Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach SZKOLNY SYSTEM INTERWENCJI ORAZ PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Cele procedur usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych szkoły w sytuacjach trudnych; Wskazanie działań naprawczych (korekcyjnych, terapeutycznych); zapobieganie powtarzaniu się zachowań niepożądanych poprzez wskazanie działań profilaktycznych; wypracowanie metod współpracy ze środowis-kiem rodzinnym ucznia.
Warunki konieczne do stosowania procedur Adekwatne postępowanie w sytuacjach trudnych wychowawczo wymaga dobrego rozpoznania problemu, zdarzenia, pełnej wiedzy na temat ucznia i jego rodziny, rozpoznania motywów postępowania zastosowania odpowiedniej procedury postępowania. Nauczyciele i wychowawcy mogą wspierać się pomocą pedagoga i psychologa szkolnego, nadzoru pedagogicznego, personelu medycznego, pracowników ochrony, Policji, Sądu ds. Rodziny i Nieletnich, poradni specjalistycznych. Skuteczność zastosowania procedur wymaga dobrej współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia.
Notoryczne spóźnienia na lekcje Interwencja wychowawcy po przeanalizowaniu zapisów w dzienniku: – rozmowa wychowawcy z uczniem w celu rozpoznania przyczyn spóźniania się, – poinformowanie rodziców ucznia o fakcie spóźnień i rozpoznanej przyczynie. Ustalenie z rodzicami i uczniem działań eliminujących dalsze spóźnienia z uwzględnieniem ich przyczyny, np. zmiana trybu życia. Przeprowadzenie lekcji na temat: – punktualności jako pożądanej cechy osobowości, – zasad prawidłowego współżycia w grupie, – szacunku dla innych.
Wagary rozmowa wychowawcy z uczniem w celu pozna-nia przyczyn wagarowania; rozmowa ucznia z pedagogiem szkolnym na zespole interwencyjnym; ustalenie form i sposobów wyrównania zaległości w nauce; rozmowa wychowawcy, pedagoga, rodzica i ucznia. Zobowiązanie (pisemne) rodzica do cotygodniowej kontroli obecności dziecka w szkole.
Używanie wulgaryzmów wobec rówieśników, agresja słowna Przekazanie informacji wychowawcy klasy o zaistniałym zdarzeniu: – bezpośrednio; – zapis w zeszycie uwag klasy. Rozmowa wychowawcy z uczestnikami zajścia, określenie przyczyn i skutków, Powiadomienie rodziców o zaistniałej sytuacji, Rozmowa wychowawcy z uczniem, jego rodzicem, w obec-ności pedagoga szkolnego (kontrakt?) Przeproszenie się uczestników zajścia. Przygotowanie przez ucznia lekcji wychowawczej na temat kultury języka itp.
Udział uczniów w bójkach Interwencja bezpośrednia Poinformowanie o zdarzeniu dyrektora Poinformowanie o zdarzeniu wychowawcy klasy Interwencja wychowawcy: rozmowa wychowawcy z uczniami – ustalenie powodu bój ki, wysłuchanie wszystkich osób biorących udział w bójce, a także świadków zdarzenia, skierowanie uczestników bójki do pedagoga szkolnego w celu stwierdzenia przyczyn takich zachowań, poinformowanie o wydarzeniu rodziców biorących udział w bójce, Ustalenie kary dla uczestników w porozumieniu z rodzicami i dyrektorem. W klasach, gdzie stwierdza się nasilone konflikty między uczniami, przeprowadzenie lekcji na temat: radzenia sobie z agresją, dlaczego przyzwalamy na agresję – syndrom świadka.
Palenie papierosów Poinformowanie wychowawcy klasy o fakcie palenia papierosów przez ucznia: bezpośrednio, pośrednio poprzez wpis do zeszytu uwag klasy. Interwencja wychowawcy; rozmowa z uczniem; powiadomienie rodziców; poinformowanie pedagoga szkolnego. Informacja i interwencja dyrektora szkoły w przypadku uporczywie powtarzającej się. Prowadzenie działań profilaktycznych: – pogadanki na lekcjach wychowawczych – prowadzenie na terenie szkoły akcji propagujących zdrowy styl życia.
Picie lub przebywanie w szkole po użyciu alkoholu Przekazanie informacji dyrektorowi, wychowawcy, pedagogowi szkolnemu o fakcie picia alkoholu bądź podejrzenia, że uczeń jest pod wpływem alkoholu. Przekazanie ucznia pod opiekę pielęgniarki szkolnej bądź dyrektora. Zawiadomienie rodziców o sytuacji i konieczności osobistego odbioru dziecka ze szkoły. Kontrola poziomu spożycia alkoholu przez policję w obecności rodzica, opiekuna, wychowawcy lub podpisanie oświadczenia rodzica o stanie nietrzeźwości dziecka.
Kradzież na terenie szkoły (sytuacja, gdy sprawca jest znany) Powiadomienie dyrektora szkoły, przekazanie informacji o okolicznościach czynu , świadków. Przekazanie sprawcy dyrektorowi. Powiadomienie rodziców ucznia i wezwanie ich do szkoły. Powiadomienie przez dyrektora policji, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała itp.). Zabezpieczenie dowodów przestępstwa
Kradzież na terenie szkoły (sytuacja, gdy nauczycielowi został zgłoszony fakt kradzieży) Powiadomienie dyrektora szkoły. Powiadomienie wychowawcy, pedagoga szkol-nego. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia. W zależności od sytuacji dyrektor powiadamia policję Zabezpieczenie dowodów przestępstwa
Uwaga! Nie należy „na własną rękę” wyjaśniać przebiegu zdarzenia, a zwłaszcza konfrontować, uczestników zdarzenia, dążyć do pojednania, itp. Nie należy dokonywać przeszukania teczek, toreb, kieszeni. Nie wolno organizować prowokacji. W przypadku stwierdzenia, że pokrzywdzonym w wyniku przestępstwa jest uczeń szkoły przebywający na jej terenie, a sprawcą zdarzenia jest osoba dorosła, należy bezwzględnie i niezwłocznie powiadomić Policję oraz opiekunów prawnych.
Postępowanie wobec ucznia, który stał się ofiarą Jeżeli uczeń doznał obrażeń ciała – udzielenie pierwszej pomocy, wezwanie lekarza. Powiadomienie dyrektora szkoły. Wezwanie policji (decyduje dyrektor). Powiadomienie rodziców ucznia. Ustalenie okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. Udzielenie pomocy psychologicznej bądź zobowiązanie rodziców do udania się do specja-listy.
Postępowanie wobec ucznia, który stał się ofiarą – cd. W każdym przypadku wychowawca powiadamia na zebraniu rodziców o zaistnia-łej sytuacji. Na godzinie wychowawczej przeprowadza rozmowy z uczniami, pogadanki na temat kradzieży, przestępstwa. Pedagog szkolny organizuje spotkanie z policjantem z wydziału prewencji.
Akty wandalizmu Poinformowanie o zdarzeniu dyrektora szkoły i wy-chowawcy klasy. Interwencja wychowawcy klasy. Rozmowa z uczniem w celu rozpoznania przyczyn zachowania. Wezwanie do szkoły rodziców ucznia i poinformowanie ich o konsekwencjach wandalizmu (materialnych i spo-łecznych, obniżonej ocenie z zachowania). Ustalenie wspólnie z rodzicami i uczniem sposobu naprawienia wyrządzonych szkód lub uiszczenie opłaty za ich naprawę. Przeprowadzenie lekcji wychowawczej na temat szacunku dla dobra wspólnego.
Przemoc fizyczna wobec ucznia (pozaszkolna) W przypadku zauważenia przez pracowników szkoły śladów fizycznej przemocy wobec ucznia bądź powzięcia informacji o takiej sytuacji, należy niezwłocznie powiadomić o tym wychowawcę lub w razie jego nieobecności pedagoga i dyrektora szkoły. Wychowawca wraz z pedagogiem rozmawiają z dzieckiem. Ogólnych oględzin dokonuje pielęgniarka szkolna (lub osoby wyznaczone przez dyrektora szkoły) i sporządza odpowiednią notatkę, np. o treści: Dnia ..….na ciele dziecka ………stwierdzono …..…(wybroczyny, zasinienia, otarcia). Na pytanie, co się stało, dziecko odpowiedziało: …………….. Notatka ta musi znaleźć się w karcie opieki ucznia u pedagoga szkolnego!
Przemoc fizyczna wobec ucznia (pozaszkolna) – cd. W zależności od stanu zdrowia dziec-ka, zawiadamiani są rodzice, wzywane pogotowie i powiadamiana policja. W szczególnych przypadkach zawiadamiany jest sąd rodzinny lub/i prokuratura (wniosek dyrektora o wgląd w sytuację rodzinną dziecka).
Postępowanie o charakterze opiekuńczym w przypadku stwierdzenia zaniedbywania ze strony rodziców w przypadku popełnienia czynów kwalifikowanych z KW, za które nieletni nie odpowiada. W takich sytuacjach sporządza się wniosek do Sądu Rodzinnego opisujący sytuację nieletniego oraz w czym przejawia się jego demoralizacja. Wówczas Sąd decydu-je, jaki środek wychowawczy, leczniczo-wychowawczy lub opiekuńczy /zmieniający lub nie zmieniający środowisko dziecka/ orzeka wobec nieletniego.
Postępowanie o charakterze opiekuńczym – cd. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń przejawia zachowania świadczące o demoralizacji nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich). Podobnie, szkoła powiadamia sąd lub policję, jeżeli wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.