Depresja wieku młodzieńczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Depresja wieku młodzieńczego
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach ul. Barbary 17 Podsumowanie lokalnego programu edukacyjnego pt. ”Dbam o siebie – żyję zdrowo”
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
CHOROBY PASOŻYTNICZE SKÓRY
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „ dla Zdrowia” podsumowanie 5 lat pracy Gdańsk, r. Paulina Metelska Koordynator Programu „ dla Zdrowia”
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę 7 kwietnia 2016.
Dr Edyta Kowalczyk - Boroń
Światowy Dzień Zdrowia
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
14 listopada Światowy Dzień Walki z CUKRZYCĄ
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
DEPRESJA.
Rola książki w życiu człowieka
Światowy Dzień Rzucania Palenia
ALKOHOLIZM.
Młodzież a Narkotyki Rozpoznanie zjawiska narkomanii wśród młodzieży Tarnobrzeskiej Konferencja Maria Nagaba - Wójcik.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Nazwa firmy Plan biznesowy.
TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻENIA HAŁASEM
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Moje szczęście.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Papierosom STOP.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Prezentacja planu biznesowego
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Depresja u dzieci i młodzieży. Przyczyny, objawy, skutki
Sędzia Grupa I Dominika Antosik, Kamil Baryła,
Zapis prezentacji:

Depresja wieku młodzieńczego

Depresje należą do zaburzeń, w których dominującymi objawami są: obniżony nastrój (smutek, rozpacz) obniżony napęd (spowolnienia, apatia) lęk i poczucie winy   Depresja młodzieńcza – dane statystyczne Według szacunkowych danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) symptomy depresji przejawia: 0,3% dzieci w wieku przedszkolnym 2% dzieci w szkole podstawowej 4- 8 % dorastających w grupie wiekowej 13- 18 lat (notuje się wysokie tendencje wzrostowe) (dane dotyczą depresji zdiagnozowanej jako jednostkę chorobową)

Epizody depresji w okresie dojrzewania zdarzają się stosunkowo często Epizody depresji w okresie dojrzewania zdarzają się stosunkowo często. Objawy depresji występują dwukrotnie częściej u dorastających dziewcząt niż chłopców. Polskie badania epidemiologiczne wskazują na ich rozpowszechnienie w populacji nastolatków 27- 54% w zależności od fazy dojrzewania i środowiska wychowawczego.

Czynniki ryzyka depresji u nastolatków: stany lękowe, zaburzenia zachowania, nadużywanie substancji psychoaktywnych, zaburzenia odżywiania się, wiek- końcowa faza okresu dojrzewania (15- 19 lat), płeć żeńska, posiadanie depresyjnych rodziców, stresujące wydarzenia życiowe, słaba osobowość i temperament. Niska samoocena, słaba samokontrola, brak kompetencji społecznych, rozwód, separacja lub poważne konflikty między rodzicami, dysfunkcyjny system wychowawczy, ubogie relacje z rówieśnikami, obniżenie osiągnięć szkolnych, trudności w nauce, zmiany hormonalne w okresie pokwitania, zaburzenia snu.

Do końca lat sześćdziesiątych wielu psychiatrów kwestionowało występowanie zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży. Wątpliwości biorą się stąd, że u dzieci i młodzieży przejawia się ona w odmienny sposób niż u dorosłych. Dorośli na ogół zdają sobie sprawę ze znacznego obniżenia nastroju i mówią, że przeżywają smutek, rozpacz, niepokój. Zwykle też analizują i podają przyczyny zmiany samopoczucia. Młodzi ludzie rzadko potrafią określić precyzyjnie objawy i nazwać przeżywane emocje. Depresja uwidacznia się u nich raczej w psychosomatyce (zahamowanie, apatia). Słownie komunikują natomiast poczucie odrzucenia („nikt mnie nie kocha”, „nikomu na mnie nie zależy”) lub ujemny obraz własnej osoby („nie dam rady, jestem do niczego”), a nie smutek. Zazwyczaj też więcej w ich przeżyciach jest poczucia krzywdy niż poczucia winy.

Depresja młodzieńcza bardzo często manifestuje się w postaci zakamuflowanej, nie prostej, np. poprzez: zaburzenia łaknienia (w tym anoreksja, bulimia), zaburzenia snu, bóle głowy, bóle brzucha, nadmierna męczliwość, fobie ( np. fobia szkolna) zachowania niszczycielskie.

Objawy depresji u dzieci i młodzieży Na poziomie wewnętrznym: smutek, rozpacz, poczucie beznadziejności, pustka wewnętrzna, lęk, niepokój, niska samoocena, niewiara we własne siły, brak poczucia sensu życia, nuda, brak wiary w przyszłość, poczucie osamotnienia, zagubienie, słaba tolerancja na frustracje, chwiejność emocji od euforii do rozpaczy, gniew, złość

Na poziomie zachowania się: bóle głowy, zaburzenia łaknienia, izolacja od otoczenia, ciągłe zmęczenie, niechęć do aktywności, nie wywiązywanie się z obowiązków, brak dbałości o wygląd, higienę, brak zainteresowania otoczeniem, życiem, roztargnienie, rozproszenie, ucieczka do świata fantazji, Internetu, odurzanie się alkoholem, narkotykami, lekami, niepokój ruchowy, złośliwość wobec otoczenia, drażliwość, dysforia, napady wściekłości, samookaleczanie się, próby samobójcze, samobójstwa dokonane.

Nietypowość symptomów depresyjnych u młodzieży skłoniła do wprowadzenia, paradoksalnego- z pozoru- określenia depresja bez depresji. Nie wszystkie w/w objawy muszą świadczyć o depresji. Nie wszystkie muszą więc niepokoić ponieważ w naturalnym rozwoju dziecka zdarzają się różne okresy jego aktywności i zachowania. Niektóre wiążą się z „burzą hormonów”, inne z przejściowymi problemami właściwymi do wieku np. młodzieńcza miłość. U dzieci, zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym, często w obrazie depresji dominuje niepokój, a nie apatia, objawiający się rozdrażnieniem, rozproszeniem uwagi i nadmierną aktywnością bez przerw na odpoczynek. W wielu przypadkach specjaliści błędnie więc rozpoznają ADHD zamiast depresji.

Do rozpoznania depresji trzeba stwierdzić obecność co najmniej 5 z podanych objawów, bez żadnej przyczyny somatycznej, przez okres nie krótszy niż 2 tygodnie. Do poradni i szpitali trafiają młodzi ludzie najczęściej z zaburzeniami adaptacyjnymi i zaburzeniami zachowania, fobiami oraz anoreksją i bulimią. Zaburzenia depresyjne leczy się farmakologicznie i psychologicznie. W leczeniu młodych osób niezbędne jest zaangażowanie całej rodziny, ich wsparcie i miłość, bo sama farmakologia jest niewystarczająca. Światowa Organizacja Zdrowia przewiduje, że w 2020 roku depresja stanie się drugą najpoważniejszą przyczyną niepełnosprawności na świecie.