TURYSTYKA RELIGIJNA DO POLSKI NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Dr Bartłomiej Walas
Wzrost popytu na produkty specjalistyczne TRENDY W POPYCIE Poszukiwanie imprez o większych walorach edukacyjnych (wiedza historyczna, kulturowa…) Wzrost popytu na produkty specjalistyczne Bardziej widoczne włączenie elementów sztuki, kultury i historii do imprez zorganizowanych i wakacji indywidualnych motywacja współczesnego turysty: nie dokąd ale po co..
Segmenty współczesnych klientów nie przystają do podejścia „zasobowego”, nie przyciągniemy ich samymi walorami, bo nie widzą oni korzyści, których dostarczą im niezapomniane przeżycia, doznania podczas pobytu.
WIZERUNEK POLSKI
Cele przyjazdów w 2012 roku (%) Cel przyjazdów (%) Ogółem Niemcy 14 UE Nowe kraje UE Ro.sja Biał.orus, Ukraina Główne zamorskie Turystyka: wakacje, zwiedzanie itp. 20 25 29 7 21 Odwiedziny krewnych lub znajomych 18 23 14 34 Cele zdrowotne 5 10 4 1 3 Sprawy zawodowe lub służbowe 26 22 42 Prywatne przyjazdy szkoleniowe 2 Dorywcza praca Zakupy na własne potrzeby 12 35 Cele religijne Odwiedziny miejsca pochodzenia Tranzyt 16 Inne cele 6 9
WARTOŚĆ MARKETINGOWA PRODUKTÓW WEDŁUG WOJEWÓDZTW Turystyka miejska i kulturowa Pobyty w miastach (city breaks) Wydarzenia kult. i muz. Pielgrzymki, miejsca kultu religijnego Turystyka poprzemysłowa Objazdy – dziedzictwo kulturowe Podróże sentymentalne dolnośląskie xxx xx x kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie x x śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie
OFERTA BIUR PODRÓŻY SKUPIONYCH W FORUM TURYSTYKI PRZYJAZDOWEJ (FTP) Grupa produktów Liczba biur Udział w ofercie (%) Turystyka miejska i kulturowa 74 96,1 Incentive 61 79,2 Konferencje i kongresy 59 76,6 Turystyka specjalistyczna 53 68,8 Turystyka młodzieżowa Turystyka pielgrzymkowa 46 59,7 Turystyka aktywna 35 45,5 Pobyty w sanatoriach, ośrodkach SPA i wellness 7 9,1
DIAGNOZA POPYTU NA RYNKACH EMISYJNYCH
Komunikacja wzmocni markę produkt mało istotny na rynku RYNEK Komunikacja wzmocni markę produkt mało istotny na rynku Skandynawia x Włochy Hiszpania Austria Rosja Ukraina Węgry Anglia Irlandia USA Ameryka południowa Belgia Holandia
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji JAPONIA brak Japończycy nie interesują się religią, zwłaszcza chrześcijańską trasy śladami Jana Pawła II lub Maksymiliana Kolbe (najczęściej odwiedzane miejsca: Kraków, Oświęcim, Wadowice, Częstochowa i Niepokalanów biura podróży na zamówienie, stowarzyszenia chrześcijańskie prezentacje i marketing bezpośredni do stowarzyszeń katolickich AUSTRIA silny, rosnący Kraków i Częstochowa oraz trasy śladami Jana Pawła II. Szlak cysterski na Dolnym śląsku oraz sanktuarium w Licheniu. specjalistyczne biura podróży i parafie prowadzone przez polskich księży prezentacje, prasa specjalistyczna
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji FRANCJA umiarkowany katolicy francuscy czują się dobrze w Polsce znajdując atmosferę i aktywność religijną, jakiej nie ma we Francji. Podróże religijne traktowane są bardzo indywidualnie i intymnie śladami Jana-Pawła II. Trasa podróży religijnych przebiega przez Warszawę, Częstochowę i Kraków z rozwinięciem zwiedzania Małopolski (Wieliczka, Zakopane, Wadowice, Kalwaria, Oświęcim). oferta katalogowa specjalistycznych biur podróży, inicjatywy parafii, diecezji, organizacji religijnych parafie, Media katolickie
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji NIEMCY Turystyka pielgrzymkowa nie cieszy się już takim zainteresowaniem jak za czasów pontyfikatu Jana Pawła II Miejsce święte nie jest już celem podróży, jedynie jednym z punktów pośrednich leżących na szlaku turystycznym. Spotkanie młodzieży w Krakowie w 2016 roku spowoduje niewątpliwie zainteresowanie Polską jako celem podróży, w tym celem wyjazdów o charakterze religijnym. Produkt niszowy, a ofertę taką posiada coraz mniej biur podróży na terenie Niemiec. Najbardziej rozpoznawalne miejsca to Częstochowa, Święta Lipka, Kalwaria Zebrzydowska, szlak św. Jakuba, Licheń czy Wadowice, ale miejsca te postrzegane są najczęściej jako atrakcje turystyczne i łączone są z wyjazdami do Krakowa, Warszawy czy Poznania. Pielgrzymki, których celem jest dotarcie do miejsca kultu mają charakter religijny, a czas razem spędzony wypełniony jest modlitwą. parafie katolickie, specjalistycne biura podróży Informatory, pisma parafialne
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji WIELKA BRYTANIA IRLANDIA słaby w Anglii, zauważalny w Irlandii Częstochowa, Wadowice, Kraków, Kalwaria Zebrzydowska, obiekty związane z zakonem Cystersów, Licheń. Mocna strona – wyjście z szerszą ofertą Małopolski i Śląska poza klasyczny układ city breaks do Krakowa na 177 agencji sprzedających Polskę 9 podaje, że ma w ofercie tego rodzaju produkty, a jedynie 2 agencje specjalizują się w turystyce pielgrzymkowej. W Wlk. Brytanii (w tym Irlandii Płn.) – głównie poprzez kanały B2B, bo jest to produkt wybitnie niszowy, a w Belfaście dodatkowo nacechowany politycznie WĘGRY duży miejsca które są związane ze wspólną historią (Częstochowa, Stary Sącz, Kraków-Łagiewniki) lub z papieżem (Kalwaria Zebrzydowska, Wadowice). organizatorzy biura podróży, akwizytorzy- księża
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji SKANDYNAWIA Nikły kraje luterańskie, w których kościoły coraz częściej służą jako miejsca koncertów, spotkań na kawę oraz prezentacji sztuki nowoczesnej brak zidentyfikowanej, specjalistycznej oferty tylko w Norwegii jedno specjalistyczne biuro nieefektywne UKRAINA nikły Społeczeństwo ukraińskie jest w przeważającej części prawosławne. polskie obiekty grekokatolickie parafie Marketing bezpośredni
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji USA silny Częstochowa i Kraków (w tym Łagiewniki i Kalwaria Zebrzydowska), ale coraz więcej jest pytań o Licheń oraz Świebodzin. Przede wszystkim touroperatorzy specjalizujący się w turystyce pielgrzymkowej oraz, głównie w odniesieniu do polskiego segmentu etnicznego, polskie/polonijne parafie Bezpośrednio do touroperatorów, ewentualnie poprzez stoiska i seminaria w trakcie konwencji organizatorów turystyki pielgrzymkowej
Stały i stabilny segment rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji HISZPANIA PORTUGALIA Stały i stabilny segment po beatyfikacji JP II popyt wyraźnie się zwiększył. Kanonizacja zdecydowanie powinna zainteresowanie pielgrzymkami podtrzymać. zdecydowanie postać JP II oraz Częstochowa; postać Faustyny Kowalskiej i miejsca z nią związane dla wiernych z Ameryki Łacińskiej Pielgrzymki do Polski to raczej typowy program turystyczny, którego ideą przewodnią jest głównie JP II z elementami religijnymi (msza w Częstochowie, Wieliczce, Niepokalanów, itp.) Kilku touroperatorów specjalizujących się w tego typu podróżach. W przypadku Polski jednak biura „klasyczne” wyczuły potencjalną atrakcyjność tego programu i już od kilku lat wiele z nich publikuje program pt. „Śladami Jana Pawła II” . Media katolickie . Prezentacji dla księży ale wyłącznie we współpracy z lokalnym touroperatorem, który przygotowuje katalog i prowadzi bezpośrednią akwizycję w parafiach, prasie katolickiej itp
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji WŁOCHY Silny Turystyka do Polski organizowana za pośrednictwem biur podróży, to głównie turystyka pielgrzymkowa. Zdecydowana większość turystyki grupowej (70%) obejmuje trasy związane z miejscami kultu (głównie Częstochowa), jak i miejscami nawiązującymi do życia Jana Pawla II. Pewne zainteresowanie towarzyszy także miejscom nawiązującym do życia siostry Faustyny jak i błogosławionego Ojca Kolbe w Niepokalanowie włoskie parafie z pominięciem pośrednictwa biur podróży. W katalogach biur często pojawia się Polska klasyczna, zazwyczaj są to Kraków i Częstochowa jako miejsca kultu. Ten produkt stanowi 60 % oferowanych wyjazdów. study toury. workshopy
narzędzie komunikacji rynek popyt trasy i miejsca kanały sprzedaży narzędzie komunikacji BELGIA I HOLANDIA przede wszystkim w Belgii ale także w Holandii turystyka pielgrzymkowa nie jest popularna. Oba kraje są w praktyce laickie i nie przywiązują szczególnej wagi do tematyki sakralnej Częstochowa, Papież (szlak papieski - Kraków, Wadowice). Brak rozpoznawalności pozostałych miejsc sakralnych. W Holandii istnieje wąska grupa touroperatorów sprzedający podróże chrześcijańskie. W Belgii element sakralny stanowi czasami punkt w szerszym programie podróży - np. istnieje kilku touroperatorów, którzy oferują przejazd przez Częstochowę, Wadowice lub Kalwarię Zebrzydowską ale są to punkty uzupełniające program a nie tematy przewodnie wyjazdu promocja obiektów sakralnych typu kościoły, szlak architektury drewnianej ale bardziej jako obiekty prezentujące walory architektoniczne i kulturowe niż obiekty czysto sakralne.
FORMY KOMERCJALIZACJI TURYSTYKI RELIGIJNEJ PIELGRZYMKI O WYRAŹNIE MOTYWACJI RELIGIJNEJ MIEJSCA KULTU I DZIEDZICTWA SAKRALNEGO JAKO ATRAKCJE TURYSTYCZNE INDYWIDUALNE POBYTU O MOTYWACJI RELIGIJNEJ SPECJALISTYCZNE POBYTY ZWIĄZANE Z DZIEDZICTWEM SAKRALNYM (NP. NOCLEGI W KLASZTORACH) WYDARZENIA
Narzędzia w komunikacji miejsc kultu religijnego i dziedzictwa sakralnego wykorzystywane przez Polską Organizację Turystyczną: 1. podróże prasowe 2. podróże studyjne 3. prezentacje i warsztaty 4. wydawnictwa 7. portal narodowy www.polska.travel 8. marketing bezpośredni
OFERTY
Dziękuję za uwagę