dr Laura Płatkowska-Prokopczyk Uniwersytet Opolski Izbicko,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
Historia DPK-D DataNajważniejsze wydarzenia Złożenie oferty na realizację zadania publicznego: „Utworzenie Dolnośląskiego Punktu Konsultacyjno-
Badanie skuteczności kampanii promocyjnej Polski na rynkach zagranicznych: niemieckim, brytyjskim i francuskim Warszawa, 25 lipca 2012.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Warsztaty szkoleniowe dla koordynatorów Ośrodków Informacji o UE w sieci Agro – Info zOdnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego jako.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
SZKOLNY PROGRAM AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MŁODZIEŻY Projekt dofinansowany ze środków MRPiPS w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
Media i kultura Natalia Brylowska Obserwatorium Kultury
Program „Fundusz Inicjatyw Obywatelskich – Śląskie Lokalnie”
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Pomorski Broker Eksportowy
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
System akredytacji AKSES
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Efekty realizacji podejścia LEADER w ramach PROW
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW CZAJOWIC
Warsztat konsultacyjny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
– Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej PIIB
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Poddziałanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Moje szczęście.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Przedszkole Promujące Zdrowie
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Strategia Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Miasto Przyjazne Dzieciom
FUNDUSZ SOŁECKI.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Toruń, 19 listopada 2018 r. VII Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Małopolski Festiwal Innowacji

Zapis prezentacji:

dr Laura Płatkowska-Prokopczyk Uniwersytet Opolski Izbicko, 10.02.2018 Program Odnowy Wsi jako narzędzie wzmacniania kapitału społecznego obszarów wiejskich województwa opolskiego dr Laura Płatkowska-Prokopczyk Uniwersytet Opolski Izbicko, 10.02.2018

Plan wystąpienia 1. Prezentacja celu i zakresu badania 2. Metodyka badania 3. Wyniki badania 4. Wnioski

1. Prezentacja celu i zakresu badania (slajd 1/2) CEL BADANIA: Podsumowanie 20 lat funkcjonowania Programu Odnowy Wsi na terenie województwa opolskiego w oparciu o wyniki badań ankietowych przeprowadzonych od lipca do września 2017 roku wśród liderów tego programu

Zakres tematyczny badania 1. Prezentacja celu i zakresu badania (slajd 2/2) Zakres tematyczny badania obszar oddziaływania Programu Odnowy Wsi, grupy docelowe zrealizowanych działań w ramach POW, zrealizowane działania w ramach POW oraz korzyści dla społeczności i gminy, diagnoza potencjału obszaru, przedsiębiorczość – uwarunkowania i wsparcie, edukacyjny wymiar POW, kompetencje społeczne, poczucie więzi społecznej i przepływu wiedzy, stopień zaangażowania lidera w sprawy sołectwa i sprawy obywatelskie, rodzaje aktywności liderów, przepływ informacji o działaniach władz gminy, problemy, jakie napotykają liderzy w swojej pracy na rzecz sołectwa, bariery utrudniające pełne uczestnictwo mieszkańców w życiu społecznym, propozycje dalszych kierunków działań.

2. Metodyka badania (slajd 1/2) Próba badawcza Respondenci: liderzy lokalnych grup działania z terenu województwa opolskiego funkcjonujących w ramach Programu Odnowy Wsi dane z 72 spośród ponad 600 sołectw (stan na koniec 2015 r.: 601 sołectw złożyło sprawozdania z realizacji przedsięwzięć), biorących udział w Programie (czyli ponad 10%). 32 k

Narzędzie badawcze ankieta elektroniczna składająca się z 30 pytań; 2. Metodyka badania (slajd 2/2) Narzędzie badawcze ankieta elektroniczna składająca się z 30 pytań; pytania z ograniczoną liczbą odpowiedzi (kafeteria zamknięta) z wariantem wypowiedzi swobodnej w formie „Inne (jakie?)”;

Wykres 1. Wpływ POW na poszczególne elementy funkcjonowania wsi 3. Wyniki badania (slajd 1/16) Wykres 1. Wpływ POW na poszczególne elementy funkcjonowania wsi Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 2/16) Wykres 2. Grupy wskazywane przez respondentów jako docelowe dla realizacji POW Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 3/16) Wykres 3. Ocena obszarów, w których mogły wystąpić korzyści dla społeczności wiejskiej z tytułu realizacji POW Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 4/16) Wykres 4. Ocena obszarów, w których mogły wystąpić korzyści dla gminy z tytułu realizacji POW Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

Wykres 5. Ocena potencjału zamieszkiwanego obszaru 3. Wyniki badania (slajd 5/16) Wykres 5. Ocena potencjału zamieszkiwanego obszaru Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 6/16) Wykres 6. Działania, które mogłyby wzmocnić poczucie więzi społecznej i przepływ wiedzy Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 7/16) Wykres 7. Pożądane działania innowacyjne wzmacniające przedsiębiorczość obszaru Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

Wykres 8. Edukacyjny wymiar POW w opinii badanych 3. Wyniki badania (slajd 8/16) Wykres 8. Edukacyjny wymiar POW w opinii badanych Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 9/16) Wykres 9. Szkolenia i kursy dla społeczności lokalnej zrealizowane dzięki POW Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 10/16) Wykres 10. Efekty wsparcia poprzez przedsięwzięcia edukacyjne w ramach POW Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 11/16) Wykres 11. Stopień zaangażowania Respondentów w sprawy sołectwa i sprawy obywatelskie Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 12/16) Wykres 12. Sposoby zaangażowania Respondentów w sprawy sołectwa i sprawy obywatelskie Badani liderzy swoją aktywność w sprawy sołectwa i sprawy obywatelskie angażują się najczęściej poprzez: Bezpośrednie rozmowy z sąsiadami lub innymi osobami na tematy związane z sołectwem, Osobistą inicjatywę, Poszukiwanie informacji na temat planów działań, inwestycji i innych ważnych spraw w gminie, Sprawdzanie planów, uchwał, protokołów i innych dokumentów związanych z ich miejscowością, Osobisty udział w zebraniach z przedstawicielami urzędu gminy. Pisanie komentarzy, postów na stronach internetowych nie jest dla Liderów tak istotne i zapewne pełni rolę informacyjną. Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 13/16) Wykres 13. Najbardziej dogodne sposoby informowania mieszkańców o działaniach władz gminy Formy pozyskiwania i przekazywania informacji o życiu sołectwa: badani preferują komunikację bezpośrednią (rozmawiają z sąsiadami lub innymi osobami o sprawach sołectwa - aż 71 respondentów, uczestniczą w zebraniach z przedstawicielami gminy (65 odpowiedzi), są aktywni w poszukiwaniu informacji w internecie, sprawdzając plany, uchwały, protokoły i inne dokumenty związane z miejscowością (po 66 odpowiedzi), badani liderzy w większości osobiście inicjują działania na rzecz lokalnej społeczności (65 odpowiedzi), aktywnie angażując się w działania Ochotniczej Straży Pożarnej oraz szkoły, stosunkowo niewielu z nich jest aktywnych w mediach społecznościowych (23 osoby). Potwierdzeniem praktyk komunikacyjnych respondentów jest dokonana przez nich ocena sposobów informowania o działaniach władz: - najbardziej wygodne dla mieszkańców są spotkania z przedstawicielami urzędu lub radnymi, lub informowanie za pośrednictwem mediów lokalnych bądź oficjalnej strony internetowej urzędu gminy (po 66 odpowiedzi). Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

Wykres 14. Problemy, jakie napotykają Liderzy w swojej pracy na rzecz sołectwa 3. Wyniki badania (slajd 14/16) Problemy napotykane w pracy na rzecz sołectwa: nadmiernie skomplikowane formalności związane z pozyskiwaniem środków na działania (49 odpowiedzi), oraz powiązane z tym trudności w zdobywaniu funduszy (38 odpowiedzi), problemy kadrowe, związane z utrzymaniem dobrego personelu (36 wskazań), Jako najmniej istotne ze swojej perspektywy podali: brak lokalu lub miejsca regularnych spotkań (54 odpowiedzi), brak dostępu do ważnych informacji (52 wskazania) brak zaufania do organizacji pozarządowych (49 odpowiedzi). Zwłaszcza ten ostatni czynnik potwierdza stosunkowo wysoki poziom zaufania w społecznościach reprezentowanych przez badanych. Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

3. Wyniki badania (slajd 15/16) Wykres 15. Bariery dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu społecznym Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

Wykres 16. Preferencje odnośnie kierunków dalszych inwestycji 3. Wyniki badania (slajd 16/16) Wykres 16. Preferencje odnośnie kierunków dalszych inwestycji Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.

Wnioski z badań 3. Wnioski z badań (slajd 1/4) Sam fakt aktywności Badanych w ramach POW należy ocenić pozytywnie, ponieważ uruchomiona została inicjatywa oddolna, kontakty międzyludzkie zostały wzmocnione i występują one w nowych kontekstach społecznych, nie związanych z pracą zawodową lub pełnionymi funkcjami oraz rolami życiowymi, a raczej związanymi z działaniem na rzecz środowiska lokalnego, społeczność lokalna ma szansę wypróbować swoje, być może nie sprawdzone dotychczas, kompetencje a relacje jakie się budują mogą być oparte na wzajemnym zaufaniu. POW wywarł największy wpływ na zmiany w obszarze rozwoju infrastruktury społeczno-kulturalnej, rewitalizacji, zachowania i promocji dziedzictwa historyczno-kulturowego, promocję turystycznego wizerunku obszaru oraz wzmocnienie więzi społecznych poprzez powrót do wspólnoty i wzajemnej solidarności.

Wnioski z badań 3. Wnioski z badań (slajd 2/4) 3. Obszary, w których nastąpiły korzyści dla lokalnej społeczności dzięki uczestnictwie w Programie Odnowy Wsi to: zintegrowana społeczność, efektywnie działająca lokalna grupa działania, kultywowanie tradycji. 4. Obszary, w których nastąpiły korzyści dla gminy dzięki uczestnictwu w Programie Odnowy Wsi to: zwiększenie możliwości promocji gminy, uporządkowanie przestrzenne wsi oraz nieruchomości o charakterze publicznym, wzbogacenie życia społeczno-kulturalnego i wzrost aktywności mieszkańców sołectw. Natomiast aktywizacja gospodarcza nadal jest obszarem wymagającym działań wspierających.

Wnioski z badań 3. Wnioski z badań (slajd 3/4) 5. Jako potencjał obszaru uznano stan środowiska naturalnego, walory przyrodniczo-krajobrazowe i położenie geograficzne, tradycję, zwyczaje i kulturę, a także integrację (więzi społeczne) mieszkańców i aktywność organizacji pozarządowych. Słabością z kolei jest rynek pracy i dostępność pracy oraz przedsiębiorczość mieszkańców. 6. Odnotowano bardzo duży stopień zaangażowania lidera w sprawy sołectwa i sprawy obywatelskie, co ma kluczowe znaczenie w budowaniu kapitału społecznego oraz dziedzictwa kulturowego dla funkcjonowania i rozwoju społeczności lokalnych. 7. Odnotowane stosunkowo wysoki poziom zaufania wobec organizacji pozarządowych oraz integracji społeczności wiejskiej a także wzrost poczucia tożsamości przez lokalną społeczność.

Wnioski z badań 3. Wnioski z badań (slajd 4/4) 8. Jako barierę utrudniające pełne uczestnictwo mieszkańców w życiu społecznym uznano niechęć do podejmowania aktywności bądź brak potrzeby uczestnictwa w życiu społecznym, mniej istotna jest rola przyczyn bardziej obiektywnych (słabe połączenia komunikacyjne, brak pieniędzy czy brak informacji lub słaba promocja wydarzeń). 9. Problemy, jakie napotykają liderzy w swojej pracy na rzecz sołectwa - czynniki behawioralne wynikające z nastawienia mieszkańców swoich sołectw (brak woli zaangażowania) oraz biurokracja związana z pozyskiwaniem środków na realizację założonych celów lokalnej społeczności.

Dziękuję za uwagę