Tove Jansson, W dolinie Muminków, tłum. Irena Szuch-Wyszomirska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak motywować uczniów do nauki?
Wykorzystanie w szkole
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Spójność logiczna projektu.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Teresa Lewandowska nauczyciel jęz. angielskiego. Ogólne informacje 1. Termin wprowadzenia i czas trwania programu – Program wprowadzony.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Regulamin Szkoły z klasą
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
„... Są takie czasy przejściowe, między porami roku, między wielkimi zdarzeniami. Jesteśmy świadkami i uczestnikami takiego życiowego przedwiośnia, coś.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Co to jest spacer edukacyjny?
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas Projekt realizowany w ramach programu „Szkoła Myślenia” Uczestnicy: uczniowie klas III Rok szkolny 2009/2010.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Klasa matematyczno- informatyczna w Świętej Katarzynie.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
TIMSS (TRENDS IN INTERNATIONAL MATHEMATICS AND SCIENCE STUDY) MIĘDZYNARODOWE BADANIE WYNIKÓW NAUCZANIA MATEMATYKI I NAUK PRZYRODNICZYCH 1.
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Lekcje o oszczędzaniu Data 3 października Zasięg: szkoła
Eksperymentujemy i odkrywamy – radość wielką z tego mamy.
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas
Szkoła Promująca Zdrowie
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Tove Jansson, W dolinie Muminków, tłum. Irena Szuch-Wyszomirska – Czy chcecie posłuchać pewnej strasznej historii? – zapytał Włóczykij zapalając lampę. – Czy bardzo straszna? – zapytał Paszczak. – Mniej więcej jak stąd do drzwi albo nawet jeszcze trochę więcej – odparł Włóczykij. – Jeśli to coś mówi, oczywiście. – Nie, przeciwnie – odparł Paszczak. – Zacznij opowiadać, to ci powiem, w którym miejscu zacznę się bać. Tove Jansson, W dolinie Muminków, tłum. Irena Szuch-Wyszomirska

SAPERE AUDE albo JAK ROZWIJAĆ MÓZGUŁY? Płock , 14 października 2016 r. Aleksander Pawlicki grupatrampolina.pl Szkoła Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności

ПРО ЩО ЙТИМЕ МОВА? Про те, як мислення стає критичним. Про те, хто може його набути. Про розрізняння помилок. Про питання. Про наукове мислення.

ТРИ ТЕЗИ ПРО КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ, ЦЕ... МИСЛЕННЯ, ЯКЕ БАЗУЄТЬСЯ НА ДАНИХ. МИСЛЕННЯ, ЯКЕ Є ЧЕСНИМ. МИСЛЕННЯ, ЯКЕ Є УСВІДОМЛЕНИМ.

БАЗУВАННЯ НА ДАНИХ Що я хочу придумати? Як я визначу проблему, яку я аналізую? Як я збираю дані? Що я роблю для їх інтерпретації? Як я роблю висновки? Що я роблю щоб перевірити розв’язання? Чи я передбачаю можливі наслідки?

МЕТАЗНАЙОМСТВО Які передумови я приймаю? Якою є моя точка зору, якими є інші? Чия відкритий щодо альтернатив? Що я роблю для того щоб відслідковувати своє міркування?

Карл Поппер, "Об’єктивні знання. Еволюційна епістемологічна теорія" МЕТАЗНАЙОМСТВО У міру можливостей май зрозумілість щодо різних теорій, які ти використовуєш і бери до уваги, що ми всі не усвідомлено використовуємо теорії або сприймаємо їх як істину, хоча більшість із них з усією впевненістю можна вважати фальшивими. Безперестанку намагайся формулювати теорії, які визнаєш і критикуй їх. Намагайся формулювати альтернативні теорії… Карл Поппер, "Об’єктивні знання. Еволюційна епістемологічна теорія"

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ЧЕСНІСТЬ ПОКІРНІСТЬ VS ЗАРОЗУМІЛІСТЬ СМІЛИВІСТЬ VS БОЯГУЗТВО ЕМПАТІЯ VS ЕГОЦЕНТРИЗМ АВТОНОМІЯ VS КОНФОРМІЗМ ЦІЛІСНІСТЬ VS ЛИЦЕМІРСТВО ВИТРИВАЛІСТЬ VS ЛІНЬ ВІРА В РОЗУМ VS ВІДКИДАННЯ ДОКАЗІВ БУТТЯ ЧЕСНИМ (FAIR) VS СУПЕРНИЦТВО Linda Elder, Richard Paul "Critical Thinking. Concepts and Tools", 1999-2014

Lekcja wymagająca krytycznego myślenia nie jest samotną wyspą. TRZY TEZY O LEKCJI Lekcja wymagająca krytycznego myślenia polega na rozwiązywaniu trudnych zadań. Lekcja wymagająca krytycznego myślenia nie jest samotną wyspą. Lekcja wymagająca krytycznego myślenia może opierać się na prostych strukturach.

TRUDNE ZADANIA Było smaszno, a jaszmije smukwijne Świdrokrętnie na zegwniku wężały, Peliczaple stały smutcholijne I zbłąkinie rykoświstąkały. Lewis Caroll, Dżabbersmok, tłum. Maciej Słomczyński Lekcja wymagająca krytycznego myślenia polega na rozwiązywaniu trudnych zadań.

ARCHIPELAG DZIAŁAŃ Lekcja wymagająca krytycznego myślenia nie jest samotną wyspą. RUBRYKI ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW

PROSTE STRUKTURY PYTANIA DYSKUSJE Lekcja wymagająca krytycznego myślenia może opierać się na prostych strukturach. PYTANIA DYSKUSJE

JAK PYTAMY? 40,1 : 9,4 Źródło: M.Śnieżyński, Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna i akademicka rzeczywistość, Kraków 2008

TRZY RODZAJE PYTAŃ TE Z POPRAWNĄ ODPOWIEDZIĄ TE BEZ POPRAWNEJ ODPOWIEDZI TE Z LEPSZYMI LUB GORSZYMI ODPOWIEDZIAMI

DO CZEGO W MOJEJ KLASIE SŁUŻĄ PYTANIA? - zaangażowanie uczniów w tok lekcji, - ocenę przygotowania uczniów do lekcji, - przypomnienie materiału opracowanego na wcześniejszych zajęciach, - ocenę tego, na ile udało się zrealizować cele zajęć - rozwijanie krytycznego myślenia i umiejętności dociekania, - pogłębienie rozumienia poprzez ukazanie związków i relacji wewnątrz i na zewnątrz jakiegoś przedmiotu, osoby, zdarzenia, - zachęcenie uczniów do dalszych poszukiwań prowadzonych na własną rękę. Które z tych motywacji towarzyszą moim pytaniom najczęściej? Które rzadko albo wcale?

SZEŚĆ PYTAŃ O JAKOŚĆ PYTAŃ Czy pytania dotyczą istotnych treści i sprzyjają osiąganiu celów lekcji? Jakiego poziomu poznawczego dotyczą? Ile czasu pozostawiam uczniom na znalezienie odpowiedzi? W jakim stopniu włączam całą klasę w dyskusję nad odpowiedziami? Jak reaguję na błędne odpowiedzi?

TRZY RODZAJE BŁĘDÓW ALTERNATYWNE KONCEPCJE POMYŁKI BŁĘDY BADACZA / BADACZKI

Osoby wystawione na ryzyko błędów to te, które dokonują odkryć, osoby wystawione na ryzyko pomyłek to te, które nie mają czego odkrywać - po prostu nieuważnie stosują algorytm. Dobra szkoła to taka, która pozwala popełniać uczniom więcej błędów, niż pomyłek. o. Michele Pellerey SDB

BADANIA MANU KAPURA Uczniowie samodzielnie rozwiązujący problemy: często ich nie rozwiązywali, lepiej rozumieli, kiedy im wyjaśniono, lepiej rozwiązywali potem problemy bez wyraźnej struktury, mieli ostatecznie lepsze wyniki w nauce.

UCZENIE SIĘ OPARTE NA BADANIU Uczniowie angażują się stawiając pytania naukowe. Uczniowie szukają dowodów, weryfikują je i zestawiają. Uczniowie racjonalnie wyjaśniają zaobserwowane fakty. Uczniowie oceniają swoje wyjaśnienia w świetle alternatywnych wyjaśnień. Uczniowie komunikują i uzasadniają swoje wyjaśnienia. National Committee on Science Education Standards and Assessment

– Jak niebezpiecznie? – spytał Muminek. –Hej! – powiedział Ryjek. – Odkryłem ciekawą ścieżkę. Wygląda niebezpiecznie. – Jak niebezpiecznie? – spytał Muminek. – Powiedziałbym, że niezwykle niebezpiecznie – odparł poważnie mały zwierzaczek Ryjek. – W takim razie musimy wziąć ze sobą kanapki i sok – postanowił Muminek Tove Jansson, Kometa nad doliną Muminków, tłum. Teresa Chłapowska

aleksander@grupatrampolina.pl