Komunikatywność wypracowań maturalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Projekt przygotowany w ramach akcji CEO i Gazety Wyborczej „Szkoła myślenia”
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
2.49. Zależności między organizmami w biocenozie Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Typologia błędów językowych. Błędy merytoryczne a) błędy rzeczowe - dotyczą głównie treści pracy (wiadomości i zastosowania wiadomości) –brak rozumienia.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Alicja Rejment klasa Va Bajki. Co to jest bajka? Bajka – to krótki utwór literacki, cz ę sto wierszowany. Bajki ucz ą, bawi ą, rozwijaj ą i przestrzegaj.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
ZAIMKI Co to są zaimki? Jakie są ich rodzaje? Jak ich używać?
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Najczęściej popełniane błędy językowe
Logika dla prawników Podział logiczny.
PAPIEROSOM MÓWIMY STANOWCZE NIE!
Norma prawna.
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Języki programowania.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
KOBIETA.
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 3
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Prezentacja informacji w biznesie
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Niezwykła Jessica.
Zapis prezentacji:

Komunikatywność wypracowań maturalnych z języka polskiego Krystyna Grabowska Sztuka czytania. Uczniowskie strategie odbioru tekstu w kontekście wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego w 2011 roku

Typy błędów językowych BŁĘDY JĘZYKOWE ZEWNĄTRZJĘZYKOWE ORTOGRAFICZNE INTERPUNKCYJNE WEWNĄTRZJĘZYKOWE BŁĘDY SYSTEMOWE (językowe) BŁĘDY GRAMATYCZNE BŁĘDY FLEKSYJNE BŁĘDY SKŁADNIOWE BŁĘDY LEKSYKALNE BŁĘDY SŁOWNIKOWE BŁĘDY FRAZEOLOGICZNE BŁĘDY SŁOWOTWÓRCZE BŁĘDY FONETYCZNE BŁĘDY UŻYCIA (stylistyczne)

Typy błędów językowych BŁĘDY JĘZYKOWE ZEWNĄTRZJĘZYKOWE ORTOGRAFICZNE INTERPUNKCYJNE WEWNĄTRZJĘZYKOWE BŁĘDY SYSTEMOWE (językowe) BŁĘDY GRAMATYCZNE BŁĘDY FLEKSYJNE BŁĘDY SKŁADNIOWE BŁĘDY LEKSYKALNE BŁĘDY SŁOWNIKOWE BŁĘDY FRAZEOLOGICZNE BŁĘDY SŁOWOTWÓRCZE BŁĘDY FONETYCZNE BŁĘDY UŻYCIA (stylistyczne)

Podział błędów językowych ze względu na ich rangę BŁĘDY JĘZYKOWE BŁĘDY RAŻĄCE BŁĘDY POSPOLITE USTERKI JĘZYKOWE

Podział błędów językowych ze względu na ich rangę Błędy rażące  naruszają podstawowe zasady poprawnościowe. Ich popełnienie powoduje zakłócenie podstawowej, komunikatywnej funkcji przekazu językowego. Tekst, który zawiera takie błędy, jest albo zupełnie niezrozumiały dla odbiorcy, albo przekazuje mu informacje niezgodnie z intencją nadawcy. Tekst pełen błędów rażących może wreszcie utrudniać zrozumienie treści, np. wskutek zawiłości czy rozwlekłości. forma „myszów” w D. Im, powiedzenie „Ja to wypiła”, składnia „dotknąć kobietę na ulicy” (w znaczeniu ‘lekko trącić’; dotknąć kobietę znaczy bowiem ‘urazić ją’: dla wyrażenia znaczenia styczności fizycznej należy użyć konstrukcji „dotknąć kobiety”) wymowa [kuje] zamiast [kłuje].

Podział błędów językowych ze względu na ich rangę Błędy pospolite nie powodują na ogół nieporozumienia na poziomie semantycznym, jednakże, naruszając normę panującą w danym środowisku, narażają osobę, która je popełnia, na negatywną ocenę ze strony odbiorcy np. brak odmiany nazwiska polskiego („Idę do pana Kościuszko”), formy „wzięłem”, „włanczać”

Podział błędów językowych ze względu na ich rangę Usterki językowe to takie odstępstwa od normy, które naruszają ją tylko w niewielkim zakresie; usterką będzie np. przestawny szyk zdania, użycie neologizmu jeszcze niezakorzenionego w języku w tekście o charakterze oficjalnym, posłużenie się formą przestarzałą w tekście potocznym albo wybór niewłaściwego kontekstowo wariantu leksykalnego.

Fragment wypracowania maturalnego Widział przez chwilę cichą służącą zaraz później była jego kochanką którą musiał za wszelką cenę rozstać się z nią. I stawała się Justyna miła, kochająca dziewczyna z Boleborzy, los żywo go obchodził. Justyna dla Zenona była w stanie wszystko poświęcić wskoczyć nawet w ogień, liczył się tylko on ukochany. Bronił się przed tym skonstatowaniem, czuł że istota prawna jest inna.

Fragment wypracowania maturalnego Widział przez chwilę cichą służącą zaraz później była jego kochanką ? którą musiał za wszelką cenę rozstać się z nią. I stawała się Justyna miła, kochająca dziewczyna z Boleborzy, ? los żywo go obchodził. Justyna dla Zenona była w stanie wszystko poświęcić wskoczyć nawet w ogień, liczył się tylko on ukochany. Bronił się przed tym skonstatowaniem, czuł że istota prawna jest inna. wyr, i, skł, styl skł, i skł, skł i, styl styl, i i, wyr, styl, log Brak komunikatywności przekazu, kompletny chaos myślowy, ilość i charakter błędów uniemożliwiają zrozumienie treści.

Fragment wypracowania maturalnego Zarazem stawała się natrętną kochanką, cudzą służącą, aż wreszcie stawała się Justyna dobrą i miłą dziewczyną z Boleborzy, której los nikogo nie obchodził. Dla Zenona poszła by na koniec świata, na męki, katusze o nic by nie dbała, nie bała się strachu. Dla miłości drugiej osoby poświęciła samą siebie.

Fragment wypracowania maturalnego Zarazem stawała się natrętną kochanką, cudzą służącą, aż wreszcie stawała się Justyna dobrą i miłą dziewczyną z Boleborzy, której los nikogo nie obchodził. Dla Zenona poszła by na koniec świata, na męki, katusze o nic by nie dbała, nie bała się strachu. Dla miłości drugiej osoby poświęciła samą siebie. styl styl, skł o, styl, i, styl, fraz W pracy występuje wiele błędów stylistycznych i składniowych, ale nie zakłócają one komunikatywności przekazu

Fragment wypracowania maturalnego Podsumowując związek Justyny i Zenona w oczach innych bohaterów Ziembowicz był człowiekiem nieodpowiedzialnym, próbował sobą manipulować. Jego ojciec nie miał dobrego przykładu, dobrych wzorców. Została przekroczona granica przyzwoitości, ludzkiej wrażliwości, braku odpowiedzialności. Są tu ludzie żyjący w dobrobycie i ludzie zmagający się z biedą.

Fragment wypracowania maturalnego Podsumowując związek Justyny i Zenona w oczach innych bohaterów Ziembowicz był człowiekiem nieodpowiedzialnym, próbował sobą manipulować. Jego ojciec nie miał dobrego przykładu, dobrych wzorców. Została przekroczona granica przyzwoitości, ludzkiej wrażliwości, braku odpowiedzialności. Są tu ludzie żyjący w dobrobycie i ludzie zmagający się z biedą. skł, rz, styl, log fraz, W pracy występuje niewiele błędów, ale komunikatywność zakłócają przeskoki myślowe; brak logicznego związku między kolejnymi zdaniami; rozważania dotyczą różnych aspektów powieści (zdrada/bieda)

Fragment wypracowania maturalnego Zenon nie kochał Justyny, myślał, żeby się jej pozbyć. Pomimo to czuł do niej pożądanie, pragnął jej kobiecości. Nie umiał odmówić, gdy płakała i prosiła o pomoc. Żal mu było dziewczyny i nadal jej pragnął.

Fragment wypracowania maturalnego Zenon nie kochał Justyny, myślał, żeby się jej pozbyć. Pomimo to czuł do niej pożądanie, pragnął tej kobiecości. Nie umiał odmówić, gdy płakała i prosiła o pomoc. Żal mu było dziewczyny i nadal jej pragnął. wyr, styl Schematyczna składnia i uboga leksyka nie wpływają na komunikatywność przekazu

Fragment wypracowania maturalnego Utwór „Granica” pokazuje, jak daleko może się posunąć człowiek gdy oszukuje samego siebie, jak bardzo różnią się poglądy ludzi, jak niewiarygodną staje się opinia o nas samych.

Fragment wypracowania maturalnego Utwór „Granica” pokazuje, jak daleko może się posunąć człowiek gdy oszukuje samego siebie, jak bardzo różnią się poglądy ludzi, jak niewiarygodną staje się opinia o nas samych. styl To nie jest błąd Występujące w pracy dość liczne powtórzenia sygnalizują jak złożoną problematykę ukazuje w swojej powieści Zofia Nałkowska

Fragment wypracowania maturalnego Bohaterowi „Granicy” Z. Nałkowskiej mają poglądy bardzo różniące sie od siebie. Ma to swoje konsekwencje, powoduje bowiem zaburzenia postrzegania moralności. Autorka w swojej powieści doskonale nam to uzmysławia.

Fragment wypracowania maturalnego Bohaterowi „Granicy” Z. Nałkowskiej mają poglądy bardzo różniące się od siebie. Ma to swoje konsekwencje, powoduje bowiem zaburzenia postrzegania moralności. Autorka w swojej powieści doskonale nam to uzmysławia. skł To nie są błędy Nie jest to zaburzenie szyku wyrazów (nieporadność składniowa), ale zwrócenie uwagi na znaczące sformułowania występujące w tekście

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 1 Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 1. Stylizacja językowa, która nie ma uzasadnienia w treści i charakterze wypowiedzi a) poetyzmy Justyna siedziała naprzeciw okna okryta słońcem porannego dnia, była oczywista konkretna obojętnie dająca się widzieć. Nie chciał zrozumieć, że ta płacząca rzewnie istota nie ma nikogo na świecie oprócz niego. Odsunął się od nie z zimną obojętnością. b) kolokwializmy Zenon Ziembiewicz próbuje postępować dobrze. Jest on normalnym facetem z zasadami i głupoty mu nie w głowie. Nie chce skrzywdzić Elżbiety. Mamy tu do czynienia ze złamaniem zasady stosowności (decorum) polegającej na odpowiedniości pomiędzy wyborem środków stylistycznych a treścią wypowiedzi oraz jej potencjalnym odbiorcą

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 2 Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 2. Wielosłowie (styl rozwlekły) Elżbieta dowiedziała sie o Justynie i jej ciąży, Zenon nie chciał dziecka, kazał je usunąć jednak ona tego na początku nie chciała zrobić i główny bohater wrócił do Elżbiety bo nie chciał już znać Justyny. Złamanie zasady zwięzłości polegające na nieumiejętności wyznaczania granicy zdań

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 3 Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 3. Skróty myślowe a) na poziomie fragmentu Nie umiał jej powiedzieć, dlaczego tak zrobił ani wyjaśnić różnic między Justyną a Elżbietą. Elżbieta patrzyła na Justynę i denerwował ją spokój wewnętrzny dziewczyny. Zenon zdradził ją ze służącą b) Na poziomie zdania Justyna była prostą dziewczyną a jej matka kucharka w Boleborzy umarła. Została całkiem sama, chwalona przez panią Żancię była pomocna.

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 3 Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 3. Skróty myślowe a) na poziomie fragmentu Nie umiał jej powiedzieć, dlaczego tak zrobił ani wyjaśnić różnic między Justyną a Elżbietą. ? Elżbieta patrzyła na Justynę i denerwował ją spokój wewnętrzny dziewczyny. ? Zenon zdradził ją ze służącą b) Na poziomie zdania Justyna była prostą dziewczyną a jej matka kucharka w Boleborzy umarła. Została całkiem sama, chwalona przez panią Żancię była pomocna. Złamanie zasady jasności czyli zachowania porządku w budowie tekstu i zgodności toku rozumowania z tokiem wypowiedzi

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 4. Ubóstwo słownictwa ujawniające się w nadużywaniu zaimków lub nieuzasadnionych powtórzeniach leksykalnych Miał powiedzieć dla niej że się zaręczył i nie będą mogli się widywać, nie był w stanie to powiedzieć, ona była sama na tym świecie. Zenon był jedyną bliską osobą dla Justyny.

Najczęściej występujące w pracach rodzaje błędów stylistycznych 4. Ubóstwo słownictwa ujawniające się w nadużywaniu zaimków lub nieuzasadnionych powtórzeniach leksykalnych Miał powiedzieć dla niej że się zaręczył i nie będą mogli się widywać, nie był w stanie to powiedzieć, ona była sama na tym świecie. Zenon był jedyną bliską osobą dla Justyny. skł, i, skł, Złamanie zasady jasności czyli dbania o właściwy dobór wyrazów, oraz stosowanie słownictwa odpowiadającego możliwościom odbiorcy

Dziękuję za uwagę   Krystyna Grabowska