, sztywne lub się wyrywać rzadkie współdzielenie uwagi i dzielenie pozytywnych emocji-dziecko nie uśmiecha się na widok matki, może nie występować lęk separacyjny, a także lęk przed obcymi sztywność w zabawie-dzieci nie potrafią wchodzić w role, dialogi ograniczony kontakt wzrokowy i zubożona mimika twarzy

OKRES PRZEDSZKOLNY częste nasilenie się symptomów-w związku ze wzrostem oczekiwań społecznych problemy z koncentracją uwagi i inicjowaniem zabaw zabawkami ,z zabawą w grupie szczególne trudności w rozwoju - hiperaktywność- impulsywność, ruchliwość - znacznie utrudniony kontakt-brak dystansu do obcych oraz rozumienia zasad współżycia - zaburzenie komunikacji (trudno się domyślić, czego dziecko potrzebuje- ponieważ często nieadekwatnie wyraża potrzeby) - często w trakcie diagnozy

WIEK SZKOLNY wyraźne różnice z dziećmi zdrowymi - zaburzenia zdolności do komunikowania się - nie nawiązywanie przyjaźni z rówieśnikami - uboga, pozbawiona wyobraźni zabawa - sztywność w zainteresowaniach i zachowaniu możliwość postępów w rozwoju przy właściwej opiece i nauczaniu możliwe zwiększenie umiejętności społecznych (okazywanie oznak przywiązania rodzicom) możliwy regres lub zatrzymanie się rozwoju (częściej przy II poniżej 50)

ADOLESCENCJA I DOROSŁOŚĆ u części wyraźne pogorszenie (nieraz brak powrotu umiejętności społecznych i komunikacyjnych do poziomu sprzed kryzysu)- wpływ na to mają zmiany hormonalne i narastające oczekiwania społeczne pogorszenie często związane z płcią (u dziewcząt większe) nawet u osób „dobrze funkcjonujących” deficyty społeczne są stałe, częste zachowania stereotypowe

FUNKCJONOWANIE INTELEKTUALNE częsta nieharmonijność rozwoju (nieraz oczekiwania zawyżane) upośledzenie umysłowe u 75% populacji osób z autyzmem tzw. wysepkowe zdolności (muzyczne, pamięciowe, językowe, matematyczne, percepcyjne)

ROKOWANIE Przez ostatnie 10 lat – nieco lepsze prognozy (podniesienie poziomu usług terapeutycznych i edukacyjnych) Szansa na całkowite wyleczenie jest błędną diagnozą. Tylko i aż 1/3 osób autystycznych nabywa umiejętności społecznych pozwalających na względną niezależność Autyzm jest zaburzeniem trwającym całe życie

ZESPÓŁ ASPERGERA częściej występuje u chłopców rozwój intelektualny w normie w zasadzie prawidłowy rozwój mowy zamiłowanie do rutyny i rytuałów ograniczone zainteresowania i aktywność opóźnienia lub zaburzenia w rozwoju motorycznym – niezgrabność ruchowa zaburzony rozwój umiejętności społecznych wyższy poziom leku niż w autyzmie rozpoznanie później niż w autyzmie, po ukończeniu 5 r .ż, często między 8-12 r. ż

zaburzenia sposobu używania języka - tendencja do monologów - pedantyczna, rozwlekła mowa - odwracanie zaimków - neologizmy - powtarzające się zadawanie pytań zaburzenia w zakresie niewerbalnych aspektów komunikacji - słaby kontakt wzrokowy - ubóstwo gestów i ruchów ekspresyjnych, zwł. intonacji głosu

brak elastyczności zabaw opartych na wyobraźni powtarzający się wzorzec aktywności – niechęć do zmian otoczenia (potrzeba niezmienności) osobliwe reakcje na bodźce zmysłowe - nadwrażliwość na dźwięki - zainteresowanie przedmiotami wirującymi

niezgrabność ruchowa (ale zręczność, gdy w grę wchodzą szczególne zdolności) problemy z zachowaniem - wyraźny negatywizm - agresja wobec ludzi - niszczenie przedmiotów - ogólny niepokój szczególne zdolności, głównie w zakresie: - operowania liczbami - pamięci odtwórczej

Opracowała Iwona Skórska – psycholog PPPP Bodzentyn