Henryk Mikołaj Górecki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Henryk Mikołaj Górecki
Advertisements

Strony Zdzisława Bolesława Owczarka 1 Księga Rodzinna II – Ocalić od zapomnienia. Genealogia Szychowskich.
 Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U j.t. z późn. zmianami)  Prawo autorskie chroni dobra niematerialne.
KAZUSY – prawo spadkowe mgr M.Dziwoki. Ewa zmarła 12 grudnia 2012r. Nie pozostawiła testamentu. Jej rodzina to: a)Ojciec b)Matka (zmarła w 2008r.) c)Małoletnia.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
KLASA 1B Gimnazjum nr 54. NASZE ŚREDNIE W tym trymestrze paskowe średnie uzyskali: Dawid Papazjan Katarzyna Zrobek Alicja Seliga Jagoda Borek Leonard.
Tabliczka gliniana z Niniwy Tabliczek glinianych używali m.in. Sumerowie ok lat przed nasza erą. Głównym materiałem, na którym dokonywano zapisów.
Laureaci konkursu: „NAJAKTYWNIEJSZY CZYTELNIK BIBLIOTEKI”
NA TROPACH LICZBY П. CZYM JEST LICZBA П? Zacznijmy tak, jak na profesjonalny matematyczny wykład przystało, czyli od definicji. П ≠ 3 П ≠ 3,14 П ≠ 3, …?!
Ul. Standego Łódź tel
Temat: Symfonika – czyli utwory orkiestrowe W klasycyzmie powstał gatunek symfonii, którego najwybitniejszym twórcą był L. van Beethoven. W następnej epoce.
Ponadczasowe znaczenie toposu Vanitas. Pojęcia Topos - powtarzający się motyw, który często występuje w obrębie literatury i sztuki danej kultury, cywilizacji.
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
GNIEZNO – PIERWSA STOLICA POLSKI HISTORIA MIASTA.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Pniewie.
Wycieczka po Warszawie śladami bohaterów „Lalki” Bolesława Prusa Pleśniak Maciej Przemysław Baran Klasa III technikum informatycznego.
Napoleon Stanisław Adam Feliks Zygmunt hrabia Krasiński herbu Ślepowron – jeden z trójcy największych poetów polskiego romantyzmu.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki (ur. 23 listopada 1933 w Dębicy) Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Powierzchnia 14,3 tys. ha Ponad 600kompleksów, usytuowanych w dwóch województwach Nadleśnictwo Skierniewice położone jest na terenie dwóch województw;
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Klasa If na wycieczce. Ogólny harmonogram wycieczki  Dnia 9 maja 2016 roku klasa 1f pod opieką Pani Katarzyny Haberny, Pana Marcina Gmyrka i Pana przewodnika.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Władca pierścieni. J.R.R.Tolkien John Ronald Reuel Tolkien był naukowcem i poetą. Urodził się w 1892 r. w Bloemfontain w Afryce Południowej ale mimo to.
Olsztyńskie Lato Artystyczne Letni sezon kulturalny w stolicy Warmii i Mazur KULTURA NA OSIEDLACH PODSUMOWANIA ROKU AKTYWNOŚCI KULTURALNEJ PROJEKTY FESTIWALOWE.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Johann Sebastian Bach.
Jedlanka. Jedlanka – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie łukowskim, w gminie Stoczek Łukowski. W latach 1975–1998 miejscowość.
VI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Łodzi
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
Węgierski romantyk. Franciszek Liszt urodził się w Raiding, października 1811 roku. Studiował grę na fortepianie u Carla Czernego oraz kompozycję u Antonia.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Kanonizacja Jana Paw ł a II i Jana XXIII w roku b ł ogos ł awionej Karoliny Kózkówny i b ł ogos ł awionego Edmunda Bojanowskiego.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Jak zmieniała się muzyka? Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Szkoła Podstawowa nr 137 im. prof. Aleksandra Kamińskiego Łódź, ul. Florecistów 3b  (042) , fax: (042)
Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu Radom ul. 25 Czerwca 70 tel fax
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Dzień Nauczyciela  Obchodzone w tym dniu święto to rocznica upamiętniająca powstanie w 1773 roku Komisji Edukacji Narodowej (KEN), która została utworzona.
MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA KAMIENIE NA SZANIEC.
Wycieczka na SolinĘ.
Wykonał: Kamil Olczak VID
Fryderyk Chopin.
Arkady fiedler.
Życie i działalność naukowa
Józef Haydn.
Studia oświatowe to z reguły fakultatywne cykle wykładów i dyskusji (do 240 godzin), których celem jest bezinteresowne pogłębianie wiedzy i kompetencji.
MAMO! TATO! PRZECZYTAJ! Rady i wskazówki dla rodziców dzieci korzystających  z telewizji, Internetu i grających w gry komputerowe.
ARENA MŁODYCH.
Fryderyk Chopin Wybitny artysta.
„Magiczne drzewo. Czerwone krzesło”
Henryk Sienkiewicz ps . Litwos
Rozwój współpracy pomiędzy sektorem badawczo-naukowym a biznesem na przykładzie Projektu: GUM
Instrumenty muzyczne Zadanie dla harcerzy starszych
Wiedzy o Społeczeństwie
Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla.
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Jan A.P. Kaczmarek.
Wigilia w grupie 0 d.
This is your presentation title
Przygotowały: Oliwia Smolarz i Aleksandra Król
Mazurek Dąbrowskiego kiedy? kto? gdzie? dlaczego?
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Zapis prezentacji:

Henryk Mikołaj Górecki ur. 6 grudnia 1933 w Czernicy – polski kompozytor, pedagog i profesor .

Nauka i wyjazd Regularną naukę muzyki rozpoczął w 1952 w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku na wydziale instruktorsko-pedagogicznym. W 1960 ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach, gdzie studiował kompozycję u Bolesława Szabelskiego. Później był rektorem tej uczelni. Następnie kontynuował studia muzyczne w Paryżu. Członek krajowy czynny PAU. Po raz pierwszy został doceniony na Warszawskiej Jesieni 1958, gdzie zaprezentował Epitafium na chór mieszany i zespół instrumentalny do słów Juliana Tuwima. Kolejne zainteresowanie muzyką Góreckiego obudziła prezentacja Scontri podczas Warszawskiej Jesieni w 1960 roku. Jest to jeden z najbardziej reprezentacyjnych utworów polskiego sonoryzmu. Tytuł, czyli "zderzenia", można tłumaczyć jako zderzenia mas dźwiękowych. Gęstość brzmienia w tym utworze jest wyjątkowa, sięga bowiem aż 88-dźwiękowego klasteru. Równocześnie jest to jeden z najbardziej konsekwentnych przykładów zastosowania techniki serialnej w polskiej muzyce. W tym samym roku zdobył I nagrodę w Konkursie Młodych Związków Kompozytorów Polskich (1960) za Monologhi na sopran i 3 grupy instrumentów. Nagroda ta pozwoliła mu wyjechać w pierwszą w życiu podróż zagraniczną – do Francji. W Refrenie (1965) kompozytor powrócił do tradycyjnych technik gry, a nawet harmonii. W krótkich epizodach na początku i końcu utworu słychać nawet melodię. Osłabły kontrasty, tak typowe dla jego wcześniejszej twórczości. Utwór ten został nagrodzony w 1967 roku na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Gdy w Polsce była komuna W Refrenie (1965) kompozytor powrócił do tradycyjnych technik gry, a nawet harmonii. W krótkich epizodach na początku i końcu utworu słychać nawet melodię. Osłabły kontrasty, tak typowe dla jego wcześniejszej twórczości. Utwór ten został nagrodzony w 1967 roku na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. W 1969 roku powstała Muzyka staropolska na instrumenty dęte blaszane i smyczki, wyjątkowo statyczny utwór trwający około pół godziny. Ta cecha stała się odtąd bardzo typowa dla muzyki Góreckiego. Nastąpiła też inna zmiana – kompozytor zwrócił się ku gatunkom wokalno-instrumentalnym, do sakralnych (na ogół) tekstów. Niejednokrotnie wyraźnie nawiązuje w nich do muzyki dawnej bądź ludowej, głównie podhalańskiej, tak więc są to utwory o wyraźnej melodii i tradycyjnej, wręcz prostej harmonii, w których motywy lub frazy wielokrotnie powtarzają się. Ta cecha sprawia, że muzykę Góreckiego niejednokrotnie kojarzy się z minimalizmem, albo określa się ją mianem "nowej prostoty". Taki właśnie charakter ma najbardziej znane dzieło Góreckiego, czyli III Symfonia zwana też Symfonią pieśni żałosnych. Wykonana została po raz pierwszy w 1976 na Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, potem również za granicą, ale nie wzbudziła wtedy większego zainteresowania. W 1992 roku niezwykle skuteczna akcja promocyjna sprawiła, że kompozycja ta trafiła na światowe listy przebojów, nie tylko muzyki poważnej, po nagraniu jej przez amerykańską śpiewaczkę Dawn Upshaw. Nagrań III Symfonii dokonały m.in. znakomite polskie śpiewaczki: Stefania Woytowicz oraz Zofia Kilanowicz. Górecki nieomal z dnia na dzień stał się międzynarodową sławą.

Spis utworów 1955-1967 op. 1 Cztery preludia (1955) na fortepian solo op. 2 Toccata (1955) na dwa fortepiany op. 3 Trzy pieśni (1956) na głos średni op. 4 Wariacje (1956) na skrzypce i fortepian op. 5 Quartettino (1956) na dwa flety, obój i skrzypce op. 6 I Sonata (1956/84/90) na fortepian solo op. 7 Pieśni o radości i rytmie (1956) na dwa fortepiany i orkiestrę kameralną op. 8 Sonatina w jednej części (1956) na skrzypce i fortepian op. 9 Pięć małych preludiów (1956) na fortepian solo op. 10 Sonata (1957) na dwoje skrzypiec op. 11 Koncert (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy op. 12 Epitafium (1958) na chór mieszany i zespół kameralny (utwór, w którym słyszy się największy wpływ Weberna) op. 13 Pięć utworów (1959) na dwa fortepiany op. 14 I Symfonia "1959" (1959) na orkiestrę smyczkową i perkusję op. 15 Trzy diagramy (1959) na flet solo op. 16 Monologhi (1960) na sopran, dwie harfy i perkusję op. 17 Scontri (1960) na orkiestrę (tytuł inspirowany utworem Luigi Nono) (b.op.) Chorał w formie kanonu (1961/1984) na kwartet smyczkowy op. 18 Diagram IV na flet solo op. 19 Genesis – cykl trzech utworów na różne zespoły instrumentalne: I – Elementi per tre archi (1962) na trio smyczkowe II – Canti strumentali per 15 esecutori (1962) na troje skrzypiec, trzy altówki, 2 flety, trąbkę, mandolinę, perkusję III – Monodram per soprano, metalli di percussione e sei violbassi (1963) na sopran, perkusję (wył. instrumenty metalowe) i sześć kontrabasów (b.op.) Trzy utwory w dawnym stylu (1963) na orkiestrę smyczkową op. 20 Choros I (1964) na orkiestrę smyczkową op. 21 Refren (1965) na orkiestrę op. 22 Muzyczka I (1967) na dwoje skrzypiec i gitarę op. 23 Muzyczka II (1967) 4 trąbki, 4 puzony, 2 pfte i perc op. 24 Muzyka Staropolska (Old Polish Music) (1969) na orkiestrę. op. 25 Muzyczka III (1967) na trzy altówki

Spis utworów 1969-1985 op. 26 Cantata (1968) na organy solo (b.op.) Sygnały Wratislaviae gloria na instrumenty dęte blaszane i smyczki op. 27 Canticum graduum (1969) na orkiestrę op. 28 Muzyczka IV "Koncert puzonowy" (1970) na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (utwór przeznaczony dla zespołu Zygmunta Krauzego) op. 29 Ad Matrem (1971) na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę op. 30 Dwie pieśni sakralne (1971) do tekstów M. Skwarnickiego na baryton i orkiestrę; op. 30b – na baryton i fortepian op. 31 II Symfonia "Kopernikowska" (1972) na sopran i baryton solo, chór mieszany i orkiestrę op. 32 Euntes ibant et flebant (1972) na chór mieszany a cappella op. 33 Dwie piosenki (1972) do tekstów J. Tuwima na chór 4 równych głosów op. 34 Trzy tańce (1973) na orkiestrę op. 35 Amen (1975) na chór mieszany (b.op.) Dwa hejnały na instrumenty dęte drewniane i blaszane op. 36 III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnych" (1976) na sopran solo i orkiestrę symfoniczną op. 37 Trzy małe utworki (1977) na skrzypce i fortepian op. 38 Beatus Vir (1979) na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę – zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę, dedykowany Janowi Pawłowi II op. 39 Szeroka woda (1979), 5 pieśni na chór mieszany a cappella op. 40 Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową (1980) op. 41 Mazurki (1980) na fortepian op. 42 Dwie pieśni do sł. Lorki (1956/80) na głos średni i fortepian op. 43 Błogosławione pieśni malinowe do sł.C.K.Norwida (1980) na głos i fortepian op. 44 Miserere (1981) na duży chór mieszany a cappella op. 45 Wieczór ciemny się uniża (1981), pięć pieśni ludowych na chór mieszany a cappella op. 46 Wisło moja, Wisło szara (1981), pieśni ludowe na chór mieszany a cappella op. 47 Kołysanki i tańce (1982) na skrzypce i fortepian op. 48 Śpiewy do słów J. Słowackiego (1983) na głos i fortepian op. 49 Trzy kołysanki (1984/1991) na chór mieszany a cappella op. 50 Ach, mój wianku lewandowy (1984), siedem pieśni na chór mieszany a cappella op. 51 Idzie chmura, pada deszcz (1984), pięć pieśni ludowych na chór mieszany a cappella op. 52 Utwory różne(1956-61/90) na fortepian op. 53 Recitativa i ariosa "Lerchenmusik" (1984/85/86) na klarnet, wiolonczelę i fortepian op. 54 Pieśni Maryjne, pięć pieśni maryjnych na chór mieszany a cappella (1985) (*13.11.2005) op. 55 O Domina nostra. Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej (1985) na sopran solo i organy op. 56 Pod Twoją obronę (1985) na 8-głosowy chór mieszany a cappella

Spis utworów 1986-2005 op. 57 Na Anioł Pański biją dzwony do słów K.Przerwy-Tetmajera (1986) na chór mieszany a cappella (b.op.) Pieśni kościelne, 21 pieśni na chór mieszany a cappella (1986) op. 58 Dla Ciebie, Anne-Lill (1986/90) na flet i fortepian op. 59 Aria "scena operowa" (1987) na tubę, fortepian, tam-tam i wielki bęben op. 60 Totus Tuus (1987) na chór mieszany a cappella op. 61 Przybądź Duchu Święty (1988) na chór mieszany a cappella op. 62 Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy (Already It Is Dusk – I Kwartet smyczkowy) (1988) op. 63 Good Night (1990) na sopran, flet altowy, fortepian i 3 tam-tamy (b.op.) Intermezzo (1990) na fortepian op. 64 Quasi una fantasia (II Kwartet smyczkowy) (1990-91) op. 65 Concerto-cantata (1992) na flet (flet altowy) i orkiestrę op. 66 Kleines Requiem für eine Polka (Małe Requiem dla pewnej Polki) (1993) na zespół kameralny (fortepian i 13 solowych instrumentów) op. 67 III Kwartet smyczkowy ...pieśni śpiewają (1993-5?/2005?, *15.10.2005) op. 68 Trzy pieśni do słów Marii Konopnickiej (1954-55/95) na głos i fortepian op. 69 Trzy fragmenty do słów Stanisława Wyspiańskiego (1996) na głos i fortepian op. 70 Valentine Piece (1996) na flet i dzwonek op. 71 [Kwintet klarnetowy: Utwór na klarnet i kwartet smyczkowy] (1996) op. 72 Salve, Sidus Polonorum (Kantata o św.Wojciechu) (1997) na wielki chór mieszany, organy, 2 fortepiany i perkusję op. 73 Mała fantazja na skrzypce i fortepian (1997) op. 74 op. 75 Hej, z góry, z góry! kóniku bury – Pięć pieśni kurpiowskich na chór a cappella LUB na głos i fortepian (2003) op. 76 Lobgesang na chór mieszany i dzwonki (2000) op. 77 op. ?? Niech nam żyją i śpiewają na zespół wokalny (2000), może identyczny z op.77 op. 78 Quasi una fantasia (wersja na wielką orkiestrę smyczkową op.64) (2002) op. 79 Dla Jasiunia – trzy drobne utwory na skrzypce i fortepian (2003) op. 80 Po co żeś tu przyszło Siwa Mgło – drobne utwory na dwie grupy skrzypiec (2003) op. 81 Pieśń Rodzin Katyńskich na chór mieszany a cappella (2004, *13.11.2005)

Muzyka filmowa i teatralna Muzyka ta stanowi margines twórczości kompozytora. Wieża samotności (1959), muzyka teatralna do tekstu Roberta Ardreya (Thunder Rock) Akwarium (1959), muzyka teatralna do tekstu Andrzeja Wydrzyńskiego Papierowa laleczka (1960), piosenka ze sztuki Widok z mostu do tekstu Arthura Millera Jędrek (1969), muzyka do krótkometrażowego czarno-białego filmu fabularnego (produkcja Se-ma-for)

Ostatni slajd Wykonanie Oliwier Jędraszek Opisywał Dawid Minor Muzyka Henryk Mikołaj Górecki- Trzy utwory w dawnym stylu cz.III