autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBORY PARLAMENTARNE.
Advertisements

Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Prawo administracyjne
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Procedura ustawodawcza
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Proces wyborczy w Polsce
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Powoływanie Rady Pracowników
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Rząd i prezydent.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Zespół Szkół im. Komisji Edukacji Narodowej - Gimnazjum w Skoroszycach
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Dokładniej o demokracji
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Kalkulator Szkolenie Pełnomocników i Koordynatorów TKW Wybory Samorządowe 2014 r. Informacje ogólne System wyborczy – SysWyb Zarządzanie licencjami operatora.
JAWNOŚĆ OBRAD RAD MIEJSKICH I RAD POWIATÓW W POLSCE Obywatele dla Demokracji.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Temat: Udział obywatela w wyborach i referendach.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
UDZIAŁ OBYWATELA W WYBORACH I REFERENDACH
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
RAD MIEJSKICH I RAD POWIATÓW
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
WYBORY SAMORZĄDOWE Przykłady oddania głosu ważnego.
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Podsumowanie wyborów samorządowych
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
członków obwodowych komisji wyborczych
Zapis prezentacji:

autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości Główne założenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości

Projekt ustawy wprowadza zmiany w następujących aktach prawnych: - ustawie z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym - ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa - ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy Projekt ustawy wprowadza zmiany w następujących aktach prawnych:

Porównanie obecnie obowiązujących uregulowań prawnych i propozycji zawartych w projekcie: zgodnie z projektem wybory do rady gminy odbywać się będą w systemie proporcjonalnym obecnie wybory, z wyjątkiem wyborów do rad gmin w miastach na prawach powiatu, odbywają się według ordynacji większościowej

maksymalna liczba radnych powiatowych wybieranych w okręgu wyborczym ma być zmniejszona z 10 do 7 w wyborach do rady gminy i sejmiku województwa w każdym okręgu wyborczym wybieranych ma być od 3 do 7 radnych zgodnie z obecnymi przepisami w okręgu wyborczym wybiera się od 3 do 10 radnych powiatowych w zależności od liczby mieszkańców powiatu obecnie w okręgu wyborczym wybiera się od 5 do 15 radnych sejmiku

zgodnie z obecnie obowiązującym prawem kadencja członka PKW trwa 9 lat kadencja członków PKW wskazanych przez TK i NSA ma wynosić 9 lat, natomiast kadencja osób powołanych w Sejmie ma odpowiadać kadencji Sejmu, przy czym ich członkostwo w PKW ma wygasać z mocy prawa po upływie 150 dni od dnia wyborów do Sejmu. Przepisy dotyczące PKW mają wejść w życie dzień po dniu wyborów parlamentarnych w 2019 r.

obecnie komisarzy wyborczych powołuje Państwowa Komisja Wyborcza, na wniosek Ministra Sprawiedliwości spośród sędziów w każdym województwie, na okres 5 lat komisarzy wojewódzkich i powiatowych powoływać ma PKW w każdym województwie i w każdym powiecie, w tym w miastach na prawach powiatu, na okres 5 lat, "spośród osób mających wykształcenie wyższe prawnicze"

obecnie przepis dotyczący szefa KBW mówi, że jest on powoływany i odwoływany przez PKW na wniosek jej przewodniczącego szef KBW ma być powoływany przez PKW na okres 7 lat, spośród kandydatów zgłoszonych przez prezydenta, Sejm, Senat - każdy z tych podmiotów może zgłosić tylko jednego kandydata.

zgodnie z projektem wojewódzki komisarz wyborczy jest pełnomocnikiem PKW wyznaczonym na obszar województwa, a powiatowy komisarz wyborczy jest pełnomocnikiem PKW wyznaczonym na obszar powiatu obecnie komisarz wyborczy jest pełnomocnikiem Państwowej Komisji Wyborczej wyznaczonym na obszar stanowiący województwo lub część jednego województwa. Komisarzy wyborczych PKW powołuje w każdym województwie w liczbie od 2 do 6

obecnie każda zgłaszana lista kandydatów powinna być poparta podpisami: co najmniej 25 wyborców - jeżeli dotyczy zgłoszenia w gminie niebędącej miastem na prawach powiatu; co najmniej 150 wyborców - jeżeli dotyczy zgłoszenia w mieście na prawach powiatu. każda lista kandydatów ma być poparta podpisami co najmniej 150 wyborców

Projekt zakłada również: zniesienie możliwości głosowania korespondencyjnego i zorganizowania wyborów dwudniowych wprowadzenie zasady dwukadencyjności wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

zobligowanie przewodniczącego komisji wyborczej do sprawdzenia każdej karty do głosowania i ogłoszenia reszcie członków, czy głos jest ważny modyfikację przepisu określającego wymaganą liczbę członków odpowiedniej obwodowej komisji wyborczej obecnych w lokalu w trakcie głosowania działanie urzędników wyborczych, powoływanych przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego w każdej gminie poszerzenie kompetencji mężów zaufania, którzy mają brać czynny udział w pracach komisji

wprowadzenie obowiązku pisemnego potwierdzania odbioru protokołu wyborczego wprowadzenie dodatkowego wyposażenia technicznego lokalu wyborczego nałożenie obowiązku prowadzenia transmisji z każdego lokalu wyborczego zmianę formy graficznej kart do głosowania nakaz ekspozycji godła państwowego w lokalu wyborczym

Inne zmiany w przepisach samorządowych zawarte w omawianym projekcie ustawy: Projekt: reguluje instytucję budżetu obywatelskiego jako jednej z form konsultacji z mieszkańcami odpowiednio gminy, powiatu i województwa, wprowadza obowiązek utworzenia budżetu w miastach na prawach powiatu, zakłada powołanie komisji skarg, wniosków i petycji w każdej jednostce samorządu terytorialnego,

nadaje grupie mieszkańców gminy możliwość podejmowania inicjatywy uchwałodawczej, wprowadza instytucję corocznej debaty o sprawach samorządu, wprowadza obowiązek transmisji, nagrywania i upubliczniania nagrań sesji rad i sejmików, przewiduje wyodrębnienie biur obsługujących organ stanowiący, komisje i radnych ze struktur urzędu, określa liczbę radnych niezbędnych do utworzenia klubu radnych, przewiduje obowiązek wprowadzenia do porządku obrad projektu uchwały zgłoszonej przez przewodniczącego klubu radnych.

Koszty realizacji założeń tej ustawy, zdaniem projektodawców, mają wynosić odpowiednio: ok. 190 mln zł. - po stronie budżetu państwa ok. 58 mln zł. - po stronie samorządów