PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

1 Dr Galina Cariowa. 2 Legenda Iteracyjne układy kombinacyjne Sumatory binarne Sumatory - substraktory binarne Funkcje i układy arytmetyczne Układy mnożące.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
PRACA Z APLIKACJAMI SYSTEM PRZEMIESZCZANIA oraz NADZORU WYROBÓW AKCYZOWYCH EMCS PL 1.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Literary Reference Center Przewodnik
Jeśli chcesz przejść do konkretnego zagadnienia, wybierz je z listy: Dopisanie narzędzia Modyfikacja narzędzia Usunięcia narzędzia Lokalizacja domyślna.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Analiza spektralna. Laser i jego zastosowanie.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Instalacja nienadzorowana windows xp Jakub klafta.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Podstawowe prace w jednym z najlepszych programów graficznych.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
U MAD BRO?. Nie wiesz w jaki sposób znalazłeś się w tym pokoju. Nie znasz osób które znajdują się tu z Tobą. Wiesz natomiast, że musicie się stąd wydostać.
Dorota Kwaśniewska OBRAZY OTRZYMYWA NE W SOCZEWKAC H.
Autorzy: Natalia Morkowska Łukasz Budrewicz. Ogólnie Przekształcenia punktowe czy też bezkontekstowe charakteryzują się dwoma cechami: 1. Przekształceniom.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Wykład IV Zakłócenia i szumy.
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Schematy blokowe.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
On-the-Fly Garbage Collection
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Liczby pierwsze.
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Optymalizacja programów Open-Source
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
KOREKTOR RÓWNOLEGŁY DLA UKŁADÓW Z NIEMINIMALNOFAZOWYMI OBIEKTAMI Ryszard Gessing Instytut Automatyki, Politechnika Śląska Plan referatu Wprowadzenie.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
Kolory w grafice.
Języki programowania.
Jak dostosować witrynę internetową usługi Microsoft SharePoint Online
Tworzenie modelu: przeglądanie wyników, redukcja rozmiarów modelu.
GRUPY DANYCH : Funkcje dostępne z poziomu GRUP DANYCH
Niektóre możliwości programu GIMP
Tensor naprężeń Cauchyego
Koszyk danych.
temat stwierdzenie Grafika SmartArt z obrazami na czerwonym tle
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Znajdowanie liczb pierwszych w zbiorze
REGRESJA WIELORAKA.
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Mikroekonomia Wykład 4.
Autor: Magdalena Linowiecka
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
Najważniejsze operacje graficzne w programie GIMP
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
Zapis prezentacji:

PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ WYKŁAD 1 Korekcja obrazu

Korekcja i retusz Korekcja – (pół)automatyczne operacje wykonywane na całym obrazie (lub jego dużych fragmentach) mające na celu poprawienie jego ogólnych parametrów (ostrości, kontrastu, jasności, kolorystyki, itp.). Retusz – (zazwyczaj) ręczne poprawianie szczegółów mające na celu usunięcie defektów lub zaakcentowanie określonych cech. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Korekcja - przykład obraz oryginalny po usunięciu dominanty barwnej Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Retusz - przykład obraz oryginalny tło z filtrem PORUSZENIE Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Informacje ogólne Obraz fotograficzny (zeskanowany lub z aparatu cyfrowego) jest bitmapą, której punkty mają określony kolor (siatka pikseli). Zazwyczaj stosuje się zapis 24-bitowy, czyli 8 (256 wartości) bitów na każdą składową (RGB). Korekcja koloru polega na manipulacjach dokonywanych tymi wartościami, np. zmniejszenie każdej składowej powoduje ściemnienie obrazu, zwiększenie – jego rozjaśnienie. 255 Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Informacje ogólne Oczywiście, zazwyczaj nie pracuje się na pojedynczych pikselach, lecz na wartościach RGB wszystkich pikseli obrazu (lub na ich dużych grupach) jednocześnie. Takie operacje wykonuje się na histogramach. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Histogramy mapują wartości wszystkich pikseli na oś X zawierającą wartości koloru (od 0 do 255), gdzie 0 (po lewej) oznacza najciemniejszy kolor, 255 (po prawej) – najjaśniejszy. Oś Y reprezentuje całkowitą liczbę pikseli reprezentującą określoną wartość koloru. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Widok histogramu daje widok rozkładu tonalnego obrazu. Na przykład histogram z największymi słupkami (duża liczba pikseli w danym kolorze) po lewej oznacza obraz ze szczegółami w grupie cieni, natomiast kiedy największe słupki znajdują się po prawej, szczegóły są skoncentrowane w grupie świateł. Obraz z równomiernym histogramem zawiera pełen zakres tonalny. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram obraz po uwydatnieniu kontrastu na kanał Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram histogram jasnego obrazu Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Histogram (ogólna informacja o rozkładzie koloru w obrazie) jest podstawą korekcji kolorystyki. Domyślnie histogram pokazuje rozkład sumaryczny czerwieni, błękitu i zieleni (czyli rzeczywistego koloru), co określane jest mianem luminancji (jasności). Taki histogram traktuje obraz jako skalę szarości, gdzie pokazane są jedynie sumaryczne wartości wszystkich kolorów. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Z listy rozwijalnej kanałów można wybrać poszczególne składowe, aby zapoznać się z ich rozkładem i dokładniejszymi informacjami o obrazie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Histogram Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Jasność/Kontrast Podstawowym poleceniem używanym podczas korekcji obrazu jest jasność/kontrast. Pozwala ustawiać dwa podstawowe parametry obrazu, mniej więcej tak jak w zwykłym telewizorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Jasność/Kontrast Zazwyczaj lepiej tej komendy unikać ze względu na liniowe działanie. Na przykład przy zwiększaniu jasności przesuwamy cały histogram w prawo, dzięki czemu rozjaśniamy cienie przez co zlewają się z obszarami jasnymi (światłami). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Poziomy oferują znacznie lepszą funkcjonalność. Pokazywany tu histogram jest znacznie wygodniejszy niż poprzednio, ponieważ nie mapuje luminancji, lecz wartości RGB pikseli. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Pod histogramem znajdują się dwa suwaki reprezentujące cienie i światła. Poprzez ich przesuwanie uzyskujemy rozjaśnienie/ściemnienie obrazu. W porównaniu z ustawieniami jasności i kontrastu uzyskujemy tutaj ponowne rozłożenie pozostałych pikseli od 0 do 255, dzięki czemu wzmacniamy poziomy szczegółów. Poziomy posiadają także olbrzymią zaletę – umożliwiają kontrolę nad redystrybucją pozostałych pikseli nie tylko poprzez wartość początkową i końcową, ale także punkt środkowy (gamma). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy U góry okna z rozwijanego menu możemy wybrać kanał, na którym chcemy pracować (Channel; Kanał). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Poniżej są trzy pola, tzw. poziomy wejścia (Input Levels). Suwak maksymalnej czerni znajduje się po lewej stronie histogramu. Operowanie tym suwakiem to edycja ciemnych tonów obrazu. Inaczej mówiąc, po przesunięciu tego suwaka w prawo ciemne tony staną się jeszcze ciemniejsze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Suwak maksymalnej bieli znajduje się po prawej stronie wykresu. Operowanie tym suwakiem to edycja jasnych tonów obrazu. Przesuwając suwak w lewo uczynisz jasne tony jeszcze jaśniejszymi. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Suwak gamma znajduje się w centrum wykresu i służy do edytowania (mapowania) półcieni. Przesunięcie suwaka gamma w lewo rozjaśnia średnie tony. Przeciągnięcie w prawo powoduje przyciemnienie średnich tonów jasności. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Na przykład poprzez zwiększenia gamma z 1 do 2 (punkt środkowy z 64 do 128), wartości które dotychczas przypadały w przedziale 0-64 zostaną „rozciągnięte” na 0- 128, natomiast te z przedziału 64-255 zostaną „ściśnięte” pomiędzy 128 i 255. Innymi słowy, dowolny szczegół w obszarze cienia zostanie wzmocniony kosztem szczegółu w obszarze świateł. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Poziomy wyjścia (Output Levels) to dwa pola opisujące wartości, które wynikają z położenia niżej usytuowanych suwaków. Po przesunięciu lewego suwaka, ciemne tony staną się jaśniejsze. Natomiast przeciągając prawy suwak przyciemniamy tony jasne. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Poziomy oferują nieliniową kontrolę nad mapą tonalną obrazu. Poziomy umożliwiają także kontrolę poszczególnych kanałów (RGB). Konkretny kanał można wybrać z listy rozwijalnej, można także zaznaczyć dwa dowolne kanały z palety kanałów i manipulować obydwoma jednocześnie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Poziomy oferują także możliwość łączenia zmian w rozkładzie tonalnym i równowadze kolorów jednocześnie. Można to uzyskać za pomocą celów ustawianych poprzez kroplomierz. Poprzez dwukrotne kliknięcie na ikonach cieni i świateł można ustawić wartości krańcowe celu (dla wydruków zazwyczaj ustawiane na 10,10,10 i 244,244,244, odpowiednio). Wystarczy kroplomierzem kliknąć w najciemniejszym i najjaśniejszym punkcie obrazu. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Photoshop mapuje wartości RGB tych pikseli na poziomy RGB celów i dokonuje redystrybucji między nimi. Dzięki temu uzyskujemy równoczesne poprawienie szczegółów i usunięcie dominanty barwnej (colour cast). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Uwaga Każdorazowe użycie narzędzia Poziomy (Obrazek - Dopasuj - Poziomy) prowadzi do utraty części danych obrazu. Ich ubytek ilustrują przerwy występujące w histogramie. Każde kolejne użycie narzędzi korekcyjnych powoduje ubywanie następnych wartości tonalnych. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Poziomy Początkowo może to być niegroźne, ale konsekwencje wielokrotnego użycia mogą być nieprzyjemne. W rezultacie bowiem na zdjęciu, przejścia tonalne mogą stracić na łagodności (przejścia między poszczególnymi tonami staną się bardziej kontrastowe, wystąpi zjawisko tzw. posteryzacji). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Warstwy korekcyjne Photoshop wyposażony jest na szczęście w warstwy korekcyjne, których użycie nie wpływa negatywnie na piksele obrazu. Mówiąc metaforycznie, warstwa korekcyjna jest swoistym filtrem położonym na zdjęciu. Modyfikuje wygląd obrazu, ale nie ingeruje w jego strukturę. Na dodatek warstwy te są bardzo elastyczne ponieważ możemy na przykład zmieniać ich przezroczystość, kumulować efekt, czy mieszać je. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Warstwy korekcyjne Inaczej mówiąc użycie warstw korekcyjnych to korygowanie bez ryzyka utraty jakości. Dopiero w etapie końcowym spłaszcza się obraz nanosząc wszystkie efekty jednocześnie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Krzywe Krzywe oferują jeszcze lepsze powiązanie między informacją o obrazie, a korekcją koloru. Nie pojawia się tutaj bezpośrednio histogram – manipulacje dokonywane są za pomocą krzywej, na której można dodawać węzły i je modyfikować. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Krzywe Kiedy dialog krzywych pracuje w trybie poziomów jasności przesunięcie w górę powoduje rozjaśnienia, w dół – przyciemnienie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Krzywe W ten sposób można ograniczać zmiany do fragmentu krzywej lub tworzyć klasyczne krzywe kontrastu, gdzie marker 1/4 jest przesunięty w dół, a marker 3/4 w górę, ale środek jest pozostawiony bez zmian. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Krzywe Dzięki temu przyciemniamy cienie, rozjaśniamy światła, pozostawiając niezmienione tony pośrednie (półcienie). Efektem jest nieliniowe zwiększenie kontrastu. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Balans kolorów Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały W większości aparatów cyfrowych istnieje możliwość fotografowania w czerni i bieli. Nie polecam jednak używania tego trybu, ponieważ wtedy bezpowrotnie tracimy prawdziwe kolory. Oczywiście istnieje możliwość cyfrowego kolorowania fotografii, jednak jest to żmudna robota i trudna dla przeciętnego człowieka nie obcującego na co dzień z grafiką komputerową, a efekt nigdy nie będzie idealnie odwzorowujący rzeczywistość. Istnieje wiele sposobów otrzymania obrazu w czerni i bieli w programie PHOTOSHOP Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Zmniejszenie nasycenia (inaczej: odbarwienie). Obraz > Dopasowania > Zmniejsz nasycenie {Shift + Ctrl + U} Przy wybieraniu tej opcji nie możemy zmienić żadnych ustawień, ale możemy użyć innych opcji dopasowania. Obraz nadal będzie w trybie RGB, czyli będzie posiadał możliwość przechowywania informacji o kolorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Skala szarości. Obraz > Tryb > Szarości. Mogłoby się wydawać, że efekt jest identyczny jak w poprzednim ustawieniu, jednak odcienie są przeliczane w inny sposób. Po tej operacji obraz nie przechowuje informacji o kolorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Barwa/Nasycenie Obraz > Dopasowania > Barwa/Nasycenie… W polu ustawionym na Oryginał zmieniamy Nasycenie na -100. Następnie mamy wpływ na odcień szarości dla widocznych na liście kolorów (suwak Jasność). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Mapa gradientu Obraz > Dopasowania > Mapa gradientu… Wybieramy rodzaj gradientu lub tworzymy nowy. Od tego, jaki gradient użyjemy zależy nasz końcowy efekt. Prezentuję przykład z użyciem prostego gradientu czarno białego Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Zmniejszenie nasycenia Skala szarości Barwa/Nasycenie Mapa gradientu Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Kanał jasności w trybie LAB. Obraz > Tryb > LAB W zakładce Kanały wyłączmy widoczność kanałów „Lab” „a” i „b”. Pozostawiamy jedynie kanał „Jasność”. W efekcie zobaczymy obraz w skali szarości powstałej z tego właśnie kanału. Jednak po zapisaniu pliku kolor byłby normalnie widoczny (wyłączyliśmy jedynie widoczność w Photoshopie). Należy zmienić obraz na skalę szarości. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Mieszanie kanałów. Obraz > Dopasowania > Mieszanie kanałów… Ten sposób pozwala na znaczne modyfikacje obrazu. Zaznaczamy na dole Monochromia Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Mieszanie kanałów – negatyw Możemy tak zbilansować poszczególne odcienie, że Suma będzie ujemna. Np. Zielony wyłączymy całkowicie dając mu wartość -200. Otrzymamy czarny obraz. Wtedy odpowiednio zwiększamy parametr Stały. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Bichromia Przekształcamy na początek obraz na skalę szarości. Następnie klikamy Obraz > Tryb > Bichromia… W okienku ustawiamy Typ na Monochromia. W lini Farba 1: ustawiamy w drugim kwadraciku kolor czarny lub dowolny odcień szarości. W pierwszym okienku zmieniamy krzywą bichromii, czyli ustalamy dla jakich odcieni jaki nowy odcień ma przyjąć Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Bichromia Na koniec polecam zmienić z powrotem dokument na skalę szarości, gdyż mało programów otwiera pliki w bichromii. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Carno-biały Obraz > Dopasowania > Czarno-biały… Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały Kanał jasności w trybie LAB +Skala szarości Mieszanie kanałów Bichromia Czarno-biały Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Skala z uwzględnieniem zawartości Czasem zdarza się tak, że chcemy zmienić rozmiar i proporcje zdjęcia, ale nie chcemy, aby obiekty na zdjęciu były zniekształcone. powiększanie/poszerzanie zdjęcia: Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Skala z uwzględnieniem zawartości Zmniejszanie zdjęcia/ściskanie obiektów W tym procesie narzędzie skali z uwzględnieniem zawartości automatycznie wykrywa obiekty, które mają zachować proporcje  i „ściska” płaszczyznę między nimi. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Skala z uwzględnieniem zawartości Należy odblokować warstwę Tło Musimy poszerzyć obszar roboczy. Klikamy Obraz > Rozmiar obszaru roboczego… /opcja dla poszerzania obrazu/ Edycja > Skala z uwzględnieniem zawartości Często pomocna jest opcja Ochrona tonów karnacji (ikonka człowieczka po prawej stronie) Następnie wchodzimy w Obraz > Przytnij… /opcja dla ściskania obrazu/ Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Efekt czerwonych oczu zaznaczamy obszar źrenic Lassem z wtapianiem 2px Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Efekt czerwonych oczu - narzędzie Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Korekcja oczu - zaznaczanie Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Korekcja detali - zaznaczanie Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Korekcja detali – pędzel korygujący Przetwarzanie fotografii cyfrowej

Korekcja detali – stempel korygujący częściowo poprawione zdjęcie Przetwarzanie fotografii cyfrowej