Piotr Gosiewski Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wypadki za granicą i z udziałem cudzoziemców – jak uzyskać odszkodowanie? Warszawa, 31 lipca 2012 r.
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
System Ubezpieczeń PBUK Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
Systemy ubezpieczeń Prof.. Dr hab. Teresa Czerwińska.
Część I Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 6.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Spotkanie informacyjne. NIE WYKLUCZAJ SIĘ Z SUKCESU!
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 3 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
EGZAMIN UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE. Pytanie 1 Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym jest z roku: a) 1998 b) 2003 c) 2007 d) 2012 Ustawa z którego roku.
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Proces wygaszania kapitałowego filaru systemu emerytalnego
O ochronie danych osobowych
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
ORGANIZACJA.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
Historia Systemu Zielonej Karty
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
Przygotowała: Pamela Rusin
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 1 – Sprawy formalne i organizacyjne
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
UMOWA UBEZPIECZENIA II
Składka i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Odpowiedzialność cywilna
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Ośrodek Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (OI UFG)
SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 1 – Sprawy formalne i organizacyjne
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
System Zielonej Karty i System IV Dyrektywy
ZIELONA KARTA.
Robert Jakub Cichecki Tomasz Laskus
Międzynarodowy Rynek Pracy
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Piotr Gosiewski Warszawa, 20.12.2017 Ubezpieczenia transgraniczne - system zielonej karty, system czwartej dyrektywy Piotr Gosiewski Warszawa, 20.12.2017

Plan prezentacji 1. System Zielonej Karty 2. System Czwartej Dyrektywy 3. Wypadek z obcokrajowcem w kraju/ za granicą - jak się zachować

System zielonej karty - podstawowe informacje Stworzony na mocy rekomendacji Genewskiej ONZ z 25 stycznia 1949 Funkcjonuje od 1 stycznia 1953 do dnia dzisiejszego W Polsce od roku 1958 Aktualnie obejmuje rynki ubezpieczeniowe 47 Państw (47 biur narodowych)

System zielonej karty - definicja Oparta na współpracy międzynarodowej sieć umów cywilnoprawnych, kontrolowanych przez organizację między narodową (Główną Grupę Roboczą ds. Transportu Drogowego Komisji Gospodarczej ds. Europy ONZ Zawiera on elementy charakterystyzne dla prawa cywilnego jak również dla prawa międzynarodowego publiczego.

System Zielonej Karty - cele istnienia Ochrona praw ofiar drogowych, których sprawcami są kierowcy zarejestrowani w innym Państwie, niż to gdzie wydarzył się wypadek. Zgodnie z Rekomendacją Genewską nr 5: Zapewnienie swobody przekraczania granic Zagwarantowanie wypłaty świadczeń dla Poszkodowanych w wypadkach spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym

System zielonej karty - funkcjonowanie Każde państwo należące do systemu posiada biuro Zielonej Karty (biuro narodowe), które zrzesza ubezpieczycieli, którzy wykonują w nim działalność w zakresie obowiążkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - w Polsce jest to Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Dwustronne umowy składające się na System Zielonej Karty zawierane są między wszystkimi biurami narodowymi i zobowiązują one do wzajemnego uznawania umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym.

System Zielonej Karty - działanie Podstawowym warunkiem odpowiedzialności biura narodowego jest posiadanie przez sprawcy “Zielonej Karty” - wyjątek pogłębiona współpraca. Biuro narodowe wypadku zobowiazuje się do wypłacenia odszkodowania osobie poszkodowanej, a następnie zwraca się do biura narodowego sprawcy wypadku lub bezpośrednio do jego zakładu ubezpieczeń z rozszczeniem regresowym.

System Zielonej Karty - dwie formy współpracy Stosunki umowne między biurami na podstawie certyfikatu “Zielonej Karty” (Tradycyjny System ZK) - odpowiedzialność BN ograniczona jest tylko i wyłącznie do sytuacji, gdzie sprawca legitymował się certyfikatem Zielonej Karty - jego brak oznacza brak odpowiedzialności BN. Domniemane pokrycie ubezpieczeniowe (Porozumienie Wielostronne) - BN gwarantują (z pewnymi wyjątkami) na zasadzie pełnej wzajemności, zwrot wszelkich wypłaconych świadczeń oraz wewnętrznych kosztów likwidacyjnych wynikających z jakiegokolwiek wypadku z udziałem pojazdu umiejscowionego na terytorium Państwa, dla którego każde z tych Biur jest właściwe, bez względu na to czy pojazd jest ubezpieczony.

System Zielonej Karty - członkowie Rynki państw członkowskich Unii Europejskiej Większość pozostałych Państw Europejskich. Kraje spoza Europy - m.in. Iran, Izrael, Maroko, Tunezja

Mapa systemu Zielonej Karty https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu

System Zielonej Karty - odpowiedniki w innych strefach System Pomarańczony - kraje arabskie System Brązowy - kraje czarnej Afryki

System czwartej dyrektywy - podstawowe informacje System unijny Obejmuje również EOG oraz Szwajcarię Przygotowana i uchwalona w roku 2000 przez Parlament i Radę Europejską Jedna z pięciu dyrektyw komunikacyjnych

System czwartek dyrektywy - główny cel Głównym celem istnienia Czwartej Dyrektywy komunikacyjnej jest: ujednolicenie zasad likwidacji szkód w przypadku zdarzeń powstałych poza krajem zamieszkania osób poszkodowanych oraz przyspieszenie okresu przedstawiania poszkodowanych przez zakład ubezpieczeń odpowiedzi na zgłoszone przez nich rozszczenia.

System Czwartej Dyrektywy - regulacje 1) nowe rozwiązania prawne i organizacyjne: actio directa centrum informacyjne reprezentant do spraw roszczeń organ odszkodowawczy 2) Jednolite terminy realizacji roszczeń 3) Sankcje na wypadek niespełnienia norm dyrektywy 4) powiązania systemów ubezpieczeniowych

Auctio directa Możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy

Centrum informacyjne Główne zadanie - gromadzenie i udostępnianie danych obejmujących dwie grupy informacji w Polsce Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a w określonych prawem sytuacjach Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Centrum informacyjne - grupy informacji Grupa pierwsza, dane dotyczące: zarejestrowanych w kraju pojazdów mechanicznych polis ubezpieczeniowych w zakresie obowiązkowego OC wystawionych Zielonych Kart oraz ubezpieczeń granicznych pojazdów z zwolnionych z posiadania ubezpieczenia OC Grupa druga, dane dotyczące: wykazu zakładów prowadzących ubezpieczenia OC listy reprezentantów do spraw roszczeń każdego zakładu ubezpieczeń w każdym z krajów członkowskich

Reprezentant do spraw roszczeń Jest pełnomocnikiem zakładu uezpieczeń odpowiedzialnego za skutki wypadku Umożliwienie poszkodowanemu prowadzenia postępowania likwidacyjnego w swoim ojczystym języku, w swoim kraju. Każdy zakład ubezpieczeń ma obowiązek ustalić swojego przedstawiciela w każdym ze swoich krajów członkowskich. Państwo nie może ograniczyć zakładu ubezpieczeń w wyborze swojego przedstawiciela

Organ odszkodowawczy podejmuje działania w przypadku, jeżeli zakład ubezpieczeń nie wypełnia, określonych normami Dyrektywy, obowiązków. W Polsce jego rolę pełnią PBUK i UFG.

Organ odszkodowawczy wkracza gdy: nie został wyznaczony reprezentant ds. roszczeń ZU lub jego reprezentant w terminie trzech miesięcy nie przedstawił poszkodowanemu odpowiedzi na zgłoszone roszczenia w terminie dwóch miesięcy od wypadku nimożna ustalić ZU odpowiedzialnego za szkodę nie można zidentyfikować pojazdu

Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca pochodzi z EOG, Andory lub Serbii. Spisać numer rejestracyjny, markę pojazdu sprawcy, sfotografować Zieloną Kartę lub spisać jej numer i nazwę Ubezpieczyciela i zgłosić się do ubezpieczyciela Jeżeli ubezpieczyciel jest znany jego korespondenta można wyszukać w wyszukiwarce korespondentów Jeżeli ubezpieczyciel jest nieznany - zgłosić należy się do PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. podając numer rejestracyjny i kraj sprawcy

Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca posiada zieloną kartę. Spisać numer rejestracyjny, markę pojazdu sprawcy, sfotografować Zieloną Kartę lub spisać jej numer i nazwę Ubezpieczyciela i zgłosić się do korespondenta Jeżeli korespondent jest nieznany jest nieznana, skontaktować należy się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. podając dane sprawcy (numer rejestracyjny i państwo rejestracji sprawcy)

Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca posiada ubezpieczenie graniczne Spisać niezbędne dane takie jak np. numer rejestracyjny Jeżeli ubezpieczenie jest ważne, zgłosić należy się do ubezpieczyciela, które je wystawiło Jeżeli ubezpieczenie nie jest ważne, zgłosić należy się do UFG za pośrednictwem dowolnego ubezpieczyciela wystawiającego ubezpieczenia OC

Jak zachować się podczas kolizji poza granicą swojego kraju, na terenie EOG, Andory lub Serbii Ustalenie ubezpieczyciela OC sprawcy za pośrednictwem ośrodków informacji Możliwość zgłoszenia szkody do tzw. reprezentanta ds. roszczeń

Jak zachować się podczas kolizji poza granicą swojego kraju, w strefie zielonej karty lub ubezpieczeń granicznych Szkodę zgłosić można do Biura Narodowego w państwie, w którym zdarzył się wypadek lub bezpośrednio u ubezpieczyciela OC sprawcy.

Dziękuje za uwagę

Bibliografia Ubezpieczenia komunikacyjne, Stanisław Rogowski, Wydawnictwo Poltext, 2008 https://www.pbuk.pl/postepowanie-w-razie-wypadku/zdarzenia-za- granica https://www.pbuk.pl/oc-komunikacyjne/zielona-karta https://www.pbuk.pl/oc-komunikacyjne/ubezpieczenie-graniczne https://www.pbuk.pl/postepowanie-w-razie-wypadku