Jak rozmawiać z osobą jąkającą się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Obcy na ulicy i w sieci.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Sprawdzian także dla rodziców
Zaburzenia wymowy.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Rozwój mowy dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Cierpliwie wysłuchaj tego, co chce Ci powiedzieć, reagując na treść jego komunikatu, a nie fakt jąkania się. Nie mów do niego: nie jąkaj się - takimi.
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Jak pomagać dziecku w nauce?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Kompetencje komunikacyjne
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Samodzielność dziecka
6-LATEK W SZKOLE.
przypadku prześladowania
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Umiejętność obserwacji.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
wykonała Edyta Gagracz
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Zastosowanie zasad dynamiki Newtona w zadaniach
Logopedia w szkole.
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
ZASADY ETYKIETY TOWARZYSKIEJ BUZANA (ZETB)
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
W dniach w Karpaczu ( Wrocławski klub J zaprasza na warsztaty dla dorosłych osób jąkających się w dniach
Rozwój mowy dziecka.
BEZPIECZNI NA DRODZE Zachowujemy się zgodnie z przepisami Prawa
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Jak rozmawiać z osobą jąkającą się mgr Joanna Gmaj-Murawska

Co to jest jąkanie? Powtarzanie, wydłużanie elementów wypowiedzi (dźwięków, głosek, sylab, słów) lub występowanie bloków („zacinanie się” bez wydawania żadnego dźwięku). Często obejmuje też wypowiadanie dodatkowych dźwięków lub słów (wtrąceń, słów wytrychów, które pozwolą na płynne rozpoczęcie wypowiedzi lub przejście do kolejnej wypowiedzi).

Jąkaniu towarzyszyć mogą współruchy: Ruchy oczu Ruchy nóg Ruchy innych części ciała.

Przyczyny jąkania: Teorie rozwojowe – jąkanie powstaje w okresie kształtowania się mowy na skutek specyficznych czynników, działającym w tym okresie na dziecko. Teorie organiczne- jąkanie jest wynikiem różnic konstytucjonalnych lub neurologicznych w centralnym układzie nerwowym. Teorie neurasteniczne – jąkanie jest nerwicą. Teorie psychologiczne – jąkanie jest reakcją nabytą.

Wskazówki dla rodziców: Nie mów do dziecka: „Nie jąkaj się.” to powiększa tylko jego zakłopotanie, gdyby mogło, to nie by się nie jąkało. Nie strasz, nie bądź niecierpliwy, rozdrażniony jeśli dziecko jest coraz bardziej zaniepokojone i napięcie powiększa się. Będzie mówiło wówczas gorzej i trudniej będzie mu znaleźć sposób na uniknięcie tego.

3. Nie mów za dziecko i nie odpowiadaj za nie na pytania 3. Nie mów za dziecko i nie odpowiadaj za nie na pytania. Wzbudza to w dziecku niepewność i zawstydzenie oraz utrudnia wypowiadanie się samodzielnie. 4. Nie polecaj dziecku, aby mówiło wolniej, powtórzyło, pomyślało za nim powie, wzięło większy oddech. Powiększa to zaburzenia i zakłóca spontaniczność wypowiedzi.

5. Reaguj tak samo gdy dziecko jąka się i gdy mówi płynnie 5. Reaguj tak samo gdy dziecko jąka się i gdy mówi płynnie. Ważne jest to co mówi, nie jak mówi. 6. Jeśli dziecko spieszy się mówiąc, jest nadmiernie podniecone, powiedz: „Uspokój się, mamy dużo czasu”. Wprowadzamy spokój i skupienie. To inna uwaga, niż: ”Mów wolniej”. Nie zaznaczamy w ten sposób samego faktu mówienia.

7. Nie podkreślaj faktu, że dziecko mówi płynnie 7. Nie podkreślaj faktu, że dziecko mówi płynnie. Może to wywoływać wrażenie, że wówczas kochasz je bardziej. Wówczas walka o płynność mówienia może powodować poczucie, że całe otoczenie traktuje je inaczej gdy mówi płynnie. 8. Nie wsłuchuj się zbyt uważnie w mowę dziecka, gdy się jąka. Bystre dzieci mogą wykorzystywać to jako sposób zwrócenia na siebie uwagi. Wtedy faktycznie mogą zacząć się jąkać.

Sam bądź przykładem dobrej wymowy Sam bądź przykładem dobrej wymowy. Rozmawiając z dzieckiem mów wolno i wyraźnie, dokładniej niż zwykle wymawiając samogłoski. Opanuj swoją ciekawość, kiedy dziecko przerwie opowiadanie z powodu zablokowania swoich narządów mowy. Nie dopytuj co dalej. Skieruj uwagę na coś innego, np. zaproponuj coś do picia. Z czasem dziecko samo powróci do przerwanego wątku.

11. Nie nakłaniaj dziecka do publicznego mówienia, szczególnie jeśli się przed tym wzbrania. Może to mocno stresować dziecko, rodzić i potęgować lęk przed mówieniem. 12. Na pytania dziecka odpowiadajcie umiejętnie. Zdania powinny być proste, ale wyczerpujące ciekawość dziecka. 13. Okazujcie dziecku miłość, ale i mówcie, że go kochacie. W ten sposób zaspokoicie największą jego potrzebę – poczucie bezpieczeństwa, wiarę w siebie i złagodzicie przykre stany emocjonalne.

14. Obserwujcie swoje dziecko i starajcie się zapamiętać sytuacje, w których mówi płynnie. Starajcie się stwarzać takie sytuacje jak najczęściej. Wykorzystujcie je do rozwijania mowy. 15. Nie stosujcie kar, ale i też nie rozpieszczajcie dziecka. Dziecko rozpieszczane w momencie jąkania się, może wykorzystywać to jako sposób na wymuszenie np. nowej zabawki, może prowadzić to do pogłębienia jąkania. Stosowanie kar pogłębia lęk przed mówieniem, obniża poczucie własnej wartości.

17. Pomagajcie dziecku przezwyciężyć problemy z mówieniem, ale nie rozwiązujcie ich za nie. Dziecko przyzwyczai się do omijania trudności, a nie ich pokonywania. Wyręczajcie je w sytuacjach szczególnie kłopotliwych, ale powoi wycofujcie się, dając możliwość samodzielnego mówienia. Chwalcie dziecko i cieszcie się z nim, kiedy poradzi sobie w trudnej sytuacji.

Koniec