Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony Izabela Bernau-Ławniczak Lubomira Trojan
Zmienia się kontekst społeczny Idea Urzędu Marszałkowskiego: stworzenie Samorządowej Akademii Umiejętności – przestrzeni spotkań, wymiany wiedzy i doświadczeń urzędników pracujących w różnych obszarach na terenie województwa śląskiego. Zmienia się kontekst społeczny
zmieniający abstrakcyjne myślenie w konkretne działanie PROCES KREATYWNY zmieniający abstrakcyjne myślenie w konkretne działanie
Zmienia się kontekst społeczny Cel: - zobaczyć wyzwanie z innej, nieoczywistej strony, - wejść w buty” odbiorców i zobaczyć ich potrzeby, - znaleźć zespołowo rozwiązań Jest to możliwe dzięki metodzie design thinking. Zmienia się kontekst społeczny
Zmienia się kontekst społeczny Zmiana społecznego kontekstu wydłużanie się życia społeczeństw nowe technologie coraz większa mobilność (migranci, imigranci) urbanizacja nowe podziały społeczne – wg stylu życia i wartości, a nie płci, wieku, poziomu sprawności zmiana struktury rodziny zmiana wartości (trendy, ekologia, zrównoważony rozwój, poszukiwania duchowe) Zmienia się kontekst społeczny
Design to inteligentne, kreatywne rozwiązanie dla zmieniających się i różnych ludzkich potrzeb Pete Kercher
Design jest zbyt ważny, aby go zostawić w rękach projektantów. Tim Brown
Jak jest w instytucjach publicznych? 80% wszystkich firm uważa swoje usługi za dobre. Tylko 8% konsumentów to potwierdza Studie Bain & Company, Niemcy Jak jest w instytucjach publicznych?
design thinking: projektowanie to proces rozpoczynający się od analizy i badań prowadzony przez zespoły interdyscyplinarne przy współudziale ostatecznych odbiorców poddany weryfikacji i testowany
Statystyka vs. człowiek Statystyka Człowiek rezultaty statystyczne inspirujące historie wiadomości z drugiej ręki bezpośrednie obserwacje rynek określony przez segment osoba sama się definiuje beznamiętne dane emocje i aspiracje ogólne trendy myślenie indywidualne życie opisywane życie doświadczane ograniczone ramy otwarcie możliwości dane, numery, procenty wywiady, szkice, video Statystyka vs. człowiek
Na czym polegają procesy myślenia projektowego?
Metodologia inclusive design Norweska Rada Designu
1. Zrozumieć: Cel: zrozumienie kontekstu i otoczenia Poznanie potrzeb klientów/użytkowników Narzędzia: mapy interesariuszy, persony, ścieżki klienta, mapy emocji
Tworzymy mapy interesariuszy
Postawienie wyzwania: W jaki sposób możemy…? - tworzenie podstawowych wyzwań projektowych - wybór obszaru/ wyzwania do dalszej pracy
2. Stworzyć: Cel: zespołowe stworzenie wielu rozwiązań (zespoły interdyscyplinarne) Narzędzia: burza mózgów, metoda lotosu, metoda odwróconego problemy, filtrowanie pomysłów, tworzenie scenariuszy
3. Ocenić: Cel: stworzenie scenariuszy usługi, prototypów Narzędzia: wizualizacja , prototypowanie, wideo, odgrywanie ról, ocena prototypów
Szablony wizualizacji Rysujemy historie Projektujemy system usługi, mechanizm - jak wybrane pomysły wyglądałyby w rzeczywistości? Jakie cechy i funkcje ma dana usługa? Kto będzie ją realizował?
Narysowane historie (storyboards)
Prototypowanie, weryfikacja
4. Udoskonalić: Cel: zaprojektowanie idealnej usługi w oparciu o wcześniej zdobytą wiedzę Narzędzia: tworzenie szczegółowego planu usługi (interakcji) tzw. blueprint