FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

FONETYKA.
Przygotowanie prezentacji c.d.
Wyrażenia algebraiczne.
DYKCJA I ZASADY POPRAWNEJ WYMOWY - warsztat -
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 5.
Zaburzenia wymowy.
WADY WYMOWY.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
Upodobnienia pod względem dźwięczności
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Język gruziński ქართული ენა
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
AlFaBET.
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Gimnastyka buzi i języka
Korpusy mowy i narzędzia do ich przetwarzania
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
Rozwój mowy dziecka.
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
opracowała Edyta Gagracz
Staś i Zosia oraz litery i sylaby
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Zapis prezentacji:

FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska Fonacja – wydawanie głosu.

NARZĄDY MOWY BIORĄCE UDZIAŁ W POWSTAWANIU GŁOSEK *Płuca *tchawica z krtanią *jamy: gardłowa, nosowa oraz ustna wraz ze znajdującymi się w niej narządami – wiązadła głosowe, języczek, język, podniebienie twarde i miękkie, dziąsła, zęby, wargi.

GŁOSKA, LITERA, SYLABA

LITERA – graficzny znak głoski, najmniejsza pisana część wyrazu. GŁOSKA – najmniejsza słyszalna i mówiona część wyrazu. W j.polskim mamy 44 głoski. LITERA – graficzny znak głoski, najmniejsza pisana część wyrazu. PAMIĘTAJ: Alfabet polski składa się z 32 liter. Głosek jest znacznie więcej, bowiem często na oznaczenie jednej głoski potrzeba dwóch lub trzech liter, np.: sz – jedna głoska, dwie litery (s+z), podobnie: rz, ch, cz, dz, dzi, dź, itp. (dwuznaki)

Uwaga na literę „i” !!! Litera „i”: - Może być znakiem graficznym samogłoski ( w pozycji przed spółgłoską) malina (głoski: m – a – l’ – i – n – a) - może być znakiem miękkości poprzedzającej głoski (w pozycji przed samogłoską) wioska (głoski: w’ – o – s- k –a)

ĆWICZENIA: Wzór: pies litery: P-I-E-S (4) głoski: P’ – E- S (3) Nieść litery: N –I-E-Ś-Ć (5) głoski: N’-E-Ś-Ć (4)

SYLABA (inaczej zgłoska) – część wyrazu zawierająca samogłoskę. Rodzaje sylab: - otwarte – zakończone na samogłoskę, np.: pa –ni; mysz – ka. - zamknięte – zakończone na spółgłoskę, np.: war-kot; In-sty-tut

PAMIETAJ: - „i” nie musi tworzyć sylaby - także „u” nie tworzy sylaby, gdy występuje w połączeniach samogłoskowych au, eu w wyrazach obcych, np.: Eu-ro-pa; Au-to-bus. Przyjmuje wówczas cechy litery „ł”

PRZENOSZENIE WYRAZÓW: - dzielimy wyrazy w tym miejscu, w którym kończy się sylaba (jednosylabowych nie dzielimy, np.: dom, kot) - pojedynczą spółgłoskę zawartą miedzy dwiema samogłoskami zawsze przenosimy do następnej linijki: np. Fra – nek, a nie Fran –ek - rozdzielamy zawsze dwie jednakowe spółgłoski, np.: wan-na, pan-na, mięk-ko. - grupę spółgłosek albo przenosimy w całości, albo dzielimy w dowolnym miejscu: i-skra lub is-kra; i-gła, Ig-ła

PODZIAŁ GŁOSEK SAMOGŁOSKI SPÓŁGŁOSKI a, ą, e, ę, i, o, u, ó, y pozostałe ( 9 )

SPÓŁGŁOSKI MIĘKKIE TWARDE powstają, gdy przy ich wymawianiu środkowa część języka unosi się w kierunku podniebienia twardego. W języku polskim głoskami miękkimi są: ć, ń, ś, ź, dź, a także j. powstają, gdy środkowa część języka spoczywa na dnie jamy ustnej. Większość spółgłosek w języku polskim to głoski twarde.

Dźwięczne (brak bezdźwięcznych odpowiedników) Głoski dźwięczne i bezdźwięczne dźwięczne b b’ d d’ g g’ w w’ bezdźwięczne p p’ t t’ k k’ f f’ dźwięczne z ź ż h h’ dz dź dż bezdźwięczne s ś sz ch ch’ c ć cz Dźwięczne (brak bezdźwięcznych odpowiedników) m m’ n n’ r r’ ł l l’ j

KLASYFIKACJA GŁOSEK Ze względu na udział wiązadeł głosowych: - Głoski dźwięczne – b,b’,d,g,g’,ź,ż,dz,dź,dż,w,w’ - Głoski bezdźwięczne – p,p’,t,k,k’,s,ś,c,ć,cz,sz,f,f’ 2. Ze względu na ruch podniebienia miękkiego: - Głoski nosowe: m,m’,n,ń - Głoski ustne: pozostałe 3. Ze względu na ruch środkowej części języka: - Głoski miękkie: ś,ć,ń,ź,dź,ń - Głoski twarde: pozostałe

Upodobnienia pod względem dźwięczności

Np. przyszłość, wtorek, kwiat, jakby, prośba, trzeba, słodki Różnice między wymową a pisownią powodują zjawisko fonetyczne, które nazywamy upodobnieniem pod względem dźwięczności. Np. przyszłość, wtorek, kwiat, jakby, prośba, trzeba, słodki

Zjawisko upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzi na początku i w środku wyrazu.

Jeśli spółgłoska dźwięczna traci swoją dźwięczność pod wpływem sąsiadującej z nią głoski bezdźwięcznej, mówimy o ubezdźwięcznieniu.

upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) postępowym. Jeżeli ubezdźwięczniająco działa głoska poprzedzająca, na przykład: przyszłość (pszyszłość) kwiat (kfiat) trzeba (tszeba) mówimy o upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) postępowym. 

upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) wstecznym. W przypadkach, gdy utrata dźwięczności zachodzi pod wpływem głoski następnej: wtorek (ftorek) słodki (słotki) mówimy o upodobnieniu (ubezdźwięcznieniu) wstecznym.

Zjawisko fonetyczne zwane udźwięcznieniem zachodzi wtedy, gdy spółgłoska bezdźwięczna pod wpływem sąsiedniej spółgłoski nabiera dźwięczności. Ilustracją tego zjawiska jest wymowa takich wyrazów, jak: prośba (proźba), jakby (jagby).

Zjawisku upodobnienia pod względem dźwięczności nie podlegają (nie tracą dźwięczności nie wpływają na dźwięczność lub bezdźwięczność sąsiadujących z nimi głosek) spółgłoski: m, m’ , l, l’, n, n’, r

Zjawisko upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzi także na granicy dwóch wyrazów.

utratą dźwięczności w wygłosie. Na końcu wypowiedzi (wyrazu) lub przed pauzą spółgłoski dźwięczne tracą swoją dźwięczność: ostry nóż (ostry nusz) proszę, spójrz (proszę, spujsz) ładny samochód (ładny samochut) Takie zjawisko fonetyczne nazywamy utratą dźwięczności w wygłosie.

chodź tutaj (choć tutaj) chodź z nami (chodź z nami) sok cytrynowy (sok cytrynowy) sok bananowy (sog bananowy) bieg sylwestrowy (biek sylwestrowy) Bieg Gwarków (bieg gwarków)

Mówimy wtedy o upodobnieniach międzywyrazowych. W takich wypadkach głoska kończąca pierwszy wyraz upodabnia się pod względem dźwięczności do głoski rozpoczynającej drugi wyraz. Mówimy wtedy o upodobnieniach międzywyrazowych. Dzieje się tak dlatego, ponieważ podczas szybkiej wymowy wiązadła głosowe wcześniej zmieniają swoje położenie, by przygotować się do wymowy kolejnej głoski.