Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać ALGORYTMY
Cel projektu Projekt nasz polegał na wykonaniu pomocy do lekcji informatyki. Wykonaliśmy plansze przedstawiające przykładowe algorytmy i prezentację o tej tematyce. Zgodnie z programem nauczania. Celem projektu było: nabycie umiejętności, do których zaliczamy: Zdolność logicznego myślenia, Jasnego formułowania problemów do rozwiązania, Zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce, Umiejętność współpracy w grupie, Staranność i dokładność w wykonywaniu pracy, Podawanie czytelnych i jednoznacznych odpowiedzi.
Grupa projektowa Karol, Franek i Wojtek
Spis treści: Definicja algorytmu. Sposób przedstawiania algorytmu. Schemat blokowy. Zasady tworzenia algorytmów. Język programowania „ELI”. „Symbole w ELI”. Algorytm Euklidesa. Galeria.
Definicja Algorytm- jako przepisu prowadzący do rozwiązania zadania, problemu. W przepisie tym podaje się opis czynności, które trzeba wykonać, oraz dane, dla których algorytm będzie określony.
Sposób przedstawiania Pierwszy i najprostszy to opis słowny, np. po lekcjach pójdę do kiosku i kupię gazetę. Innymi przykładami mogą być: podyktowanie przez telefon przepisu na zaparzenie herbaty czy wyjaśnianie koledze, jak należy rozwiązać zadanie z matematyki. Drugi to sposób graficzny: schemat blokowy.
Schemat blokowy Początek i koniec algorytmu. stop start Skrzynki START i STOP wskazują początek i koniec każdego algorytmu. Ze skrzynki START wychodzi tylko jedna droga, do skrzynki STOP wchodzi co najmniej jedno połączenie.
Blok wejścia- wyjścia WE/WY W skrzynce wejścia/wyjścia umieszcza się wprowadzane dane lub wyprowadzane wyniki. Ze skrzynki wychodzi tylko jedno połączenie.
Blok operacyjny INSTRUKCJA W skrzynce instrukcyjnej umieszcza się po-lecenia do wykonania (instrukcje) - podstawienie, obliczenie, wprowadzenie wartości.
Blok warunkowy T N WARUNEK W skrzynce warunkowej umieszcza się warunek, który decyduje o wyborze dalszej drogi postępowania. Ze skrzynki wychodzą dwa połączenia: TAK (wybierane, gdy warunek jest spełniony), NIE (gdy warunek nie jest spełniony).
Pamiętaj! Tworząc schemat blokowy, należy pamiętać o pewnych zasadach: Każda operacja jest umieszczona w skrzynce. Skrzynki są ze sobą połączone. Należy stosować właściwą kolejność skrzynek, odpowiednio łącząc je strzałkami. Do oznaczenia początku służy jedna skrzynka – POCZĄTEK (,,start”). Ma ona tylko jedno połączenie wychodzące.
Do oznaczenia końca służy przynajmniej jedna skrzynka –KONIEC z której nie wychodzą żadne połączenia. Ze skrzynki warunkowej wychodzą dwa połączenia: ,,TAK’’ i ,,NIE’’. W skrzynce operacyjnej jako znak przypisania stosujemy matematyczny znak =. Jest to instrukcja zgodnie z którą zmiennej po lewej stronie nadajemy wartość identyczną z wartością wyrażenia po prawej stronie.
Po sprawdzeniu poprawności schematu graficznego należy przeanalizować kolejne połączenia schematu. Podstawiając przykładowe dane, symulujemy działanie algorytmu.
W ELI podstawowa paleta, zawiera kilkanaście klocków, z których buduje się algorytmy. Na zielonej planszy można układać algorytm, a następnie symulować jego działanie. W ciągu klocków pomiędzy punktem startu i końca nie może być dziur - przerw w połączeniach między klockami.
Symbole w programie ,,eli”.
Przykładowy ekran programu ,,eli”.
Algorytm wskazywania liczby większej
Algorytm Euklidesa wyznaczania NWD dwóch liczb a i b Wejście: a, b - liczby naturalne, których NWD oblicza algorytm Wyjście: a lub b - wartość NWD pierwotnych liczb a i b.
Podczas pracy:
Udało się:
Dziękujemy Grupa projektowa pod opieką P. Doroty Wątroby w składzie: Boroń Wojciech Drapała Karol Rzeszutek Franciszek Uczniowie klasy II B Publicznego Gimnazjum w Zespole Szkół w Zarzeczu. Zarzecze, 07.12.2017r.