dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek – popyt, podaż, równowaga dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Rynek To proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować oraz sprzedawać i na jakich warunkach / tzn. w jakich ilościach i po jakich cenach/. Kupujący reprezentują sobą popyt rynkowy, a sprzedający – podaż rynkową. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Popyt Zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów na rynku, przy danej cenie produktu Odwrotna relacja między ceną dobra a ilością, którą konsumenci są skłonni i są w stanie nabyć w pewnym okresie /przy założeniu „ceteris paribus”/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Determinanty popytu Cena danego dobra Ceny innych dóbr /komplementarnych i substytucyjnych/ Dochody konsumentów Moda Reklama Oczekiwania przyszłego poziomu cen itd.. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt a cena danego dobra D = f(p) ilość q1 q2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów popytu /1/ cena A A’ p1 B B’ p2 D’ D ilość q1 q2 q’1 q’2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów popytu /2/ cena A’ A p1 B’ B p2 D D’ ilość q’1 q1 q’2 q2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Podaż Produkty dostarczone przez producentów na rynek, przy danej cenie produktu Relacja między ceną dobra a ilością, którą producenci są w stanie dostarczyć w pewnym okresie /przy założeniu „ceteris paribus”/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Determinanty podaży Cena danego dobra Koszty wytwarzania: - koszty materiałów - płace i narzuty na płace itp. - technologia produkcji dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podaż a cena danego dobra S=f(p) p2 B p1 A ilość q2 q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów podaży /1/ cena S=f(p) B B’ p2 S’ = f(p) A p1 A’ ilość q2 q’2 q1 q’1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wpływ pozacenowych determinantów podaży /2/ cena S’=f(p) B’ B p2 S’ = f(p) A’ p1 A ilość q’2 q2 q’1 q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Równowaga rynkowa dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW cena Równowaga rynkowa S=f(p) E* p* D= f(p) ilość q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Równowaga rynkowa Obraz rynku, na którym – przy pewnej cenie – następuje zrównanie popytu zgłaszanego przez konsumentów z podażą oferowaną przez producentów Cena ta – to cena równowagi rynkowej; a ilość – to ilość równowagi rynkowej dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
*/ nadwyżka */ niedobór Nierównowaga rynkowa */ nadwyżka */ niedobór dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku cena Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku S=f(p) p1 NADWYŻKA: E* p* s1 > d1 D= f(p) ilość q* d1 s1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku cena Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku S=f(p) NIEDOBÓR: E* s1 < d1 p* p1 D= f(p) ilość q* s1 d1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Konsekwencje zmian popytu i podaży dla równowagi rynkowej – przesunięcia punktu równowagi dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej cena Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej S=f(p) E1 p1 E* p* D’ = f(p) p1>p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej cena Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej S=f(p) E* p* E1 p1 D = f(p) p1<p* q1<q* D’= f(p) ilość q1 q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej cena Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej S=f(p) S’=f(p) E* p* E1 p1 p1<p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje spadku podaży dla równowagi rynkowej cena S’=f(p) S=f(p) E1 p1 E* p* p1>p* q1<q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Analiza zmian na rynku jabłek dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Konsekwencje zmian w otoczeniu rynku dla równowagi na rynku jabłek - przykład 1/ Wzrost cen owoców cytrusowych – substytuty w stosunku do jabłek - WZROST POPYTU 2/ Dotkliwa susza, która spowodowała znacznie mniejsze zbiory jabłek niż przewidywano - SPADEK PODAŻY dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zmiany równowagi na rynku jabłek cena S’ S=f(p) E1 p1 p1 > p* q1 < q* E* P* D’ D= f(p) ilość q1 q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zmiany parametrów gwarantujących równowagę na rynku jabłek Cena równowagi na rynku jabłek – rośnie: p1 > p* Ilość równowagi na rynku jabłek – trzy warianty: q1 > q* q1 < q* q1 = q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek - górne i dolne pułapy cenowe */ ceny maksymalne */ ceny minimalne dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek – ceny maksymalne cena S=f(p) E* d1>s1 p* NIEDOBÓR pmax D= f(p) ilość q* d1 s1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne cena Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne S=f(p) pmin s1 > d1 E* NADWYŻKA p* D= f(p) ilość q* s1 d1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW