Wybrane zagadnienia z zakresu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów Autorzy prezentacji: Agnieszka Pajewska – kierownik Oddziału Orzecznictwa, Katarzyna Rzeszotarska – starszy inspektor wojewódzki w Oddziale Orzecznictwa
aktualizacja egib na wniosek strony, ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych, ponowna gleboznawcza klasyfikacja gruntów na wniosek właściciela, aktualizacja użytków na gruntach leśnych,
W pracach zespołu konsultacyjnego udział brali przedstawiciele powiatów: - zwoleńskiego, - ostrowskiego, - pruszkowskiego, - warszawskiego zachodniego - miasta Siedlce - przedstawiciele MWINGiK.
Aktualizacja egib na podstawie operatu geodezyjnego przyjętego do PZGiK Zgodnie z art. 24 ust. 2b pkt 1 lit. h ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne aktualizacja informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje w drodze czynności materialno-technicznej na podstawie wniosku zainteresowanego podmiotu ewidencyjnego i wskazanej w tym wniosku dokumentacji geodezyjnej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, jeżeli wnioskowana zmiana obejmuje informacje gromadzone w ewidencji gruntów i budynków dotyczące nieruchomości znajdujących się w wyłącznym władaniu wnioskodawcy albo wnioskodawców. Dobrą praktyką jest jeżeli organ stwierdza, że został przyjęty do zasobu operat geodezyjny dotyczący aktualizacji danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków, a brak jest wniosku strony, wystąpienie z pismem do zainteresowanych czy wnoszą o aktualizację danych w egib na podstawie tego operatu. Po złożeniu stosownego wniosku ww. aktualizacji można dokonać w trybie czynności materialno – technicznej. W pozostałych przypadkach należy wszcząć postępowanie administracyjne.
Aktualizacja egib na podstawie operatu geodezyjnego przyjętego do PZGiK Przyjęcie operatu do PZGiK stanowiącego podstawę zmian w egib Brak wniosku strony Jest wniosek strony ? Wysłanie pisma do zainteresowanych czy wnoszą o wprowadzenie zmian w egib Wprowadzenie zmian do egib Brak wniosku strony Złożenie wniosku przez stronę ? Wszczęcie postępowania administracyjnego Decyzja administracyjna
Niektóre problemy dotyczące przebiegu granic działki ewidencyjnej w bazie ewidencji gruntów i budynków
Jeżeli w PZGiK są dwa opracowania jednostkowe dotyczące tej samej granicy (np. wznowienia, ustalenia przebiegu granic) proponuje się przyjmować przebieg granicy wykazany w pierwszym opracowaniu, chyba że w drugim opracowaniu geodeta w sposób przekonywujący udowodni, że pierwsze opracowanie nie spełnia standardów technicznych, norm dokładnościowych lub zawiera inne błędy. Dokumentacja geodezyjna wykonana w trybie art. 39 rozporządzenia w sprawie egib przyjęta do pzgik w 2016 r. Dokumentacja geodezyjna wykonana w trybie art. 39 rozporządzenia w sprawie egib przyjęta do pzgik w 2017 r. Geodeta udowodnił, że przebieg granicy w opracowaniu z 2016 r. jest błędny Geodeta nie udowodnił błędnego ustalenia granic w opracowaniu z 2016 r. Zmiana przebiegu granic w bazie egib Pozostawienie granic w egib bez zmian
Jeżeli w toku postępowania okazało się, że granica jest granicą sporną, w sentencji decyzji orzeka się o oznaczeniu granicy jako spornej. Jeśli w zasobie występuje już operat wykonany z wymaganą dokładnością, a geodeta wykonujący kolejne opracowanie jednostkowe (np. wznowienie, wyznaczenie punktów granicznych) nie wykazał w sposób przekonywujący, że poprzedni operat jest błędny, nie należy zmieniać przebiegu granicy spornej.
§ 67. 5. rozporządzenia z dnia 9 listopada 2011 r § 67. 5. rozporządzenia z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz.U. nr 263 poz. 1572 ze zmianami). Jeżeli pomiar będący przedmiotem opracowania oraz pomiar będący źródłem danych PZGiK wykonane były z tą samą dokładnością, a odchylenie liniowe między matematycznym przedstawieniem tego samego punktu granicznego ustalonym na podstawie danych z pomiaru oraz danych pozyskanych z PZGiK nie przekracza dopuszczalnych wartości określonych w ust. 6, w roboczej bazie danych ujawnia się dane pozyskane z PZGiK. § 68. 1. W roboczej bazie danych ujawnia się pole powierzchni działki ewidencyjnej obliczone na podstawie wyników pomiaru, jeżeli: 1) pomiar punktów granicznych tej działki wykonany został z większą dokładnością niż pomiar będący źródłem danych ewidencyjnych pozyskanych z PZGiK; 2) w materiałach PZGiK brak jest dowodów wskazujących, że pomiar będący źródłem danych ewidencyjnych poprzedzony był ustaleniem położenia punktów granicznych. 2. W przypadku gdy nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 1, w roboczej bazie danych ujawnia się pole powierzchni działki ewidencyjnej obliczone na podstawie pomiaru, jeżeli różnica między polem powierzchni obliczonym a polem powierzchni działki ewidencyjnej ujawnionym w ewidencji gruntów i budynków przekracza wartość obliczoną według wzoru:
Z zasady ewidencja nie może być korygowana na podstawie starych map, planów hipotecznych. Ewentualne zmiany w ewidencji gruntów i budynków wynikające z tych map mogą zostać ujawnione na podstawie aktualnych opracowań geodezyjnych przyjętych do zasobu, odnoszących się do obecnych działek ewidencyjnych, jeśli nie naruszają praw osób trzecich. Podstawą opisu nieruchomości w dziale I księgi wieczystej są dane ewidencyjne.
W przypadku rozbieżności między stanem obowiązującym w operacie ewidencyjnym, a stanem wynikającym z nowego opracowania przyjętego do zasobu nie należy tworzyć nowych działek, lecz określić granicę wspólną sąsiadujących nieruchomości. Stroną postępowania ewidencyjnego (także czynności materialno-technicznej) są właściciele nieruchomości, których granice są określane.
Ponowna gleboznawcza klasyfikacja gruntów na wniosek właściciela nieruchomości Warunkiem wszczęcia postępowania klasyfikacyjnego jest ocena czy zachodzą przesłanki merytoryczne, uzasadniające konieczność dokonania powtórnej klasyfikacji. W razie niestwierdzenia przez organ takich przesłanek należy odmówić wszczęcia postępowania klasyfikacyjnego na podstawie art. 61 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (prawomocny wyrok o sygnaturze IV SA/Wa 153/17 z dnia 17 kwietnia 2017 r.).
W przypadku wszczęcia postępowania i sporządzenia operatu, aby możliwe było odmówienie ustalenia gleboznawczej klasyfikacji (szczególnie w kontrowersyjnych przypadkach zmiany klasy III na klasę IV) proponuje się zlecić sporządzenie kontroperatu lub opinii innemu klasyfikatorowi.
Degradacja gleby nie jest przesłanką do przeprowadzenia ponownej gleboznawczej klasyfikacji gruntów w myśl art. 15 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1161).
art. 15 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r art. 15 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1161). 1. Właściciel gruntów stanowiących użytki rolne oraz gruntów zrekultywowanych na cele rolne jest obowiązany do przeciwdziałania degradacji gleb, w tym szczególnie erozji i ruchom masowym ziemi. 2. Właściwy organ wymieniony w art. 5, ze względu na ochronę gleb przed erozją i ruchami masowymi ziemi, może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi gruntów, o których mowa w ust. 1, zalesienie, zadrzewienie lub zakrzewienie gruntów, lub założenie na nich trwałych użytków zielonych. Właścicielowi gruntów przysługuje zwrot kosztów zakupu niezbędnych nasion i sadzonek ze środków budżetu województwa, o których mowa w art. 22b ust. 1. 3. Jeżeli wykonanie nakazu, o którym mowa w ust. 2, spowoduje szkody wynikające ze zmniejszenia produkcji roślinnej, właścicielowi gruntów przysługuje odszkodowanie ze środków budżetu województwa, o których mowa w art. 22b ust. 1, wypłacane przez okres 10 lat. 4. Obowiązek utrzymywania w stanie sprawności technicznej urządzeń przeciwerozyjnych oraz urządzeń melioracji szczegółowych ciąży na właścicielu gruntów, na których znajdują się te urządzenia. 5. W razie wystąpienia z winy właściciela innych form degradacji gruntów, o których mowa w ust. 1, w tym również spowodowanej nieprzestrzeganiem przepisów o ochronie roślin uprawnych przed chorobami, szkodnikami i chwastami, wójt, w drodze decyzji, nakazuje właścicielowi gruntów wykonanie w określonym terminie odpowiednich zabiegów. W razie niewykonania decyzji wójt zleca wykonanie zastępcze tych zabiegów na koszt właściciela gruntów, wykorzystując do czasu zwrotu kosztów wykonania zastępczego środki budżetu województwa, o których mowa w art. 22b ust. 1.
Procedura zmiany użytku „Ls” na użytek „Tp”, wyłączanie gruntów z produkcji leśnej. Art. 20 ust. 3a ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne: „Ewidencję gruntów i budynków w części dotyczącej lasów, prowadzi się z uwzględnieniem przepisów o lasach”.
Sama decyzja zatwierdzająca podział lub uchwała o scaleniu i podziale nieruchomości, w wyniku której powstała działka przeznaczona na wybudowanie drogi publicznej i z mocy prawa działka ta przeszła na własność Skarbu Państwa lub odpowiedniej jst, nie stanowi podstawy do zmiany użytku w operacie ewidencyjnym na użytek „Tp - Grunty przeznaczone pod budowę dróg publicznych lub linii kolejowych” oraz do zmiany właściciela.
Zmiana właściciela może nastąpić po ujawnieniu go w księdze wieczystej. „Skutkiem praktycznym decyzji zatwierdzającej na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości podział nieruchomości obejmujący wydzielenie działek pod drogę publiczną lub pod poszerzenie takiej drogi jest to, że przejście działek pod drogi publiczne z mocy prawa na podstawie art. 98 u.g.n. jest rozstrzygane przez sąd powszechny w sprawie o wpis prawa własności w księdze wieczystej, względnie o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym. Dopiero ujawnienie w księdze wieczystej własności podmiotu publicznoprawnego daje podstawy do powoływania się w obrocie prawnym na zdarzenie przejścia działek z mocy prawa na rzecz gmin” (wyrok NSA sygn. akt I OSK 1857/14 z 8 sierpnia 2014 r.) Przesłanką do zmiany tego użytku, dla gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jst jest natomiast decyzja o wyłączeniu gruntów z produkcji leśnej.
Zmiana właściciela w egib na podstawie wpisu w księdze wieczystej. Uregulowanie prawa własności przez Wójta/Burmistrza w księdze wieczystej. Wprowadzenie w bazie egib podziału na podstawie operatu geodezyjnego i ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział. Wpłynięcie do organu ostatecznej decyzji Wójta/Burmistrza o podziale z następującym zapisem: „działka nr Nr/1 została wydzielona pod drogę publiczną i przechodzi z mocy prawa na własność gminy XXX”.
Dziękuję za uwagę.