Interaktywne metody nauczania Kto zdobytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem innych! Konfucjusz
Rola nauczyciela Kompetencje kluczowe
Dostawca informacji Moderator Przewodnik Współuczestnik kursu Trener naprowadza wspiera zadaje pytania zachęca pomaga
Kompetencje nauczyciela Kompetencje miękkie
Kompetencje twarde
Indywidualizacja pracy Aby wybrać sprawiedliwie wszyscy otrzymacie ten sam test. Wdrapcie się na drzewo.
Czym jest indywidualizacja pracy? Tradycyjnie definiowana jest jako uwzględnianie w systemie dydaktyczno-wychowawczym różnic indywidualnych między uczniami i stosowanie takich zabiegów pedagogicznych, które sprzyjają maksymalnemu rozwojowi osobowości uczących się.
Cele, Treści, Metody, Środki, Formy kształcenia. W jakich obszarach można indywidualizować pracę? Cele, Treści, Metody, Środki, Formy kształcenia.
Interaktywne metody nauczania Ważnym czynnikiem w kształceniu samorozwoju ucznia jest jego aktywność twórcza, samodzielność dochodzenia do wiedzy, umiejętność zbierania i wyszukiwania informacji oraz udział w grupowym rozwiązywaniu problemów.
Klasyfikacja ogólna: metody problemowe (burza mózgów, obserwacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku) metody ekspresji i impresji (drama, metoda symulacyjna, mapa mózgu, metoda laboratoryjna, metoda projektu) metody graficznego zapisu (rybi szkielet, plakat, mapa mentalna, śnieżna kula, mapa skojarzeń)
Innowacje w edukacji Dlaczego narzędzia multimedialne są tak ważne w procesie nauczania ? Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów Przysłowie chińskie
Zalety narzędzi multimedialnych: Spowodowanie, że proces nauczania staje się bardziej atrakcyjny, a pokazywane treści są łatwiej zapamiętywane przez ucznia; Możliwość pokazywania wizualnego wszystkich zjawisk i rzeczy Poglądowe spojrzenie na przekazywane treści; Pobudzenie różnych zmysłów w procesie nauczania; Zwiększenie zdolności postrzegania; Zwiększenie aktywności podczas przyswajania nowej wiedzy.
Rodzaje innowacji: E-learning - nauczanie z wykorzystaniem sieci komputerowych i Internetu, oznacza wspomaganie procesu dydaktyki za pomocą komputerów osobistych, smartfonów, tabletów (m-learning) i Internetu.
Edukacja uczestnicząca - udział w wydarzeniach (miejscach), o których się uczymy. Edukacja uczestnicząca jest, więc formą partycypacji w procesie edukacyjnym, która rozwija zdolności poznawcze uczniów np.: wycieczki do miejsc, o których wykłada się wiedzę uczniom, odwiedzanie miejsc pracy, firm produkcyjnych, zakładów przemysłowych itd.
Prezentacje edukacyjne – prezentacje z wykorzystaniem nowoczesnych technik informatycznych lub bez nich, polegające na omówieniu przygotowanego materiału wspartym multimediami, obrazem - coraz częściej trójwymiarowym, dźwiękiem, jak również zapachem czy grą świateł.
Gry edukacyjne - gry komputerowe (on-line) lub gry tradycyjne; mają duże znaczenie w procesie kształcenia ze względu na rozwijanie u dzieci i młodzieży aktywności, samodzielności, pomysłowości. Metody gier dydaktycznych łączą różne sposoby poznawania rzeczywistości poprzez słuchanie, oglądanie, działanie, przeżywanie. Wszystkie działania pobudzają ucznia do myślenia. Odpowiednie gry mogą stymulować procesy umysłowe i poznawcze człowieka. UWAGA! Ładunek dydaktyczny gier jest niezwykle zróżnicowany.
WEB 3.0 w edukacji (eDziennik, eSekretariat, ePłatności, eTablica, eKomunikator); umożliwia dostęp do olbrzymiej bazy danych, wspomaga zanikanie barier językowych, kulturowych czy mentalnych; ułatwia komunikację nauczyciel-uczeń.
Internet w edukacji – daje możliwość komunikowania się z dowolnym komputerem w obrębie sieci, pozwalając pokonać fizyczną barierę odległości. Jego możliwości multimedialne ułatwiają naukę i umożliwiają skupienie się na danej dziedzinie, oszczędzając czas swoim użytkownikom; niewyczerpane źródło najświeższych informacji szczególnie przydatnych przy omawianiu zagadnień dotyczących aktualnych wydarzeń na świecie.
Dziękuję za uwagę