I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
Advertisements

I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość III/ Kilka uwag o twórczości Moliera IV/ Komizm V/ Cechy kompozycji sztuk VI/ L’Ecole des femmes, Dom.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Uczniowie naszej szkoły mogą realizować swoje zainteresowania na różnych polach np. realizować się w działalności artystycznej, biorąc udział w różnego.
1 O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło O ZWIERZĄTKACH….. powa ż nie i na wesoło „ Jest jeden aspekt, pod którym zwierz ę ta przewy ż szaj ą cz ł owieka-
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
Literary Reference Center Przewodnik
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prezentację przygotowała Paulina Szymanek.  data urodzin: miejsce urodzin: Paryż data śmierci: rodzina: Brat Charles'a (Claude)
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Jezus Chrystus jedynym Bożym rozwiązaniem problemu grzechu człowieka.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
T: Kafarnaum wystarczy wierzyć
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zespół cech psychicznych, właściwych danemu człowiekowi, przejawiających się w jego postępowaniu. Cechy te mogą ulegać zmianie, przeistaczać się.
opalizujący znaczenia... Bolesław Leśmian „Dziewczyna”
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
Potrzeba jednej godziny byś poznał jego talenty.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
CHŁOPCY NA MNIE LECĄ.
Opracowała Joanna Szpindor
Vincent van Gogh Słoneczniki
Błogosławieństwo Św. Patryka.
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
„A gdy to usłyszeli, uspokoili się i wielbili Boga, mówiąc: Tak więc i poganom dał Bóg upamiętanie ku żywotowi” (Dz.Ap. 11:18)
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
U fryzjera.
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
VI LO w ZSO im AK w Bielsku-Białej
dr Marzena Żylińska Łódź
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
minuty w wieczność oblekają się
Cieszę się bo dwoje zakochanych ludzi jest wspaniałym dowodem na to,  że całość może być doskonalsza, niż jej poszczególne części. Sam człowiek.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
MOJE KOCHANE DZIECKO!... Być może mnie nie znasz, ale Ja wiem o tobie wszystko. Wiem, kiedy siadasz i kiedy stoisz. Znam każdy twój krok. Ps 139,1-3.
U fryzjera.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
KOBIETA.
Powiedzmy, ze jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
„Potem wyprowadził go na dwór i rzekł: Spójrz ku niebu i policz gwiazdy, jeśli możesz je policzyć! I rzekł do niego: Tak liczne będzie potomstwo twoje.Wtedy.
SLIGO MINI PRZEWODNIK.
To dziwne, jak proste jest dla ludzi wyrzucić Boga,
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Adoracja Najświętszego Sakramentu 4 lutego 2017
Niezwykła Jessica.
„Wszystko ma swój czas i każda sprawa pod niebem ma swoją porę”
Weekend Alpha listopad 2015 Msza – niedziela.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 23
„Dobre Imię” Rzecz o drugim przykazaniu.
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
Powiedzmy, ze jest i wracasz do domu samochodem (oczywiście sam) po niezwykle ciężkim dniu pracy. Jesteś naprawdę zmęczony i sfrustrowany.
Zapis prezentacji:

I/ Ewolucja komedii II/ Molier: życie i twórczość III/ Kilka uwag o twórczości Moliera IV/ Komizm V/ Cechy kompozycji sztuk VI/ L’Ecole des femmes, Dom Juan et Le Misanthrope (Szkoła Żon, Świętoszek, Don Juan i Mizantrop)

Żródła: Plautus i Terencjusz, Boccaccio, commedia dell'arte, improwizowane komedie włoskie, hiszpańskie komedie płaszcza i szpady Komedia intrygi: Diane(1632), Célimène (1635) Rotrou naśladuje Lope de Vega, Thomas Corneille w Les Engagements du hasard (1647) lub Le Galant double (1660) czy Philippe Quinault w Les Coups d'amour et de fortune (1655) ou Le Fantôme amoureux (1657) naśladują Calderona.

burleska: hiszp. Gracioso błazen, żartowniś Np: Paul Scarron, Jodelet ou le maître valet, Inni autorzy komedii : Jean Rotrou, Thomas Corneille, Philippe Quinault, Molière

Jean-Baptiste Poquelin (1622-1673) L'Illustre Théâtre z Madeleine Béjart L'Etourdi (Wartogłów) i Le Dépit amoureux (Zwady miłosne) na prowincji Paryż -1658, Nicomède Corneille i farsa Moliera Le Docteur amoureux (Zakochany doktor). Sala Petit-Bourbon dzielona z trupą włoską, potem Le Palais-Royal (1661)

Les Précieuses ridicules (Pocieszne wykwintnisie), 1659 Dom Garcie de Navarre, L'Ecole des maris (Szkoła Mężów), Les Fâcheux (Natręty) 1661 L'Ecole des femmes (Szkoła Żon) 1662, Critique de l'Ecole des femmes (Krytyka Szkoły Żon) 1663 Le Mariage forcé (Małżeństwo z musu), Tartuffe (Świętoszek) 1664 (nowa wersja1667 i 3 wersja 1669). Dom Juan, L'amour médecin (Miłość lekarstwem) 1665 Le Misanthrope (Mizantrop), Le Médecin malgré lui (Lekarz mimo woli)1666 Amphitryon, Georges Dandin, l'Avare (Skąpiec), 1668 Le Bourgeois gentilhomme (Mieszczanin szlachcicem) 1670 Les Femmes savantes (Uczone białogłowy)1672 Le Malade imaginaire (Chory z urojenia) 1673.

III. a/ Przed Molierem – jeden akt i myli się z farsą. b/potrójne dziedzictwo komedii włoskiej, farsy i burleski c/ sztuki powodujące skandal d/ spektakl totalny: muzyka, taniec i śpiew. Komedia-balet (np. Les Fâcheux -Natręty, Le Bourgeois gentilhomme-Mieszczanin szlachcicem) e/ Poza Dom Juanem i Mizantropem, sztuki Molier mają taką samą strukturę „lekcja moralna u Moliera, to nie maksymy wypowiadane przez mędrków (raisonneurs), ale walka, którą prowadził przeciw kłamstwu" (A. Adam)

« Komedia tym się różni od tragedii, że tematem tej drugiej są znamienite czyny, niesamowite i poważne, a komedia mówi o czymś codziennym i radosnym, tragedia wymaga wielkich niebezpieczeństw grożących bohaterom, komedii wystarczają niepokój i nieprzyjemności, które są udziałem głównych postaci » (P. Corneille, Discours du poème dramatique, Rozprawa o poemacie dramatycznym 1660)

Formy komizmu : a/ wizualne b/ werbalne: dwuznaczność, powtórzenie, słowa wypowiadane na stronie, qui pro quo (zabawne nieporozumienie), dialog głuchych, pochwała paradoksalna i parodia.

Wierzę. Lecz cóż on robił, gdyście byli sami? ANUSIA ARNOLF 680 Wierzę. Lecz cóż on robił, gdyście byli sami?  ANUSIA Przysięgał, że serdeczną miłość dla mnie żywi, Przemawiał nieustannie jak można najtkliwiej, Słowami, których w świecie słyszeć się nie zdarza I od których, ilekroć on mi je powtarza, 685 Tak mnie w piersiach łaskoce, jakby tam, do środka, Do serca mi wchodziła jakaś lubość słodka.  po cichu na stronie: O nieszczęsne badanie, o żądzy zaciekła, Co z ust jej każesz znosić wszystkie męki piekła! Głośno: 690 Prócz tego, że przemawiał tak czułemi słowy, Czy nie świadczył ci jeszcze pieszczoty jakowej?  O, ile! Wciąż za ręce mnie brał, za ramiona, I całował, całował, myślałam, że skona!

A czy więcej, Anusiu, nie wziął ci niczego? ARNOLF A czy więcej, Anusiu, nie wziął ci niczego?  Widząc jej zmięszanie[26], na stronie: 695 Uff!  ANUSIA Właśnie…  Co?…  Że wziął mi…  Hę?  700 Coś…[27] 

Nie śmiem już. Znów by się pan rozzłościł na nowo. ARNOLF Cóż?  ANUSIA Nie, tego Nie śmiem już. Znów by się pan rozzłościł na nowo. Nie.  705 Owszem.  Ech, nie, Boże!  Niech mi pan da słowo.  Niech będzie.  Wziął mi… nie śmiem… pan się będzie gniewać.

Nie, nie, nie. Diabli! Czegóż się spodziewać? Cóż ci wziął? ARNOLF 710 Nie.  ANUSIA Tak.  Nie, nie, nie. Diabli! Czegóż się spodziewać? Cóż ci wziął?  Wziął mi…  na stronie: 715 Co za męka niesłychana! 

Wziął mi wstążeczkę, którą dostałam od pana. ANUSIA Wziął mi wstążeczkę, którą dostałam od pana. Nie mogłam mu odmówić, wyznam panu szczerze.  ARNOLF odzyskawszy oddech: Mniejsza już o wstążeczkę, ale czy w tej mierze Nic już nie było więcej, nad całusy owe?  720 Jak to? można coś więcej?

c/ formy wizualne i werbalne: Chcesz, bym płakał przed tobą? abym tłukł sam siebie? Chcesz, bym włosy wyrywał oto sobie z głowy? Chcesz, abym się tu zabił? Quelle preuve veux-tu que je te donne ingrate? Me veux-tu voir pleurer? Veux-tu que je me batte Veux-tu que je m'arrache un côté de cheveux? Veux-tu que je me tue? (L'Ecole des femmes, V, 4) d/ komizm sytuacyjny

Cechy teatralnego pisarstwa Moliera: przejrzystość, różnorodność i dynamizm Styl naturalny w teatrze: "le style naïf faisait une peinture de la conversation des honnêtes gens„ (styl naiwny pozwalał oddać konwersacje ludzi obytych) (Examen de Mélite). Symbioza między naturalnością i teatralnością.

L’école des femmes (Szkoła żon) (1662) Sztuka kontrowersyjna : autorytet męski i autorytet męża znieważone i wyśmiane. Problematyka : edukacja dziewcząt, kondycja kobiety,relacje kobieta-mężczyzna, małżeństwo, emancypacja kobiet… Spór, przeciwnicy : Corneille, Donneau de Visé, Boursault. Zwolennicy : Boileau. La Critique de l’école des femmes (Krytyka szkoły żon), L’Impromptu de Versailles (Improwizacja w Wersalu),

Tartuffe/ Świętoszek Premiera w Wersalu 12 maja 1664, 3 akty, Les Plaisirs de l’Ile enchantée kabała dewotów, 1667 druga wersja poprawiona, zdjęta z afisza L’Imposteur 5 aktów 5 lutego 1669 wersja ostateczna, Tartuffe ou l’imposteur w 5 aktach

Tirso de Molina: Le Trompeur de Séville et Le Convive de pierre (Zwodziciel z Sewilli i kamienny gość) (1620, wydanie 1630); Dorimond i Villiers, Le festin de pierre (Kamienna uczta)1659 opera Mozarta, Don Giovanni, 1787, Sztuki : Edmond Rostand, Bertolt Brecht, Jean Anouilh, Henry de Montherlant opowiadania: Hoffmann, Musset, Mérimée, Georges Sand, Flaubert, Michel Butor.

Molier, Dom Juan ou le festin de pierre /Dom Juan , czyli kamienny gość wystawiony 15 lutego 1665, sztuka zdjęta z afisza przez Moliera 1677- wersja wierszowana i « oczyszczona ze zbyt bluźnierczych fragmantów » Dom Juan Thomas Corneille. Grana do połowy XIX w. 1682 publikacja tekstu (ocenzurowana) 1683 publikacja tekstu w Amsterdamie, 2 kolejne wydania i tekst zapomniany, odnaleziony w 1813r 1847- powrót Komedii Francuskiej do sztuki prozą Moliera

Le Misanthrope ou l’atrabilaire amoureux /Mizantrop albo żółciowiec zakochany (1666) pierwszy akt ukończony w 1664 Najbardziej oryginalna ze sztuk Moliera.   N. Faret, L’Honnête homme ou l’art de plaire à la Cour (Człowiek obyty lub sztuka podobania się na dworze)(1630) : o służalczości « ta elastyczność jest jedną z najważniejszych zasad naszej Sztuki, kto potrafi się przypodobać może mieć nadzieję, że się spodoba »

Méré, Les Conversations : « Grzeczność człowieka obytego w świecie to nie grzeczność odludka, jest radosna i uprzejma ; to cnota serca […] żartuje, ale w sposób delikatny, który podoba się temu, który jest obiektem żartów… » La Bruyère, Les Caractères (Charaktery), 1688 De la Cour (O dworze), « Człowiek dworu jest panem swoich ruchów, spojrzeń, wyrazu; jest głęboki, nieprzenikniony; kryje się z troskami,uśmiecha do wrogów, opanowuje skłonności, ukrywa namiętności, zadaje kłam sercu, mówi, działa wbrew temu, co czuje. »

"Alceste jest zabawny, ale nie śmieszny i rozbawia ludzi obytych bez opowiadania prostackich dowcipów, jak to się widzi w sztukach komicznych. Sztuki tej natury wydają mi się bardziej zajmujące, mimo że nie śmiejemy się na nich głośno; i myślę, że zabawiają bardziej, są bardziej ujmujące i powodują, że uśmiechamy się w duszy " (Donneau de Visé, Lettre écrite sur la comédie du Misanthrope)