dr Jan Golba Prezes Zarządu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specjalna Strefa Ekonomiczna jako element promocji inwestycyjnej
Advertisements

Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie.
szansą na rozwój poza rolnictwem
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
DOMASŁAWICE Konspekt informacyjny o obiekcie hotelowym SPA 4*
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Piaseczno Przyszłość Józefosławia i Julianowa Warszawa - Ursynów.
Rachunek kosztów przedsiębiorstwa
WPROWADZENIE Wzrost stawek podatków lokalnych na 2014 r. został przygotowany w oparciu o dokładną analizę sytuacji finansowej gminy oraz o ocenę skutków.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Segreguj odpady według nowej zasady
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Park Przemysłowy „Stare Miasto - Park” w Gminie Leżajsk
Krakowski Park Technologiczny Specjalna Strefa Ekonomiczna Atuty Krakowa i Małopolski dla pozyskiwania inwestycji z sektora SSC & BPO”
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE :. 1.Modyfikacja i rozszerzenie funkcji Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Zakup programu AUTO-CAD, programu wielostanowiskowego.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Plac Długosza.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
Podatki i opłaty lokalne wybrane zagadnienia z lat
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
Unia Miasteczek Polskich Finanse miast i gmin: stan obecny i propozycje zmian przeciwdziałających narastającemu kryzysowi.
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR XII/269/15 RADY MISTA SZCZECIN z dnia 27 października 2015 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
PODATKI Wykonawcy: Damian Ożóg Jakub Zmarzlik Klasa 2T.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
1 PROGRAM MIESZKANIE DLA ABSOLWENTA Październik 2013.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Dr inż. arch. Tomasz Grzegorz Ołdytowski
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY OLEŚNICA ZA 2009 ROK XLVIII SESJA RADY GMINY OLEŚNICA.
„Montaż instalacji OZE na terenie Gminy Rudnik”
PROW Działanie 3.3 Odnowa i rozwój wsi Cel działania:
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Dajemy ludziom wodę a woda to życie
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
Opłata turystyczna/pobytowa
Katarzyna Cisowska-Mleczek Wydział Finansowy
Tereny inwestycyjne w Gminie Myślibórz
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Żłobek w nowej wsi lęborskiej
SĄDECKA INFRASTRUKTURA MIEJSKA Sp. z o.o.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

dr Jan Golba Prezes Zarządu Najem krótkoterminowy w uzdrowiskach i miejscowościach turystycznych. Bilans zysków i kosztów. dr Jan Golba Prezes Zarządu Kraków, 17 wrzesień 2018r.

Uzdrowiska statutowe

Dochody z udziału w podatkach oraz podatki i opłaty lokalne w miejscowościach uzdrowiskowych - ze względu na uzdrowiskowo-turystyczny charakter tych miejscowości - zdecydowanie różnią się od podatków i innych danin publicznych występujących w gminach nie posiadających statusu uzdrowiska. W szczególności są to: Podatek od nieruchomości Opłata uzdrowiskowa Opłata miejscowa Opłata eksploatacyjna – udział gminy

Udziały we wpływach z podatków i inne specyficzne dochody: Udział w podatku PIT ( 37,98%) Udział w podatku CIT (6,71%) Dotacja uzdrowiskowa w wysokości równej wpływom z opłaty uzdrowiskowej

Dotychczas gminy uzdrowiskowe czerpały największe dochody z: udziału we wpływach z podatku PIT i CIT podatku od nieruchomości od hoteli, pensjonatów, sanatoriów opłaty uzdrowiskowej dotacji uzdrowiskowej opłaty eksploatacyjnej

Jednakże w ostatnich latach pojawił się nowy trend w uzdrowiskach, podobny do tego jaki miał miejsce 20-25 lat temu w kurortach francuskich, włoskich, hiszpańskich. budowa nowych apartamentowców działających na zupełnie odrębnych zasadach podatkowych, zamiana hoteli i pensjonatów na apartamentowce, nielegalna zamiana mieszkań na apartamenty i przekształcenie funkcji mieszkalnej na hotelową, nielegalna zmiana funkcji całych obiektów mieszkalnych na hotelowe z zachowaniem jednak statusu obiektu mieszkalnego .

Nowe trendy w turystyce uzdrowiskowej?

Apartamentowce – nowe oblicze uzdrowisk?

Jakie skutki finansowe, społeczne, gospodarcze dla gminy uzdrowiskowej ma budowa apartamentowców lub zmiana funkcji hoteli, pensjonatów na funkcje mieszkalne?

Dochody dla gminy z hoteli lub pensjonatów

Dochody dla gminy z hoteli lub pensjonatów Umowne dane dotyczące hotelu: powierzchnia - 10 000 m² zatrudnienie - 80 osób liczba łóżek hotelowych - 200

Dochody dla gminy z hotelu lub pensjonatu o powierzchni 10 000 m² Podatek od nieruchomości: 10.000 m² x 23,47 zł = 234 700 zł Udział w podatku PIT ( 37,98%): 80 osób x 2800 zł = 224.000 zł x 19%= 42 560 zł x 37,98 % = 16 164 zł x 12 miesięcy = 193 971 zł Udział w CIT (6,71%): - ok. 12 000 zł Opłata uzdrowiskowa: 200 osób x 4,33 zł x 365 dni x 65% (wskaźnik wykorzystania miejsc) = 205 458 zł Dotacja uzdrowiskowa: = 205.458 zł Razem: 851 587 zł z tytułu posiadania 1 hotelu

Dochody dla gminy z hoteli lub pensjonatów Z tytułu posiadania 10 hoteli lub pensjonatów gmina ma: ok. 800 miejsc pracy dochody z podatków i opłat 851 587 zł x 10 = 8 515 870 zł Z tytułu posiadania 10 hoteli lub pensjonatów przedsiębiorcy będą mieli: dochody bezpośrednie z tytułu przyjazdu ok. 2 000 osób (rocznie ok. 474 tys. osób) dochody pośrednie z tytułu dokonywanych przez nich zakupów

A jakie dochody przyniesie gminie i jej mieszkańcom apartamentowiec?

Skutki budowy apartamentowców. Dochody gminy z apartamentowca o pow Skutki budowy apartamentowców. Dochody gminy z apartamentowca o pow. 10 000 m² Zatrudnienie pracowników: - ok. 10-20 osób Podatek od nieruchomości: 10 000 m² x 10 apartamentowców = 100 000 m² 100 000 m² x 0,79 zł = 79 000 zł Opłata uzdrowiskowa: - 0,00 zł Dotacja uzdrowiskowa: - 0,00 zł Udział w podatku: jeżeli firma budująca apartamentowce zatrudni osoby z terenu gminy, to za rok może to być ok. 700.000- 1.000.000 zł. Później – 0,00 zł

Krótkie studium przypadku KOŁOBRZEG

Studium przypadku: KOŁOBRZEG Powierzchnia apartamentowców - 158 000 m² To odpowiada powierzchni 16 hoteli lub pensjonatów Hipotetyczne wpływy budżetowe, gdyby to nie były apartamentowce: Podatek od nieruchomości: 158 000x 23,47= 3 708 260 zł Opłata uzdrowiskowa: 200 osób x 4,33 zł x 365 dni x 65% (wskaźnik wykorzystania) x 16 hoteli = 3 287 336 zł Dotacja uzdrowiskowa: 3 287 336 zł Udział w podatku PIT (37,98%): 80 osób x 2800 zł (śr.płaca) = 224.000 zł x 19% = 42.560 zł x 37,98 % = 16 164 zł x 12 miesięcy = 193 971 zł x 16 hoteli = 3 103 543 zł

Skutki budowy apartamentowców Studium przypadku: KOŁOBRZEG Udział w CIT (6,71%) 30 000 zł Z tytułu posiadania 16 hoteli lub pensjonatów gmina ma: ■ ok. 1280 miejsc pracy, ■ dochody z podatków i opłat 10 282 932 zł ■ dochody z udziału w podatku PIT i CIT – 3 133 543 zł Razem: 13 386 475 zł rocznie Ponadto przedsiębiorcy uzyskają dochody: ■ bezpośrednie z tytułu przyjazdu ok. 3 200 osób (rocznie ok. 759 tys. osób), ■ dochody pośrednie z tytułu dokonywanych przez nich zakupów

Dochody Kołobrzegu z apartamentowców o pow. 158 000 m²

Efekty finansowe budowy apartamentowców dla Kołobrzegu Zatrudnienie pracowników: - ok. 20-30 osób Podatek od nieruchomości: 158 000 m² x 0,79 zł = 124 820 zł Opłata uzdrowiskowa: - 0,00 zł Dotacja uzdrowiskowa – 0,00 zł Udział w PIT: - nie do ustalenia

Skutki budowy apartamentowców Ekonomiczne: ► utrata miejsc pracy ► rażąca utrata dochodów gmin z tytułu podatków (zamiana budynków mieszkalnych, hoteli i pensjonatów na apartamentowce) ► problemy z budową i utrzymaniem infrastruktury (parkingi, drogi, chodniki, tereny rekreacyjne) Społeczne: ► wyludnienie uzdrowiska (zamiana budynków mieszkalnych na apartamentowce), ► obniżenie standardu życia mieszkańców uzdrowiska ► przeniesienie dużej części kosztów utrzymania apartamentu na mieszkańców ( odpady, utrzymanie czystości itp.) ► sezonowość usług i utrata klientów bardziej zamożnych

Skutki budowy apartamentowców Jak temu zaradzić?