Psychologia sztuki patrzenia na przykładzie reklamy społecznej Weronika Urban
Reklama społeczna cechy: Zmienia postawy złożone, głęboko zakorzenione. Zmiana wymaga wysiłku, a zysk jest oddalony w czasie Przekaz o charakterze nieprzyjemnym. Porusza tematy trudne, wywołujące lęk Nacisk położny jest na treść przekazu, nie na sponsora Cel przypisywany nadawcy to chęć pomocy innym Niski budżet
Modelowe ujęcie działanie reklamy Zatrzymać uwagę –zainteresować- zmusić do zakupu Stay-look-buy Zwrócić uwagę na produkt- wzbudzić zainteresowanie- pobudzić chęć posiadania- zachęcić do kupienia AIDA Podobnie powinna działać reklama społeczne, aby była skuteczna. Jej przekaz powinien podlegać podobnym założeniom
Przyciąganie uwagi odbiorców reklamy społecznej Połączenie elementów idealnego świata reklamy komercyjnej z ideą społeczną gwiazdy + ważki problem Sława przyciąga uwagę. Oddziaływanie autorytetu Rozpoznawalność gwiazd= rozgłos kampanii
Znani ludzie firmują swoją osobą ważne kampanie. Dają przykład innym
Piękno na rzecz walki z okrucieństwem
Mechanizm postrzegania reklamy Prawa półkula Analityczne przetwarza dane werbalne Podejście indukcyjne Odpowiada za rozumienie symboli, problemów technicznych, zadań matematycznych Lew półkula Przetwarza informacje w sposób holistyczny Myślenie intuicyjne oparte na doświadczeniu, emocji Tworzy interpretacje przestrzenne, Odpowiada za rozpoznawanie twarzy, przetwarzanie muzyki, sztuki. Skupia się na informacji wizualnej.
RYSUNEK tekst Kierunek Patrzenia Informacje do lewej półkuli Logo po lewej stronie naprzeciw tekstu nie jest dostrzegalne, ponieważ analizuje go prawa półkul skupiająca się na rysunku.
Tekst Rysunek Kierunek Patrzenia Informacje do prawej półkuli Logo po lewej stronie razem z tekstem jest niezauważalne. Powinien być na prawo od tekstu
Reguła ruchu
Reguła ruchu
Reguła równowagi
Pole tekstowe, główne hasło Reguła rzutu oka Pole tekstowe, główne hasło Peryferyjne pole widzenia Punkt Optyczny Pole tekstowe
Kontrowersje Analogie wizualne
Kontrowersje aluzje
Aluzja znaku powszechnie znanego Kontrowersje Aluzja znaku powszechnie znanego