Optyka W.Ogłoza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obrazy otrzymywane za pomocą zwierciadła wklęsłego
Advertisements

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Klasyfikacja dalmierzy może być dokonywana przy założeniu rozmaitych kryteriów. Zazwyczaj przyjmuje się dwa:  ze względu na rodzaj fali (jej długości)
Przekształcanie jednostek miary
EFEKT FOTOELEKTRYCZNY ZEWNĘTRZNY I WEWNĘTRZNY KRZYSZTOF DŁUGOSZ KRAKÓW,
Paulina Ziębiec ZiIP WGIG Fizyka współczesna Kraków,
WYKŁAD 5 OPTYKA GEOMETRYCZNA OPTYKA GEOMETRYCZNA.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Dyfrakcja elektronów Agnieszka Wcisło Gr. III Kierunek Zarządzanie i Inżynieria Produkcji Wydział Górnictwa i Geoinżynierii Katedra Ekonomiki i Zarządzania.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Badania elastooptyczne Politechnika Rzeszowska Katedra Samolotów i Silników Lotniczych Ćwiczenia Laboratoryjne z Wytrzymałości Materiałów Temat ćwiczenia:
Doświadczenie Michelsona i Morleya Monika Wojciechowska II stopnień ZiIP Grupa 3.
Przygotowały: Laura Andrzejczak oraz Marta Petelenz- Łukasiewicz z klasy 2”D”
Laboratorium Elastooptyka.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Promieniowanie rentgenowskie Fizyka współczesna Dawid Sekta WGiG IV gr. 4 Kraków,
DYFRAKCJA, INTERFERENCJA I POLARYZACJA ŚWIATŁA
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Soczewki, konstrukcja obrazów w soczewkach. Autorzy:
Wykorzystanie zasad optyki w naszym ż yciu. Dzięki zasadą optyki człowiek stworzył tak niezbędne każdej współczesnej kobiecie lustra.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
Doświadczenie Michelsona-Morleya Katarzyna Mamala Górnictwo i Geologia grupa 1 Górnictwo i Geoinżynieria Kraków,
Zmysły.
Krótkowzroczność, dalekowzroczność - Wady Wzroku
Metody optyczne stosowane w chemii analitycznej.
OPTYKA GEOMETRYCZNA.
Fale Elektromagnetyczne
Wytrzymałość materiałów
Fale elektromagnetyczne Opracowanie: A.Węgrzyniak M. Kundzierwicz
633.Na dnie naczynia, napełnionego wodą do wysokości h=10cm, znajduje się punktowe źródło światła. Na powierzchni wody unosi się okrągła, nieprzeźroczysta.
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 3
Optyka geometryczna.
Schematy blokowe.
Wytrzymałość materiałów
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery
8. Fale Każe zaburzenie, które propaguje się z dobrze określoną prędkością nazywamy falą. Fale można ogólnie sklasyfikować w trzech grupach: Fale mechaniczne:
Prowadzący: dr Krzysztof Polko
FIGURY.
MECHANIKA 2 Wykład Nr 3 KINEMATYKA Temat RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
Optyczne metody badań materiałów – w.2
KLASYFIKACJA CZWOROKĄTÓW
Zajęcia przygotowujące do matury rozszerzonej z matematyki
Prędkość światła.
Koherentna Tomografia Optyczna
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego przedmioty przyrodnicze – XII
Oko i aparat fotograficzny
Temat: Ruch drgający. Okres i częstotliwość drgań.
Słowniczek optyczny Piotr Michałowski maj 2017.
Krzysztof Szymański Piotr Chomienia
PRZYKŁADY Metody obrazowania obiektów
Podsumowanie W7 nowoczesne elementy opt. (soczewki gradientowe, cieczowe, optyka adaptacyjna...) Interferencja: założenia – monochromatyczność, stałość.
Tensor naprężeń Cauchyego
Optyczne metody badań materiałów – w.3
Temat doświadczenia: Badanie prawa odbicia i załamania światła
Optyczne metody badań materiałów – w.3
Podsumowanie W3  E x (gdy  > 0, lub n+i, gdy  <0 )
Prowadzący: dr inż. Adam Kozioł Temat:
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Ruch masy w układach ożywionych. Dyfuzyjny transport masy
Podsumowanie W3  E x klasyczny model oddz. atomu z polem E
Wytrzymałość materiałów
Fizyka współczesna Tomasz Czyszanowski
Podsumowanie W7 nowoczesne elementy opt. (soczewki gradientowe, cieczowe, optyka adaptacyjna...) Interferencja: założenia – monochromatyczność, stałość.
Optyka Nauka o świetle.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
628.W zwierciadle sferycznym wklęsłym, w odległości y=24cm od jego wierzchołka, powstaje obraz odwrócony o powiększeniu p=3. Jaka jest ogniskowa zwierciadła?
Elipsy błędów.
Zapis prezentacji:

Optyka W.Ogłoza

Informacje Khan akademy https://pl.khanacademy.org/science/physics/geometric-optics Wszechświat własnymi rękami http://www.pl.eu-hou.net http://www.fizykon.org http://fizyka.edu.pl

Szkoła podstawowa kl. 7 i 8 IX. Optyka. Uczeń: 1) ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym; wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia; 2) opisuje zjawisko odbicia od powierzchni płaskiej i od powierzchni sferycznej; 3) opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej; 4) analizuje bieg promieni wychodzących z punktu w różnych kierunkach, a następnie odbitych od zwierciadła płaskiego i od zwierciadeł sferycznych; opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym oraz bieg promieni odbitych od zwierciadła wypukłego; posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej; 5) konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska; 6) opisuje jakościowo zjawisko załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; wskazuje kierunek załamania; 7) opisuje bieg promieni równoległych do osi optycznej przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej; 8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu;

Szkoła podstawowa kl. 7 i 8 9) posługuje się pojęciem krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku; 10) opisuje światło białe jako mieszaninę barw i ilustruje to rozszczepieniem światła w pryzmacie; wymienia inne przykłady rozszczepienia światła; 11) opisuje światło lasera jako jednobarwne i ilustruje to brakiem rozszczepienia w pryzmacie; 12) wymienia rodzaje fal elektromagnetycznych: radiowe, mikrofale, promieniowanie podczerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe, rentgenowskie i gamma; wskazuje przykłady ich zastosowania; 13) wymienia cechy wspólne i różnice w rozchodzeniu się fal mechanicznych i elektromagnetycznych; 14) doświadczalnie: a) demonstruje zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła, zjawisko załamania światła na granicy ośrodków, powstawanie obrazów za pomocą zwierciadeł płaskich, sferycznych i soczewek, b) otrzymuje za pomocą soczewki skupiającej ostre obrazy przedmiotu na ekranie, c) demonstruje rozszczepienie światła w pryzmacie.

cienie (dobre źródła światła) zaćmienie Księżyca kamera obscura ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym; wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia; cienie (dobre źródła światła) zaćmienie Księżyca kamera obscura solarygrafia

Solarygrafia

2) opisuje zjawisko odbicia od powierzchni płaskiej i od powierzchni sferycznej; 3) opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej;

2) opisuje zjawisko odbicia od powierzchni płaskiej i od powierzchni sferycznej; 3) opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej;

Reflektor odblaskowy

4) analizuje bieg promieni wychodzących z punktu w różnych kierunkach, a następnie odbitych od zwierciadła płaskiego i od zwierciadeł sferycznych; opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym oraz bieg promieni odbitych od zwierciadła wypukłego; posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej;

5) konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska;

5) konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska;

6) opisuje jakościowo zjawisko załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; wskazuje kierunek załamania; zasada Feramata: minimalny czas biegu światła

7) opisuje bieg promieni równoległych do osi optycznej przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej; z [dioptria] = 1/f [m]

8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu;

9) posługuje się pojęciem krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku; dalekowiz krótkowidz

10) opisuje światło białe jako mieszaninę barw i ilustruje to rozszczepieniem światła w pryzmacie; wymienia inne przykłady rozszczepienia światła; Dla różnych kolorów mamy różne wartości n2

11) opisuje światło lasera jako jednobarwne i ilustruje to brakiem rozszczepienia w pryzmacie;

12) wymienia rodzaje fal elektromagnetycznych: radiowe, mikrofale, promieniowanie podczerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe, rentgenowskie i gamma; wskazuje przykłady ich zastosowania;

13) wymienia cechy wspólne i różnice w rozchodzeniu się fal mechanicznych i elektromagnetycznych;

14) doświadczalnie: demonstruje zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła, zjawisko załamania światła na granicy ośrodków, powstawanie obrazów za pomocą zwierciadeł płaskich, sferycznych i soczewek, otrzymuje za pomocą soczewki skupiającej ostre obrazy przedmiotu na ekranie, demonstruje rozszczepienie światła w pryzmacie.

Gimnazjum 7. Fale elektromagnetyczne i optyka. Uczeń: 1) porównuje (wymienia cechy wspólne i różnice) rozchodzenie się fal mechanicznych i elektromagnetycznych; 2) wyjaśnia powstawanie obszarów cienia i półcienia za pomocą prostoliniowego rozchodzenia się światła w ośrodku jednorodnym; 3) wyjaśnia powstawanie obrazu pozornego w zwierciadle płaskim, wykorzystując prawa odbicia; opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej; 4) opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe; 5) opisuje (jakościowo) bieg promieni przy przejściu światła z ośrodka rzadszego do ośrodka gęstszego optycznie i odwrotnie; 6) opisuje bieg promieni przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą (biegnących równolegle do osi optycznej), posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej;

Gimnazjum 7. Fale elektromagnetyczne i optyka. Uczeń: 7) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki, rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone; 8) wyjaśnia pojęcia krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w ich korygowaniu; 9) opisuje zjawisko rozszczepienia światła za pomocą pryzmatu; 10) opisuje światło białe jako mieszaninę barw, a światło lasera jako światło jednobarwne; 11) podaje przybliżoną wartość prędkości światła w próżni; wskazuje prędkość światła jako maksymalną prędkość przepływu informacji; 12) nazywa rodzaje fal elektromagnetycznych (radiowe, mikrofale, promieniowanie podczerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe i rentgenowskie) i podaje przykłady ich zastosowania.

11) c = 299 792.45 km/s

Szkoła ponadgimnazjalna Fale elektromagnetyczne i optyka. Uczeń: 1) opisuje widmo fal elektromagnetycznych i podaje żródła fal w poszczególnych zakresach z omówieniem ich zastosowań; 2) opisuje jedną z metod wyznaczenia prędkości światła; 3) opisuje doświadczenie Younga; 4) wyznacza długość fali świetlnej przy użyciu siatki dyfrakcyjnej; 5) opisuje i wyjaśnia zjawisko polaryzacji światła przy odbiciu i przy przejściu przez polaryzator; 6) stosuje prawa odbicia i załamania fal do wyznaczenia biegu promieni w pobliżu granicy dwóch ośrodków; 7) opisuje zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia i wyznacza kąt graniczny; 8) rysuje i wyjaśnia konstrukcje tworzenia obrazów rzeczywistych i pozornych otrzymywane za pomocą soczewek skupiających i rozpraszających; 9) stosuje równanie soczewki, wyznacza położenie i powiększenie otrzymanych obrazów.

3) opisuje doświadczenie Younga;

3) opisuje doświadczenie Younga;

4) wyznacza długość fali świetlnej przy użyciu siatki dyfrakcyjnej;

5) opisuje i wyjaśnia zjawisko (LINIOWEJ) polaryzacji światła przy odbiciu i przy przejściu przez polaryzator;

5) opisuje i wyjaśnia zjawisko (LINIOWEJ) polaryzacji światła przy odbiciu i przy przejściu przez polaryzator;

6) stosuje prawa odbicia i załamania fal do wyznaczenia biegu promieni w pobliżu granicy dwóch ośrodków; 7) opisuje zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia i wyznacza kąt graniczny;

8) rysuje i wyjaśnia konstrukcje tworzenia obrazów rzeczywistych i pozornych otrzymywane za pomocą soczewek skupiających i rozpraszających; 9) stosuje równanie soczewki, wyznacza położenie i powiększenie otrzymanych obrazów

R R = 1 (np 1 decymetr)  = 60o n1 sin  = n2 sin  n1 = 1 n2 = ? n2 = n1 sin  / sin  n2 = sin  / sin    90O