ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

System Zarządzania Jakością w Ministerstwie Sprawiedliwości
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Audity i certyfikacja systemu zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ W STAROSTWIE POWIATOWYM W BIAŁYMSTOKU
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
WDRAŻANIE SYSTEMÓW Grażyna Szydłowska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Al. Gen. Józefa Hallera 126, Gdańsk, tel Pomorska Nagroda Jakości 2010 Michał Gałecki.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Przywódcza rola kierownictwa w Zarządzaniu Nieruchomościami
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Zapis prezentacji:

ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU

Normy w zakresie systemów zarządzania Normy ISO 9000 Związane z systemem zarządzania jakością Normy ISO 14000 Związane z systemem zarządzania środowiskiem Normy ISO 18000 Związane z systemem zarządzania BHP Normy ISO 27000 Związane z systemem zarządzania bezpieczeństwem informacji Normy ISO 31000 oraz ISO 22301 Zarządzanie ryzykiem

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna z siedzibą w Genewie Federacja krajowych organizacji normalizacyjnych organizacja pozarządowa, otwarta i dobrowolna skupia organizacje reprezentujące 148 państw w tym PKN (Polski Komitet Normalizacyjny) Celem jest opracowywanie i wydawanie norm.

System zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001:2008 Funkcjonuje w SP ZOZ WSPR w Białymstoku od 2011 roku. Certyfikat 1033/2011

Ciągłe doskonalenie System mamy wdrożony. Naszym celem jest go utrzymać i ciągle doskonalić. Ciągłe doskonalenie systemu zarządzania jakością możemy rozumieć jako ciągłe zwiększanie skuteczności i efektywności w realizacji polityki, strategii i celów organizacji. Doskonalenie jest rezultatem działań korygujących i zapobiegawczych.

W systemie jakości powinien być zorganizowany stały zespół dbający o jakość: Zespół doradczy ds. Systemu Zarządzania Jakością Auditorzy wewnętrzni

Organizacja a otoczenie Presja na organizację Wzajemne oczekiwania Realizacja wyrobów i usług zgodnych z oczekiwaniami i potrzebami klienta, doskonalonych, bezpiecznych, niezawodnych. Poprawa warunków pracy, zdrowia, bezpieczeństwa, zwiększenie zadowolenia z pracy. Lepsza alokacja zasobów, zysku. Klienci Ustawodawcy Konkurencja Media Normy społeczne Środowisko

Specyfika Systemu Zarządzania Jakością Orientacja na klienta. Prowadzenie działalności w warunkach nadzorowanych Polityka jakości – określona i rozpowszechniona. Pisemna dokumentacja systemu. Zapisy. Audyty wewnętrzne. Ciągłe doskonalenie. Systematyczne przeglądy dokonywane przez kierownictwo. Działania korygujące i zapobiegawcze (ocena skuteczności).

Polska Norma PN – EN ISO 9001

Dokumentacja systemu PN-EN ISO 9001:2009 określa minimalne wymagania co do dokumentacji SZJ. Dokumentacja jest niezbędna do właściwego funkcjonowania systemu oraz jego doskonalenia.

Polityka jakości N [5.3] Polityka jakości jest nadrzędnym dokumentem, w którym kierownictwo organizacji określa misję i cele strategiczne, wskazuje zasady i ramy dla całego systemu zarządzania jakością. Powinna być spójna z celem istnienia, wizją i strategią organizacji, ukierunkowana na spełnianie wymagań klienta. Powinna zawierać zobowiązanie do zapewnienia zgodności z normą i ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością.

Polityka jakości N [5.3] Po opracowaniu polityki jakości należy: Zakomunikować ją całemu personelowi. (Strefa Pracownika) Regularnie sprawdzać jej aktualność i przydatność dla organizacji – podczas przeglądu zarządzania.

Księga Jakości Prezentacja SP ZOZ WSPR w Białymstoku Zakres systemu zarządzania Terminy, definicje, skróty i określenia System zarządzania jakością Odpowiedzialność kierownictwa Zarządzanie zasobami Realizacja usługi Pomiary, analiza i doskonalenie Mapa procesów Tabela zmian w Księdze Jakości

Księga jakości [4.2.2] Księga jakości jest to dokument opisujący system zarządzania jakością w danej organizacji. Norma ISO 9001 wymaga, aby organizacja opracowała księgę jakości, która musi zawierać minimum: Zakres systemu zarządzania. Ewentualne wyłączenia (wraz z uzasadnieniem). Mapę procesów. Udokumentowane procedury wymagane przez normę ISO 9001:2000 lub odniesienie się do tych procedur jako zewnętrznych dokumentów.

Księga Jakości [4.2.2] Księga jakości jest dokumentem, który udostępnia się innym organizacjom często zatem umieszcza się w niej inne dodatkowe informacje, takie jak: Historia organizacji. Struktura organizacyjna (schemat organizacyjny). Opis systemu zarządzania. Stosowane terminy i definicje. Historia zmian (rejestr zmian wprowadzonych w Księdze). Politykę Jakości i cele dotyczące jakości (cele strategiczne w polityce), co upraszcza nadzorowanie tych dokumentów.

Procedury i instrukcje PN-EN ISO 9001:2009 wymaga aby organizacja udokumentowała w formie procedur 6 elementów SZJ: Nadzorowanie dokumentacji [4.2.3] Nadzorowanie zapisów [4.2.4] Audit wewnętrzny [8.2.2] Nadzorowanie wyrobu niezgodnego z wymaganiami [8.3] Działania korygujące [8.5.2] Działania zapobiegawcze [8.5.3] Procedury te obowiązują w całej organizacji objętej systemem zarządzania i każdy właściciel procesu musi znać te procedury i wedle nich postępować (np. realizując działania korygujące w swoim procesie).

Ujęcie procesowe P.1 - Proces udzielania świadczeń zdrowotnych Organizacja funkcjonuje w powiązaniu ze swoimi klientami i dostawcami. Wewnątrz organizacji istnieje grupa wzajemnie powiązanych procesów (zob. Księga Jakości), których celem jest spełnianie wymagań klienta. P.1 - Proces udzielania świadczeń zdrowotnych P.2 – Proces zapewnienia ciągłości funkcjonowania P.3 - Proces nadzoru nad środkami transportu P.4 – Proces nadzoru nad SZJ

Mapa procesów

Proces udzielania świadczeń zdrowotnych Proces P.1 Proces udzielania świadczeń zdrowotnych

Proces zapewnienia ciągłości funkcjonowania Proces P.2 Proces zapewnienia ciągłości funkcjonowania

Proces Nadzoru nad środkami transportu Proces P.3 Proces Nadzoru nad środkami transportu

Proces P.4 Proces nadzoru nad SZJ

Inne dokumenty Specyfikacje techniczne. Schematy organizacyjne. Umowy. Plany finansowe i inwestycyjne, plany działalności. Procedury, instrukcje i regulaminy w poszczególnych procesach np.: regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, instrukcje bhp, itp. Zarządzenia Dyrektora.

Nadzór Nadzór to identyfikowanie, przechowywanie, zabezpieczanie, wyszukiwanie, zachowywanie zapisów oraz dysponowanie nimi. Dokumenty muszą być: adekwatne do potrzeb, aktualne, zatwierdzone, identyfikowalne, dostępne w miejscu użytkowania, czytelne, odpowiednio oznaczone.

Cele Cele dotyczące jakości [5.4.1] określa kierownictwo dla poszczególnych szczebli w organizacji, wyznaczając kierunek dążeń organizacji. Polityka Jakości

Odpowiedzialność kierownictwa Kierownictwo organizacji odpowiada za właściwe jej funkcjonowanie. Ustala misję i politykę organizacji, następnie określa odpowiednie cele do osiągnięcia. Do realizacji tych celów opracowuje plan działań i przyznaje odpowiednie zasoby do ich realizacji. Regularnie weryfikuje jak organizacja działa (audity wewnętrzne), czy spełnia stawiane jej cele (przegląd zarządzania). Na tej podstawie podejmuje odpowiednie działania zapobiegawcze i korygujące. Doskonali system.

Klienci SP ZOZ WSPR w Białymstoku Księga jakości punkt 5.2 Orientacja na klienta: Pacjent i jego rodzina Narodowy Fundusz Zdrowia Klienci korzystający z usług innych niż zdrowotne Inne zakłady opieki zdrowotnej (publiczne i niepubliczne) Firmy, instytucje i inne organizacje, w tym organizacje pożytku publicznego Personel – wszyscy pracownicy (klient wewnętrzny)

Zasoby N [6] Funkcjonowanie procesu jest możliwe dzięki zasobom jakie posiadamy. Przykładowo zasobami są: Zasoby ludzkie (pracownicy). Zasoby finansowe. Maszyny, urządzenia i narzędzia. Systemy komputerowe (do przetwarzania informacji). Procedury i instrukcje postępowania. Pozostała infrastruktura (pomieszczenia, budynki, środki transportu itd.).

Zarządzanie zasobami N [6] Zarządzanie zasobami leży w gestii kierownictwa, bo to właśnie kierownictwo decyduje o przydzieleniu zasobów niezbędnych do właściwego funkcjonowania pozostałych procesów w organizacji. Przykładem działań związanych z tym elementem jest zatrudnienie i szkolenie personelu, zakup nowych maszyn i utrzymanie istniejącej infrastruktury.

Dlaczego ISO 9001? Potwierdzamy nasz dobry wizerunek. Zwiększamy wiarygodność i zaufanie w oczach pacjentów i organizacji współpracujących oraz nadzorujących. Większe szanse na korzystanie ze środków unijnych Usprawniamy zarządzanie jasne i czytelne procedury postępowania eliminują ewentualne niejasności. Minimalizujemy ryzyko powstania roszczeń ze strony pacjentów i innych instytucji nadrzędnych.

Dziękujemy za uwagę