Projektowanie wspomagane komputerem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie logiczne (dla relacyjnych SZBD)
Advertisements

Informacji Geograficznej
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Krzysztof Skabek, Przemysław Kowalski
Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
Modelowanie procesów biznesowych
Formalizacja i uwiarygodnianie Iteracyjny proces syntezy modeli
BAZA DANYCH - RODZAJE.
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Interaktywny edytor terenu
UML Unified Modeling Language
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Dokumentowanie wymagań w języku XML
Eliminacja powierzchni niewidocznych Wyznaczanie powierzchni widocznych Które powierzchnie, krawędzie i punkty są widoczne ze środka rzutowania (albo wzdłuż.
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Hipergrafy Hipergraf jest rozszerzeniem pojęcia grafu. Hipergraf różni się od grafu nieskierowanego tym, że każda hiperkrawędź może być incydentna do dowolnej.
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład II
Wstęp do interpretacji algorytmów
Projektowanie - wprowadzenie
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 5 UML - Unified Modeling Language
Wykład 3 Analiza i projektowanie strukturalne
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
O relacjach i algorytmach
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
UML 2.x Robert Pająk.
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Komputerowe wspomaganie pracy inżyniera
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Rozwiązanie zadań do zaliczenia I0G1S4 // indeks
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Programowanie obiektowe 2013/2014
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
Projektowanie relacyjnych baz danych – postacie normalne
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Systemy informatyczne
OCL.
Projektowanie relacyjnych baz danych – diagramy związków encji
Diagram obiektów Diagram obiektów ukazuje elementy i związki z diagramu klas w ustalonej chwili. Diagram obiektów jest grafem złożonym z wierzchołków i.
Obsługa programu AutoCad
I T P W ZPT 1 Kodowanie stanów to przypisanie kolejnym stanom automatu odpowiednich kodów binarnych. b =  log 2 |S|  Problem kodowania w automatach Minimalna.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Diagramy przepływu danych
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Grafika komputerowa.
Przypomnienie: Przestrzeń cech, wektory cech
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Temat: Tworzenie bazy danych
Graficzny Interfejs Użytkownika
Inżynieria systemów informacyjnych
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 7
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
Projektowanie wspomagane komputerem
Inżynieria Oprogramowania Laboratorium
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 2

KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE PROJEKTOWANIA

WIZUALIZACJA W PROJEKTOWANIU etapy projektowania: szkic rysunek konstrukcyjny model Wizualizacja – graficzna reprezentacja danych lub koncepcji

JĘZYK WIZUALNY słownik - zbiór figur podstawowych wiedza syntaktyczna - zbiór zasad dotyczących łączenia elementów rysunek projektowy - element języka wizualnego projektanta, którego składowe są transformowanymi figurami podstawowymi

PROJEKTOWANIE ROZKŁADÓW POMIESZCZEŃ słownik – kształty opisujące ściany, drzwi, okna wiedza – rozmieszczenie składowych

JĘZYK WIZUALNY I CAD-SYSTEM brak spójności pomiędzy wiedzą z danej dziedziny zaprezentowaną z użyciem języka wizualnego a jej wewnętrzną reprezentacją w programie komputerowym

NARZĘDZIA POŚREDNICZĄCE W PROJEKTOWANIU WIZUALNYM (I) Wejście: dane o projektowanym obiekcie przedstawione w postaci rysunków projektowych Wyjście: struktury danych nadające się do automatycznego przetwarzania

NARZĘDZIA POŚREDNICZĄCE W PROJEKTOWANIU WIZUALNYM (II) Wejście: wewnętrzna grafowa reprezentacja rysunku, tzw. diagramu projektowego Wyjście: opis własności diagramów projektowych za pomocą zbioru formuł logicznych pierwszego rzędu

PRZYKŁADOWY PROCES PROJEKTOWY Projektowanie parterowego domu z garażem oraz automatyczna generacja odpowiadającego mu hipergrafu początkowy rysunek projektowy podział na części: sypialną rekreacyjną garaż

HIPERGRAF PLANU 1. hiperkrawędzie obiektowe relacyjne 2. wierzchołki 3. etykiety

ROZWINIĘCIE HIPERKRAWĘDZI zagnieżdżenie hipergrafu reprezentującego trzy obszary w hiperkrawędzi reprezentującej cały obszar

MODYFIKACJA DIAGRAMU Operacja rozwinięcia hiperkrawędzi o etykiecie S: podział obszaru sypialnego S na sypialnię Be i łazienkę Ba.

HIPERGRAF HIERARCHICZNY hierarchiczne hiperkrawędzie reprezentują grupy pomieszczeń hierarchia – projektowanie „top-down”, relacje między obiektami na różnych poziomach

PROTOTYPOWA APLIKACJA edycja diagramów projektowych automatycznie wykonywane operacje na hipergrafach

operacja ukrycia zawartości hiperkrawędzi

HIPERGRAF PLANU Niech C oraz  R będą skończonymi niepustymi zbiorami zwanymi odpowiednio alfabetem etykiet składowych oraz alfabetem etykiet relacji między składowymi. Zakłada się, że  C ∩  R = Φ oraz  =  C   R . Niech A będzie zbiorem atrybutów. Oznaczenie: VG* zbiór wszystkich skończonych ciągów wierzchołków ze zbioru VG .

HIPERGRAF PLANU Atrybutowanym hipergrafem planu nad  oraz A nazywamy system H = ( E , V , t , l, a) gdzie E = EC U ER - skończona suma zbiorów hiperkrawędzi, taka że EC ∩ ER = Φ , w którym elementy z EC reprezentują składowe (obiekty), elementy z ER relacje między nimi, V jest skończonym zbiorem wierzchołków, 3. t : EG → VG* - funkcja przypisująca hiperkrawędziom ciągi wierzchołków , 4. l: E →  - funkcja etykietowania krawędzi, taka że dla każdego e ∊ EC l (e) ∊  C oraz dla każdego e ∊ ER l (e) ∊  R . 5. a: EC  V → 2A - funkcja atrybutowania.

INTERAKCJA POMIĘDZY PROJEKTANTEM A SYSTEMEM modyfikacjom projektanta na rysunku projektowym odpowiadają operacje wykonywane na hipergrafie planu ocena diagramów projektowych przez system

DYNAMICZNY KONTEKST PROJEKTOWY rysowanie, wymazywanie i kopiowanie elementów diagramu percepcja cech i relacji między składowymi diagramu projektowego wprowadzanie nowych wymagań projektowych

BŁYSKOTLIWE MYŚLENIE ŻART GRAFICZNY

ETAP 2 Forma projektowania na zasadzie dwa w jednym. Projekt może być widziany na dwa sposoby. Obie idee w obrazie są traktowane kompletnie i razem tworzą treść zawartą w projekcie. Umysł przełącza się z jednej idei na drugą. Sztuką jest synchronizacja, aby odbiór obu idei pasował w każdym detalu. Jest to forma wzornictwa dwa-w-jednym, w którym obraz można oglądać na dwa sposoby, jak ilusion optycznego. Albo zobaczyć go jako dwóch książek lub widzisz go jako tree.The obraz nie jest w połowie jeden pomysł, pół drugiego. Zarówno pomysł, są kompletne i pełne, a umysł klapki japonki między nimi. Kunszt jest w synchroniczności, ponieważ każdy szczegół w projektowaniu pasuje zarówno odczyty. Flip i klapa są oddzielne pomysły dzielą wspólny formularz z minimalnymi zniekształceniami.

DWUZNACZNOŚĆ Symbol jakości żywności, dostarczanej do szpitali.

DWUZNACZNOŚĆ

DWUZNACZNOŚĆ