Akcja „Stop przemocy” Wicek Butscher Chciałbym opowiedzieć o przemocy i jak ważne jest aby jej przeciwdziałać
Przezwyciężanie przemocy Agresja czy przemoc Rodzaje przemocy Role Przezwyciężanie przemocy Źródła Aby przybliżyć chciałbym opowiedzieć o…
Agresja czy przemoc Wróć Agresja Przemoc Zachowanie Proces Względna równowaga sił Znacząca przewaga sprawcy Incydentalność Długotrwałość Brak cyklicznych zachowań Cykliczność wydarzeń Brak znaczących ról Usztywnione role Wróć
Przewaga sprawcy Może być: Liczebna Fizyczna Psychiczna Wróć
Rodzaje przemocy Fizyczna Werbalna Relacyjna Cyberprzemoc Wróć
Przemoc Fizyczna Bicie, drapanie, plucie, kopanie, szarpanie ofiary, wymuszanie pieniędzy. Niszczenie, zabieranie przedmiotów należących do ofiary. Wróć
Przemoc Werbalna Nadawanie niechcianych przezwisk. Dogadywanie. Obrażanie. Ośmieszanie. Plotki. Wróć
Przemoc Relacyjna Wykluczanie z grupy. Ignorowanie. Oddalanie się, gdy ofiara się zbliża. Wróć
Wysyłając e-maile i SMS-y o obraźliwej treści Cyberprzemoc Wysyłając e-maile i SMS-y o obraźliwej treści I HATE U Wróć
ROLE Sprawca Ofiara Świadek Wróć
Sprawca To ktoś, kto czerpie korzyści z dokuczania (czuje się lepszy, ważniejszy, bardziej poważany w grupie). Brak reakcji otoczenia sprawia, że nie czuje się odpowiedzialny za własne zachowania. Może, lecz nie musi, mieć zachowania aspołeczne Wróć
Ofiara Może nią być każdy – to zależy od grupy (chłopiec, dziewczynka, dobry i zły uczeń…). Czuje lęk, rozpacz, upokorzenie, osamotnienie depresja, bóle Obniża się jej poczucie własnej wartości, przestaje wierzyć w siebie. Czasem trudno ją dostrzec, bo może miewać trudne zachowania – wtedy trudniej jej uzyskać pomoc. Wróć
Świadek Z jednej strony współczują ofierze, z drugiej strony, chętnie przyglądają się zdarzeniom (niekiedy dobrze się przy tym bawią). Mogą czuć bezsilność, niepokój, dezorientację, poczucie winy. Często boją się wystąpić przeciwko prześladowcy. Boją się też prosić o pomoc dorosłego. Brak reakcji ze strony dorosłych sprawia, że obniża się poczucie odpowiedzialności świadków. !!! Są najważniejszym ogniwem w przerywaniu przemocy !!! Wróć
Przezwyciężanie przemocy Współpraca całego środowiska szkolnego. Rola dorosłych (rodziców i nauczycieli). Rola dzieci. Współpraca środowiska szkolnego Rola dorosłych Rola dzieci Wróć
Współpraca całego środowiska szkolnego „Potrzeba całej wioski by wychować jedno dziecko” (afrykańskie przysłowie) Jasne i zrozumiałe zasady zachowania Uznane przez wszystkich sposoby reagowania gdy zasady są naruszane Wróć
Rola dorosłych Uzgodnić, jak rozumieją przemoc Wypracować umiejętność dostrzegania przemocy (ciągłego prześladowania, na różnych lekcjach i w różnych miejscach) Bezwzględnie reagować – mówić: „Nie zgadzam się na takie zachowanie”. Udzielać wsparcia zarówno ofierze, jak i sprawcy przemocy. Pamiętać o świadkach: oni potrzebują informacji o tym, co mogą zrobić oraz potrzebują wsparcia dorosłych. Wróć
Rola dzieci Podwójna rola świadków Publiczność wzmacnia działania dręczyciela Co możesz zrobić? Przeciwstawić się – to jest bardzo trudne. Możesz odejść i nie patrzeć. Później podejść do ofiary i pocieszyć ją (np. powiedzieć: „Nie martw się, to nie prawda co oni mówią”). Poradzić ofierze rozmowę z pedagogiem. Wróć
Źródła Czemierowska-Koruba, Ewa (2015). Agresja i przemoc w szkole, czyli co powinniśmy wiedzieć, by skutecznie działać, ORE, Warszawa Pyżalski, Jacek, Roland, Erling (2010). Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, Łódź Przejdź
Lektura godna polecenia: Koniec
Dziękuję za uwagę