Oprogramowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest LICENCJA Licencja (ang. licence), w odniesieniu do oprogramowania regulacja prawna określająca warunki jego użytkowania i zasady odpłatności.
Advertisements

PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
BEZPIECZEŃSTWO DANYCH W KOMPUTERZE
1 Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
SIECI KOMPUTEROWE (SieKom) PIOTR MAJCHER WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE Zarządzanie.
Oprogramowanie.
Systemy operacyjne.
Systemy operacyjne Bibliografia:
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Rodzaje licencji – Sieci Komputerowe
Budowa Komputera.
Bezpieczeństwo w sieci
Wirusy Komputerowe.
Technologia informacyjna a prawo
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Wirusy komputerowe.
„Wirusy i inne zarazki”
Zasady pracy z komputerem
P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI P R A W N E A S P E K T Y KORZYSTANIA Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI.
Budowa systemu komputerowego
Technologia informacyjna, a prawo.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Użytkowanie komputerów
Autor: Justyna Radomska
Zapraszamy na prezentację
Co to jest wirus komputerowy?
LICENCJE.
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Złośliwe oprogramowanie
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Wirusy i robaki komputerowe
Rodzaje zagrożeń komputerowych.
Rodzaje zagrożeń komputerowych
Zasady zgodnego z prawem wykorzystania programów komputerowych
Rodzaje umów licencyjnych dla oprogramowania komputerowego
Programy antywirusowe
Prawo autorskie.
Etapy uruchamiania systemu Pliki konfiguracyjne
Piraci XXI wielu, czyli legalne i nielegalne programy
Licencja.
Podstawy programowania
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Licencje Autorzy:Karol Biskup i Piotr Chodyko kl.1f.
Zasady korzystania z Internetu
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Temat: Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych, oraz ochrony prawa autorskiego. Podstawowe definicje Systemu.
Podstawy języka skryptów
Wszystko o zagrożeniach i ochronie komputera przed nimi.
Nie panikuj! Przeczytaj! OpenClips _Trojan_Pixabay.com_Public Domain CC0 1.0.
Informatyczny rys historyczny. 14 lutego 1946r. – Electronic Numerical Interpreter And Calculator (ENIAC) 1948r. – MARK I – pierwszy programowalny komputer.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych oraz ochrony praw autorskich Łukasz Dróżdż.
Zagrożenia i ochrona systemu komputerowego
Podstawy programowania
Oprogramowaniem (software) nazywa się wszystkie informacje w postaci zestawu instrukcji i programów wykonywanych przez komputer oraz zintegrowanych danych.
technologia informacyjna a prawo
Ochrona antywirusOWa i ograniczenia w dostępie do zasobów sieciowych.
Systemy operacyjne - Budowa systemu komputerowego i jego zadania
Co to jest piractwo komputerowe? licencja,prawo autorskie
Bezpieczeństwo informacji Jak chronić nasze zasoby w komputerze? Jak zarchiwizować i skompresować pliki?
Ochrona wizerunku a publikacja w Internecie Kwestia ochrony wizerunku jest uregulowana w przepisach art. 81 oraz art. 83 ustawy o prawie autorskim i prawach.
Systemy operacyjne W projekcie brali udział Rabiniak Mateusz, Marek Mycek Damian Kostecki, Piotr Dojlido.
Hipertekst HTML WWW.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
SIEĆ KOMPUTEROWA I SIEĆ INTERNET.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Zapis prezentacji:

Oprogramowanie

Oprogramowanie użytkowe Oprogramowanie systemowe Warstwy Oprogramowanie                                                 Oprogramowanie użytkowe Oprogramowanie systemowe Sprzęt Komputerowy

Narzędzia do zarządzania Oprogramowanie systemowe Kompilatory Debuggery Asemblery Narzędzia systemowe Narzędzia do zarządzania zbiorami System Operacyjny

Komunikatory sieciowe Oprogramowanie Użytkowe Edytory tekstowe Programy graficzne Arkusze kalkulacyjne Komunikatory sieciowe Bazy danych Gry komputerowe

Programy Systemowe

Bios i jego rola BIOS jest to skrót od "Basic Input Output System"- podstawowy system Wejścia /Wyjścia. Najniższy poziom oprogramowania komputera umożliwiający działanie innych programów i operacji wykonywanych przez komputer . BIOS jest łącznikiem między sprzętem a uruchamianymi programami. Procedura BIOS-u została zapisana w pamięci stałej komputera , w odpowiednich układach scalonych , w postaci rozkazów języka maszynowego. Procedury te można odczytać ale nie można ich zmodyfikować Programy znajdujące się w BIOS-ie dzielą się na dwie grupy: -programy testująco-inicjujące pracę komputera, -programy zawierające procedury sterujące różnymi elementami komputera, jak np.: napędami dyskowymi , urządzeniami wejścia/ wyjścia. BIOS steruje współpracą wszystkich podstawowych funkcji komputera z systemem operacyjnym. Troszczy się między innymi o to, by sygnały wychodzące z klawiatury przetwarzane były do postaci zrozumiałej dla procesora. BIOS posiada własną, choć niewielką pamięć, w której są zapisane informacje na temat daty, czasu oraz dane na temat wszystkich urządzeń zainstalowanych w komputerze

System Operacyjny

Debuggery Debugger (w slangu polskich programistów: odpluskwiacz) to program komputerowy służący do analizy kodu źródłowego lub kodu maszynowego w celu znalezienia w nim błędów programistycznych (bugów). Proces naprawy kodu za pomocą debuggera określa się mianem debuggingu. Podstawowym zadaniem debuggera jest symulowanie i sprawowanie kontroli nad wykonaniem kodu, co umożliwia zlokalizowanie instrukcji odpowiedzialnych za wadliwe działanie programu.

Drivery - sterowniki Sterownik urządzenia to program lub fragment programu odpowiadający za dane urządzenie i pośredniczący pomiędzy nim a resztą systemu komputerowego. Zwykle uabstrakcyjnia pewne cechy urządzenia, choć może jedynie zajmować się kwestiami uprawnień dostępu i udostępniać urządzenie tak jak jest. Wtedy program który z niego korzysta też jest w pewnym sensie sterownikiem. W tradycyjnych systemach operacyjnych (Unix i wiele innych) sterowniki znajdują się w jądrze systemu operacyjnego.

Kompilator to program służący do automatycznego tłumaczenia kodów źródłowych na język maszynowy. Niektóre kompilatory tłumaczą najpierw do języka asemblera, a na język maszynowy tłumaczy specjalne programy - asemblery. Generalnie kompilator z kodu źródłowego generuje zestaw poleceń, które w trakcie realizacji programu asembler rozbija na wiele poleceń języka maszynowego (nowoczesne asemblery również posiadają składnię umożliwiającą zapis wielu poleceń maszynowych jako jednego polecenia kodu źródłowego oraz opcje optymalizacji kodu). Stosowanie kompilatorów ułatwia programowanie (programista nie musi znać języka maszynowego) i pozwala na większą przenośność kodu pomiędzy platformami.

Menedżer plików jest to program komputerowy służący do zarządzania strukturą plików, katalogów i woluminów. Jego główne zadania: kopiowanie nadawanie i usuwanie atrybutów podgląd struktury drzewa przenoszenie usuwanie wyszukiwanie zakładanie katalogów zmiana nazwy

X Tree Win

Narzędzia systemowe

Narzędzia systemowe

Narzędzia systemowe

Benchmakr

Programy Użytkowe 

Edytory tekstów Edytor tekstowy - pico

Edytory tekstów Power Edit

Edytory tekstów

Bazy danych

Bazy danych

Arkusze kalkulacyjne

Programy graficzne 3D Studio

Programy graficzne

Programy graficzne

Komunikatory sieciowe

Komunikatory sieciowe ICQ, Jabber, Gadu-Gadu czy Tlen

Gry Komputerowe

Gry Komputerowe

Gry Komputerowe

Programowanie komputera Narzędzia programistyczne Fortran C, C++ Pascal Kompilacja Język wysokiego poziomu Assembler Egzekwowanie programu Język maszynowy Sprzęt

Język programowania to usystematyzowany sposób przekazywania komputerowi poleceń do wykonania. Język programowania pozwala programiście na precyzyjne przekazanie maszynie, jakie dane mają ulec obróbce i jakie czynności należy podjąć w określonych warunkach. Języki programowania klasyfikuje się zależnie od tego, do jakiego paradygmatu lub paradygmatów programowania najlepiej się nadają: Imperatywne - program składa się ze zmiennych oraz modyfikujących je operacji Obiektowe - definiuje programy za pomocą "obiektów" - elementów łączących stan (czyli dane) i zachowanie (czyli procedury). Obiektowy program komputerowy wyrażony jest jako zbiór takich obiektów, komunikujących się pomiędzy sobą w celu wykonywania zadań. Funkcyjne – podstawą są funkcje, a nacisk kładzie się na wyznaczenie ich wartości a nie na wykonywanie poleceń Logiczne - program podawany jest jako pewien zestaw zależności, a obliczenia są dowodem pewnego twierdzenia w oparciu o te zależności.

Języki programowania - poziomy Kod w języku wysokiego poziomu (Pascal): var deklaruję zmienne b : integer; zmienna a – liczba całkowita i : integer; zmienna b – liczba całkowita Begin rozpoczynam program b := 0; deklaruję na początku b=0 for i := 0 to 9 do; dla kolejnych wartości od 0 aż do 9 begin b := b + 1; liczę b jako poprzednią wartość powiększoną o 1 End kończę program Kod maszynowy procesora:         Kod w asemblerze: 01010101 10001011 10000011 .386p 11010011 00110101 11010111  _TEXT segment byte public use 16 11101010 10100101 00011010    'CODE' 11111110 00000000 00000000  _TEXT ends 01001101 00010101 11110101  DGroup group _ DATA, BSS 01101111 11100101 10011010  _DATA segment world public use 16 01100111 11000101 10111010    'DATA' 10011001 11010101 11100011  d@ label byte 01010111 00011111 10110001  d@w label word

Style programowania: Top-down czyli z góry do dołu; najpierw planuje się całość a potem dochodzi do szczegółów. Bottom-up, czyli z dołu w górę - z elementów składa się całość. A jakiego użyć języka?? Jest ponad 2000 opublikowanych języków programowania!

Algorytm Postępowania

Narzędzia dla programistów

Narzędzia dla programistów

Narzędzia dla programistów

Oprogramowanie niepożądane

Malware malicious software) to wszelkie aplikacje, skrypty i ingerencje mające szkodliwe, przestępcze lub złośliwe działanie w stosunku do użytkownika komputera Zaliczamy do nich: niechcianą pocztę elektroniczną - spam wirusy komputerowe robaki sieciowe konie trojańskie (trojany) wszelkiego rodzaju aplikacje szpiegujące - Spyware spyboty (małe programy szpiegujące dołączane do niektórych wirusów i robaków) backdoory (tylne furtki dla crakerów) keyloggery (urządzenia rejestrujące wprowadzane przez nas sekwencje klawiszy, w tym nasze loginy, hasła, numery kont bankowych)

fałszywe alarmy dotyczące rzekomo nowych i groźnych wirusów ataki crackerów pop-upy (małe okienka pojawiające się w trakcie przeglądania stron internetowych, najczęściej są to reklamy) tracking cookies (cookies zapisujące wiele informacji o użytkowniku w trakcie przeglądania stron internetowych, bez jego wiedzy i zgody) Dialery (programy łączące z siecią przez inny numer dostępowy niż wybrany przez użytkownika, najczęściej sa to numery o początku 0-700 lub numery zagraniczne. Dialery szkodzą tylko posiadaczom modemów - głównie występują na stronach o tematyce erotycznej) żarty komputerowe (robione najczęściej nieświadomym początkujacym użytkownikom komputerów)

Wirusy Komputerowe

Wirus komputerowy to najczęściej prosty program komputerowy, który w sposób celowy powiela się bez zgody użytkownika. Wirusy wykorzystują słabość zabezpieczeń systemów komputerowych lub właściwości systemów oraz niedoświadczenie i beztroskę użytkowników. Niektóre wirusy mają też inne skutki uboczne: kasowanie i niszczenie danych rozsyłanie spamu dokonywanie ataków na serwery internetowe kradzież danych (hasła, numery kart płatniczych, dane osobowe) wyłączenie komputera wyświetlanie napisów lub rysunków na ekranie uniemożliwienie pracy na komputerze umożliwienie przejęcia kontroli nad komputerem osobie nieupoważnionej

Konie Trojańskie i robaki

Konie trojańskie - wirusy te ukrywają się w na pozór pożytecznym oprogramowaniu. Uruchamiają się gdy użytkownik podejmuje pracę z danym programem. Dają całkowitą władzę atakującego nad komputerem ofiary. Wirus tego typu po jego uruchomieniu oprócz wykonywania swoich "oficjalnych" zadań dokonuje także spustoszenia w systemie. Najpopularniejszym polskim koniem trojańskim jest „Prosiak”. Bomby logiczne - rodzaj wirusa, który może pozostać w ukryciu przez długi czas. Jego aktywacja następuje w momencie nadejścia określonej daty lub wykonania przez użytkownika określonej czynności. Robaki - małe, ale bardzo szkodliwe wirusy. Do prawidłowego funkcjonowania nie potrzebują nosiciela. Rozmnażają się samoistnie i w sposób ciągły, powodując w bardzo krótkim czasie wyczerpanie zasobów systemu. Wirusy tego typu są zdolne sparaliżować nawet dość rozległą sieć komputerową.

Programy antywirusowe Dobre antywirusy są wyposażone w dwa niezależnie pracujące moduły - skaner (dokładniejszy od monitora skan pewnych grup plików pod kątem istnienia wirusa) i monitor (skanuje pliki na bieżąco, bez wiedzy użytkownika, czy pliki ładowane do systemu są pozbawione wirusów). Obecnie tego typu zabezpieczenia to standard. Antywirus powinien również automatycznie pobierać nowe definicje (szczepionki) odkrytych wirusów – codziennie pojawia się około 30 nowych wirusów.

avast

Nielegalne praktyki komputerowe

Piractwo komputerowe

Piractwo komputerowe

Cracker (kraker) to osoba zajmująca się łamaniem zabezpieczeń oprogramowania (cracking). Termin cracking dotyczy dwóch właściwie różnych dziedziń: łamania zabezpieczeń serwerów zabezpieczeń zamkniętego oprogramowania warez Ich działania często powodują straty finansowe wielu firm (destabilizacja serwera, wypuszczenie w internet nielegalnego oprogramowania z crackiem omijającym zabezpieczenia antypirackie, itp.).

Hakerstwo Haker - termin ten oznacza osobę o bardzo dużych, praktycznych umiejętnościach informatycznych, która identyfikuje się ze społecznością hakerską. Hakerzy odznaczają się bardzo dobrą orientacją w Internecie, znajomością wielu języków programowania, a także świetną znajomością systemów operacyjnych z rodziny Unix.

Licencja oprogramowania Licencja na oprogramowanie to umowa na korzystanie z utworu jakim jest aplikacja komputerowa, zawierana pomiędzy podmiotem, któremu przysługują majątkowe prawa autorskie do utworu, a osobą, która zamierza z danej aplikacji korzystać. Umowa taka określa pola eksploatacji (formy wykorzystania utworu), czyli warunki na jakich licencjobiorca jest uprawniony do korzystania z programu. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych jako podstawowe elementy określające pola eksploatacji wskazuje zakres, miejsce i czas korzystania z utworu, przy czym jest to wyliczenie przykładowe i strony umowy mogą dowolnie kształtować charakter licencji (biorąc jednak pod uwagę treść przepisów ustawowych, których strony nie mogą modyfikować - tzw. ius cogens). Ius cogens – bezwzględnie obowiązujące

Odmiany licencji Licencja na ilość komputerów Program można zainstalować na określonej liczbie komputerów. Licencja na ilość użytkowników Program jest instalowany na serwerze, a określona ilość użytkowników może się logować i korzystać z programu. Program może być zainstalowany na większej ilości komputerów, ale z serwera korzysta ograniczona ilość osób

Rodzaje licencji Freeware Shareware Trial (Demoware) Adware Nagware (Annoyware)‏ Liteware Crippleware Expireware Abandoware Registerware Shovelware Foistware Careware (Charityware) Donationware Greenware Guiltware Postcardware Emailware Beerware Ransomware Citeware

Freeware Freeware (ang. free – bezpłatny) to licencja oprogramowania umożliwiająca darmowe rozprowadzanie aplikacji bez ujawnienia kodu źródłowego. Czasami licencja freeware zawiera dodatkowe ograniczenia (np. część jest całkowicie darmowa, a część darmowa jedynie do użytku domowego). Termin został wymyślony przez Andrew Fluegelmana. Programy na licencji freeware mogą być nieodpłatnie wykorzystywane, jednak zabrania się czerpania korzyści finansowych z dystrybucji przez osoby trzecie. Licencja nie dotyczy dystrybucji produktów (dokumentów, grafiki, innych programów) stworzonych przy użyciu programów na licencji freeware. Nie ogranicza możliwości ani nie narzuca konieczności pobierania opłat za wytworzone produkty.

Shareware Shareware (ang. to share – dzielić się, udostępniać) to rodzaj płatnego programu komputerowego, który jest rozpowszechniany bez opłat, ale z pewnymi ograniczeniami, do wypróbowania przez użytkowników. Czasami po okresie próbnym (najczęściej po miesiącu) za taki program trzeba płacić lub zrezygnować z korzystania z niego (wersja trial). Czasami producent oprogramowania wydaje jedną wersję na licencji shareware a drugą (zazwyczaj z ograniczeniami, np. z blokadą dostępu do niektórych funkcji) na licencji freeware.

Trial Trial (z ang. próba) – rodzaj licencji na programy komputerowe polegający na tym, że można go używać przez z góry ustalony czas (od 7 do 60 dni). Programy na tej licencji są w pełni funkcjonalne. Po upływie ustalonego czasu, jedyną rzeczą, na którą pozwoli program to rejestracja albo usunięcie z dysku twardego. Zazwyczaj wersje próbne rozprowadzane są na tej licencji.

Adware Adware - rodzaj licencji oprogramowania (zazwyczaj zamkniętego). Adware jest oprogramowaniem rozpowszechnianym za darmo, ale zawiera funkcję wyświetlającą reklamy, zwykle w postaci banerów reklamowych. Wydawca oprogramowania zarabia właśnie na tych reklamach.

Public Domain Public Domain (domena publiczna, własność publiczna) – tego typu licencje posiadają typy oprogramowania badź inne zbiory, na które wygasły już prawa autorskie lub nigdy nie były nimi objęte. Do takiego oprogramowania istnieje swobodny dostęp, ponieważ w tym wypadku nie obowiązują już prawa autorskie. Domena publiczna to zbiór wiedzy i twórczości stanowiący wspólny dorobek kulturowy i intelektualny ludzkości.

OEM Licencja OEM (Original Equipment Manufacturer) – licencja na oprogramowanie związana z zakupem nowego komputera. Jedna z bardziej znanych licencji,- najczęściej spotkana przy zakupie produktów firmy Microsoft (Windows, Office). Licencja jest ważna TYLKO I WYŁACZNIE na komputer, wraz z którym system został zakupiony. Po wymianie jakiejkolwiek części w komputerze licencja może ulec unieważnieniu. Nie ma możliwości przeniesienia licencji na inny komputer. Produkty OEM wymagają aktywacji produktu, co wiąże go z podzespołami komputera. Przy wymianie płyty głównej w komputerze, BEZPOWROTNIE TRACI SIĘ licencję OEM na ten komputer. W takim przypadku pozostaje tylko zakup nowej licencji.(Wyjątek - licencji nie traci się gdy wymiana płyty głównej jest spowodowana jej uszkodzeniem - na podstawie ważnej gwarancji producenta).

GPL GPL - General Public License Powszechna Licencja Publiczna GNU (GNU General Public License) jest jedną z licencji wolnego oprogramowania, która została sformułowana w 1988 przez Richarda Stallmana i Ebena Moglena na potrzeby Projektu GNU, na podstawie wcześniejszej Emacs General Public License. Wersja 1. - styczeń 1989 Wersja 2 – czerwiec 1991 Wersja 3. - 29 czerwca 2007. GPL jest obecnie najpopularniejszą licencją wolnodostępnego oprogramowania. Licząc według linii kodu w dystrybucji Red Hat Linux 7, 55.30% było udostępnione na licencji GPL, z czego 50.36% wyłącznie GPL.

Logo GPL

Cele licencji GNU GPL wolność uruchamiania programu w dowolnym celu wolność analizowania, jak program działa i dostosowywania go do swoich potrzeb wolność rozpowszechniania niezmodyfikowanej kopii programu wolność udoskonalania programu i publicznego rozpowszechniania własnych ulepszeń, dzięki czemu może z nich skorzystać cała społeczność. Jeżeli program nie gwarantuje użytkownikowi chociaż jednej z powyższych wolności, wówczas, według FSF, nie może być uznany za Wolne Oprogramowanie.