Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
Advertisements

Zasady szkolenia maszynistów
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kierowca samochodów ciężarowych.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Szkoły jazdy.
Normy praktyki zawodowej
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Łódzka Kolej Aglomeracyjna we współpracy z
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - KFS
ROLE I ODPOWIEDZIALNOŚCI W PROCESIE DOPUSZCZENIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH DO EKSPLOATACJI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Niemiecki model edukacji zawodowej
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Uprawnienia do kierowania i warunki uzyskania karty rowerowej Karta rowerowa.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Technik transportu drogowego
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Symulatory w kolejnictwie
Jak wygląda przebieg szkolenia w Słowenii?
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
Konkurencja a polityka konkurencji
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Krajowy fundusz szkoleniowy
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Przykładowy model podziału środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kierowca – najważniejszy system bezpieczeństwa w każdym pojeździe
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Ignacy Góra Prezes UTK Rola Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

Statystyka maszynistów Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Statystyka maszynistów uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych: około 17 tysięcy osób Maszynista musi: Spełnić wysokie wymagania zdrowotne Przejść szkolenie i zdać egzamin na licencję maszynisty Przejść szkolenie i zdać egzamin na świadectwo maszynisty Jest ważnym elementem systemu bezpieczeństwa przewozów Maszynistów jest ponad 17 tysięcy; Pracują zarówno na liniach kolejowych jak i na bocznicach kolejowych; Spełniają wysokie wymogi zdrowotne i z zakresu znajomości budowy pojazdów kolejowych i zasad sygnalizacji; Na poziomie wyszkolenia i dyscyplinie pracy maszynistów opiera się w dużej mierze bezpieczeństwo w transporcie kolejowym. Ze względu na brak w Polsce zaawansowanych systemów prowadzenia ruchu i wczesny etap rozwoju systemu ERTMS w Polsce, to maszynista zobowiązany jest przestrzegać wskazań semaforów; Analizując strukturę wieku maszynistów doszliśmy do wniosku że w najbliższych latach czeka nas początek wymiany pokoleniowej w tej grupie zawodowej Dochodzimy również do wniosku, że w związku ze wzrostem pracy eksploatacyjnej maszynistów zacznie brakować. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Proces szkolenia maszynistów Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Proces szkolenia maszynistów MASZYNISTA / KANDYDAT Szkolenie (uprawnienia) Doskonalenie Sprawdziany wiedzy i umiejętności 1 x/3 lata (1x/4 lata) Pouczenia okresowe 3 x 8 godz. lekcyjnych (45 min.) Licencja Świadectwo 3 miesiące od 6 do 15 miesięcy Pouczenia doraźne Szkolenie na symulatorze: 3 godz. / rok Szkolenie maszynistów jest rozbudowanym procesem składającym się z części początkowej - uzyskania uprawnień a następnie ich utrzymania; Maszynista musi utrzymywać kwalifikacje przez cały okres aktywności zawodowej; Od 2019 r. maszyniści będą przechodzić obowiązkowe szkolenie na symulatorach pojazdów kolejowych. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Szkolenie maszynisty Licencja maszynisty Część I Szkolenie na licencję maszynisty – 298 h Świadectwo maszynisty Część II Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne – 900 h Część III Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne) – 768 h Część IV Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem – 1100 h 2966 h = 371 dni roboczych = 1 rok 6 miesięcy Szkolenie maszynisty prowadzącego pociągi towarowe lub pasażerskiej jest bardzo długie i około 1,5 roku włączając w to szkolenie na licencję i świadectwo maszynisty; Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Rozdzielenie szkolenia i egzaminowania Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Rozdzielenie szkolenia i egzaminowania Konieczne rozdzielenie procesu szkolenia od egzaminowania Takie systemy istnieją w transporcie drogowym, lotniczym i morskim Ośrodek szkolenia powinien spełnić wymagania określone w przepisach Dz. U. z 2014 poz. 1566 Znajduje się na liście Prezesa UTK Prezes UTK przeprowadza kontrole w ośrodkach szkolenia i egzaminowania W niektórych ośrodkach zdawalność to 100% - co wzbudza wątpliwości Od jakości wyszkolenia maszynistów zależy bezpieczeństwo ruchu kolejowego Czynnikami które wpływają na bezpieczeństwo są stan taboru kolejowego, stan infrastruktury kolejowej, czynnik ludzki w transporcie kolejowym i sposób zarządzania składnikami technicznymi i ludzkimi; Przepisy prawne w sposób precyzyjny i właściwy normują zadania Prezesa UTK dotyczące nadzoru nad czynnikami technicznymi (infrastruktura i suprastruktura kolejowa) oraz nad zarządzaniem bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Zarządzanie kwalifikacjami i poziomem wyszkolenia czynnika ludzkiego czyli m.in. maszynistów jest w chwili obecnej na niewystarczającym poziomie; Podmioty szkolące, znajdujące się najczęściej w strukturze przewoźnika, jednocześnie egzaminują maszynistów. Nie daje to gwarancji właściwego i rygorystycznego podejścia do egzaminów kandydatów na maszynistów Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Uzasadnienie realizacji projektu Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Uzasadnienie realizacji projektu 498 466 455 273 259 172 Konieczność podjęcia działań systemowych w celu minimalizacji zdarzeń w ramach systemu kolejowego Wypadki na przejazdach i dzikich przejściach Wypadki powstałe wewnątrz systemu kolejowego 2015 2016* 2017* 2015 2016* 2017* * Dane obejmują również zdarzenia na bocznicach kolejowych Dane za 2017 r. nie są ostateczne i mogą ulec niewielkim zmianom w wyniku weryfikacji z Raportami w sprawie bezpieczeństwa za 2017 r. 1. Transport kolejowy jest bezpiecznym środkiem transportu; 2. Corocznie jednak dochodzi do kilkuset zdarzeń kolejowych 3. Większość spowodowana jest przez podmioty spoza systemu kolejowego; 4. Wiele z nich powstają jednak wewnątrz systemu czyli powstają z „winy” leżącej po stronie taboru, infastruktury lub personelu kolejowego, w tym maszynistów. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Niepożądane zdarzenia kolejowe Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Niepożądane zdarzenia kolejowe Zdarzenia w ramach systemu kolejowego wynikają m.in. z następujących przyczyn: Przejechanie obok semafora wskazującego "stój" lub niezatrzymanie się w wyznaczonym miejscu Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd lub inną przeszkodę Przekraczanie największej dozwolonej prędkości jazdy Rozerwanie się pociągu Każde takie zdarzenie może skutkować poważnymi skutkami, w tym znacznymi stratami dla pasażerów, personelu kolejowego i mienia 1. Zauważyliśmy że wiele zdarzeń kolejowych może być związana z wyszkoleniem maszynistów; 2. Skutki części z tych zdarzeń mogą być katastrofalne; 3. Kluczowa jest jakość wyszkolenia maszynistów; Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Proponowane zmiany System Monitorowania i Egzaminowania Maszynistów Egzaminowanie Symulatory Monitorowanie Licencja Świadectwo Czas pracy Kwalifikacje Prezes UTK powinien być instytucją, która przeprowadza egzaminy przyznające kwalifikacje kandydatom na maszynistów tj. przeprowadzać egzaminy na licencje i świadectwo; Chcemy również przeprowadzać egzaminy doraźne po spowodowaniu wypadku przez maszynistę lub w przypadku zaleceń PKBWK; Zapewni to obiektywizm w przeprowadzaniu egzaminów; Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Najważniejsze funkcjonalności systemu monitorowania Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Najważniejsze funkcjonalności systemu monitorowania Moduł kwalifikacji uprawnienia (licencja, świadectwo, prawo kierowania pojazdem kolejowym, upoważnienia do pracy na stanowisku kolejowym, karty znajomości szlaku) kwalifikacje (egzaminy, sprawdziany wiedzy i umiejętności, autoryzacje) badania lekarskie zatrudnienia w podmiotach rynku kolejowego certyfikaty egzaminatorów i instruktorów Moduł czasu pracy monitorowanie czasu pracy składanie oświadczeń o wykonywaniu pracy u kilku pracodawców tworzenie raportów dotyczących rozkładu czasu pracy 1. W związku ze spodziewanym wzrostem popytu na maszynistów należy oczekiwać wzrostu możliwych nieprawidłowości i przekraczania norm czasu pracy; 2. IV pakiet kolejowy zobowiązuje państwa członkowskie do wyznaczenia organów odpowiedzialnych za monitorowanie czasu pracy. W Polsce taką instytucją mógłby być Prezes UTK. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Narzędzie wspierające realizację projektu - symulator Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Narzędzie wspierające realizację projektu - symulator Symulator będzie odwzorowywać istniejący tabor i linie kolejowe, co gwarantuje odpowiednie przygotowanie do pracy na stanowisku maszynisty Symulator będzie elementem systemu egzaminowania kandydatów na maszynistów i pozwoli zbadać prawidłowe reakcje w sytuacjach kryzysowych i niestandardowych Zweryfikuje predyspozycje do pracy w zawodzie (refleks, działanie w stresie itd.) Przygotowane scenariusze symulacyjne pozwolą zweryfikować postepowanie w różnych sytuacjach ruchowych - np. wyjazd z toru zamkniętego na szlak Innowacyjne narzędzie do weryfikacji predyspozycji maszynisty do wykonywania zawodu. UZUPEŁNIENIE EGZAMINU TEORETYCZNEGO I PRAKTYCZNEGO – NA POJEŹDZIE; Koresponduje z coraz szerszym stosowaniem symulatorów przez ośrodki szkolenia maszynistów – obowiązek ich stosowania w procesie utrzymywania kompetencji będzie obowiązkowy od 2019 roku Pozwala na przekazanie odpowiedniej wiedzy instruktorom i egzaminatorom. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Etapy realizacji projektu Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Etapy realizacji projektu Projekt został wpisany do wykazu projektów zidentyfikowanych POiŚ styczeń 2018 r. Podpisanie pre-umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych marzec 2018 r. Szacunkowy koszt całkowity w mln PLN  36,6 mln PLN Szacunkowa wartość dofinansowania UE  31,13 mln PLN Źródła Finansowania: Fundusze UE - 85% Budżet państwa – 15% Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Założenia monitorowania poziomu bezpieczeństwa Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów Założenia monitorowania poziomu bezpieczeństwa obiektywny i transparentny system egzaminowania maszynistów ocena postępowania maszynistów – odpowiednie reakcje w sytuacjach niestandardowych ocena, weryfikacja oraz doskonalenie wiedzy instruktorów i egzaminatorów kwalifikacje, uprawnienia, spełnianie wymagań zdrowotnych maszynistów Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa Co chcemy osiągnąć Skuteczna weryfikacja wiedzy i umiejętności maszynistów Likwidacja negatywnych praktyk związanych z czasem pracy Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa