15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Rękojmia i gwarancja jako ochrona konsumentów
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Opóźnienie i zwłoka Fryderyk Zoll.
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
Świadomy Konsument Projekt „Rozwój świadomości konsumenckiej
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Prawa konsumenta.
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Strzelinie Agata Rudnicka
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
PRAWO HANDLOWE Gr.5, ZSP V 2014/2015 mgr Konrad Gralec
Nowa Ustawa Konsumencka
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Adw. Berenika kaczmarek-templin
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Zasada swobody umów Typy umów
Prawo ochrony konsumentów
Umowa sprzedaży.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY RZECZY SPRZEDANEJ
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
§ 2. Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Prawo handlowe zajęcia III r.. Zasady wykonywania zobowiązań Zobowiązanie: Rodzaj stosunku cywilnoprawnego, Rodzaj stosunku cywilnoprawnego,
PRZESZKODY W DOCHODZENIU ROSZCZEŃ W SPRAWACH KONSUMENCKICH adwokat Bartosz Kosmala prezes krakowskiego oddziału Federacji Konsumentów członek Rady Krajowej.
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Bezpodstawne wzbogacenie Kazusy. Ewa D. kupiła od Grażyny W. za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego książkę za 50 zł, za którą zapłaciła przelewem.
Ochrona konsumenta w umowie sprzedaży towarów
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
Odstąpienie od umowy w przypadku naruszenia zobowiązania Kodeks cywilny v. projekt kodeksu cywilnego oraz Sąd Najwyższy – pytanie o dopuszczalne granice.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
UMOWA NAJMU Literatura:
Ochrona konsumenta usług telekomunikacyjnych i świadczonych drogą elektroniczną Barbara Trybulińska.
UMOWA KOMISU Literatura:
UMOWA POŻYCZKI Literatura:
Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu
O czym pamiętać podczas zakupów?
Umowa sprzedaży, rękojmia i gwarancja
Ochrona konsumenta w umowie sprzedaży towarów
Kazusy sprzedaż Zofia kupiła swojej matce Janinie pralkę na prezent świąteczny na raty, które spłacała Zofia (12 rat miesięcznych). Pralka po 3 miesiącach.
Kazusy cz. II Prawo cywilne – część ogólna
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
UMOWY UŻYCZENIA Literatura:
DEPOZYT NIEPRAWIDŁOWY
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Kredyty konsumpcyjne na polskim rynku
Umowy przenoszące prawa
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Sprzedaż dokonywana pomiędzy przedsiębiorcami, a konsumentami
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA

ABC konsumenta

Czy codzienne zakupy to też umowa? Tak, codziennie, choć się oczywiście nad tym nie zastanawiamy, zawieramy umowy. Kupno chleba, gazety, jogurtu to też umowa, a prawa i obowiązki stron takiej umowy są ściśle określone przez przepisy prawa. Sprzedawca odpowiada przed nami, że jogurt nadaje się do jedzenia, buty do chodzenia, pralka musi prać, a lodówka chłodzić. Do zawarcia umowy dochodzi, gdy płacimy za produkt, umowa jednak może być zrealizowana później, np. gdy sprzedawca dostarczy nam pralkę do domu.

Czy z umowy można się wycofać? Ogólną zasadą jest przestrzeganie umów, a wycofanie się z umowy jest możliwe tylko w niektórych przypadkach. Możemy odstąpić od umowy: zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa – w ciągu 14 dni; zawartej na odległość, np. przez telefon czy Internet – w ciągu 14 dni; kredytu konsumenckiego w ciągu 14 dni; ubezpieczeniowej zawartej na okres dłuższy niż 6 miesięcy – w ciągu 30 dni;

Co to jest rękojmia - czym jest wada? Rękojmia za wady to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego w sytuacji, gdy sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną. Na podstawie przepisów o rękojmi (zawartych w Kodeksie cywilnym) to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady, nie ma znaczenia kto jest producentem czy importerem produktu.

Sprzedawca odpowiada więc z mocy prawa za to, że sprzedana rzecz ma wady fizyczne i prawne. Wady fizyczne mogą polegać na: - braku określonych właściwości (np. zawyżono parametry, użyto innych materiałów, brak odpowiednich walorów estetycznych, większe koszty eksploatacji). - zmniejszeniu wartości, użyteczności rzeczy (np. przemakalność nieprzemakalnej kurtki), - niekompletności (np. brak oprogramowania do komputera, brak dokumentacji). Dokładne wyjaśnienie znajduje się w art. 556 [1] KC. Wady prawne z kolei mogą polegać tylko na tym, że: - sprzedawana rzecz nie należy do sprzedającego, lecz jest własnością osoby trzeciej, - sprzedawana rzecz jest obciążona prawem na rzecz osoby trzeciej (np. hipoteką)  

Rękojmia - czego może żądać konsument Jeśli w towarze ujawnia się wada, konsument może żądać: zwrotu ceny poprzez odstąpienie od umowy obniżenia jego ceny usunięcia wady, np. poprzez naprawę towaru wymiany towaru na nowy

Konsument może zażądać w piśmie reklamacyjnym każdego z wyżej wymienionych rozwiązań jednak… wymiana produktu na nowy – sprzedawca może nam odmówić jeśli jest to opcja niemożliwa do zrealizowania (nie ma już w sprzedaży naszego produktu) lub wymaga nadmiernych kosztów (np. naprawy wymaga tylko jeden i w dodatku tani element produktu) naprawa towaru – tu sytuacja przedstawia się podobnie, sprzedawca może odmówić, gdy naprawa jest niemożliwa (np. zaprzestano produkcji części zamiennych) lub wymaga nadmiernych kosztów (np. naprawa będzie droższa niż zakupiony towar). obniżenie ceny – konsument musi określić kwotę, o która cena ma być obniżona (oczywiście musi to być kwota związana z charakterem wady i ceną całego produktu). - zwrot ceny – od umowy konsument może odstąpić tylko wtedy gdy wada ma charakter istotny..

Ale…  To konsument może wybrać czy woli naprawę czy wymianę – oczywiście przy zachowaniu dodatkowych warunków opisanych wyżej- nie zawsze żądanie wymiany będzie skuteczne, Gdy żądamy zwrotu pieniędzy (odstępujemy od umowy) – sprzedawca może najpierw niezwłocznie rzecz wymienić lub usunąć wadę, ale tylko jeden raz. Jeżeli rzecz była już wymieniana albo choć raz już usunięto wadę, kolejne odstąpienie od umowy nie może już być zablokowane przez sprzedawcę   Jeżeli żądamy od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za wadliwy produkt, a on przystanie na to żądanie (czyli nie skorzysta z możliwości niezwłocznego usunięcia wady lub wymiany produktu), to otrzymamy kwotę równą zapłaconej, niezależnie czy produkt w międzyczasie zdrożał, czy staniał.

Rękojmia - kiedy należy złożyć reklamację Reklamację możemy złożyć jeżeli w przeciągu 2 lat od wydania produktu gdy stwierdzimy wadę. Tyle czasu jesteśmy chronieni przez rękojmię. W przypadku nieruchomości okres ten jest wydłużony do 5 lat, w przypadku zakupu produktów używanych sprzedawca może skrócić swoją odpowiedzialność do 1 roku – musi o tym fakcie uprzedzić konsumenta przed dokonaniem zakupu.

Umowy na odległość Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Termin – 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania rzeczy Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie przedłuża się nawet o 12 miesięcy.

Rękojmia i gwarancja – czym się różnią? Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej. Rękojmia jest odpowiedzialnością bezwzględną, co oznacza, że sprzedawca nie może jej modyfikować na niekorzyść konsumenta. Ochrona ta nie musi być osobno udzielona przez sprzedawcę w chwili sprzedaży – obowiązuje ona z mocy ustawy, od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jej zasady znajdują się w przepisach art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego.

Gwarancja to ochrona, której może udzielić dowolny podmiot Gwarancja to ochrona, której może udzielić dowolny podmiot. Jest to zobowiązanie dobrowolne – nie istnieje obowiązek udzielenia gwarancji. Jeżeli jednak gwarancja zostaje udzielona, musi respektować minimalne zasady ustanowione w przepisach Kodeksu cywilnego (art. 577 – 581). Przy składaniu reklamacji możemy wybrać, czy składamy ją z tytułu rękojmi czy z gwarancji Wybór należy do konsumenta – sprzedawca nie może narzucić konsumentowi gwarancji i odesłać go do serwisu.

Informacje i pomoc dla konsumentów Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji www.uokik.gov.pl , bezpłatna infolinia 0 800 800 008 Federacja Konsumentów - www.federacja- konsumentow.org.pl Powiatowy Rzecznik Konsumentów Pani Longina Liszewska ul. 3 Maja 20 06-100 Pułtusk tel. 23 692-53-01 mail: prk@powiatpultuski.pl  

Opracowała Agnieszka Dyl