MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kierowanie twórczością w organizacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Kształtowanie motywacji pracowników
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
Szkolenia, Coaching, PR.
Komercjalizacja wiedzy i nowe technologie
Komercyjne wykorzystanie mechanizmów z gier komputerowych w marketingu
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
BIZNES TAK JAK CZŁOWIEK
Fronter… cel wdrożenia Cel cel merytoryczny - jakość i skuteczność wdrożenia; cel biznesowy - zadowolenie klienta, kontynuacja zakupu; Gdańsk, wrzesień.
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Tor przeszkód GRAJ Tor przeszkód Tor przeszkód GRAJ GRAJ Graj
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Staże europejskie drogą do sukcesu
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
Nowoczesna edukacja z wykorzystaniem technologii
Zapis prezentacji:

MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 1 1

Motywacja i zaangażowanie. Mechanizmy wspomagające naukę. Czym jest grywalizacja? Skala mikro, makro i trzecia droga Przykłady ze świata Czym jest grywalizacja: Octalysis, MDA, 6D itd. Zderzenie z rzeczywistością Praktyczne rozwiązanie Przykłady i pytania Warsztaty Wnioski 2 2 2

Czym jest grywalizacja? Jak Państwo myślą? 3 3 3

Czym jest grywalizacja? zastosowanie dynamiki gier i / lub mechaniki gier i / lub elementów gier w celu wzmocnienia motywacji ergo, zaangażowania by podnieść efektywność w sferach życia nie związanych z grami / rozrywką 4 4 4

Czym jest grywalizacja? Proces projektowania który poprzez zbudowanie doświadczenia gier emocje, elementy, estetyka umożliwia długofalową zmianę zachowania zaangażowanie, lojalność, systematyczność w nie-growym kontekście. edukacja, praca, zdrowie Krzysztof Przybylski, wicemistrz świata w grywalizacji 5 5 5

Czym NIE jest grywalizacja? Konkursem Programem lojalnościowym Aplikacją na platformę FB Eksploatacją 3xF (fun-friends-feedback) Grą Arkadiusz Cybulski http://www.marketinginternetowy.pl/czym-nie-jest-grywalizacja/ 6 6 6

Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja? NIE... … bo nie ma tu nic nowego... … bo wszystko to już od dawna używamy... … albo chociaż powinniśmy... … bo edukacja musi być dobrze zaprojektowana. TAK... … bo wreszcie uczeń-gracz jest najważniejszy... … bo istotna jest relacja człowiek-człowiek... … bo projektujemy rozwój, zaangażowanie i motywację. 7 7 7

Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja? Zadania? Misje? Współpraca? Rozwój? Umiejętności? Odznaki? Rankingi? Hierarchia? Rywalizacja? Zło wcielone? 8 8 8

Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja? Grywalizacja w biznesie, w zarządzaniu, w marketingu itd. może być oparta o wyzysk (exploitationware), ale to nie znaczy, że grywalizacja jest zła. Twórcy systemów opartych o wyzysk nie są wzorem… Grywalizacja w edukacji nie jest: Konkursem Bazującym na rywalizacji Którego celem jest zabawa lub rozrywka I nie jest też grą, ani wprowadzeniem gier do edukacji Grywalizacja jest narzędziem, jest środkiem w dochodzeniu do zadeklarowanych celów. 9 9 9

Skala mikro, makro i trzecia droga jeden nauczyciel jedne zajęcia MAKRO: wszyscy nauczyciele wszystkie zajęcia razem TRZECIA DROGA: “stary” program nauczania “nowa” nakładka 10 10 10

Skala mikro, makro i trzecia droga Słowo o grach: gry w edukacji gry edukacyjne elementy gier i / lub grywalizacja → przenikanie się granic... → gry poważne... → gry vs zabawa... → gry i zabawa i grywalizacja... 11 11 11

Przykłady ze świata: skala MAKRO 12 12 12

Przykłady ze świata: skala MAKRO 13 13 13

NAUKA? NAUCZKA? Musi być zabawa! Musi być fun! Ale zabawa ≠ gra... ≠ rozrywka... ≠ grywalizacja Estetyka jest przyjemna Wyzwania i ich rozwiązywanie są przyjemne Pokonywanie trudności jest przyjemne Odnajdywanie czegokolwiek jest przyjemne Musi być przyjemność! Wyzwanie! Sens! (Musi być motywacja zewnętrzna i wewnętrzna.) 14 14

Przykłady z naszego świata Konferencje Warsztaty Inspiracje Gamifikacja: 12 kursów Elementy mechaniki gry Zgrywalizowane zajęcia z przedsiębiorczości http://ideatorium.ug.edu.pl/index.html 15 15 15

Systemy: Octalysis, MDA, 6D itd. 16 16 16

Ośmiokąt Potrzeb Yu-kai Chou SYSTEM: OCTALYSIS Ośmiokąt Potrzeb Yu-kai Chou Wzmacnianie kreatywności i informowanie Brak, ograniczenia i niecierpliwość Nieprzewidywalność i ciekawość Społeczne wpływy i powiązania Epickie odniesienie i powołanie Posiadanie dóbr wszelakich Strata i zapobieglowość Rozwój i osiągnięcia 17 17

System: 6D Framework DYNAMIKA: ograniczenia, emocje, opowieść, rozwój oraz społeczne więzi. MECHANIKA: wyzwania lub trudności do pokonania, losowość,współzawodnictwo, współpraca, nagrody, informacja zwrotna, zdobywanie surowców, handel, tury,oraz jasno określone warunki wygranej i przegranej KOMPONENTY: osiągnięcia, awatary,odznaki, walki z bossami, kolekcje, pojedynki, rankingi, uzyskiwanie dostępu, podarunki, poziomy, punkty, misje, grafy społecznościowe, zespoły, dobra wirtualne 18 18 18

System: 6D Framework Podejście biznesowe: Jaki jest cel samego przedsięwzięcia? Jakiej reakcji oczekujemy od / u odbiorców? Jak można scharakteryzować odbiorcę? Jak zostaną powiązane zadania i komponenty? Jak zostanie zapewniony element rozrywki? Jakich narzędzi będzie używał gracz i jakich narzędzi będzie używał twórca? Czy w szkole nie powinniśmy odpowiedzieć na te same pytania? Co? Po co? Jak? Dlaczego? 19 19 19

Edukacja w Polsce, czyli zderzenie z rzeczywistością 20 20 20

Praktyczne rozwiązanie Grywalizacja. Zrób to sam. GameOn! Toolkit → MDA Adding Play Octalysis 6D Framework … 21 21 21

Praktyczne rozwiązanie Grywalizacja w szkole. Sześć prostych kroków: fabuła – jeśli tylko potrafisz… elementy podstawowe i ich liczba ścieżki dotarcia do mistrzostwa umiejętności i progi minimalne platforma i feedback odznaki / osiągnięcia i estetyka fabula cd., kalibracja, potrzeby vs możliwości 22 22 22

Przykłady i pytania Gamedec w matni → projektowanie gier Zielone gluty z kosmosu → językoznawstwo Rejs szkunerem → fonetyka 23 23 23

MECHANIKA GIER PROJEKTOWANIE ZAANGAŻOWANIA WARSZTATY Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 24 24

WARSZTATY #1 Firma: sprzedajemy placki GRYczane Cel firmy: większa sprzedaż Cel grywalizacji: większe zaangażowanie: A: klienci (gracze?) B: pracownicy / obsługa sali (gracze?) C: pracownicy / kuchnia i zaplecze (gracze?) Kto ma jakie potrzeby? Czego oczekuje? Czy tylko pieniędzy i zniżek?!? Pętla ciągłych nagród… Jak dowiedzieć się kto czego chce? Jak wskazać rozwiązania klientom i pracownikom? Jest zabawa? Jest wyzwanie? Jest społeczność? 25 25

Systemy: 6D Framework DYNAMIKA: ograniczenia, emocje, opowieść, rozwój oraz społeczne więzi. MECHANIKA: wyzwania lub trudności do pokonania, losowość,współzawodnictwo, współpraca, informacja zwrotna, zdobywanie surowców, nagrody, handel, tury,oraz jasno określone warunki wygranej i przegranej KOMPONENTY: osiągnięcia, awatary,odznaki, walki z bossami, kolekcje, pojedynki, rankingi, uzyskiwanie dostępu, podarunki, poziomy, punkty, misje, grafy społecznościowe, zespoły, dobra wirtualne 26 26 26

UCZMY SIĘ OD ZOMBIAKÓW... Plants vs Zombies: Onboarding (wprowadzenie) Scaffolding (przejrzystość systemu i/lub wyjaśnienia) Wyzwania i osiągnięcia, czyli bazujemy na motywacji Estetyka i zabawa, bo gry przyciągają na kilka sposobów, a elementy powinny być powiązane Zombies, Run! Wpływamy na przyzwyczajenia Nudne → zabawne → lepsze życie Omijamy “przymus” i “obowiązek” i “zdrowy rozsądek” 27 27

http://www.popcap.com/games/plants-vs- zombies/online UCZMY SIĘ OD ZOMBIAKÓW... PLANTS vs ZOMBIES http://www.popcap.com/games/plants-vs- zombies/online ZOMBIES, RUN! https://www.zombiesrungame.com/ 28 28

SPRÓBUJ SAM... GameOn! Toolkit Adding Play Book of Lenses Grywalizacja. Zrób to sam. kursy on-line: Coursera, Stacksocial, Udacity MDA lub 6D Framework lub Octalysis Teoria zabawy i Flow (postrzeganie wyzwań) 29 29

WARSZTATY #2 Grywalizujemy szkołę: mikro, makro, trzecia droga? Przedmiot – przedmioty? „Spinamy” przedmioty? A może grywalizujemy dzieci, a nie przedmioty? Indywidualnie czy grupowo? System mentorski? A może grywalizujemy naukę / uczenie się? Albo zabawę? Wprowadzamy gry (nie-edukacyjne) jako element nauki? 30 30

WARSZTATY #2 Grywalizacja. Zrób to sam. GameOn! Toolkit Book of Lenses Adding Play 31 31

Grywalizacja w szkole. Sześć podstawowych kroków: WARSZTATY #2 Grywalizacja w szkole. Sześć podstawowych kroków: Fabuła Elementy podstawowe Ścieżki dotarcia do mistrzostwa Umiejętności i progi minimalne Platforma i informacja zwrotna Odznaki, osiągnięcia i estetyka 32 32

PODSUMOWANIE Co to jest grywalizacja? Użycie elementów i mechaniki gier w motywacji. Czyli ≠ użycie gier ≠ granie ≠ zabawa Sensowne zadania i wyzwania. Czyli ≠ gupie i bezproduktywne zadania Wprowadzamy mechanizmy motywujące, nagradzające i angażujące jednostki oraz zespoły. Czyli ≠ socjotechnika ≠ wyzysk ≠ parametryzacja Lojalność wobec uczniów i nauczycieli! 33 33

Elementy mechaniki i dynamiki gry Ideatorium Praktikum WARSZTATY #3 Skala MAKRO… Pomoc w zasięgu ręki: Elementy mechaniki i dynamiki gry Ideatorium Praktikum Joanna Mytnik-Ejsmont & Wojciech Glac http://ideatorium.ug.edu.pl/pliki/inspiracje/gamifikacja/tabela_ elementy_mechaniki_gry_ideatorium_practicum_2014.pdf 34 34

PYTANIA? Co mogą Państwo wprowadzić? ? 35 35

CO DALEJ? Współpraca Wsparcie Praktykanci Pisanie programów nauczania Stworzenie zgrywalizowanej szkoły 36 36

MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ MECHANIKA GIER PROJEKTOWANIE ZAANGAŻOWANIA mikolaj.sobocinski@ukw.edu.pl mik.sobocinski@gmail.com https://ukw.academia.edu/MikolajSobocinski/ LinkedIn.com Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 37 37