P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa Wyniki egzaminu gimnazjalnego Część humanistyczna Historia i wiedza o społeczeństwie 19 kwietnia 2017 r. P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
Charakterystyka testu Arkusz egzaminacyjny składał się z 25 zadań zamkniętych w tym: 20 zadań historia 5 zadań wiedza o społeczeństwie 000
Zadania wymagały od uczniów: umiejętności odczytywania tekstów źródłowych znajomości faktów historycznych umiejętności chronologicznego ich układania umiejętności pracy z mapą umiejętności oceniania prawdziwości zdań pracy z ilustracjami oceny wyników przedstawionych na diagramie
Mocne strony Uczniowie: znają fakty historyczne, potrafią umiejscowić je w przestrzeni bardzo dobrze posługują się mapą historyczną, potrafią wykonywać zadania z jej użyciem potrafią odczytywać diagram i na podstawie jego wyników wyciągać wnioski potrafią rozwiązać zadanie dotyczące statystyki i demografii historycznej za pomocą tabeli z wynikami
Zagadnienia wymagające poprawy Uczniowie mają problem z umiejscowieniem faktu historycznego w czasie (określenie daty wydarzenia) Nie potrafią odpowiedzieć na niektóre pytania dotyczące ilustracji Problem pojawia się przy pytaniach dotyczących tekstu źródłowego lub naukowego, który trzeba poddać głębszej analizie, w którym nie ma podanych konkretów (faktu, wydarzenia, miejsca, osoby) Zagadnienia wymagające poprawy
Wnioski Wykonalność testu na poziomi 74,6 % świadczy o tym, że test z historii i wiedzy o społeczeństwie był łatwy dla naszych uczniów W dalszym nauczaniu należy zwrócić szczególną uwagę na umiejętności określania dat konkretnych wydarzeń Należy poświęcić więcej czasu na prace z tekstem źródłowym – analiza, a także umiejętność wyciągania wniosków oraz umiejętności oceny tekstów naukowych Problemem dla naszych uczniów stała się praca z ilustracjami, dlatego należy wykorzystywać ich więcej w nauczaniu historii Większość zadań nie sprawiła dużych trudności naszym uczniom, należy jednak doskonalić nawet te umiejętności, które uczniowie opanowali w bardzo dużej mierze
Dziękuję za uwagę