Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania II Konferencja Naukowo-Techniczna IT w Transporcie Szynowym Technologia Hyperloop i perspektywy jej zastosowania mgr Krzysztof Polak
ZAGADNIENIA Kolej próżniowa – podstawowe informacje Możliwości rozwoju kolei próżniowej w Polsce Kolej próżniowa a bezpieczeństwo Korzyści płynące z rozwoju kolei próżniowej II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
1. Kolej próżniowa – podstawowe informacje Hyperloop – tzw. kolej próżniowa, system transportowy wykorzystujący kapsuły pasażerski (na ok. 28 osób) oraz towarowe poruszające się w tunelu o obniżonym ciśnieniu, umieszczonym na wspornikach kilkanaście metrów nad ziemią. Docelowo kapsuły mają poruszać się z prędkością ok. 1200 km/h. Kolej próżniowa poruszać się będzie na poduszce magnetycznej. Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
1. Kolej próżniowa – podstawowe informacje cd. Ciśnienie panujące w tunelu ma być obniżone do ok. 1% atmosferycznego, dzięki czemu znacznie ograniczono opory powietrza w tunelu. Rozwiązanie to jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem między zmniejszeniem oporów powietrza a rosnącymi kosztami w miarę zbliżania się do próżni. W celu uniknięcia pojawienia się zjawiska tłoka, każda z kapsuł będzie zasysała powietrze znajdujące się przed nią, a następnie wyrzucała je na boki oraz za siebie – tworząc poduszkę powietrzną. Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
2. Możliwości rozwoju kolei próżniowej w Polsce 1) 3 lipca 2017 roku podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Instytutem Kolejnictwa a firmą Hyper Polnad ws. współpracy na rzecz rozwoju technologii Hyperloop oraz budowy toru testowego na terenie Instytutu. 2) 26 lipca 2017 roku podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Instytutem Kolejnictwa, a firmą EUROLOOP, dotyczącego podjęcia współpracy na rzecz rozwoju nowoczesnych rozwiązań transportowych opartych na technologii Hyperloop Przy realizacji projektu będą wykorzystane laboratoria Instytutu oraz grono fachowców z kilku uczelni. Hyperloop to ambitne wyzwanie i wymaga wykorzystania zasobów właśnie takich, jak Instytut Kolejnictwa. Sami chcemy brać udział w tej globalnej rewolucji transportowej, zwiększając tym samym polski wkład w jej realizację” - dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu Kolejnictwa. Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
2. Możliwości rozwoju kolei próżniowej w Polsce cd. Trasa: Warszawa – Łódź – Wrocław długość projektowanej trasy - 415 km czas przejazdu: Warszawa – Łódź : ok. 6 minut Warszawa – Wrocław – ok. 37 minut W założeniach kapsułą mogłaby zatrzymywać się po drodze w kilku większych miejscowościach, w tym m.in.: - Oleśnicy, - Sieradzu, - Łodzi, - Skierniewicach. Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
3. Kolej próżniowa a bezpieczeństwo Czy kolej próżniowa będzie bezpieczna ? Kolej próżniowa składa się ze sprawdzonych elementów: - napęd magnetyczny, - sposoby uzyskiwania podciśnienia, - zaawansowane sterowanie komputerowe. - produkcji kapsuł zostaną wykorzystane lekkie materiały stosowane w lotnictwie. Infrastruktura kolei próżniowej będzie zabezpieczona przed wpływem czynników atmosferycznych oraz skutkami trzęsień ziemi. Wystąpienie rozszczelnienia tunelu nie spowoduje wystąpienia katastrofalnych sytuacji, gdyż w tunelu będzie jedynie obniżone ciśnienie, jednak nie na tyle, aby wystąpiła niebezpieczna różnica ciśnień. Ponadto, kapsuły będą poruszały się w odległości około 37 kilometrów od siebie – odległość ta gwarantuje bezpieczne zatrzymanie się przed uszkodzoną kapsułą. Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
4. Korzyści płynące z rozwoju kolei próżniowej Kolej próżniowa na jednego pasażera będzie zużywał 500 razy mniej energii niż pociąg i 1000 razy mniej niż samolot. Kapsuły mają się poruszać dzięki wykorzystaniu prądu dostarczanego przez panele słoneczne rozlokowane wzdłuż całej trasy. Koszt całej infrastruktury jest 10 krotnie niższy od budowy kolei dużych prędkości. Ograniczenie wykupu terenów pod inwestycję. Źródło: www.money.cnn.com Źródło: www.spacex.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
Źródło: www.spacex.com/hyperloop; Bibliografia Hyperloop Alpha Document: http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf; Hyperloop Transportation System, International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET): https://www.irjet.net/archives/V4/i4/IRJET-V4I4152.pdf Źródło: www.spacex.com/hyperloop; Źródło: https://www.forbes.pl/technologie/hyperloop-szybka-kolej-nadchodzi-rewolucja/0ljvzwc; Źródło: http://gadzetomania.pl/2949,hyperloop-bez-tajemnic-elon-musk-opublikowal-szczegoly-systemu-transportu; Źródło: http://forsal.pl/artykuly/1053931,hyperloop-w-polsce-jaworzno-udostepni-teren-pod-tor-testowy.html; Źródło: www.money.cnn.com II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017
Dziękuję za uwagę. mgr Krzysztof Polak Instytut Kolejnictwa Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów Specjalista inżynieryjno-techniczny Tel. (22) 47 31 329 E-mail: kpolak@ikolej.pl Źródło: www.futureofeverything.io II Konferencja Naukowo-Techniczna IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM, Ożarów Mazowiecki 2017