Stres w szkole – szkoła w stresie?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Testy semestralne w naszej szkole!
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Spójność logiczna projektu.
i trudności z nimi związane...
Marek Białoń Witold Naglik
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
Ocenianie Kształtujące
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Ocenianie Kształtujące
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
STRATEGIA NAUCZANIA WYPRZEDZAJĄCEGO GENEZA STRATEGII Londyn BETT SHOW 2008 Lekcja historii – Marszałek Douglas Haig – Dowódca Brytyjskiego Korpusu.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Co to jest spacer edukacyjny?
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
dr Ilona Iłowiecka-Tańska Centrum Nauki Kopernik
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Stres choroba „stulecia”
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Ocenianie Kształtujące
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Co chcieliśmy osiągnąć?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Stres w szkole – szkoła w stresie? Krzysztof Chyżak Pracownia Dydaktyki Biologii Wydział Biologii i Ochrony Środowiska

Od czego zacząć? Diagnoza problemu Odpowiedzi ustne 21 Źródło stresu Ilość odpowiedzi Testy i inne formy pisemne Odpowiedzi ustne 21 Zajęcia lekcyjne 9 Wygłaszanie referatów 10 Zbyt duża liczba lekcji Zbyt duże wymagania

Uczniów nie stresuje zbyt duża liczba lekcji, zbyt duże wymagania im stawiane, czy nawet testy i sprawdziany… Uczniowie stresują się ustnymi formami weryfikacji wiedzy, wystąpieniami publicznymi ale Uczniów stresują też same lekcje…

Jak stres działa na mózg? Hipokamp Kora przedczołowa Badania dowiodły, że hipokamp może ulec uszkodzeniu pod wpływem dużego stresu. Zbyt silny stres, którego następstwem jest zespół stresu pourazowego, doprowadza do wzrostu aktywności osi podwzgórze-przysadka-nadnercza, powodujący wydzielanie m.in. kortyzolu, uszkadzającego hipokamp. Podobne działanie mogą mieć także inne glikokortykosteroidy, w tym stosowane leczniczo: stwierdzano zmniejszenie objętości i upośledzenie funkcji tej struktury mózgowia, także poprzez zwiększenie stresu oksydacyjnego oraz wpływ na układ dopaminergiczny i neurotensynergiczny. Jak pokazują eksperymenty, im bardziej zadanie jest trudniejsze, nowe, im bardziej musimy się na nim skupić i lepiej je przemyśleć, tym bardziej „rozpala” się nasza kora przedczołowa. Przy zadaniach rutynowych, automatycznych jest nieaktywna. Kora przedczołowa jest także bardziej aktywna, kiedy jednostka na przykład rozważa czyjeś niewłaściwe zachowanie (w eksperymencie) w kontekście jakiegoś wcześniejszego nieszczęścia, które daną osobę spotkało. Podobną aktywację można zobaczyć przy zadaniach podejmowania decyzji moralnych w wieloznacznych sytuacjach. Widać tutaj udział tego obszaru mózgu w empatii i współczuciu i wybaczaniu. Co powoduje, że kora przedczołowa hamuje impulsy? Przede wszystkim ma tu znaczenie jej powiązanie z układem limbicznym, podkorowym ośrodkiem naszych emocji i strachu, a szczególnie z ciałem migdałowatym, który ma duży udział w agresywnym zachowaniu i reakcjach lękowych. Wysoka aktywność kory oznacza niską aktywność ciała migdałowatego (ma to też znaczenie w leczeniu depresji) i odwrotnie.

Metodyka nauczania! Zadanie domowe Integracja wiadomości Realizacja tematu Nawiązanie do nowego tematu Kontrola wiadomości Etap organizacyjno - porządkowy Nowoczesna dydaktyka daje nauczycielowi arsenał metod pracy z uczniami Niezależnie którą metodę wybierzemy ważne jest aby dobrze ją przemyśleć, zorganizować oraz przeprowadzić!

Etap organizacyjno - porządkowy Integracja wiadomości Burza mózgów Mapa mentalna Metaplan Kapelusze myślowe Dyskusja wolna/sterowana Aktywna praca z tekstem Większość z tych metod, po odpowiednim ich przygotowaniu oraz przemyśleniu ich celu zajmuje około 10 minut! Czy nie warto je wygospodarować? Przemyślenie celu Odpowiednie przygotowanie Odpowiednie przeprowadzenie Wyciągnięcie wniosków Strukturyzacja wiedzy Transformacja wiedzy Kompetencje miękkie

Lekcja powtórzeniowa Metody już wymienione A także Projekty badawcze Strukturyzacja wiedzy Transformacja wiedzy Kompetencje miękkie Metody już wymienione A także Projekty badawcze Przemyślenie celu Odpowiednie przygotowanie Odpowiednie przeprowadzenie Wyciągnięcie wniosków

Lekcja sprawdzająca Dobrze przemyślany i skonstruowany test nie musi być zły! ale... Nie zawsze musimy oceniać ucznia cyfrą!

Lekcja sprawdzająca Pytania otwarte Pytania zamknięte Ogranicza treści nauczania Punktacja może być nieobiektywna Pozwalają uczniowi pokazać tok myślenia Nie narzucają uczniowi odpowiedzi Łatwe do skonstruowania Pytania zamknięte Sprawdzają wiele treści nauczania Może wystąpić problem strzelania Trudne w konstrukcji Pobudzają procesy myślowe uczniów Zapewniają obiektywizm

„Jeżeli szkoła ma nadal uczyć w dotychczasowy sposób – wymagając jedynie słusznych odpowiedzi to dłubanie przy systemie oceniania nie jest potrzebne. Ale jeżeli szkoła zacznie premiować różne umiejętności ucznia – samodzielne myślenie, kojarzenie faktów – to nie wszystko da się wyrazić oceną.” Krzysztof Chyżak Pracownia Dydaktyki Biologii Wydział Biologii i Ochrony Środowiska Ul. Bankowa 9 40 – 007 Katowice kchyzak@us.edu.pl