Śladami polskich dzieci-tułaczy w czasie II wojny światowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
HiszPANIA Przygoda zycia 3 miesiace … 12 tygodni … 90 dni … 2160 godzin … Pieciu polskich uczniów w odleglym kraju.
Advertisements

EWANGELIZACJA.
Patron naszej szkoły Jan Paweł II.
Antoine de Saint-Exupéry
„Romantyczna podróż Norwida przez wielki świat ”
Opis II wojny światowej według opowiadań moich pradziadków. Prababci Janiny i pradziadka Czesława Prababci Janiny i pradziadka Czesława.
„ Nie ma dzieci – są ludzie ”
Postawy filozoficzne. Ascetyzm.
Jan Paweł II r..
Przyjaciel dzieci – nasz Przyjaciel. Wszystkie kluby poselskie w trakcie debaty w Sejmie RP opowiedziały się za tym, by patronem roku 2012 był Janusz.
„BURZA „ Przewidywał on włączenie się oddziałów Armii Krajowej ( AK ) do walki z wycofującymi się Niemcami i wyzwalanie obszarów, które do 17 września.
Święta Marcelina.
Co to znaczy zapomnieć ? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca.
Rys historyczny KSM ogólnopolskiego
Czym jest ZAPOMNIENIE:
niepodległości 11 listopada 1918 r. Odzyskanie
Ty dasz mi pokój serca, Panie mój
Janusz Korczak – człowiek o gorącym sercu
Odzyskanie przez Polskę Niepodległości
Dzięki, Emilio !.
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
Na czym polega projekt Młodzi Przedsiębiorczy? Jego celem jest wyposażenie młodych osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia.
„Pozwólcie mi odejść do Domu Ojca”
Sześć żon Henryka VIII „Małżonki Henryka VIII to galeria postaci tak różniących się od siebie, że aż dziw bierze, iż poślubiły jednego mężczyznę. Dumna.
Jan Paweł II patron naszego gimnazjum
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
SYTUACJA W PRL-U PRZED OBRADAMI OKRĄGŁEGO STOŁU
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
DZIAŁALNOŚĆ HUMANITARNA MARII GOEPPERT MAYER MAYER.
Błogosławiony Edmund Bojanowski patron Szkoły Podstawowej w Bojanowie
Piękno jest na to, żeby zachwycało
„Wspomnienia z 1989r.”.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Słowo Życia Listopad 2011 “Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny” (Mt 25,13)
Polskie Państwo Podziemne.
Ernest Hemingway Ernest Miller Hemingway (ur. 21 lipca 1899 w Oak Park w stanie Illinois w USA, zm. 2 lipca 1961 w Ketchum w stanie Idaho) – pisarz amerykański,
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Czyli św. Teresa od Dzieciątka Jezus
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH NR 4 IM. JANA KILIŃSKIEGO W GNIEŹNIE
Irena Sendlerowa.
NIEPODLEGŁOŚĆ W ŚWIADOMOŚCI MŁODYCH…
Narodowe Święto Niepodległości
św. Adam Chmielowski, brat Albert
Kościół jest przestarzały. Sprzeciwia się rozwojowi nauki i nie pozwala korzystać z jej odkryć… … a przecież znakomici naukowcy, którzy wierzyli w Boga,
„Rodem Warszawianin, sercem Polak, a talentem świata obywatel…”
W roku 1824/1825 Janek rozpoczął naukę. Początkowo uczył się u mieszkańców wsi, później u księdza Lacqua w Capriglio. 26 marca 1826 r. przyjął Pierwszą.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Przed 75 laty, 27 września 1939 r., rozpoczęto tworzenie struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Było ono fenomenem na skalę światową. Tajne struktury.
Co to znaczy zapomnieć? Co to znaczy zapomnieć? 1. Wymazać z pamięci. 2. Wymazać z serca. 3. Nie pamiętać o Kimś kto powinien zostać w pamięci.
11 listopada – Święto Niepodległości.
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
WYBUCH II WOJNY ŚWIATOWEJ
Charlie Chaplin.
78. rocznica wybuchu II wojny światowej
Stanisław Mikołajczyk
98 rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
Adwent z Piątką Poznańską
KURT SCHUMACHER.
Kurt Schumacher ( ) Niemiecki polityk, przywódca SPD
Wojna Niemiec z ZSRR.
Europejski Tydzień Szczepień 24 Kwietnia – 3 Maja 2010
Narodowe Święto Niepodległości
Dzieci z Pahiatua  Grupa polonijna w Nowej Zelandii powstała głównie z polskich dzieci przybyłych 31 października 1944 roku do Wellington.
Dzieci z Pahiatua.
KAMPANIA WRZEŚNIOWA Zuzanna Czubek VIIb.
Wyprawa misyjna dzieci po Ameryce z Radiem FARA
Zapis prezentacji:

Śladami polskich dzieci-tułaczy w czasie II wojny światowej

Kim są dzieci-tułacze?   Polskie dzieci, wywiezione w głąb ZSRR w bydlęcych wagonach, zagubione wśród bezkresów Azji, osierocone bądź oderwane od rodzin. Błąkały się głodne, brudne i chore, czasem kradły, by przeżyć. Słynna przedwojenna artystka Hanka Ordonówna, która ratowała takie dzieci, określiła je jako „małe wiekiem, ale dojrzałe cierpieniem”.

Co wiemy o dramacie polskich dzieci? Szacuje się, że od 17 września 1939r. do czerwca 1941r. Wywieziono z terenów okupacji sowieckiej około półtora miliona Polaków, w tym około 400 tys. dzieci. Wiele z nich zmarło nie zniósłszy ciężkich warunków, w jakich musiały żyć. Głód, choroby i wycieńczenie były na porządku dziennym, przez co wiele z nich zmarło bądź zostało sierotami. Wiele brutalnych czynów spowodowanych okrucieństwem władzy sowieckiej i niemieckiej zdążyliśmy już poznać, ale niestety, rzadko mówi się głośno o losie, który spotkał tysiące polskich dzieci podczas II wojny światowej. W dalszym ciągu mamy dość skąpą wiedzę na temat ich losów, ponieważ tylko nieliczne z nich powróciły do kraju po zakończeniu wojny.

Agresja Niemiec na ZSRR w czerwcu 1941 r Agresja Niemiec na ZSRR w czerwcu 1941 r. przyczyniła się do zmiany sytuacji politycznej, przez co wznowione zostały stosunki między Rządem Polskim na Uchodźstwie a ZSRR. W konsekwencji Polacy uzyskali, między innymi, możliwość zwolnienia z łagrów i zorganizowania własnej armii. Gdy taką armię zaczął tworzyć gen. Władysław Anders, także tłumy polskich cywilów – głównie kobiet i dzieci - ciągnęły na południe, by wyrwać się z „nieludzkiej ziemi” . Ich podróż ku wolności biegła przez Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizję oraz Kazachstan. Epidemie i wycieńczenie z powodu głodu i ciężkiej pracy przyczyniły się do śmierci nie tylko licznych dzieci, ale i dorosłych. Wielu, ostatkiem sił, udało się przetrwać podróż przez bezkresne stepy i Morze Kaspijskie, lecz zmarli, już na wolności, na irańskich plażach… Tych, którzy przeżyli, czekała dalsza tułaczka, tyle że w lepszych warunkach.

„GENERAL RANDALL”

Dwie ojczyzny Rząd Polski w Londynie zwrócił się, między innymi, do władz Nowej Zelandii z prośbą o przyjęcie młodych Polaków do swojego kraju, aby tam mogły bezpiecznie doczekać końca wojny, uczyć się i usamodzielniać. Później młodzi mieli sami zdecydować, czy chcą wrócić do ojczyzny czy zostać w Nowej Zelandii. 1 listopada 1944 r. 733 dzieci oraz 105 osób personelu zakończyło podróż po lepsze życie na amerykańskim okręcie „General Randall”. Zaproszeni mieli na antypodach odzyskiwać zdrowie i siły oraz podjąć naukę. Zorganizowano specjalnie dla nich obóz w Pahiatua, który stał się ich drugim domem.

W 1949r. został zamknięty obóz w Pahiatua, w którym młodzi Polacy zdążyli już prawie dorosnąć. Odtąd każdy z nich musiał sam zadecydować o swojej przyszłości. Większość pozostała w Nowej Zelandii, ponieważ Polska znalazła się pod rządami komunistów, a Kresy Wschodnie, skąd pochodziła większość z nich, zostały włączone do ZSRR.

Polskie dzieci w Nowej Zelandii

Z listu ks. Michała Wilniewczyca z okazji 50-lecia pobytu polskich dzieci w Nowej Zelandii: : łagrów sowieckich zaofiarował Dom dla wypoczynku w Szemrono niedaleko Teheranu. Nie możemy zapomnieć o naszym ks. bp. Józefie Gawlinie, który nas odwiedzał na terenie Związku Sowieckiego i w Iranie. O księżach ormiańskich: ks. infułacie J. Apcar i ks. Leonie Sarianie. Wreszcie o hierarchii Kościoła katolickiego, w Nowej Zelandii, o jej przedstawicielu ks. J. Kavanagh; o zgromadzeniach zakonnych męskich I żeńskich, gdzie znaczna część naszej młodzieży korzystała z nauki, na koniec o premierze P. Fraser, który nam okazał dużo życzliwości przyjmując nas do N.Z., wszak Jemu zawdzięczamy, żeście się znaleźli gdzie obecnie przebywacie. Jak i dzięki staraniom naszego ówczesnego Konsulatu na czele z K. Wodzickim i jego Małżonką Marią. […]’’ Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie. Teczka personalna ks. Michała Wilniewczyca „Nie można zapomnieć o naszych Kochanych, Najdroższych Rodzicach, którzy nie tylko przekazali nam życie, ale w dniach głodu oddawali ostatnią kromkę chleba, abyśmy tylko żyli i przez miłość wprost heroiczną ocalili nas od grożącej śmierci. Nie można zapomnieć i o naszych władzach państwowych i wojskowych Rządu na Emigracji, o gen. Wł. Sikorskim i gen. Wł. Andersie, którzy nas wyprowadzili z domu straszliwej niewoli. O pomocy Ojca św. Piusa XlI, który za pośrednictwem swego Delegata Apostolskiego w Teheranie abp. Alcido Karina umieścił 100 naszych dziewczynek u Sióstr Szarytek i 100 chłopców u Księży Misjonarzy (Lazarystów) w Isfahanie opłacając ich pełne utrzymanie, a naszym księżom przybywającym z

Życie w Nowej Zelandii oczami Edwarda Kukiełko Swoich umiejętności próbował również w fabryce obuwia Hannah, także jako robotnik przy rozładunku okrętów, pracownik Leśnictwa Nowej Zelandii oraz kierowca ciężarówki. Jak sam wspomina, podczas zsyłki oraz pobytu w sierocińcu w Iranie, nauczył się zaradności i pracowitości, co zostało później docenione. To jedyny pozytywny skutek tych strasznych doświadczeń. W swoich wspomnieniach Edward Kukiełko - jeden z młodych tułaczy - przywołuje obrazy prac, jakich się podejmował podczas swojego pobytu w tym kraju. W wieku ponad 16 lat zaczął pracę w fabryce farby International Paints w Miramar. Następnym zajęciem, którego się podjął, była praca na poczcie, dzięki której miał również możliwość nauki prowadzenia pojazdu.

„Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie, zapomnij o mnie…” /Adam Mickiewicz/

”Bóg zapłać wszystkim…” /polskie dzieci z Pahiatua w 60 ”Bóg zapłać wszystkim…” /polskie dzieci z Pahiatua w 60. rocznicę przybycia do Nowej Zelandii / Wiktoria Bac, kl.2c gimnazjalna SP nr 2 w Miechowie