Cyberprzemoc – zagrożenie dzieci w Internecie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
9 lutego 2010 roku w ponad 60 pa ń stwach ca ł ego ś wiata obchodzony jest Dzie ń Bezpiecznego Internetu (DBI). Z tej okazji we wszystkich krajach Unii.
Advertisements

Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
 Jest bardzo ważnym środkiem umożliwiającym zdobywanie wiedzy i informacji.  Jest narzędziem pracy.  Zapewnia możliwość kontaktu miedzy ludźmi.  Za.
Debata szkolna Zespół Szkół w Rybnie r.
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Dzień Bezpiecznego Internetu
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Z ASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z I NTERNETU. 1. C HROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ W SIECI ! Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w Internecie,
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Kodeks 2.0 Debata szkolna. Uczestnicy Klasa 6b Klasa 6 d Klasa 6 c klasa 1 c Klasa 4a.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Co to Internet? Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między- sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczny Internet.
Stalking.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
CYBERPRZEMOC.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
CYBERPRZEMOC Cyberprzemoc – to prześladowanie dręczenie
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
CYBERPRZEMOC – czym jest? Czym różni się od innych form przemocy?
CYBERPRZEMOCY Michał Szyszkiewicz Klasa IV b.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
KOMPUTER. Każdy uczeń szkoły ponad gimnazjalnej (oprócz LO) będzie posiadał własny przenośny komputer ( laptop ) który zastąpi zeszyt, książki, itp.
HEJT!.
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczny Internet 12 października 2017.
CyberPrzemoc                                                                                          Julia  saik.
Zespół Szkół Gimnazjalnych w Kwidzynie
CYBERPRZEMOCY MÓWIMY NIE!!!
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Jak sobie radzić z cyberprzemocą?
LEKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Cyberprzemoc.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Bezpieczeństwo w sieci
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Wykonała Milena Fiedorowicz
Bezpieczeństwo cyfrowe w szkole, placówce
Cyberprzemoc ang.: cyberbullying
Jakie ZAGROŻENIA mogą czyhać na Ciebie w Internecie?
DBI 2019 – Jak minął ten dzień?
,,Netykieta oraz Łańcuszki internetowe’’
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SIECI INTERNET
Przemoc w sieci czyli CYBERPRZEMOC
Zapis prezentacji:

Cyberprzemoc – zagrożenie dzieci w Internecie Projekt „Uczeń w sieci – program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie w szkołach i placówkach Miasta Lublin” realizowany w ramach Rządowego programu na lata 2014/2020 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”

Czym jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) zdefiniować można najkrócej jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Najczęściej terminu tego używa się w odniesieniu do przemocy rówieśniczej z użyciem telefonów komórkowych lub Internetu.

Podstawowe formy cyberprzemocy to: nękanie z wykorzystaniem serwisów społecznościowych, np. Facebook, NK, nagrywanie filmów kamerą w telefonie i umieszczane ich w serwisach typu Wrzuta.pl, YouTube.com, włamania na blog, stronę internetową, profil w serwisie społecznościowym i zamieszczanie tam ośmieszających i upokarzających treści, groźby przy użyciu komunikatora, rozsyłanie do znajomych informacji o ośmieszających treściach e-mailem lub SMS-em (łańcuszki docierające w krótkim czasie nawet do kilkuset osób), ośmieszanie, obrażanie na czacie, forum internetowym lub przy użyciu specjalnie tworzonych stron internetowych, rozsyłanie e-maili z upokarzającymi informacjami, zdjęciami lub filmami oraz SMS-ów z groźbami.

STALKING 6 czerwca 2011 r. w polskim systemie prawnym pojawiło się nowe przestępstwo: tzw. stalking, definiowane jako uporczywe nękanie lub wzbudzanie uzasadnionego okolicznościami poczucia zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności innej osoby lub osoby jej najbliższej. Wprowadziła je ustawa z 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy Kodeks karny, ogłoszona 5 kwietnia 2011 r. w Dzienniku Ustaw nr 72, pod pozycją 381

STALKING wśród młodzieży Badania wśród młodzieży/wg KMP Lublin: • co drugi młody internauta (52%) miał do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub poprzez telefon komórkowy. • 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania; 21% poniżania, ośmieszania i upokarzania; 16% straszenia i szantażowania. • 29% twierdzi, że ktoś w sieci poddawał się za nie wbrew ich woli.

Badania wśród młodzieży cd: ponad połowa (57%) młodych internautów (12-17 lat) była przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wbrew ich woli. 14% zgłasza przypadki rozpowszechniania poprzez Internet i GSM kompromitujących je materiałów.

Dziecko w sieci.

Proces uwodzenia dzieci w Internecie Proces uwodzenia dzieci w Internecie. Grooming jest szczególną relacją tworzoną w Internecie pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem. Proces groomingu zazwyczaj rozpoczyna się od pozytywnego, miłego kontaktu. Sprawca okazuje swoje zainteresowanie i pozorną troskę o nowo poznaną osobę. Nawiązuje do tematów atrakcyjnych dla dzieci na danym etapie rozwojowym. Chce sprawić, by ofiara poczuła się kimś ważnym, wyjątkowym, specjalnym. Ukrywa prawdziwe intencje. Zdarza się (choć nie jest to regułą), że ukrywa również swój prawdziwy wiek. Stopniowo zdobywa zaufanie dziecka.

Proces uwodzenia dzieci w Internecie Rozmowa: Rozmowa cd: <Wojtek> hejka <Ania_12> cześć <Wojtek> masz ochotę poklikać? < Ania_12> może mam <Wojtek> ile masz lat? < Ania_12> 12 a ty? <Wojtek> 15 <Wojtek>co lubisz? < Ania_12> grać w siatkówkę <Wojtek> ja teeż <Wojtek> a w czym grasz? < Ania_12> no…..w szkole <Wojtek> no ale w co jesteś ubrana? < Ania_12> w t-shirt i legginsy? po co ci to? <Wojtek> nic..tak pytam…

Proces uwodzenia dzieci w Internecie (cd.) <Wojtek> co porabiasz? < Ania_12> a nic.. <Wojtek> opowiesz? < Ania_12>  <Wojtek> jestem twoim przyjacielem… < Ania_12> koleżanki się ze mnie śmiały <Wojtek> ej, i tak myślę że jesteś super < Ania_12> naprawdę? <Wojtek> taak <Wojtek> zrobię wszystko, żeby poprawić ci humor, zobaczysz…

Pomoc dziecku krzywdzonemu Każde dziecko, które doświadczało cyberprzemocy – ofiara, sprawca i świadek potrzebują reakcji ze strony dorosłych. Muszą usłyszeć, że cyberprzemoc jest krzywdzeniem kogoś. Nie jest żartem działanie, które powoduje czyjeś cierpienie. Dorośli powinni także informować o konsekwencjach, które grożą sprawcom przemocy oraz sugerować reakcje ze strony dzieci – świadków sytuacji. Porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, co się dzieje. Postaraj się zdobyć jak najwięcej informacji na temat jego problemu. Postaraj się dowiedzieć, kim jest sprawca – dziecko może tego nie wiedzieć. Poszukaj psychologicznej pomocy dla dziecka.

Identyfikacja sprawcy Gdy sprawca jest nie znany należy: Powiadomić Policję w przypadku gdy zostało złamane prawo Zawiadomić administratora serwisu o zablokowaniu materiałów (Ustawa z dnia 18 lipca 2002r.o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Identyfikacja sprawcy Gdy sprawca jest znany należy: Powiadomić Policję lub Sąd Rodzinny Powiadomić rodziców lub opiekunów Rozmawiać z uczniem sprawcą przemocy o jego zachowaniu Zobowiązać sprawcę do usunięcia materiałów z sieci

Źródła pomocy w Internecie Portale internetowe: 1. www.saferinternet.pl – portal informacyjnoedukacyjny, skierowany do dzieci, rodziców i nauczycieli, którego celem jest zwiększanie społecznej świadomości w zakresie zagrożeń wynikających z zastosowania nowoczesnych technologii ICT.

Portale internetowe cd: 2. www.helpline.org.pl – portal interwencyjny, na którym udzielana jest pomoc młodym internautom, rodzicom i nauczycielom w przypadkach zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu i telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież.

Portale internetowe cd: 3. www.dyżurnet.pl – portal interwencyjny, który oparty jest o funkcjonowanie punktu kontaktowego tzw. hotline, w którym przyjmowane są anonimowe zgłoszenia o pojawieniu się w Internecie treści zabronionych prawem tj. pornografia dziecięca, pedofilia, treści o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym oraz inne nielegalne treści.

Portale internetowe cd: 4. www.sieciaki.pl – edukacyjny serwis internetowy przeznaczony dla dzieci w wieku 6-12 lat, poświęcony tematyce bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. Portal jest przyjazny graficznie dla dzieci, a jego zawartość pozwala na naukę poprzez zabawę. Idea portalu opiera się na „Sieciakowym wirtualnym świecie”, gdzie głównymi bohaterami są postacie pozytywne tzw. „Sieciaki” oraz postacie negatywne„Sieciuchy”.

Telefony zaufania, e - mail 800 100 100 (połączenie bezpłatne) od poniedziałku do piątku w godz. 10-17 116 111 dzieci i młodzież mogą korzystać z oferty Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00-20.00. 800 12 12 12 (połączenie bezpłatne) Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka rozmowa online – LiveChat – dostępny na stronie www.helpline.org.pl formularz kontaktowy dostępny na stronie www.helpline.org.pl e-mail: helpline@helpline.org.pl

E – narkotyki: nowy, niebezpieczny nałóg !! E-narkotyki nazywane są inaczej dosami. Są to pliki w formacie mp3, które mają bardzo niską częstotliwość. Nie jest to muzyka, użytkownikom przypomina raczej szumy, buczenie i piski.

E - obrazy

Źródło : Materiały ze szkolenia: „Uczeń w sieci – program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie w szkołach i placówkach Miasta Lublin” realizowany w ramach Rządowego Programu na lata 2014 – 2020 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, m.in.: „Stop cyberprzemocy”. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół gimnazjalnych. FDN 2012. Dziecko w sieci. Zapobieganie wykorzystaniu seksualnemu dzieci w Internecie. FDN 2010. Straż Miejska Miasta Lublin – prezentacja multimedialna. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Lublin – prezentacja multimedialna.

Dziękuję za uwagę Monika Melanowicz Pedagog szkolny