Techniki w mediacjach rodzinnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Advertisements

Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
MODUŁ 4 TEMAT 2 POZIOM 2 Reagowanie na zmianę. CELE SZKOLENIA: Poznasz różnicę pomiędzy nastawieniem, gdy jesteś „w” lub „poza pudełkiem”, Zrozumiesz,
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Rola książki w życiu człowieka
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Komunikacja z dzieckiem
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
ORGANIZACJA.
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Części składowe treści pisma
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
TRZECIE spotkanie Zespołu
10 kroków do zmiany nawyków
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
SWOBODA UMÓW.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Program profilaktyczno-wychowawczy
KOMPETENCJE, KTÓRE ZMIENIAJĄ WSZYSTKO
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Prezentacja informacji w biznesie
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Negocjacje - Cień przyszłości
Jak lider radzi sobie z krytyką?.
Wysłuchaj raportu o osiągnięciach

Zapis prezentacji:

Techniki w mediacjach rodzinnych Elżbieta Damm

mediator dąży do uniknięcia „unikalności”sytuacji NORMALIZACJA

NORMALIZACJA Zadanie mediatora: Uświadomieniu stronom, że ich sytuacja nie jest wyjątkowa( inni sobie z nią poradzili) Uspokojeniu skrajnych emocji stron Pomoc w odkryciu, że dwie strony muszą zmienić postawy –otwarcie na poszukiwanie wspólnego rozwiązania. NORMALIZACJA Uświadomieniu stronom, że ich sytuacja nie jest wyjątkowa( inni sobie z nią poradzili)

uwspólnianie i podkreślanie wspólnych interesów stron, wzajemnych zależności , a także problemów, w których strony mogą osiągnąć porozumienie. WZAJEMNOŚĆ

WZAJEMNOŚĆ Zadania mediatora: Pomoc w uświadomienie, by strony przestały widzieć problem w sposób jednostronny Poszukuje wspólnych interesów Przeformułowuje problem, by miał wspólny dla stron charakter WZAJEMNOŚĆ

WZAJEMNOŚĆ Przykład: Strona1: Ona nie słucha, co ja do niej mówię Strona2: Powtarzałam mu to kilkanaście razy i nigdy mnie nie wysłuchał Mediator: Mówcie o tym, że oboje chcecie być wysłuchani WZAJEMNOŚĆ

Strony przedstawiają swoje problemy w sposób jednostronny UWSPÓLNIANIE

UWSPÓLNIANIE Zadanie mediatora: podkreślania, że strony mają wspólny problem ukierunkowuje strony do poszukiwania wspólnego rozwiązania( dobre wyniki dzieci w szkole) UWSPÓLNIANIE

UWSPÓLNIANIE Przykłady: Strona1:Dzieci potrzebują ojca Strona2: Nie, dzieci właśnie w tym wieku potrzebują przede wszystkim matki Mediator: Z reguły dzieci potrzebują obojga rodziców i matki i ojca UWSPÓLNIANIE

zmiana modelu postrzegania sytuacji – od indywidualnego do modelu pary rodzicielskiej unikaniu podziału małżonków na dobrych i złych PRZEDEFINIOWANIE

PRZEDEFINIOWANIE Zadanie mediatora: osiągnięciu nowego sposobu myślenia i nowych emocji związanych z nowym zachowaniem, zamknięcie emocji małżeńskich i przejście na emocje rodzicielskie PRZEDEFINIOWANIE

PRZEDEFINIOWANIE Technika ta pomaga w: zmianie modelu postrzegania sytuacji odejściu od obwiniania, oskarżania i skupiania się na pozytywnych motywach zdefiniowaniu wspólnego gruntu do rozmowy, wspólnych trosk PRZEDEFINIOWANIE

Z emocji na myślenie, z wartości na interesy i zadania, z interncji negatywnych na pozytywne, z perspektywy indywidualnej na wspólną PRZEFORMUŁOWANIE

PRZEFORMUŁOWANIE Zadania mediatora: Przeformułowuje wypowiedzi stron z: emocji na myślenie wartości na interesy i zadania intencji negatywnych na pozytywne perspektywy indywidualnej na wspólną PRZEFORMUŁOWANIE

PRZEFORMUŁOWANIE Przykłady: Strona: On się widuje z dziećmi tylko raz w miesiącu Mediator: Warto zapytać męża, dlaczego tak postępuje, może chce, dać dziecku czas na odbudowanie swojego życia w nowym otoczeniu i nie chce tego zaburzać, z tego, co Pani mówi zrozumiałam, że Pani uważa, że dziecko potrzebuje więcej kontaktów z ojcem PRZEFORMUŁOWANIE

KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI Koncentracja na oczekiwaniach, co ma wydarzyć się w przyszłości. Strony zaczynają myśleć o potencjalnych rozwiązaniach obecnego konfliktu. KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI Zadania mediatora: Uświadamia strony, że nie można zmienić przeszłości Naprowadza strony na poszukiwanie wyjścia z obecnej sytuacji(pytania otwarte)poprzez spojrzenie w przyszłość Kieruje uwagę na przyszłość ,zadając pytania o skutki i rezultaty KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI Przykłady: Mediator: Czego Pani/ Pan oczekuje od mediacji? Czego Pani w tej sytuacji chce? Dlaczego Pani tutaj przyszła? Jaką Pani/Pan ma wizję przyszłych kontaktów z dziećmi? KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

Mediator pomija odpowiedzi o charakterze emocjonalnym, oceniającym Dane na temat sporu, cele do których dążą strony, zachowania będące przejawem strategii. Mediator pomija odpowiedzi o charakterze emocjonalnym, oceniającym Warto zrobić listę rzeczy, które strony powinny sobie przemyśleć, aby przygotować się do następnego spotkania. PODSUMOWANIE

PYTANIA POMOCNE W USTALENIU PROBLEMU

DLACZEGO ? Na czym polega problem ( ustalenie motywów) Dlaczego Panu na tym zależy? ( Dlaczego Pan tego oczekuje?) Proszę mi pomóc zrozumieć dlaczego to jest dlaczego to jest dla Pana takie ważne? DLACZEGO NIE ? Pytanie to jest ważne, jeśli ktoś niechętnie ujawnia swoje interesy i lubi krtykować. Dlaczego nie można tego zrobić w taki sposób Co jest złego w tym podejściu lub rozwiązaniu

PYTANIA O UZASADNIENIE

Ułatwiają mediatorowi zebranie informacji, dowiadywanie się o przyczyny, dlaczego każda ze stron przyjmuje określone stanowisko; Jak będzie to funkcjonowało w życiu codziennym ? Dlaczego uważa Pan /Pani, że……. Jak ta propozycja rozwiąże ten problem?

PYTANIA „OGNISKUJĄCE”

Mają za zadanie sprowadzić rozmowę spowrotem do głównych punków Co robimy dalej? Co ma to wpólnego ze sprawą dzieci?

PYTANIA NAPROWADZAJĄCE

Stymulują rozważanie innych możliwości Biorąc pod uwagę rodzaj problemu(rozważając ten konkretny problem…), z którym mamy do czynienia, czy byłoby możliwe żeby….? Czy jest to jedyna możliwość wyboru? Zastanawiam się czy inna para małżeńska sobie przemyślała, mogłoby być dla Państwa korzystne?

Pytania „zakańczające”

Pomagają parze małżeńskiej oszacować swoje postępy, swoją przyszłość Dlaczego Pani/Pana zdaniem nie posuwamy się w tym projekcie dalej? Co się stanie jeśli dalej będziemy tak robić ?( w ten sposób działać)Co się stanie jeśli będziemy to kontynuować?

PODSUMOWANIE Jest podkreśleniem i powiązaniem tych treści, faktów, które mogą być przedmiotem dalszych negocjacji. Jest zwróceniem uwagi na postęp, który został osiągnięty.

Dziękuję za uwagę: Elżbieta Damm